معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

یک‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
مترجم همزمان و دستگاه کمک‌سلامتی بیماران و اسباب‌بازی هوشمند از محصولاتی هستند که در بخش استارتاپ‌هایی نمایشگاه CES معرفی شدند.
تبلیغات

نمایشگاه CES بزرگ‌ترین نمایشگاه دنیا است و شرکت‌های بزرگ فناوری جدیدترین محصولاتشان را در آن معرفی می‌کنند. همچنین، استارتاپ‌ها نیز فرصتی پیدا می‌کنند تا ایده‌های نوآورانه‌ی خود را با دیگران به‌اشتراک بگذارند. یورکا پارک (Eureka Park) یکی از محل‌های گردهمایی این نمایشگاه است که از ۱۲۰۰ استارتاپ از بیش از چهل کشور دنیا میزبانی می‌کند.

در این بخش، غرفه‌های پرزرق‌وبرق شرکت‌هایی مانند گوگل، اینتل، هواوی و... توجه بازدیدکنندگان را به‌خود جلب می‌کند؛ اما استارتاپ‌های زیادی نیز محصولات خلاقانه و منحصربه‌فرد خود را درمعرض عموم قرار می‌دهند. درادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، پنج استارتاپ برتر نمایشگاه CES 2019 را معرفی و به داستان الهام‌بخش آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. استارتاپ Timekettle

Timekettle

لیل تی‌زن همیشه یکی از طرفداران رمان‌های علمی-تخیلی بوده و از این داستان‌ها برای راه‌اندازی شرکت فناوری و مرتبط‌با مترجمی الهام گرفته است. گوشی‌های کوچک این شرکت داخل گوش قرار می‌گیرند و هر زبانی که می‌شنوند، به‌صورت همزمان به زبان مدنظرتان ترجمه می‌کنند. شرکت Timekettle در آبان سال جاری راه‌اندازی شده و محصول اصلی آن، یعنی WT2 Plus، گوشی‌های هوشمندی هستند که تا این لحظه و با وجود تبلیغات کم، حدود سه میلیون دستگاه از آن‌ها فروخته شده است.

والدین تی‌زن یکی دیگر از دلایل او برای ساخت مترجم هوشمند بودند. او والدینش را دو سال پیش برای تعطیلات به آلپ فرستاد و ازآنجاکه آن‌ها فقط به یک زبان مسلط بودند، تی‌زن چندین اپلیکیشن مختلف ترجمه را برایشان نصب کرد. بااین‌حال، والدینش با اینکه به‌دلیل ارتفاع زیاد مریض شده بودند، از اپلیکیشن‌های ترجمه در طول سفر استفاده نکردند. این موضوع او را به فکر فروبرد و درنهایت متوجه شد ترجمه‌ به‌تنهایی اهمیت چندانی ندارد؛ بلکه انسان‌ها دنبال برقراری ارتباط هستند.

درحال‌حاضر محصولات مترجمی بازار به این صورت هستند که کاربر ابتدا اپلیکیشن آن‌ها را باید دانلود یا جمله‌ی مدنظرش را در تلفن هوشمند باید بیان کند و طرف مقابل نیز برای شنیدن ترجمه‌ی آن باید از هدفون استفاده کند. باوجوداین، مردم به‌کمک راه‌حل تی‌زن می‌توانند هدفون خود را با یکدیگر شریک شوند و هرکدام با استفاده از یک گوشی، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در این گوشی‌ها، از فناوری دوگانه‌ی شبکه‌های عصبی برای کاهش نویز استفاده شده و بیش از ۳۶ زبان را ترجمه می‌کند.

۲. استارتاپ MATE

MATE

کریستیان ادل‌مایکل و جولی کرانستورم‌کارتون استارتاپ MATE را در سال ۲۰۱۶ بعد از دو سال تحقیق درباره‌ی دوچرخه‌های الکترونیکی ارزان‌قیمت بنیان‌گذاری کردند. آن‌ها معتقدند ساختن محصولی که خودتان مشتاق استفاده از آن باشید، دیگران را نیز به خرید آن ترغیب می‌کند. این تیم برادروخواهری در کپنهاگ دانمارک شکل گرفته است؛ یعنی شهری که تعداد دوچرخه‌هایش بیشتر از شهروندان است. آن‌ها بعد از اینکه نتوانستند دوچرخه‌ی دلخواهشان را در بازار پیدا کنند، تصمیم گرفتند خودشان این خلأ را پر کنند.

آن‌ها این پروژه را در سال ۲۰۱۶ آغاز کردند و همزمان پویش کراود فاندینگ (جذب سرمایه ازطریق مشارکت عمومی) خود را در ایندیه‌گوگو (یکی از وب‌سایت‌های بین‌المللی جذب سرمایه) راه‌اندازی کردند. این استارتاپ بعد از اولین پویش، حدود هشت هزار دوچرخه در بیش از پنجاه کشور فروخت. دلیل موفقیت آن‌ها نیز همین است؛ زیرا اگر این برادروخواهر از روش‌های سنّتی استفاده می‌کردند، مجبور بودند بیش از نیاز بازار دوچرخه تولید کنند.

آن‌ها با فروش مستقیم محصولات به مشتری‌ها، دقیقا به تعداد سفارش‌ها دوچرخه تولید و بین ۱۰ تا ۴۰ درصد در هزینه‌های تولید صرفه‌جویی کردند. افزون‌براین‌، آن‌ها با جمع‌آوری بیست میلیون دلار از دو پویش جذب سرمایه، رکورد سرمایه‌های جذب‌شده در تاریخ ایندیه‌گوگو را نیز شکستند. معمولا در پویش‌های جذب سرمایه ازطریق مشارکت عمومی بین شش ماه تا یک سال روی محصول مدنظر کار می‌شود؛ اما بنیان‌گذاران MATE ترجیح دادند بخشی از پول آن را در راه تبلیغ در فیسبوک و سایر تبلیغات آنلاین صرف کنند. دوچرخه‌های آنلاین این شرکت تا پایان ماه جاری میلادی، با تخفیف از ۶۹۹ دلار به‌اضافه‌ی هزینه‌ی حمل‌ونقل شروع می‌شوند و بعد از آن با قیمت بین ۱۴۰۰ دلار تا ۲ هزار دلار در آمریکا دردسترس خواهند بود.

۳. استارتاپ Eargo

Eargo

ورود به صنعت سمعک‌سازی و ایجاد اختلال در آن ساده نیست؛ زیرا باید سازمانی باشد و از FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) مجوز بگیرد. گفتنی است بین افراد بیست تا شصت سال دچار مشکل شنوایی که می‌توانند از مزایای سمعک بهره‌مند شوند، تنها ۱۶ درصد از سمعک استفاده می‌کنند. این یعنی بازار به محصول جدید نیاز دارد. Eargo سمعکی نامرئی است که به‌جای عرضه ازطریق پزشک، مستقیم به مصرف‌کننده فروخته می‌شود.

قیمت محصولات Eargo بین ۱۹۵۰ تا ۲۷۵۰ دلار است و همچنین شارژی حمل‌شدنی دارند. به‌گفته‌ی این شرکت، سمعک‌های استاندارد و نامرئی بازار بین هشت هزار تا دَه هزار دلار قیمت دارند که درمقایسه‌با قیمت Eargo بسیار گران‌تر هستند.

فلورانت میشل و رافائل میشل و دنیل شن بنیان‌گذاران این شرکت هستند ‌که قصد داشتند قیمت سمعک را با استفاده از فیبرهای انعطاف‌پذیر (سیلیکون درجه‌یک پزشکی) کاهش دهند و آن را بهتر طراحی کنند. دکتر فلورانت جراح گوش و حلق و بینی است و برای بیماران زیادی سمعک تجویز کرده است. پسر او، یعنی رافائل، در دانشگاه استنفورد با دنیل شن آشنا شد. آن‌ها شرکت Eargo را در سال ۲۰۱۰ در گاراژ خانه‌ی رافائل راه‌اندازی کردند.

قوانین فروش سمعک سخت‌گیرانه است؛ اما Eargo ایده‌ی جالبی داشت. سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز کلی فروش سمعک نمی‌دهد؛ بلکه برای هر ایالت مجوز فروش جداگانه صادر می‌کند. درنتیجه، هر برند سمعک‌سازی برای فروش محصولاتش در سایر ایالات متحده‌ی آمریکا باید مجوز بگیرد. بااین‌حال، Eargo محصولاتش را به‌صورت آنلاین و مستقیم به مشتری می‌فروشد. یکی از افراد باسابقه‌ی این صنعت فکر می‌کرد این ایده دیوانه‌وار است؛ زیرا هیچ خریداری حاضر نیست هزاران دلار برای خرید سمعک به‌صورت آنلاین پرداخت کند؛ به‌ویژه زمانی‌که اکثر خریداران آن بیش از شصت سال دارند. باوجوداین، او درباره‌ی این موضوع اشتباه فکر می‌کرد و اکنون مدیرعامل Eargo است.

۴. استارتاپ Pillo Health

Pillo Health

پدر امانوئل موسینی در سال ۲۰۰۵ دراثرِ حمله‌ی قلبی و به‌دلیل مصرف‌نکردن دارو در زمان مشخص درگذشت. این واقعه‌ی غم‌انگیز ضربه‌ی بزرگی به خانواده‌ی او زد و دائم به این فکر می‌کرد اگر شخصی برنامه‌ی سلامتی پدرش را کنترل می‌کرد، این اتفاق رخ نمی‌داد.

حال، موسینی این مشکل را با طراحی محصولی حل کرده است. این محصول در خانه به‌عنوان کمک‌سلامت خدماتی ارائه می‌دهد؛ مخصوصا وقتی شخصی باید داروهای خود را طبق برنامه و در ساعت مشخص مصرف کند. بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند دستمزد افرادی را پرداخت کنند که چنین خدماتی را در منزل بیماران ارائه می‌دهند؛ اما محصول شرکت Pillo Health این مسئله را حل کرده است.

این محصول ۴۹۹ دلار قیمت دارد و هرماه، ۳۹ دلار بابت حق اشتراک آن باید پرداخت شود. زمان‌بندی Pillo این دستگاه را در ساعت مشخص فعال می‌کند و دستگاه با اسکن‌کردن محیط و شناسایی افراد، مصرف داروی مشخص‌شده را به آن‌ها یادآوری می‌کند و کاربر بعد از خوردن دارو، دستگاه را غیرفعال می‌کند. بعد از گذشت مدت زمان مشخص و غیرفعال‌نشدن Pillo، دستگاه این موضوع را به خانواده یا دکتر فرد بیمار اطلاع می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های Pillo این است که به پرسش‌های عمومی مانند «هر سیب چند کالری دارد؟» یا درخواست‌هایی مانند «برنامه‌ی دارویی من را نشان بده» پاسخ می‌دهد.

۵. استارتاپ Intelino

Intelino

دکتر آرمن کرویان، بنیان‌گذار Intelino، این استارتاپ را در اولین روز نمایشگاه CES 2019 به‌طور رسمی معرفی کرد. اولین محصول این استارتاپ مجموعه‌ی قطار هوشمند به قیمت ۹۹ دلار است که به‌عنوان اولین نمونه از این محصول ثبت شده است. این مجموعه‌ی کامل از موتور، واگن‌ها، تکه‌های راه‌آهن، علائم رانندگی، کابل شارژر و کاشی‌های کوچک رنگی با قابلیت نصب روی ریل تشکیل شده است.

این کاشی‌های کوچک رنگی معنای مختلفی برای هدایت قطار دارند. به‌عنوان مثال، کاشی سبز به‌معنای سرعت است؛ بنابراین، قراردادن سه کاشی سبز پشت‌سرهم به قطار فرمان می‌دهد با سرعت بیشتری حرکت کند. دو کاشی سبز به‌معنای سرعت نه خیلی تند و نه خیلی آهسته و یک کاشی سبز به‌معنای سرعت آهسته است. یکی کاشی قرمز به قطار دستور می‌دهد دو ثانیه توقف کند و سه کاشی قرمز قطار را به‌مدت دَه ثانیه متوقف می‌کند. کاشی آبی برای جهت‌دهی و کاشی زرد به‌معنای جداکردن یک واگن است. همچنین، با استفاده از اپلیکیشن و ازطریق اتصال بلوتوث می‌توان به‌صورت دستی اثر کاشی‌ها را ازبین برد یا حالت پیش‌فرض دستور آن‌ها را تغییر داد.

کرویان دو فرزند دارد و ایده‌ی ساخت این محصول را از نحوه‌ی بازی‌کردن آن‌ها با قطار الهام گرفته است. پسر بزرگ‌تر او اکنون هفت سال دارد و از دو سالگی با قطارها بازی می‌کرده؛ اما نحوه‌ی بازی او در این مدت تغییرات زیادی کرده است. پسر او ابتدا برای ساخت ریل قطار به کمک نیاز داشت؛ اما با گذشت زمان و ساختن مکرر ریل‌های قطار، توانست خط راه‌آهن حرفه‌ای طراحی کند. کرویان دنبال طراحی نوعی اسباب‌بازی بود که بچه‌ها ازجمله پسرش را بیشتر با فناوری آشنا کند.

او با الهام‌گرفتن از پسرش تصمیم گرفت تجربه‌ی استفاده از قطارهای اسباب‌بازی را با فناوری تعاملی کاشی‌های رنگی ترکیب کند. قطارها پلتفرمی عالی در پرورش طرزتفکر مهندسی هستند و بچه‌ها پیش از ساختن ریل قطار، باید بدانند سیستم کلی آن چگونه به‌نظر می‌رسد.

این اسباب‌بازی در اسفند سال جاری دراختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و ریل‌های چوبی آن در سایر اسباب‌بازی بچه‌ها کاربردی است. کرویان امیدوار است بچه‌ها ابتدا از امکانات ابتدایی این قطار استفاده کنند و بعد از آشنایی با روند کار، مجموعه‌ی حرفه ای بسازند. والدین با اجازه‌ی دسترسی بچه‌ها به اپلیکیشن این اسباب‌بازی می‌توانند امکانات جدیدی به آن اضافه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات