کانن EOS R5 در زمینه فیلمبرداری چه حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت؟

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
EOS R5 دوربین موردانتظار کانن است که طبق ادعای کارشناسان پتانسیل تبدیل شدن به محصولی انقلابی را دارد؛ این دوربین چه قابلیت‌هایی در زمینه‌ی فیلم‌برداری خواهد داشت؟
تبلیغات

کانن نخستین بار در سال ۲۰۰۸ با معرفی EOS 5D Mark II ایده‌ی تولید دوربین‌هایی را آغاز کرد که ضمن ارائه‌ی قابلیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری، امکان تعویض لنز آن‌ها نیز وجود داشت. کانن از آن زمان تاکنون سعی کرده است بیشتر تمرکز خود را در حوزه‌ی فیلم‌برداری معطوف محصولات سری Cinema EOS نظیر دوربین جدید EOS C300 Mark III که چند روز پیش معرفی شد، بکند. دوربین‌های Cinema EOS محصولاتی رده‌بالا برای کسانی هستند که به‌صورت حرفه‌ای به فیلم‌برداری می‌پردازند.

کانن مدتی پیش در اطلاعیه‌ای رسمی از توسعه‌ی دوربین جدیدی با نام EOS R5 خبر داد و در همان زمان سعی کرد مانوری ویژه روی قابلیت‌های این دوربین در حوزه‌ی فیلم‌برداری بدهد. مشخصات رسمی منتشرشده نشان می‌دهند که Canon EOS R5 قرار است مزیت‌های فیلم‌برداری متنوعی به کاربر ارائه دهد. شواهد و مدارک حاکی از آن هستند که EOS R5 قرار است مهم‌ترین دوربین سری EOS کانن طی ۱۲ سال اخیر از لحاظ قابلیت‌های فیلم‌برداری باشد. بنابه عقیده‌ی شماری از کارشناسان، EOS R5 قرار است انقلابی‌ترین دوربین کانن از زمان عرضه‌ی 5D Mark II به بازار باشد. 

فراموش نکنید که روند توسعه‌ی EOS R5 همچنان ادامه دارد و کانن در پی اضافه کردن قابلیت‌های جدید به آن است. بااین‌حال افزایش اخبار منتشرشده از سوی کانن درمورد EOS R5 نشان می‌دهد که احتمالا تا زمان رونمایی نهایی آن فاصله‌ی زیادی نداریم.

دوربین کانن EOS R5

آن‌طور که کانن می‌گوید، دوربین پرچم‌دار جدیدش می‌تواند با استفاده از شاتر مکانیکی، تصاویر ساکن را با نرخ ۱۲ فریم‌بر‌ثانیه ثبت کند؛ نرخ ثبت تصاویر ساکن توسط EOS R5 به‌هنگام استفاده از شاتر الکترونیکی به ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه می‌رسد که عددی درخورتوجه است. دوربین جدید کانن به‌لطف این قابلیت خواهد توانست به رقابت جدی با بالارده‌ترین دوربین‌های بدون آینه‌ی بازار نظیر محصولات سری A9 سونی بپردازد.

کانن EOS R5 افزون بر موارد یادشده از پس ضبط ویدئوهای 8K RAW با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و همچنین ویدئوهای 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه و به‌صورت 4K 4:2:2 10-bit برمی‌آید. براساس اطلاعات رسمی، پرچم‌دار جدید کانن دارای سیستم لرزش‌گیر تصویر ۵ محوره در داخل بدنه (IBIS) است که در همکاری با سیستم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) لنز فعالیت می‌کند. EOS R5 افزون بر بهره‌مندی درگاه دوگانه‌ی کارت حافظه از قابلیت Canon Log در تمامی حالت‌های فیلم‌برداری 8K و 4K پشتیبانی می‌کند. 

هر یک از این مشخصات به چه معنا هستند؟ کانن به‌لطف قابلیت‌های یادشده، چه حرف‌هایی برای گفتن در حوزه‌ی فیلم‌برداری خواهد داشت؟

ضبط ویدئو 8K

درخورتوجه‌ترین نکته درمورد کانن EOS R5 در نگاه اول، بدون شک به توانایی آن در زمینه‌ی فیلم‌برداری با کیفیت 8K مربوط می‌شود. کانن به‌هنگام معرفی اولیه‌ی دوربین خود نیز تأکیدی ویژه روی این قابلیت داشت و ظاهرا قصد دارد از آن به‌عنوان ابزاری برای تحریک کاربران به‌منظور تهیه‌ی EOS R5 بهره بگیرد. درواقع دوربین کانن EOS R5 قرار است نخستین دوربین غیرتجاری دارای لنز قابل‌تعویض (ILC) باشد که از امکان ضبط ویدئو با وضوح 8K پشتیبانی می‌کند. ضبط ویدئوی 8K توسط کانن EOS R5 اتفاق بزرگی است و نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد؛‌ به‌خصوص به این دلیل که قابلیت یادشده به‌صورت غیرمستقیم اعلام می‌کند پردازنده‌ی تصویر EOS R5 قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد.

کانن EOS R5 نخستین دوربین غیرتجاری ILC دنیا با توانایی فیملبرداری 8K خواهد بود

به‌هنگام صحبت درمورد وضوح تصاویر، به محض اینکه عبارت 8K بیان می‌شود ذهن کاربر به‌طور معمول به سمت وضوح ۷٬۶۸۰ در ۴٬۳۲۰ پیکسل می‌رود. عدد یادشده دقیقا چهار برابر عددی است که برای وضوح 4K UHD بیان می‌شود. چهار برابر بودن وضوح 8K نسبت‌به 4K همچنین نشان می‌دهد 8K از لحاظ تئوری بهترین وضوح ممکن به‌منظور به‌تصویرکشیدن تمامی حداکثر جزئیات موجود در صحنه‌ها است. کانن پیش‌تر ترجیح داده است که در دوربین‌های بالارده‌اش برای وضوح UHD به‌جای فرمت ۱۶:۹ به استفاده از فرمت پهن‌تر DCI ۱/۹۰:۱ روی بیاورد. 

کانن همچنین می‌گوید دوربین پرچم‌دار جدیدش ویدئوهای 8K و DCI 4K با استفاده از پهنای کامل حسگر ضبط می‌کند و خبری از کراپ در آن‌ها نیست. این یعنی عملا در EOS R5 امکان استفاده از وضوح کامل ۸٬۱۹۲ در ۴٬۲۳۰ پیکسل فراهم می‌شود. برای ثبت این وضوح به حسگری ۴۴/۷ مگاپیکسلی نیاز است. درحالی که به‌منظور ثبت ویدئوهای 8K دارای نسبت تصویر ۱۶:۹ می‌توان از دوربینی با وضوح تقریبا ۴۰ مگاپیکسل بهره گرفت. 

گرچه امروزه نمایشگرهای 8K به‌صورت گسترده در بازار در دسترس نیستند، اما می‌توان دلایل متعددی برای مزیت‌های امکان ضبط ویدئو 8K توسط کانن EOS R5 ذکر کرد. ویدئوهای دارای وضوح 8K انعطاف‌پذیری بیشتری به‌هنگام ویرایش به کاربر ارائه می‌دهند و حتی از روی آن‌ها می‌توان ویدئوهای 4K بهتری نسبت‌به حالت معمول به‌دست آورد. از طرفی فراموش نکنید که یکی از مشکلات تلویزیون‌های 8K نیز این است که محتوای ویدئویی زیادی برای آن‌ها وجود ندارد. به‌لطف عرضه‌ی محصولاتی نظیر EOS R5 بدون شک شاهد افزایش درخورتوجه میزان محتوای ویدئویی 8K خواهیم بود.

کانن canon eos r5

8K RAW

اگر توانایی EOS R5 در زمینه‌ی ضبط ویدئو 8K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه به‌صورت (8K 4:2:2 10-bit Canon Log (H.265 یا (8K 4:2:2 10-bit HDR PQ (H.265 نتوانسته است شما را حیرت‌زده کند، بهتر است بدانید قابلیت‌های پرچم‌دار کانن تنها به اینجا ختم نمی‌شود. کانن در جدیدترین بیانیه‌اش مدعی شد دوربین EOS R5 توانایی ضبط ویدئوهای 8K RAW را با نرخ حداکثر ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه دارد. در نظر داشته باشید مشکل بسیاری از کاربران با ضبط 8K این است که چنین ویدئوهایی فشار زیادی بر دوربین تحمیل می‌کنند و باعث داغ شدن بیش از حد آن می‌شوند. ضبط ویدئو 8K RAW حتی فشار بیشتری نیز به دوربین وارد می‌کند؛ بنابراین باید دید که کانن چه تدابیری برای خنک کردن محصول جدیدش خواهد اندیشید.

EOS R5 قرار است انقلابی‌ترین دوربین کانن از زمان عرضه‌ی 5D Mark II به بازار باشد

براساس گفته‌های کانن، EOS R5 می‌تواند ویدئوهای 8K RAW را به‌صورت داخلی ضبط کند. جالب است بدانید دوربین سینمایی رده‌بالا و ۳۹ هزار دلاری فول فریم Sony Venice توانایی ضبط ویدئوهای 6K 30p و 4K 60p را به‌صورت خارجی دارد. ویدئوهای خام در قلمروی 4K همواره تحسین‌برانگیز بوده‌اند و کاربران توجه زیادی به آن‌ها نشان داده‌اند. کاربران همواره یکی از قابلیت‌های بسیار مهم دوربین EOS-1D X Mark III را توانایی آن در زمینه‌ی ضبط ویدئو RAW برشمرده‌اند. به‌همین دلیل شکی نداریم که ویدئوهای 8K RAW توجه بیشتری را هم معطوف دوربین پرچم‌دار جدید کانن خواهند کرد. ویدئو 8K RAW معادل ۳۰ تصویر ۳۲ مگاپیکسلی در هر ثانیه است و عددی دیوانه‌وار به‌شمار می‌آید.

با درنظرگرفتن این حقیقت که دوربین 1D X III ویدئوهای 5.5K Raw را با عمق ۱۲ بیت ضبط می‌کند، انتظار داریم EOS R5 نیز چنین عمق بیتی برای ویدئوهای 8K RAW ارائه دهد. کانن هنوز به‌صورت رسمی نرخ بیت را اعلام نکرده است؛ با این حال نباید فراموش کنید که ویدئوی RAW دوربین EOS R5 اندکی بیش از دو برابر پیکسل بیشتری نسبت‌به ویدئوهای RAW دوربین 1D X III دارد. بنابراین انتظار داریم ویدئوهای پرحجم 8K/30p دوربین EOS R5 با نرخی بین ۲٬۶۰۰ تا ۳٬۰۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه ذخیره شوند. ناگفته نماند که دوربین 1D X III از نرخ ۲٬۶۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه برای ذخیره‌ی ویدئوهای 5.5K/60p در حافظه استفاده می‌کند. EOS R5 برخلاف 1D X III خواهد توانست بالاترین نرخ را حتی به‌هنگام استفاده از فناوری فوکوس خودکار دوال پیکسل (Dual Pixel CMOS AF) حفظ کند. 

نمای جلو کانن EOS R5 مشکی بدون لنز

C-Log ده بیت

کانن اعلام کرده است که پرچم‌دار جدیدش می‌تواند ویدئوهای C-Log را ضبط کند. C-Log نام پروفایل تصویربرداری لاگ (لگاریتمیک) دوربین‌های کانن است؛ پروفایل لاگ قابلیت‌های متنوعی را به دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای ارائه می‌دهد و باعث می‌شود کاربر آزادی عمل زیادی داشته باشد. پروفایل لاگ در ابتدا تنها برای دوربین‌های سینمایی بسیار گران‌قیمت در دسترس بود، اما کم‌کم به دوربین‌های ارزان‌تر نیز راه پیدا کرد.

براساس اطلاعات، حالت لاگ گستره‌ی داینامیکی و جزئیات بیشتری را با تغییر میزان نوردهی در تصویر، ارائه می‌دهد. همچون دوربین 1D X Mark III، ویدئوهای C-Log دوربین EOS R5 نیز به‌صورت ۱۰ بیت ۴:۲:۲ H.265 ضبط می‌شوند. حالت C-Log دوربین جدید کانن خواهد توانست حدودا ۱۲ استاپ گستره‌ی داینامیکی ثبت کند و به‌‌همین دلیل انعطاف زیادی به کاربر برای انجام پردازش‌های بعد از ضبط ویدئو، ارائه می‌دهد. 

HDR PQ ده بیت

کانن افزون بر اطلاعات یادشده اعلام کرده است که پرچم‌دار توانمندش می‌تواند ویدئوها را به‌صورت HDR PQ ده بیت نیز ضبط کند. از PQ (مخفف Perceptual Quantizer) در بسیاری از استانداردهای پیچیده‌ی HDR برای تلویزیون‌ها استفاده شده است. دوربین EOS R5 بدین طریق می‌تواند ویدئوهایی را ضبط کند که مخصوص پخش روی نمایشگرهای دارای استاندارد HDR هستند. روی آوردن کانن به PQ اتفاقی به‌نسبت غیرمنتظره بود. شرکت‌های پاناسونیک، فوجی‌فیلم و سونی ترجیح داده‌اند سراغ استفاده از سیستم HLG بروند که ساده‌تر از PQ است و با محتوای SDR سازگاری دارد. 

4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه

کانن برای کسانی که به ویدئوهای بسیار باکیفیت 8K و 8K RAW علاقه‌مند نیستند، اعلام کرده است EOS R5 می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ حداکثر ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه به‌صورت (4K 4:2:2 10-bit Canon Log (H.265 یا (4K 4:2:2 10-bit HDR PQ (H.265 ضبط کند. فراموش نکنید این دوربین توانایی ضبط ویدئوهای 4K/60p را نیز دارد. کانن می‌گوید در ویدئوهای 4K از پهنای کامل حسگر استفاده می‌شود و خبری از کراپ نیست.

در فیلم‌برداری 8K و 4K کانن EOS R5 خبری از کراپ نخواهد بود

از زمان انتشار نخستین اخبار مربوط به فیلم‌برداری EOS R5 بسیاری از کاربران درمورد کراپ بودن ویدئوهای 4K و 8K نگران بودند؛ اما براساس اعلام رسمی، ویدئوهای یادشده کراپ نخواهند بود. نکته‌ی جالب توجه دیگر این است که EOS R5 می‌تواند به‌هنگام ضبط ویدئوهای 4K/120p نیز همچنان از فناوری فوکوس خودکار دوال پیکسل استفاده کند.

بسیاری از دوربین‌هایی که امروزه در بازار موجود هستند ویدئوهای 4K/60p را به‌صورت کراپ ضبط می‌کنند یا به استفاده از تکنیک Sub-Sampling روی می‌آورند. بنابراین امکان ضبط ویدئو غیرکراپ 4K با نرخ ۱۲۰ (و به‌طور دقیق‌تر ۱۱۹/۸۸ فریم‌بر‌ثانیه) قدم روبه‌جلوی بسیار مهمی برای EOS R5 به‌شمار می‌آید. 

به‌نظر می‌رسد که دوربین پرچم‌دار کانن ویدئوهای 120p و همچنین 60p را به‌نوعی با بهره‌گیری از Sub-Sampling ضبط می‌کند؛ البته هنوز از این موضوع اطمینان نداریم. ادعای موردبحث را به این دلیل مطرح می‌کنیم که اگر EOS R5 می‌توانست تمام سطح حسگر را با نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه بخواند و پردازش کند، باید از پس ضبط ویدئوهای 8K/120p نیز برمی‌آمد.

IBIS

براساس گفته‌های کانن، EOS R5 قرار است همچون دوربین نیکون Z7 دارای سیستم لرزش‌گیر تصویر ۵ محوره در داخل خود بدنه (IBIS) باشد. EOS R5 نخستین دوربین کانن با این نوع سیستم لرزش‌گیر خواهد بود. سیستم لرزش‌گیر IBIS جزو یکی از کلیدی‌ترین نکات مرتبط به کانن EOS R5 است. کانن پیش‌تر توانسته در بسیاری از دوربین‌های رده‌بالایش به‌خوبی از لرزش‌گیر دیجیتالی بهره بگیرد. بااین‌حال EOS R5 به‌عنوان نخستین دوربین دارای لنز قابل‌تعویض کانن با فناوری IBIS، خواهد توانست از طریق حرکات خود حسگر نیز لرزش تصویر را کاهش دهد. 

EOS R5 نخستین دوربین کانن با سیستم لرزش‌گیر تصویر ۵ محوره در داخل بدنه (IBIS) خواهد بود

درحال حاضر مشخص نیست که آیا دوربین EOS R5 به‌هنگام استفاده از لنز IS نیز می‌تواند به‌شکلی کارآمد از IBIS بهره بگیرد و داده‌های آن‌ را با سیستم لرزش‌گیر لنز نیز به‌اشتراک بگذارد یا خیر. برخی کارشناسان گفته‌اند ممکن است هر دو سیستم به‌صورت هم‌زمان کار کنند و برخی دیگر مدعی شده‌اند که امکان دارد سیستم IBIS داده‌هایش را در اختیار سیستم لرزش‌گیر لنز قرار دهد تا لرزش‌گیری نهایی توسط لنز انجام پذیرد. قابلیت IBIS در کنار فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز و البته ضبط ویدئوها با کیفیت بسیار بالا باعث می‌شوند EOS R5 محصولی بسیار درخورتوجه در حوزه‌ی فیلم‌برداری باشد. بدین ترتیب امکان استفاده از EOS R5 در انواع شرایط وجود خواهد داشت. 

کانن canon eos r5

محدودیت‌های احتمالی

کانن هنوز اطلاعات کامل مربوط به دوربین پرچم‌دار جدیدش را با رسانه‌ها در میان نگذاشته است. یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های کاربران به محدودیت‌های احتمالی EOS R5 در زمینه‌ی فیلم‌برداری مربوط می‌شود. بسیاری از دوربین‌های امروزی حتی به‌هنگام ضبط ویدئو 4K پس از مدتی به‌سرعت داغ می‌شوند و نمی‌توان برای زمانی طولانی از آن‌ها استفاده کرد. بدون شک ویدئوهای 8K و به‌خصوص 8K RAW نیازمند قدرت پردازشی بیشتر خواهند بود؛ فرآیندی که نهایتا به تولید گرمای بیشتر منجر می‌شود. 

ویدئوهای 8K که EOS R5 ضبط می‌کند بدون شک حجم بسیار زیادی خواهند داشت؛‌ به همین دلیل پردازنده‌ی تصویر به‌منظور پردازش و ذخیره‌ی آن‌ها روی حافظه‌، به‌شدت فعالیت خواهد کرد و در اثر فعالیت آن، گرمای زیادی تولید خواهد شد. بنابراین منطقی است اگر انتظار داشته باشیم کانن بخواهد محدودیتی خاص برای مدت‌زمان فیلم‌برداری 8K در EOS R5 تعیین کند. در حال حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم که چه محدودیتی قرار است برای EOS R5 در نظر گرفته شود.

ویدئوهای 8K فشار زیادی روی دوربین وارد می‌کنند و باعث داغ شدن بیش از حد آن می‌شوند

افزون بر این موارد گرچه EOS R5 دارای درگاه کارت حافظه‌ی دوگانه است، اما کانن تصمیم گرفته در یکی از درگاه‌ها، از کارت‌های SD UHS-II پشتیبانی کند. براساس اطلاعات رسمی، درگاه دیگر با کارت‌‌های CFexpress همخوانی دارد. در حال حاضر، سریع‌ترین کارت‌های حافظه‌ی SD سرعت نوشتن ۹۰ مگابایت‌بر‌ثانیه را ارائه می‌دهند. فرقی ندارد که روی کارت چه عددی نوشته شده باشد، ۹۰ مگابایت‌بر‌ثانیه حداکثر سرعت نوشتن برای کارت‌های SD است. حتی با فرض نرخ ۷۲۰ مگابیت‌بر‌ثانیه‌ای، احتمال دارد نتوان بسیاری از ویدئوهای پرحجم ضبط‌شده توسط EOS R5 را روی کارت‌های SD ذخیره کرد. به‌بیانی ساده‌تر، از لحاظ حرفه‌ای، EOS R5 عملا دارای یک درگاه کارت حافظه است؛ یا شاید بهتر باشد بگوییم در سطح حرفه‌ای امکان استفاده از تنها یکی از درگاه‌های کارت حافظه وجود خواهد داشت. 

محدودیت دیگری که پیش‌روی شما قرار می‌گیرد، ظرفیت حافظه‌ی CFexpress است. ظرفیت محدود این حافظه‌ها نیز می‌تواند به‌نوبه‌ی خود باعث اعمال محدودیت در مدت‌زمان فیلم‌برداری EOS R5 شود. تنها سناریوی ممکن برای دور زدن محدودیت یادشده این است که بتوان از طریق کابل USB، ویدئوها را روی درایو SSD خارجی ذخیره کرد. 

کانن به‌صورت رسمی به عمر باتری دوربینش اشاره نکرده است؛ اما همین عمر باتری نیز می‌تواند به‌نوبه‌ی خود در نقش عنصری دیگر برای محدود کردن مدت‌زمان فیلم‌برداری EOS R5 ظاهر شود. این دوربین برای ضبط ویدئوهای 8K و حتی 4K/120p انرژی بسیاری مصرف خواهد کرد و بنابراین نمی‌توانیم انتظار عمر باتری زیادی را از آن داشته باشیم. ماکت‌ها و رندرهای کامپیوتری که کانن تاکنون منتشر کرده است نشان می‌دهند EOS R5 قرار نیست دارای فضای بیشتر برای استفاده از باتری بسیار بزرگ‌تر نسبت‌به دوربین‌های فعلی در خود باشد. 

دوربین کانن ای او اس آر 5 / Canon EOS R5

جمع‌بندی

آخرین بیانیه‌ی کانن در رابطه با دوربین موردانتظار EOS R5 به‌طور ویژه روی توانایی‌های این محصول در حوزه‌ی فیلم‌برداری متمرکز بود؛ با این حال بدیهی است که این دوربین در حوزه‌ی عکس‌برداری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. باید منتظر باشیم و ببینیم که قدرت پردازشی بالای EOS R5 چه مزیت‌هایی برای این دوربین در زمینه‌ی فوکوس خودکار و تصویربرداری ساکن، به‌همراه خواهد آورد.

به‌طور معمول طی سال‌های اخیر دوربین‌های اصلی سری EOS کانن به‌‌میزان درخورتوجهی از لحاظ فیلم‌برداری در پشت سر رقبایشان قرار گرفته‌اند. برای مثال ویدئوهای کراپ‌شده‌ی EOS 5D IV حتی در زمان عرضه‌ی این دوربین نیز نکته‌ای منفی برای آن به‌شمار می‌آمدند. با این حال کانن تصمیم گرفت دو سال بعد در EOS R نیز از ویدئوی کراپ‌شده استفاده کند. بدین ترتیب EOS R نیز نتوانست در حوزه‌ی فیلم‌برداری آن‌طور که انتظار می‌رفت ظاهر شود. اما این موضوع قرار نیست برای EOS R5 صدق ‌کند؛ شواهد به ما نشان می‌دهد EOS R5 قرار است عملکردی بسیار بهتر نسبت‌به رقبای هم‌رده‌اش در حوزه‌ی فیلم‌برداری از خود برجای بگذارد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد دوربین کانن EOS R5 چیست؟

قیمت دوربین، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین‌های DSLR، بدون آینه و دیگر محصولات کانن نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات