بحثبرانگیزترین خودروهای تاریخ بی ام و
بیامو یکی از شناختهشدهترین و تاثیرگذارترین برندهای خودروساز در تاریخ است. در حقیقت مدلهای سری ۳، ۵ و ۷ اساساً آغازگر کلاسهای مشخصی بودند که هنوز هم پرچمدارشان هستند. نشانههایی از طراحی نمادین تاریخ خودروسازی در محصولات بیامو به چشم میخورد که ازجمله میتوان به جلوپنجره و ویژگی طراحی هوفمایستر کینک ستون C یا D اشاره کرد. بااینحال، چنین موضوعی بهمعنی بدون نقصبودن برند باواریایی نیست.
بیامو در طول تاریخ خود، فرازها و فرودهای فراوانی داشته است؛ طرحهایی که بیامو داشته، بعضی خوب و بعضی بد هستند. البته این ماهیت نوآوری است و درکنار روزهای خوب، گاهی روزهای بد هم پیدا میشود. بیامو در طول مسیر پرپیچوخم خود، چند اشتباه بزرگ انجام داده است که جنجالبرانگیز بودند و بحثهای فراوانی پیرامون آنها شکل گرفت. بنابراین در این مقاله نگاهی به برخی مدلهای بحثبرانگیز تاریخ بیامو خواهیم انداخت.
بیامو X5 مدل E53
یکی از اولین بیمرهای بحثبرانگیز تاریخ خودرو، X5 مدل E53 بهشمار میرود. هنگامی که نخستین نسل از بیامو X5 به بازار عرضه شد، مشتریان آن را کاملاً دوست داشتند اما بخش بزرگی از طرفداران خودروهای اسپرت آن را ناامیدکننده توصیف کردند. پیش از X5، خودروساز باواریا در زمینه ساخت خودروهای اسپرت و لوکس مشهور بود. اما حتی خودروهای لوکس بیامو نیز با رویکرد اسپرت ساخته میشدند؛ بنابراین عملکرد اسپرت همیشه در خط مقدم طراحی محصولات بیامو قرار داشت.
هنگامی که بیامو برای اولینبار، خودروی شاسیبلند خود را معرفی کرد، بسیاری از طرفداران قدیمی کاملاً سردرگم و گیج شدند؛ خودرویی باارتفاع و وزن زیاد و تمام چرخ محرک از بیامو که حتی طرفداران عادی نیز چندان به طراحی آن علاقه نداشتند. بااینحال، X5 موردتوجه مشتریان قرار گرفت و باواریاییها تعداد زیادی از آن را در طول سالها فروختند. بیامو X5 در ادامه توانست به پایگاهی برای جذب مشتری و سود بیشتر تبدیل شود و به آن اجازه داد تا در زمینه تولید خودروهای با عملکرد بالاتر و فناوری پیشرفتهتر، سرمایهگذاری کند.
بیامو سری ۷ مدل ۲۰۲۰
هنگامی که بیامو سری ۷ کد G11 برای اولینبار عرضه شد، خودرویی خوشمنظر به نظر میرسید؛ اگرچه برای برخی نیز خستهکننده بود. درحقیقت، این خودرو به اندازه جگوار XJ و حتی مرسدس بنز کلاس S، زیبا نبود. به عبارت دیگر خوب به نظر میرسید، اما طراحی آن خاص نبود تا بتواند شور و شوق مشتریان را برانگیزد. شاید تمام علاقهمندان خودرو در تمام تاریخ در این زمینه توافق داشته باشند. همین باعث شد تا بیامو به فکر تغییر چهرهی آن بیفتد.
بیامو سری ۷ مدل ۲۰۲۰ بهلطف جلوپنجره مشبک بسیار بزرگ، شکل کاملا جدیدی بهدست آورد. واکنش افراد به مدل ۲۰۲۰ سری ۷ کاملاً مثبت یا منفی بود. جلوپنجره بسیار بزرگ، توسط هانتر تامپسون طراحی شد.
بیامو i3
در سال ۲۰۱۴، با معرفی اولین نسخه از بیامو i3، موج بزرگی در دنیای خودرو ایجاد شد؛ خودرویی که نه فقط برای برند آلمانی، بلکه برای تمام این صنعت انقلاب محسوب میشد. بیامو i3 هنوز هم پس از پنج سال، شبیه روز اولش بهنظر میرسد و این را مدیون ظاهر آیندهمحور خودرو است. بخش سرنشینان داخل کابین این خودرو، بهطور کامل از فیبر کربن طراحی شده بود و از سیستم محرکه برقی استفاده میکرد؛ چیزی که مانند آن در جاده وجود نداشت. درحقیقت هیچ خودرویی نتوانست با چنین امکانات و ظاهر آیندهمحور، قیمت مناسبی نیز داشته باشد.
بااینحال، ستایش ویژگیهای خوب و طراحی بیامو i3 خیلی طول نکشید و بهتدریج، انتقادهای فراوانی از آن شد. اغلب انتقادها بهدلیل شعاع حرکتی بود که در مقایسه با سایر رقبا بسیار کم بهنظر میرسید. بهعنوان مثال برندهای تسلا، جگوار، جنرال موتورز و حتی آئودی، خودروهای الکتریکی با ظرفیت پیمایش بالاتر به بازار عرضه میکردند. همین باعث شد تا شعاع حرکتی پایین بیامو i3 به پاشنه آشیل آن تبدیل شود و منتقدان، آن را دم تیغ نقد قرار دهند. اگرچه i3 نتوانست برای همیشه ستایش طرفداران را کسب کند، اما کمبودهای یادشده نمیتواند چیزی از ارزشهای این خودروی الکتریکی بکاهد.
بیامو M3 مدل F80
شاید هیچکدام از محصولات دپارتمان M به اندازه بیامو M3 مدل F80 مورد انتقاد قرار نگرفته باشد. هنگامی که این خودرو برای اولینبار با پیشرانه مجهز به توربوشارژر عرضه شد، خشم هواداران را برانگیخت. درحقیقت، آنها به استفاده از روشهای پرخوران در پیشرانه خودرو اعتراض داشتند. البته انتقادهایی نیز به برخی جنبههای کلیدی رانندگی بیامو M3 مدل F80 وارد شده بود. ازجملهی این موارد میتوان به عملکرد فرمان، انحراف محور عقب، صدای مصنوعی اگزوز که بهوسیلهی بلندگوها در کابین پخش میشد، اشاره کرد.
بیامو M3 مدل F80 خودروی خوبی است و سرعت، عملکرد و قابلیت استفاده روزمره، آن را برجسته میکند؛ بااینحال نتوانست ذوق و شوق طرفداران را همانند پیشینیان خود برانگیزد. در دنیای رقابتی نیز نتوانست به توفیق چندانی دست یابد و ظهور خودروهایی مانند آلفارومئو جولیا کوادریفولیو و مرسدس بنز AMG C63 باعث برجستهشدن ضعفهای بیامو M3 شد. ممکن است مالکان این خودرو آن را دوست داشته باشند، اما بسیاری از منتقدان و طرفداران واقعی محصولات بیامو، از آن نفرت دارند.
بیامو سری ۷ مدل E65
شاید بتوان نسل E65 بیامو سری ۷ را یکی از بحثبرانگیزترین مدلهای تمام تاریخ این خودروساز دانست. هنگامیکه نسل E65 در سال ۲۰۰۱ عرضه شد، از بیشترین فناوریها نسبتبه سایر مدلهای پیش بهره میبرد. اما مشکلی وجود داشت و این فناوریها بهخوبی عمل نمیکردند و شاید هم بیش از حد پیچیده بودند. چنین مشکلی در مقایسه با مدلهای پیشین بسیار برجستهتر بهنظر میرسید و باعث شد تا محبوبیت این خودروی لوکس رنگ ببازد.
بحثبرانگیزترین نکته در نسل E65 بیامو سری ۷، طراحی آن بود. طراحی آن چندان به دل نمینشست و گذشت زمان نیز نتوانست مشکل سری ۷ جدید را حل کند. بااینحال، E65 توانست مشتریان زیادی پیدا کند و چندان هم در فروش بدشانس نبود. ناامیدکنندهترین نکته، طراحی عقب خودرو بود.
بیامو پیش از معرفی E65، خودروهای زیادی ساخته بود که برخی نیز خوب از آب درنیامدند؛ بااینحال، هیچکدام به اندازه نسل E65 بیامو سری ۷ مورد انتقاد قرار نگرفتند. درواقع، هیچ طراح خودرویی به اندازه کریس بنگل نقد نشد و تمام این مسئله نیز به طراحی E65 مربوط میشود. اما رقبای بیامو توانستند پس از E65، مدلهایی را راهی بازار کنند که واقعاً طراحی خوبی داشتند. بهعنوان مثال، مرسدس بنز کلاس S که پس از سری ۷ عرضه شد، بهخوبی توانست جای خود را در میان مشتریان پیدا کند؛ یا حتی آئودی A8 که از سبک طراحی بینظیری بهره میبرد. اگرچه بسیاری از نفرتها و انتقادها نسبتبه کریس بنگل غیرمنصفانه به نظر میرسد، اما نمیتوان از این واقعیت گذشت که نسل E65 بیامو سری ۷ یکی از بحثبرانگیزترین محصولات خودروساز باواریا است.
نظرات