ظرفیت پیمایش، قیمت و اطلاعات کم، سه مانع اصلی در راه فروش خودروهای الکتریکی در بازار استرالیا هستند. این خلاصهی جدیدترین آنالیز مؤسسهی تحلیلی Nielsen است. خودروهای برقی در بازار استرالیا در مقایسه با بازارهای مشابهی مانند اروپا، آسیا و ایالات متحده مشتریهای بسیار کمتری دارند.
با اینکه فروشندهی محلی محصولات تسلا در استرالیا از فاشکردن آمار فروش این برند خودداری کرده، با این حال سهم خودروهای الکتریکی و و پلاگین هیبرید از بازار خودروی استرالیا کمتر از یک درصد است. باوجود سهم کم خودروهای برقی در بازار استرالیا، ۲۴ درصد از شرکتکنندگان درنظرسجی گفتهاند که در حال حاضر به خرید خودروی الکتریکی علاقهمند هستند. در سال ۲۰۱۸، ۱.۲ میلیون دستگاه خودروی الکتریکی و پلاگین هیبریدی در بازار چین فروخته شد که بخشی از این آمار مدیون تلاش دولتمردان این کشور برای ترغیب مردم به خرید اینگونه خودروها است. این آمار برای ایالات متحدهی آمریکا ۳۶۰ هزار دستگاه و برای نیوزیلند ۳۶۸۲ دستگاه است.
براساس نتایج همین نظرسنجی، مردم استرالیا محیط زیست را موضوعی مهمتر از سلامت روان، آموزش، پیری جمعیت، نرخ بهرهوری و چاقی میدانند. در این گزارش آمده که «با وجود علاقهی زیاد استرالیاییها به حفظ محیط زیست و کاهش انتشار دیاکسیدکربن، مردم این کشور تمایل چندانی به خرید خودروهای الکتریکی ندارند.»
در نظرسنجی که از ۱۰۰۰ مالک خودرو و ۱۰ فروشندهی خودرو گرفته شد، مشخص شد که تنها ۱۶ درصد از مردم راجع به این خودروها اطلاعات دارند و ۶۰ درصد نیز در مورد آنها آگاهی ندارند. درخصوص اطلاعداشتن از خودروهای برقی هم ۱۶ درصد از افراد شرکتکننده توانستند که تسلا را شناسایی کنند و ۵ درصد نیز موفق به تشخیص محصولات بیامو، نیسان و هیوندای شدند. جالب است که ۱۱ درصد افراد نیز به تویوتا که موفقترین خودروساز در استرالیا است اشاره کردند، این در حالی است که تویوتا تا سال ۲۰۲۵ هیچ خودروی برقی و پلاگین هیبریدی در بازار استرالیا عرضه نخواهد کرد.
۲۳ درصد از شرکتکنندگان هم در مورد خودروهای برقی از شرکتهایی نام بردند که اصلا خودروی الکتریکی تولید نمیکنند و ۱۲ درصد گفتند که هیچیک از شرکتهای خودروسازی حاضر در بازار استرالیا خودروی الکتریکی ندارند. این نتایج نشان میدهد، مردم اطلاعات بسیار کمی از خودروهای الکتریکی دارند.
دیگر مانعی که سر راه خودروهای الکتریکی در استرالیا وجود دارد قیمت آنها است. ارزانترین خودروهای الکتریکی که در بازار این کشور حضور دارند هیوندای آیونیک و نیسان لیف هستند که قیمتی در حدود ۳۵ هزار دلار دارند. دلیل اصلی قیمت بالای خودروهای برقی، باتریهای لیتیوم یون بهکاررفته در این خودروها است. ۵۰ درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی عنوان کردهاند که حاضرند حداکثر تا ۲۱ هزار دلار هزینهی خرید خودرو کنند.
با افزایش عرضهی خودرو قیمت کاهش پیدا میکند اما استرالیا فعلا هیچ تخفیف مالیاتی را به خودروهای برقی اختصاص نداده و این نیز دیگر عاملی است که گسترش وسایل نقلیهی مذکور را در این کشور کندتر کرده است؛ البته برخی خودروسازان مانند نیسان معتقدند که قیمت خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۵ خواهد توانست به سطح قابل رقابت با خودروهای بنزینی و دیزلی برسد.
دیگر نگرانی که مردم در مورد خودروهای الکتریکی دارند شعاع حرکتی این خودروها و نبود زیرساختهای لازم است. در حدود ۴۷ درصد از مردم فکر میکنند که خودروهای برقی ظرفیت پیمایش تنها در حد ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر دارند. این عدد تاحدودی صحیح است ولی هیوندای کنا الکتریکی ۴۲ هزار دلاری میتواند با هر بار شارژ تا ۴۰۰ کیلومتر را نیز طی کند. با اینکه بیشتر مردم روزانه تنها ۸۰ کیلومتر با خودرو رانندگی میکنند، خطر تمامشدن شارژ باتری خودرو در یک سفر طولانی باعث میشود که از خرید خودروی برقی صرفنظر کنند.
بیش از ۷۵ درصد از شرکتکنندگان نیز نبود زیرساختهای کافی برای خودروهای الکتریکی را دلیلی برای نخریدن خودروی الکتریکی عنوان کردهاند و خودروسازان با این مورد موافق هستند. در این مورد باید به تجربهی اروپا، آسیا و ایالات متحده اشاره کرد؛ البته در استرالیا نیز شبکههای Evie و Chargefox در زمینهی توسعهی زیرساختهای خودروهای برقی فعال هستند.
دیگر نتیجهی جالبی که از این نظرسنجی به دست آمد، این است که ۷۴ درصد از پاسخدهندگان در مورد ایمنی خودروهای الکتریکی نگران هستند. این نگرانی تا حدودی بیمورد است چون خودروهایی مثل تسلا مدل ۳ و هیوندای کنا الکتریکی توانستهاند تستهای ایمنی NCAP را با نمرهی خوب پشت سر بگذارند. ۶۹ درصد از افراد در مورد خدمات پس از فروش و ۵۴ درصد نیز در مورد ارزش بازار دست دوم خودروهای برقی ابراز نگرانی کردهاند. جالب اینجا است که ۵۴ درصد از افراد به عملکرد فنی خودروهای الکتریکی نیز اهمیت میدهند و اینجا است که برندهای پورشه و تسلا با خودروهای سریعشان میتوانند توجه را به خود جلب کنند.