بوش از حسگر لیدار و سایبان مجازی در نمایشگاه CES رونمایی کرد

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
مطالعه 5 دقیقه
بوش در نمایشگاه CES ۲۰۲۰ از حسگر لیدار جدید برای خودروهای خودران و فناوری سایبان مجازی مجهز به هوش مصنوعی به منظور افزایش ایمنی خودرو رونمایی کرد.
تبلیغات

قطعه‌ساز آلمانی بوش روز پنجشنبه اعلام کرد حسگری تولید کرده است که به خودروها اجازه می‌دهد تا منظره‌ی سه‌بعدی از جاده ببینند. بوش با هدف کاهش هزینه‌های این فناوری، می‌تواند سرعت پیشرفت خودروهای خودران را افزایش دهد.

حسگر لیدار که به‌صورت بومی در این شرکت ساخته شده است، طی هفته جاری در نمایشگاه کانسیومر الکترونیکس (Consumer Electronics) در لاس وگاس به نمایش در می‌آید و هم در بزرگراه‌ها و هم در سطح شهر، محدوده‌های دور و نزدیک را پوشش خواهد داد و در ارتباط با فناوری‌های دوربین و رادار این شرکت کار خواهد کرد. 

bosch

فناوری لیدار که از حسگرهای نوری برای تولید منظره‌ی سه‌بعدی از جاده استفاده می‌کند، همچنان فناوری نسبتا جوانی است که هنوز توسعه‌ی آن جریان دارد. در شکل فعلی، این فناوری برای استفاده در بازار تولید انبوه بسیار گرانقیمت است، اما اگر حسگر لیدار ارزان‌تری به‌طور گسترده عرضه شود، می‌تواند داده‌های ژرف بیشتری فراهم کند که به خودروهای خودران اجازه می‌دهد فاصله‌ با سایر کاربران جاده‌ای مانند عابرین پیاده را تشخیص دهند.

درحالی‌که تعداد زیادی از استارتاپ‌ها در حال کار روی فناوری لیدار هستند، مشارکت قطعه‌سازان بزرگ و قابل اعتمادی مانند بوش می‌تواند به سرعت پذیرش این فناوری کمک کند. 

BMW CEO Harald Krueger / هارالد کروگر مدیرعامل بی ام و

هرالد کروگر، عضو هیئت مدیره بوش در بیانیه‌ای گفت:

بوش در وهله‌ی اول رانندگی خودران را امکان‌پذیر می‌کند.

توسعه‌دهندگان خودرو خودران که در ابتدا از دستگاه‌های حجیم و چرخان قرار گرفته روی سقف خودروها استفاده می‌کردند، به سمت استفاده از دستگاه‌های جمع‌وجورتری حرکت کرده‌اند که می‌توانند روی سایر قسمت‌های خودرو مانند نزدیک چراغ‌های جلو نصب شوند. هم‌اکنون لیدار با قیمتی کمتر از ۱۰،۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد، اما تحلیلگران می‌گویند برای تولید تجاری مناسب، باید قیمت تولید انبوه لیدار به حدود ۲۰۰ دلار برسد.

حسگر لیدار/LIDAR sensors

مسئولان بوش جزئیات بیشتری از جدول زمانی عرضه، قیمت و اطلاعات علمی این فناوری ارائه نکردند، اما سخنگوی این شرکت گفت که بوش تلاش می‌کند تا این حسگرها را برای تولید آماده کند و روی مقرون‌به‌صرفه کردن این فناوری برای بازار تمرکز خواهد کرد. سخنگوی بوش نظری درباره‌ی وجود مشتری خودرویی برای این حسگر لیدار ارائه نداد.

توسعه‌ و پیشرفت خودروهای خودران با سرعت زیادی همراه شده است، زیرا هزینه‌ها و نگرانی‌های نظارتی باعث می‌شود تا خودروسازان و شرکت‌های فنی در برنامه‌های خود به تجدیدنظر بپردازند. هم‌اکنون شرکت‌هایی از جمله جنرال موتورز، فورد و ویمو متعلق به آلفابت (شرکت مادر گوگل) از فناوری لیدار بهره می‌برند. اپل نیز در حال ارزیابی این فناوری است. برخی شرکت‌ها از جمله تسلا و نیسان نیز با استناد به هزینه‌ی بالا و قابلیت‌های محدود، اشتیاق کمتری نسبت به استفاده از لیدار دارند.

تسلا

ایلان ماسک در آوریل سال گذشته، فناوری لیدار را «کاری احمقانه» خواند که بسیار پرهزینه است و گفت که هر کس به این فناوری تکیه کند، محکوم به شکست خواهد بود. خودروهای الکتریکی تسلا به‌عنوان سیستم بینایی خود برای رانندگی خودران از دوربین و رادار بهره می‌برند. 

طی چند سال گذشته، صدها میلیون دلار در استارتاپ‌های توسعه‌دهنده‌ی لیدار سرمایه‌گذاری شده است. ولئو (Valeo)، اپتیو (Aptiv)، و کنتیننتال (Continental) از جمله سایر قطعه‌سازان بزرگی هستند که این فناوری را توسعه می‌دهند. ولئو در ژوئیه سال گذشته اعلام کرد که حدود ۵۶۰ میلیون دلار سفارش برای حسگر لیدار دریافت کرده است.

بوش در نمایشگاه CES ۲۰۲۰ از سایبان خورشیدی مجهز به هوش مصنوعی با نام سایبان مجازی یا ویرچوال وایزور (Virtual Visor) رونمایی کرد. سایبان مجازی بوش، به‌روزرسانی بزرگی برای بخشی به شمار می‌رود که به سختی در تاریخ خودرو تکامل یافته است.

سایبان مجازی بوش / bosch virtual visor

سایبان مجازی به‌صورت مستطیل شکل ساخته می‌شود و مسیر نور خورشید را مسدود می‌کند؛ اما شباهتی بین آن و سایبان معمولی خودرو وجود ندارد. سایبان مجازی در حقیقت صفحه‌نمایش LCD شفافی است که از دوربین نظارت بر سرنشین برای ردیابی سایه‌ها روی چهره‌ی سرنشینان جلو استفاده می‌کند. سپس هوش مصنوعی ویژگی‌های صورت مانند بینی، گوش و دهان را مشخص کرده و از این اطلاعات برای سایه زدن قسمت‌هایی از سایبان مجازی بهره می‌برد که از طریق آن نور خورشید به چشمان سرنشین برخورد می‌کند. درنتیجه سایه‌ای ایجاد می‌شود که شبیه ماسک روباتیک ونیزی است و سایر بخش‌های سایبان شفاف باقی می‌ماند.

درحالی‌که این نوآوری در مقایسه با تغییرات گسترده در صنعت خودرو نسبتا ناچیز به‌نظر می‌رسد، مسئولان بوش پیش‌بینی کردند که تأثیر عمده‌ای بر ایمنی خودرو به‌ویژه در هنگام سپیده‌دم و غروب خواهد داشت. تحقیقات این شرکت نشان داد که تابش نور خورشید تقریبا دو برابر بیشتر از سایر شرایط آب‌وهوایی روی تصادف تأثیر دارد و آمارهای اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) از این ادعا حمایت می‌کند. این آژانس سالانه عامل بسیاری از تصادفات جاده‌ای را نور خورشید می‌داند.

سایبان مجازی بوش / bosch virtual visor

جالب است بدانید که بوش با صرف میلیون‌ها دلار، توسعه‌ی این پروژه را آغاز نکرد. مسئولان قطعه‌ساز آلمانی توضیح دادند که این ایده متعلق به سه مهندس پیشرانه است که نمونه اولیه سایبان مجازی را با صفحه‌نمایش LCD که در سطل زباله پیدا کردند، ساختند. مدیران بوش با دیدن طرح به آن علاقه نشان دادند و زمینه را برای بهبود طرح فراهم کردند. درحالی‌که سایبان مجازی هنوز در مرحله‌ی طراحی است و اجرای آن در مدل‌های تولیدی به خودروسازان بستگی دارد، مسئولان بوش به Autoblog گفتند که با خودروسازان درباره‌ی تولید این فناوری صحبت می‌کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات