ElliQ: رباتی همدم برای سالمندان تنها

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
مطالعه 4 دقیقه
Intuition Robots اقدام به معرفی یک ربات با ظاهری متفاوت کرده که می‌‌تواند به سالمندان در امور روزمره‌شان کمک کند.
تبلیغات

ElliQ رباتی شبیه برخی از شخصیت‌‌های کمپانی پیکسار است. هوش مصنوعی به‌‌کاررفته در آن در سطح بسیار بالایی است؛ ولی درواقع ظاهر آن عمدا به‌‌گونه‌‌ای طراحی شده که شباهت زیادی به یک ربات نداشته باشد. قرار است این ربات ظاهری دوستانه داشته باشد و یک شخصیت مختص‌‌به‌خود را به نمایش بگذارد. کم‌‌وبیش می‌‌توان گفت الی‌کیو به‌نوعی یک نمایشگر هوشمند است که دربرابر فرمان‌های صوتی واکنش نشان می‌‌دهد و همچنین مجهز به دوربینی است که می‌توانید از آن برای برقراری تماس‌های ویدئویی استفاده کنید و در عین حال، مخاطب خود را روی نمایشگر تبلت ببینید.

ما پیش‌‌تر نیز شاهد محصولاتی نظیر Amazon Echo Show (با قیمت ۲۳۰ دلار) و Google Home Hub (با قیمت ۹۹ دلار) از شرکت‌‌های آمازون و گوگل بوده‌‌ایم؛ اما الی‌کیو به ویژگی‌‌های تازه‌‌ای نظیر حسگر کنترل کیفیت هوا و دما نیز تجهیز شده است. به‌‌علاوه شما می‌‌توانید به‌‌آسانی صفحه‌‌ی لمسی را از دستگاه جدا کنید و از آن به‌‌عنوان یک تبلت استفاده کنید. این دستگاه حاصل طراحی شرکت فیوزپروجکت به‌‌همراه سیستم صوتی ساخته‌‌شده توسط شرکت هارمن کاردون است. الی‌کیو از دوربین‌هایی مجهز به فناوری بینایی رایانه‌‌ای برای یادگیری محیط اطراف خود استفاده می‌کند. هدف نهایی از این پروژه کمک به استقلال سالمندان و برطرف کردن احساس تنهایی در زندگی این افراد عنوان شده است.

ElliQ elderly assistant root

این سومین سال متوالی است که استارتاپ Intuition Robots اقدام به معرفی این محصول در رویدادهای CES می‌‌کند؛ اما این بار به نظر می‌‌رسد که محصول واقعاً آماده‌‌ی عرضه به بازار است. پس از یک سال عرضه‌‌ی آزمایشی محصول در منطقه‌‌ی خلیج سان‌فرانسیسکو، این شرکت آماده می‌‌شود سفارش‌‌گیری محصول را آغاز کند و انتظار می‌‌رود تا اواسط سال عملاً در دسترس عموم قرار گیرد.

یک همدم از جنس ربات

هدف شرکت Intuition Robots بیشتر تمرکز بر فناوری‌‌های مبتنی بر مصاحبت اجتماعی است. به این منظور، الی‌کیو به فرمان‌‌های صوتی پاسخ می‌دهد و نیز هشدارها و  توصیه‌‌های لازم را به کاربر اعلان می‌کند. این ربات برای قشر سالخورده طراحی شده است؛ در این میان، بستگان کاربر نیز می‌توانند شرایط منزل سالمند را رصد کنند و مطمئن شوند همه‌‌چیز مطابق میل پیش می‌‌رود.

الی‌کیو می‌تواند به کاربر توصیه کند که مثلاً به پیاده‌‌روی برود یا زمان مصرف داروها را به وی یادآوری کند. این گجت امکان همگام‌‌سازی با پلتفرم‌‌های مختلف پیام‌‌رسانی و شبکه‌‌های اجتماعی را نیز داراست. بنابراین با کمک چنین رباتی، احتمالاً مادربزرگ شما نیز خواهد توانست بدون دردسر و تقلای بیش‌ازحد، متون و تصاویر دلخواه خود را ارسال کند.

ElliQ elderly assistant root

هزینه‌ی سنگین

چنانچه الی‌کیو بتواند توازنی صحیح میان پاسخگویی و اعلانات خود برقرار کند، شاید بتوان گفت همه‌‌چیز عالی پیش رفته است. با این حال، هنوز هم یک مورد آزاردهنده وجود دارد و آن قیمت این دستگاه است. قیمت الی‌کیو ۱۴۹۹ دلار است و انتظار می‌رود که هزینه‌‌ی ماهیانه‌‌ای به مبلغ ۵۰ دلار به‌‌عنوان حق اشتراک نیز در نظر گرفته شود. در صورت سفارش محصول، یک سال خدمات رایگان ارائه خواهد شد؛ اما به نظر می‌رسد که هنوز هزینه‌‌ی جاری و قیمت اولیه‌‌ی دستگاه کمی بالا باشد.

این هزینه زمانی به چشم می‌‌آید که آن را با قیمت ۲۳۰ و ۹۹ دلاری محصولات آمازون و گوگل مقایسه کنیم؛ به‌‌خصوص اینکه برای این رقبا هیچ‌‌گونه حق اشتراکی نیز اختصاص نیافته است. مسلماً الی‌کیو قابلیت‌‌هایی بالاتر نسبت به رقبای خود دارد؛ قابلیت‌‌هایی نظیر توانایی یادگیری با کمک بینایی رایانه‌‌ای یا امکان اطلاع‌‌رسانی به بستگان در شرایط غیرعادی؛ اما هنوز هم بحث هزینه، احتمالاً بزرگ‌‌ترین چالش پیش روست.

با این حال، اگر همه مشخصه‌های الی‌کیو همان‌‌طور که سازنده ادعا می‌‌کند، به‌خوبی کار کنند و این ربات واقعاً بتواند به کاهش تنهایی و حفظ سلامت یکی از عزیزان خانواده کمک کند، شاید بتوان از برچسب قیمت بالای آن چشم‌‌پوشی کرد؛ اما اگر از لحاظ کارکردی، این دستگاه قرار است تفاوت چندانی با یک نمایشگر هوشمند به‌‌‌‌انضمام چند حسگر بلااستفاده نداشته باشد، احتمالاً باید پیش از خرید آن کمی تأمل کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات