بهترین کانال های ایرانی و خارجی آموزش برنامه نویسی در یوتیوب

یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 8 دقیقه
یوتیوب
با کانال‌های معرفی‌شده در این مقاله، برنامه‌نویسی را رایگان یاد بگیرید و با تمرین‌های مختلف خود و مهارت‌هایتان را بسنجید.
تبلیغات

قبلاً در مقاله‌ی چگونه بدون هزینه برنامه نویسی را یاد بگیریم؟ توضیح دادیم که یادگیری این علم می‌تواند دشوار باشد؛ اما به‌لطف برخی از کانال‌های یوتیوبی یادگیری برنامه‌نویسی تا حد زیادی آسان‌تر شده است.

در‌حالی‌که دوره‌های برنامه‌نویسی زیادی به‌صورت آنلاین دردسترس هستند، یوتیوب‌برهای مختلف نیز تجربه و دانش خود را با سایر کاربران به‌اشتراک می‌گذارند. این گزینه‌ای عالی برای افرادی است که نمی‌خواهند پول خود را صرف دوره‌های حضوری کنند.

از‌آن‌جاکه کانال‌های معرفی‌شده در‌ادامه‌ی مطلب به آموزش حوزه‌های مختلف برنامه‌نویسی مربوط هستند، اینکه سراغ کانالی بروید که دقیقاً مطابق با نیازهای آموزشی‌تان باشد، شما را از هزینه‌های سنگین کلاس‌های حضوری معاف می‌کند و در‌نهایت باعث پیشرفت سریع‌ترتان در حوزه‌ی مدنظر می‌شود.

بهترین کانال های آموزش برنامه نویسی خارجی

اگر بخواهیم کانال‌های یوتیوبی فعال در‌زمینه‌ی آموزش برنامه‌نویسی را در نظر بگیریم، شاید با هزاران کانالی مواجه شویم که بیشتر از نصف آن‌ها در هندوستان تولید شده است. چندی پیش نیز، لطیفه‌ای در میان کاربران یوتیوبی رواج پیدا کرده بود که اگر قصد دارید برنامه‌نویسی را از‌طریق یوتیوب یاد بگیرید، حتماً در آخر کار علاوه‌بر زبان مدنظر، زبان هندی را هم فرا‌می‌گیرید.

از شوخی گذشته، سعی کردیم برخی از بهترین کانال‌های یوتیوبی را در این مقاله معرفی کنیم که هر ویدئو آن‌ها بیشتر از چندین میلیون بازدید خورده‌اند تا وقت خود را بیهوده در یوتیوب تلف نکنید. همچنین، اگر فهم زبان انگلیسی برایتان مشکل است، سعی کنید با روشن‌کردن زیر‌نویس یوتیوب، این مشکل را حل کنید.

CS Dojo

csdojo

CS Dojo کانال پرطرفداری است که YK Sugi آن را هدایت می‌کند. او قبلاً به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار در گوگل مشغول کار بود و اکنون یوتیوبری محبوب است که تجربه‌ها و دانش خود را با مخاطبانش به‌اشتراک می‌گذارد. کانال او حدوداً ۱٫۸۵ میلیون نفر دنبال‌کننده دارد که روزانه مطالب زیادی از ویدئوهایش یاد می‌گیرند.

در‌حال‌حاضر، YK Sugi در‌مجموع ۹ فهرست پخش (Playlist) در کانال یوتیوب خود دارد و ازطریق این ویدئوها، چندین موضوع مختلف مانند نحوه‌ی یادگیری کدنویسی و آموزش برنامه‌نویسی پویا و بسیاری از مسائل فنی دیگر را پوشش می‌دهد. شایان ذکر است که کانال یادشده گزینه‌ی بسیار خوبی برای کسانی است که تازه قصد دارند برنامه‌نویسی از‌جمله زبان پایتون را یاد بگیرند.

سازنده‌ی این کانال نحوه‌ی استخدام خود در گوگل و مهارت‌های موردنیاز برای مشغول‌شدن در شرکت‌های کوچک و بزرگ نیاز را نیز آموزش داده است تا افراد فقط برای آموزش برنامه‌نویسی به آن مراجعه نکنند و با دیدن این نوع ویدئوها، خود را برای مصاحبه‌های استخدامی آماده کنند.

Academind

کانال Academind را Maximilian Schwarzmüller و Manuel Lorenz ساخته‌اند و یکی از کانال‌های آموزشی موفق برای برنامه‌نویسانی است که قصد دارند در‌زمینه‌ی توسعه‌ی وب حرفه‌ای شوند. تا امروز تعداد کاربران این کانال به ۸۹۰ هزار نفر رسیده است.

academind

اکثر زبان‌های مهم و پرکاربرد در توسعه‌ی وب‌سایت‌ها ازجمله NodeJS runtime و جاوااسکریپت و نکات ابتدایی برنامه‌های کنترل نسخه مانند گیت، به‌طور کامل از ابتدا آموزش داده شده‌اند؛ بنابراین، چه بخواهید یادگیری را از اول شروع یا در میانه‌ی راه مهارت‌های کدنویسی خود را تقویت کنید، Academind ویدئویی برایتان در نظر گرفته است.

Derek Banas

اگر‌چه Derek Banas همیشه آماده‌ی بحث درباره‌ی هر موضوعی در کانال یوتیوب خود است، حوزه‌ی تخصصی او برنامه‌نویسی موبایل و توسعه‌ی وب است.

derek-banas

Derek Banas با ۱٫۲۶ میلیون نفر دنبال‌کننده، یکی از کانال‌های یوتیوب محبوب برای آموزش برنامه‌نویسی است. مردم ویدئوهای او را دوست دارند؛ زیرا رویکرد آموزشی نسبتاً غیر‌متعارف و سرگرم‌کننده‌ای دارد و باعث یادگیری سریع‌تر کاربران می‌شود.

برخی از مباحث آموزشی مهم او شامل برنامه‌نویسی سی‌‌پلاس‌پلاس، پایتون، یادگیری ماشین و چگونگی ساخت بازی‌های ویدئویی می‌شود.

freeCodeCamp

freeCodeCamp در اصل سازمانی غیردولتی است که آموزش‌های رایگانی در موضوعات مختلف کدنویسی ارائه می‌دهد. آن‌ها کانال یوتیوبی هم دارند که در آن ویدئوهایی را درباره‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی پست می‌کنند.

freecodecamp

freeCodeCamp در‌مجموع ۸٫۲۶ میلیون نفر مشترک در کانال یوتیوب خود دارد که آن را به یکی از مرجع‌های برتر برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب تبدیل می‌کند. دور‌های برنامه‌نویسی مهم تدریس‌شده در این کانال عبارت‌اند از:

  • آموزش پایتون برای مبتدیان
  • آموزش ساختارهای داده در سطح پیشرفته
  • آموزش استفاده از API برای مبتدیان
  • آموزش جاوااسکریپت برای مبتدیان

Net Ninja

Net Ninja یکی دیگر از کانال‌های یوتیوب برتر برای یادگیری برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۳ است که سطوح مبتدی و متوسط و حرفه‌ای آموزش برنامه‌نویسی را شامل می‌شود و حدود ۱٫۲ میلیون نفر دنبال‌کننده دارد. علاوه‌بر‌این، کانال یادشده چندین فهرست پخش دارد است که باتوجه‌به معیارهای افراد برای یادگیری طراحی شده‌اند.

net-ninja

برای مثال، اگر قصد دارید NodeJS را یاد بگیرید، در فهرست پخش آن، تمام آموزش‌های لازم از مبتدی تا حرفه‌ای را می‌توانید مشاهده کنید. برخی از موضوعات مهم کانال Net Ninja عبارت‌اند از:

  • آموزش جاوااسکریپت پیشرفته
  • آموزش فلاتر از مبتدی تا حرفه‌ای
  • آموزش HTML و CSS
  • آموزش تایپ‌اسکریپت

TheNewBoston

با بیش از ۲٫۶ میلیون نفر دنبال‌کننده، TheNewBoston کانال محبوب و پرطرفدار دیگری برای توسعه‌ی وب و بلاک‌چین و آموزش برنامه‌نویسی است که بیش از ۴ هزار ویدئو در این زمینه‌ها را در خود جای داده است.

thenewboston

کانال TheNewBoston طیف گسترده‌ای از موضوعات مختلف برنامه‌نویسی نیز دارد که توسعه‌ی اندروید و طراحی نرم‌افزار را نیز پوشش می‌دهند. خالق کانال، باکی رابرتز، جلسه‌ها را با استفاده از سبک آموزشی ساده و با بهترین نوع توصیف تدریس می‌کند.

DevTips

کانال DevTips با ۳۵۶ هزار نفر دنبال‌کننده، بیشتر به‌درد کسانی می‌خورد که پیش‌زمینه‌ای در علم برنامه‌نویسی دارند و اکنون به‌دنبال تقویت مهارت‌های خود هستند. جامعه‌ی مشترکان این کانال بیشتر شامل افراد حرفه‌ای و باتجربه می‌شود؛ بنابراین، دلیل اندک‌بودن تعداد دنبال‌کنندگان آن نیز همین موضوع است.

devtips

DevTips به‌نوعی برنامه‌ای هفتگی است و فردی به نام اندرو آن را مدیریت و میزبانی و درباره‌ی موضوعات مختلف برنامه‌نویسی از‌جمله توسعه‌ی وب و CSS و HTML5 در سطح پیشرفته صحبت می‌کند.

بهترین کانال های آموزش برنامه نویسی ایرانی

مسلماً کانال‌های داخلی از کانال‌های خارجی دنبال‌کنندگان بسیار کمتری دارند که بیشتر به همه‌گیربودن زبان انگلیسی مربوط می‌شود؛ از‌این‌رو، استادان و برنامه‌نویسان ایرانی فعال در یوتیوب نیز آموزش‌های پرمحتوایی را در این بستر قرار داده‌اند که مراجعه به آن‌ها به‌هیچ‌وجه خالی از لطف نیست.

Jadi Mirmirani

کانال آموزش برنامه‌نویسی جادی، یکی از کانال‌های قدیمی‌ این حوزه است که از سال ۲۰۰۹ در یوتیوب ایجاد شده و به‌دلیل لحن بسیار مناسب همراه با شوخی‌های بسیار حین آموزش، همواره طرفداران فارسی‌زبان زیادی در سراسر دنیا دارد.

jadi-mirmirani

جادی در کانال خود مفاهیم مختلف برنامه‌نویسی از‌جمله برنامه‌نویسی پایتون از مقدماتی تا پیشرفته و آموزش امنیت سایبری و آموزش کار با رمزارزها و بلاک‌چین را آموزش می‌دهد. البته کار جادی به یوتیوب محدود نمی‌شود و در بسیاری از وب‌سایت‌ها و منابع آنلاین برای یادگیری برنامه‌نویسی، می‌توانیم دوره‌های گوناگون او را مشاهده کنیم؛ دوره‌هایی که برای حوزه‌های مختلف طراحی شده‌اند.

Neonlearn

neonlearn

کانال آموزش برنامه‌نویسی Neonlearn با ۴۰ هزار نفر دنبال‌کننده در یوتیوب یکی از کانال‌های فارسی‌زبان مفید برای تقویت مهارت‌های برنامه‌نویسی است که فهرست‌های پخش و دوره‌های متعددی در زمینه‌های مختلف در آن وجود دارد؛ از‌جمله:

  • آموزش برنامه‌نویسی از صفر تا صد (مقدماتی تا پیشرفته)
  • دوره‌ی جامع آموزش ReactNative
  • دوره‌ی صفر تا صد آموزش SQL
  • دوره‌ی برنامه‌‌نویسی جاوا از مقدماتی تا پیشرفته

علاوه‌بر مباحث آموزشی، مدرس دوره که هدایت کانال هم بر‌عهده‌ی او است، درباره‌ی مسائل برنامه‌نویسی و نقشه‌ی راه زبان‌های مختلف نیز ویدئوهایی تهیه کرده است که دیدن آن‌ها می‌تواند بر نگرش شما تأثیرگذار باشد.

Mister Programmer

mister-programmer

Mister Programmer نیز با داشتن ۱۵٫۳ هزار نفر دنبال‌کننده، کانال موفقی بین کاربران ایرانی است. شما در کانال یادشده می‌توانید به فهرست‌های پخش و دوره‌های زیر دسترسی داشته باشید:

  • آموزش مقدماتی تا پیشرفته‌ی پایتون
  • آموزش مقدماتی تا پیشرفته‌ی جنگو (پروژه‌محور)
  • آموزش یادگیری ماشین با پایتون
  • آموزش کامل طراحی وب ازجمله CSS و HTML و جاوااسکریپت

اگر شما هم در حال یادگیری برنامه‌نویسی از‌طریق یوتیوب هستید و کانالی که از آن استفاده می‌کنید، در فهرست ما موجود نیست، آن را در بخش دیدگاه‌ها با سایر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله‌های بهترین کانال‌های یوتیوب در زمینه های مختلف و بهترین کانال‌ علمی یوتیوب را نیز می‌توانید مطالعه کنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات