بی ام و ، فورد و هوندا تولید خودرو را به دلیل کمبود تراشه کاهش می‌دهند

شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت‌های خودروسازی فورد، بی‌ام‌و و هوندا اعلام کردند که به دلیل بحران جهانی کمبود تراشه، تولید خودرو را طی ماه‌های پیش رو کاهش می‌دهند. اپل و سامسونگ نیز با مشکل مشابهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
تبلیغات

با وجود تلاش بیشتر سازندگان تراشه، بحران تولید که به دلیل کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها به وجود آمده است، هر روز بدتر می‌شود. به گزارش engadget، به‌دنبال همه‌گیر ویروس کرونا تقاضای جهانی برای خرید محصولات مبتنی بر تراشه به‌شدت بالا رفت و در دوران تعطیلی عمومی مردم محصولاتی از جمله کنسول‌های بازی گرفته تا تلویزیون خریداری کردند که باعث غافلگیری سازندگان شد.

در نتیجه‌ی شوک به بازار، بسیاری از محصولات فناوری مانند PS5، ایکس‌باکس سری X و S و آیفون ۱۲ که از این تراشه‌ها بهره می‌برند، به‌سرعت فروخته یا دچار تأخیر در تولید شده‌اند یا مستعد طولانی شدن زمان حمل‌ونقل هستند. اکنون اوضاع برای یکی از بخش‌هایی که بیش‌ترین آسیب را دیده، رو به وخامت است؛ بله بخش خودرو در این بحران بیشتر آسیب را دید. بلومبرگ گزارش داد که سازندگان خودرو در سه قاره اکنون در مورد کاهش تولید هشدار می‌دهند.

در بازه‌ی ۱۲ ساعته، فورد در آمریکا اعلام کرد کمبود تراشه می‌‌تواند تولید خودرو را در سه‌ماهه مالی فعلی به نصف برساند. هوندا در ژاپن اعلام کرد که طی ماه آینده تولید خود را در سه کارخانه داخلی به مدت پنج تا ۶ روز متوقف خواهد کرد. بی‌ام‌و هم  درباره‌ی تأخیر تولید در کارخانه‌های خود در آلمان و انگلیس هشدار داد.

تراشه

بحرانی که به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها در طی همه‌گیر شدن بیماری کووید-۱۹ آغاز شد، در ادامه با تقاضای زیاد برای تراشه در سایر صنایع گسترش یافت و اکنون باعث بروز  اختلالات زیاد در صنعت خودرو و فناوری‌های وابسته شده است. وسایل نقلیه از نیمه‌هادی‌ها برای سیستم‌های پیشرفته دستیار راننده از جمله ترمز ضد قفل و دستیار پارک استفاده می‌کنند. هرچه فناوری بیشتری در خودروها مورد استفاده قرار گیرد، به‌ناچار تراشه‌های بیشتری نیاز خواهند داشت.

بحران کمبود تراشه همچنین باعث افزایش زمان انتظار برای تحویل خودرو به خریداران شده است. طبق گزارش نیویورک تایمز، پورشه به نمایندگی‌های فروش خود در ایالات متحده هشدار داده است که مشتریان احتمالا باید ۱۲ هفته‌ی دیگر برای تحویل خودروهای خود صبر کنند.

اخبار برای صنعت فناوری به‌مراتب سخت‌تر است. پس از ثبت نتایج مالی خوب در فصل اول سال ۲۰۲۱، هر دو شرکت اپل و سامسونگ اعتراف کردند که کمبود تراشه در کوتاه‌مدت تأثیر در خور توجهی روی تولید و در نتیجه سودآوری طی فصل بعدی خواهد داشت. با وجود تلاش آن‌ها برای تولید هرچه بیشتر پردازنده‌‌های داخلی، اعلامیه‌ها وابستگی اپل و سامسونگ را به شبکه گسترده تدارکات نشان می‌‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات