شکایت آلفابت از اوبر به اتهام سرقت اطلاعات فنی

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی آلفابت از اوبر به خاطر سرقت اطلاعات محرمانه و فنی در خودروهای خودران شکایت‌ کرده است.
تبلیغات

بخش توسعه‌ی خودروهای خودران شرکت آلفابت با نام وی‌مو به‌تازگی شرکت اوبر را به اتهام سرقت اطلاعات مهم از تکنولوژی خودروهای خودران تحت تعقیب قرار داده است. هدف اصلی در پرونده‌ی وی‌مو، شرکت اوتو است. اوتو یک شرکت تازه‌ تأسیس بود که در حوزه‌ی تولید کامیون‌های خودران فعالیت داشت. این شرکت در میانه‌ی سال ۲۰۱۶ توسط اوبر خریداری شد. بنیان‌گذاران و کارمندان این شرکت، همچون آنتونی لواندوفسکی از کارکنان سابق گوگل هستند. شرکت وی‌مو اعلام کرده است:

ما متوجه شدیم که شش هفته قبل از استعفای آنتونی لواندوفسکی یکی از کارکنان سابق، وی تعداد ۱۴ هزار فایل محرمانه و انحصاری را از سیستم سخت‌افزارهای وی‌مو دانلود کرده است. در میان این فایل‌ها، طراح مربوط به لیدار و برد مدار نیز وجود دارد.

آن‌طور که وی‌مو اعلام کرده است، لیدار یکی از مهم‌ترین بخش‌های تکنولوژی خودروهای خودران است که نقش مهمی در عملکرد این خودروها دارد. سیستم LiDAR یا سیستم «تشخیص نوری شعاع حرکت» خودرو را قادر می‌کند نقشه‌ای سه بعدی از محیط اطراف خود ترسیم کند. ساخت و توسعه‌ی این تکنولوژی ظاهرا میلیون‌ها دلار هزینه داشته و هزاران ساعت زمان برای آزمایش آن صرف شده است.

وی‌مو اعلام کرده که این شرکت اخیرا یک ایمیل غیرمنتظره از سوی یکی از تأمین‌کننده‌های قطعات لیدار دریافت کرده است. در دعوی این شرکت آمده است:

وی‌مو اخیرا و آن‌طور که به نظر می‌رسد به‌طور سهوی، ایمیلی از یکی از تأمین‌کننده‌های قطعات لیدار دریافت کرده است. این ایمیل حاوی پیوستی از طرح‌های مربوط به برد مدار لیدار شرکت اوبر بود. این برد مدار شباهت بسیاری به برد مدار شرکت وی‌مو دارد که طرح آن کاملا محرمانه است و در انحصار این شرکت قرار دارد. این موضوع حاکی از این است که اطلاعات محرمانه‌ی وی‌مو درز کرده است.

وی‌مو ادعا کرده که درست پیش از ترک شرکت توسط لواندوفسکی، این شخص با نفوذ به یکی از سرورهای طراحی، ۹.۷ گیگابایت فایل‌های بسیار محرمانه و اسرار تجاری دانلود کرده است. این فایل‌ها شامل طرح‌های مربوط به قطعات مهم، فایل‌های طراحی و اطلاعات مربوط به آزمایشات و در کل تعداد آن‌ها ۱۴ هزار فایل بوده است.

اوبر

آن طور که وی‌مو ادعا کرده، لواندوفسکی در این کار تنها نبوده است. در این دعوی اتهامات دیگری نیز مطرح شده است: عده‌ای از کارکنان وی‌مو با تبعیت از لواندوفسکی و با هدف پیوستن به بیزینس جدید او، شرکت را ترک کردند. آن‌ها چند روز یا چند ساعت پیش از ترک شرکت، دست به دانلود اسرار تجاری بیشتری از وی‌مو زدند.

 لواندوفسکی بنیان‌گذار شرکت 501 Systems بود. این شرکت توسط گوگل و در اوایل شروع پروژه‌ی خودروی خودران خریداری شد. بعد از ترک وی‌مو، لواندوفسکی به همراه لیور ران شرکت اوتو را تأسیس کرد. لیور ران نیز کارمند سابق گوگل است که به مدت سه سال ریاست بخش نقشه‌های گوگل را بر عهده داشت. این دو در ماه می سال ۲۰۱۶ شرکت اوتو را تأسیس کردند، این شرکت در آگوست همان سال توسط اوبر با مبلغ ۶۸۰ میلیون خریداری شد. وی‌مو ادعا کرده است که سرقت اطلاعات محرمانه‌ی مربوط به لیدار در حدود ۵۰۰ میلیون دلار نصیب کارکنان اوتو کرده است. سخنگوی اوبر در پاسخ به این دعوی گفته است:

ما اتهامات مطرح‌شده علیه کارکنان اوبر و اوتو را بسیار جدی دنبال و این موضوع را با دقت بررسی خواهیم کرد .
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات