پنج تفاوت اساسی گوپرو Hero 8 Black با نسل قبل خود

یک‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
مطالعه 6 دقیقه
با معرفی دوربین جدید گوپرو GoPro Hero 8 Black شاید در ابتدا تصور کنید این دوربین تفاوت چندانی با نسخه‌ی قبلی خود ندارد؛ اما با دانستن این تغییرات نظرتان درباره‌ی خرید این محصول تغییر می‌کند.
تبلیغات

خبر مهمی که با معرفی نسل جدید دوربین‌های گوپرو منعکس شد، افزودن مود‌‌هایی بود که قرار است تا سال ۲۰۲۰ برای این دوربین عرضه شوند که میکروفون خارجی و لامپ LED و صفحه‌نمایش را شامل می‌شوند. همان‌طورکه گفته شد این مودها تا سال ۲۰۲۰ عرضه نخواهند شد. پس درادامه با زومیت همراه باشید تا ببینیم قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید گوپرو Hero 8 Black در مقایسه با نسخه‌ی قبلی، یعنی GoPro Hero 7 Black که تولید آن هنوز ادامه دارد، چقدر دستخوش تغییر یا ارتقا یافته است.

۱. دوربین جدید گوپرو از زبانه‌های اتصال یکپارچه بهره می‌برد

gopro hero 8 black

نسخه‌ی Hero 5 Black اولین نسخه‌ای از این سری دوربین‌ها بود که بدون نیاز به فریم و کاور خاص ضدآب بود؛ اما برای اتصال آن به هرچیزی به قاب‌ی مجزا نیاز بود. درنهایت این مشکل در  GoPro Hero 8 Black حل شد؛ به‌طوری‌که در قسمت زیرین این دوربین زبانه‌هایی طراحی شده است تا با استفاده از آن‌ها و بدون نیاز به قاب اضافی، آن را به هرچیزی متصل کنید. این ویژگی به‌خودی‌خود مزیت چندانی به‌حساب نمی‌آید؛ اما باعث می‌شود وقتی دوربین به جایی متصل است، بدون نیاز به بازکردن اتصال دوربین به پایه یا هرچیز دیگری، کارت حافظه یا باتری را خارج کنید.

البته این ویژگی در نسخه‌ی Hero 7 Black نیز وجود داشت؛ چون فریم در این نواحی برش خورده بود؛ اما مجبور بودیم برای دسترسی به کارت حافظه، پوشش پورت‌ها را برداریم که درنتیجه مقاومت دوربین دربرابر آب از دست می‌رفت. به دلیل همین ساده‌سازی در طراحی، Hero 8 Black از نسل قبلی ۱۴ درصد سبک‌تر است. همچنین، باید به این موضوع هم اشاره کرد که پیچ‌هایی در این اتصالات تعبیه شده‌اند تا درصورت شکسته‌شدنشان بتوانید زبانه‌ها را تعویض کنید.

۲. Hero 8 Black از HyperSmooth در تمامی فریم‌ریت‌ها پشتیبانی می‌کند

GoPro Hero 8 Black

یکی از برترین ویژگی‌های Hero 7 Black وجود لرزش‌گیر دیجیتالی با نام HyperSmooth بود. این ویژگی بسیار کارآمد در حذف و کاهش لرزش‌های به‌وجودآمده هنگام فیلم‌برداری بسیار مؤثر است؛ به‌ویژه اینکه افرادی که از دوربین‌های گوپرو برای ثبت ویدئوهایشان استفاده می‌کنند، در شرایط پرتحرک مثل ورزش‌کردن فیلم‌برداری می‌کنند. حالت HyperSmooth در Hero 7 Black وجود داشت؛ اما در شرایطی که ویدئویی با فریم‌ریت بالا ثبت می‌شد، این ویژگی از کار می‌افتاد. بااین‌حال، به‌لطف باتری پیشرفته‌تر و بهتر، در Hero 8 Black می‌توانید ویدئوهایی با رزولوشن ۱۰۸۰ و سرعت ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه همراه‌با لرزش‌گیر HyperSmooth ثبت کنید.

درحقیقت، Hero 7 Black در سرعت ۲۴۰ و ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه‌ای استاندارد از لرزشگیر استفاده نمی‌کرد. پس اگر از طرفداران ویدئوهای اسلوموشن هستید، Hero 8 Black انتخاب مناسب‌تری برایتان است. ویژگی جدید بعدی حالت HyperSmooth Boost است. این ویژگی در شرایط بسیار پرتحرک فعال می‌شود؛ مثلا هنگام تهیه فیلم کلوزآپ یا دوچرخه‌سواری در مسیر سنگ‌فرش. این ویژگی با کراپ‌کردن سعی می‌کند کمترین لرزش را در ویدئو ثبت‌شده نشان دهد. پس اگر تمام این ویژگی‌ها به خاطر یک باتری باشند، آیا می‌توان از باتری‌ نسخه‌های قدیمی در Hero 8 Black استفاده کرد یا نه؟ جواب این سؤال «بله» است؛ چون Hero 8 Black دقیقا از طراحی‌ای با استاندارد باتری GoPro AABAT-001 استفاده می‌کند؛ پس می‌توان از باتری نسل قبلی هم در آن استفاده کرد؛ اما در این صورت، ویژگی‌ HyperSmooth از کار خواهد افتاد. عکس این موضوع نیز صادق است و می‌توان از باتری‌های Hero 8 Black در نسل قبلی استفاده کرد.

۳. مود‌های جدید قابلیت‌های فیلم‌برداری Hero 8 Black را بسیار افزایش می‌دهند

GoPro Hero 8 Black

ویژگی برتری که Hero 7 Black با آن معرفی شد، لرزش‌گیر HyperSmooth بود؛ اما ویژگی اصلی نسخه‌ی جدیدتر ارائه‌ی مودهایی است که Hero 8 Black را به دوربینی بسیار کارآمد و قوی به‌منظور ثبت ویدئو برای تولیدکنندگان محتوا تبدیل می‌کند. قابلیت مود‌ها به این دلیل در صدر این فهرست قرار ندارند که گوپرو اعلام کرده است این مود‌ها تا سال ۲۰۲۰ دردسترس نخواهد بود. موضوع دیگر این است که به‌دلیل تفاوت ابعادی که در مدل جدید به‌وجود آمده است، این مودها فقط برای آخرین مدل گوپرو کاربردی خواهند بود.

با عرضه‌شدن این مودها برای گوپرو شاهد توانایی‌هایی در این دوربین خواهیم بود که تاکنون در هیچ‌یک از دوربین‌های ورزشی دیده نشده است. مود اول مدیا مود (Media Mod) نام دارد که شامل میکروفونی ارتقایافته برای ثبت هرچه‌بهتر صدا، ورودی صدای ۳/۵ میلی‌متری، خروجی HDMI، پورت USB-C و دو گیره نگه‌دارنده برای اندازه‌ی لوازم‌جانبی است.

مود نمایشگر (Display Mod) صفحه‌نمایشی دواینچی برای عکاسی راحت‌تر و باتری داخلی ۶۸۰ میلی‌آمپری را دربر دارد تا این نمایشگر از باتری خود دوربین استفاده نکند. آخرین مود هم لایت مود (Light Mod) نام دارد. این مود ضدآب از لامپی با نوردهی ۲۰۰ لومن تشکیل شده است تا بتوان با آن نوردهی بهتری به سوژه داشت. همچنین این مود با اکثر لوازم‌جانبی و پایه‌های گوپرو سازگار است و روی آن‌ها سوار می‌شود. مود‌های مذکور ویژگی‌های بسیار کارآمدی به دوربین اضافه می‌کنند؛ اما باید برای عرضه‌شدن آن‌ها به بازار صبر کرد.

۴. میکروفون بهتر ثبت صدای بهتری را نوید می‌دهد

GoPro Hero 8 Black

در‌حالی‌که میکروفون داخلی Hero 8 Black با میکروفون مدیا مود هماهنگ نخواهد شد، این دوربین از میکروفون داخلی جدیدی با قابلیت کنترل و پایدارکننده‌ی باد استفاده می‌کند. گوپرو این قول را به خریداران داده است که استفاده از این میکروفون کیفیت صدای چشمگیری فراهم می‌کند. مقایسه‌‌های انجام‌شده با مدل Hero 7 Black هم این موضوع را تأیید می‌کند که میکروفون دوربین جدید گوپرو نویز باد در صدا را بسیار بهتر مدیریت می‌کند. این قابلیت وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که برای مثال لازم باشد از ورزشی فیلم‌برداری کنیم و دوربین باید حرکت‌های سریع انجام دهد. در این صورت، صدای ضبط‌شده با میکروفون جدید بسیار بهتر از میکروفون‌های عادی خواهد بود.

۵. کیفیت عکس‌برداری در مقایسه با نسل قبل تفاوت کمی کرده است

GoPro Hero 8 Black

با افزایش کیفیت دوربین‌ها و ضدآب‌شدن گوشی‌های هوشمند، هنوز اکثر کسانی که گوپرو دارند ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. دوربین‌های گوپرو می‌توانند در شرایط نامساعد کارایی خوبی داشته باشند و درادامه‌ی این راه، گوپرو دوربین را ارتقا داد که شامل افزودن قابلیت SuperPhoto 2.0 و LiveBurst را شامل می‌شود. در این قسمت، شاهد تغییرات کوچکی در حالت HDR هستیم؛ در‌حالی‌که در حالت LiveBurst، ویژگی مناسبی برای مواقعی است که حرکات پیش‌بینی‌نشده‌ای اتفاق می‌افتد. در این حالت، در ۱/۵ ثانیه قبل و بعد فشردن شاتر تصاویر متوالی ۱۲ مگاپیکسلی با نسبت ۴:۳ یا رزولوشن 4K ثبت می‌شوند و پس‌از‌آن می‌توان بهترین عکس را از میان عکس‌های گرفته‌شده انتخاب و ذخیره کرد یا به‌صورت کلیپی سه‌ثانیه‌ای به‌اشتراک گذاشت.

تغییراتی هم در نرم‌افزار دوربین به‌وجود آمده است که دسته‌بندی‌هایی برای مجموعه‌ی تنظیمات عکاسی را دربر دارد که می‌توان با توجه به نیاز خود در آن تغییرات ایجاد کرد. ناگفته نماند قابلیت ایجاد ۱۰ تنظیم متفاوت وجود دارد و می‌توان برای چهار دکمه‌ی میان‌بر دستگاه وظایف جدیدی تعریف کرد. این تغییرات بیشتر برای رقابت با اکشن‌کم DJI Osmo Action ارائه شده‌اند. به‌طور مثال، در DJI Osmo Action می‌توان منویی دستی برای تنظیمات دلخواه ایجاد کرد. گوپرو هنوز درباره‌ی ارائه‌ی این قابلیت ازطریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای Hero 7 Black حرف نزده و حتی ممکن است این ویژگی فقط برای نسخه‌ی جدید عرضه شده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات