بهترین لپ تاپ های Core i3 بازار [فروردین ۱۴۰۳]

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
بهترین لپ تاپ های Core i3 بازار
خرید لپ‌تاپ با پردازنده Core i3 با وجود گزینه‌های تکراری می‌تواند گیج‌کننده باشد؛ پس بهتر است با بهترین ‌آن‌ها که ارزش خرید بالایی دارند آشنا شوید.
تبلیغات

لپ‌تاپ‌های مختلف با اهداف متفاوت برای کاربران با انواع نیازها تولید می‌شوند تا هر فرد یا شرکت و و مجموعه‌ای بتواند با توجه به معیارهای خود و قیمت لپ تاپ، سراغ بهترین انتخاب برود که در این مسیر از راهنمای خرید بهترین لپ تاپ نیز می‌تواند کمک بگیرد.

اگر براساس معیارهایی که درنظر گرفته‌اید و مقایسه سی پی یو های Intel و AMD و صد البته بودجه‌ای که دراختیار دارید، تصمیم گرفته‌اید سراغ بهترین لپ‌تاپ Core i3 بروید تا نیاز شما را برای انجام کارهای معمولی و پایه برطرف کند، باید بدانید در بازار با لپ‌تاپ‌هایی مواجه می‌شوید که با وجود پردازنده اینتل معمولی Core i3، قیمت عجیبی دارند. برای مثال، قیمت لپ‌ تاپ دل XPS 13 9310 2in1 به نزدیک ۶۰ میلیون تومان می‌رسد که علت آن قطعاً قدرت پردازشی نیست؛ این قیمت به‌دلیل امکان تبدیل‌شوندگی لپ‌تاپ به تبلت تا این اندازه بالا رفته است.

با درنظر داشتن بودجه‌ای در حدواندازه‌ی ۶۰ میلیون تومان انتخاب‌های فوق‌العاده قدرتمند و سبکی می‌توانید داشته باشید که در بین بهترین لپ تاپ های برنامه نویسی یا حتی بهترین لپ تاپ های گیمینگ جای می‌گیرند. بنابراین، درحال‌حاضر برای خرید لپ‌تاپ مجهز به پردازنده Core i3، درنظر داشتن بودجه‌ای فراتر از ۲۵ میلیون تومان هیچ توجیهی ندارد.

بهترین لپ‌تاپ‌های Core i3

بعد از معرفی بهترین لپ تاپ های Core i5 بازار، در این مقاله بهترین لپ‌تاپ‌های Core i3 را به شما معرفی خواهیم کرد. اکثر مدل‌های موجود لپ‌تاپ Core i3 در بازار تکراری هستند و در جزئیات کانفیگ مثل اندازه‌ی رم و فضای ذخیره‌سازی تفاوت‌هایی دارند. بدین ترتیب، بعد از بررسی و حذف موارد تکراری به فهرست خلاصه‌شده‌ی زیر رسیدیم.

شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ی خود مدل‌های زیر را در کانفیگ‌های مدنظر در بازار تهیه کنید، فقط فراموش نکنید که هزینه کردن بیشتر از ۲۵ میلیون تومان (در زمان نگارش مقاله) برای خرید لپ‌تاپ مجهز به پردازنده اینتل Core i3 توجیه‌پذیر نیست. علاوه‌بر این، اگر به‌دنبال خرید بهترین لپ‌ تاپ‌ لمسی و تاچ اسکرین باشید می‌توانید مدلی با پردازنده i3 نسل ۱۱ دربین آن‌ها پیدا کنید.

لپ‌تاپ ایسوس VivoBook 15 X1504VA با Core i3 نسل ۱۳

نمای جلوی لپ تاپ ایسوس ASUS VivoBook 15 X1504ZA در حالت باز با صفحه نمایش روشن رنگ نقره‌ای

لپ‌تاپ VivoBook 15 X1504VA ایسوس با پردازنده Core i3 نسل ۱۳ گران‌ترین لپ‌تاپ Core i3 این فهرست است که درحال‌حاضر قیمت آن به حدود ۱۹ میلیون تومان می‌رسد. براساس بنچمارک Geekbench v6 عملکرد پردازنده Core i3-1315U موجود روی این لپ‌تاپ نسبت‌‌به نسل قبلی، Core i3-13215U، در حالت تک‌هسته‌ای تا ۱۶ درصد سریع‌تر است و بیشینه‌ی فرکانس آن نیز رشد ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

پردازنده Core i3 -1315U دو هسته‌ی قدرتمند و چهار هسته‌ی کم‌مصرف دارد که در مجموع بازه‌ی فرکانسی بین ۰٫۹ تا ۴٫۵ گیگاهرتز را ارائه می‌کنند. لپ‌تاپ ایسوس VivoBook 15 X1504VA پردازنده‌ی گرافیکی مجزایی ندارد و پردازش‌های گرافیکی را با کمک گرافیک یکپارچه‌ی پردازنده اینتل UHD Graphics انجام می‌دهد. رم ۸ گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی SSD از سایر ویژگی‌های این لپ‌تاپ به‌شمار می‌روند.

اگر حتماً می‌خواهید لپ‌تاپی با گرافیک مجزا خریداری کنید باید سراغ نمونه‌هایی بروید که به گرافیک MX450 یا MX330 مجهز شده‌اند؛ اما دو نکته را فراموش نکنید: این لپ‌تا‌پ‌ها قیمت بالای ۲۱ میلیون و غالباً رم ۴ گیگابایتی دارند که در کنار پردازنده Core i3 واقعاً موی کاربر را سفید می‌کند. البته، اگر لپ‌تاپی باشد که از ارتقای رم پشتیبانی کند با کمی هزینه‌ی بیشتر می‌توانید رم را افزایش دهید.

بین بهترین لپ‌تاپ‌های Core i3 بازار VivoBook 15 X1504VA تنها مدلی است که نمایشگری با پنل IPS دارد. اگر قصد داشته باشید بودجه‌ی کمتری برای خرید لپ‌تاپ اختصاص دهید باید به مدل‌هایی اکتفا کنید که نمایشگری با پنل TFT دارند و هنگام استفاده از لپ‌تاپ زاویه دید نامناسب آن را تحمل کنید. نرخ‌نوسازی نمایشگر این لپ‌تاپ به ۶۰ هرتز می‌رسد و وضوح ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ ارائه می‌کند.

لپ‌تاپ ایسوس VivoBook 15 X1504VA درگاه HDMI، دو درگاه USB 3.0 و یک درگاه USB Type-C ارائه می‌کند اما متأسفانه از تاندربولت پشتیبانی نمی‌کند. همچنین، فاقد درگاه شبکه و VGA است.

نمای نیمرخ سمت راست لپ تاپ ایسوس ASUS VivoBook 15 X1502ZA با صفحه نمایش روشن و نمایش درگاه‌های لبه سمت راست

انتخاب جایگزین: لپ‌تاپ VivoBook 15 X1502ZA با پردازنده i3 نسل ۱۲

باتوجه به اینکه ممکن است مدل مجهز به پردازنده‌ی نسل ۱۳ این لپ‌تاپ در بازار به‌سختی پیدا شود، خرید لپ‌تاپ VivoBook 15 X1502ZA با پردازنده Core i3-1215U همراه با رم ۱۲ گیگابایتی DDR4 انتخاب جایگزین مناسبی خواهد بود.

اصرار ما به تهیه‌ی لپ‌تاپی مجهزبه نسل جدیدتر این پردازنده به این دلیل است که همین حالا‌ هم نسل ۱۳ جدیدترین نسخه نیست. وگرنه ازنظر پردازشی در حالت تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای این دو پردازنده تفاوت زیادی ندارند و نسل ۱۳ به‌ترتیب در پردازش تک‌هسته و چندهسته حدوداً ۳٪ و ۹٪ عملکرد بهتری دارد.

در بین بهترین لپ‌تاپ‌های Core i3 می‌توانید لپ‌تاپ‌های مجهزبه تراشه‌ی نسل سیزدهمی پیدا کنید که رم ۸ گیگابایتی نیز داشته باشند؛ اما اگر اولویت را با نمایشگر IPS قرار دهیم، دوباره به VivoBook 15 X1502ZA با تراشه نسل دوازدهمی خواهیم رسید. نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و درگاه USB-C از دیگر مشخصات آن به‌حساب می‌آید. متأسفانه درگاه USB-C فاقد امکان پشتیبانی از تاندربولت است.

لپ‌تاپ لنوو IdeaPad 3 با پردازنده Core i3 نسل ۱۲

نمای نیمرخ چپ لپ تاپ لنوو آیدیاپد 3 و نمایش درگاه‌های لبه سمت چپ رنگ خاکستری

برای صرفه‌جویی بیشتر می‌توانید سراغ لپ‌تاپ لنوو IdeaPad 3 با پردازنده نسل ۱۲ اینتل بروید که تفاوت فاحشی در زمینه‌ی عملکرد کلی با نسل ۱۳ ندارد؛ اما قیمت آن در مدل پایه حدود ۱۵ درصد ارزان‌تر است و در کانال ۱۸ میلیون تومان قرار می‌گیرد.

تفاوت لپ‌تاپ لنوو IdeaPad 3 با لپ‌‌تاپ ایسوس فقط در پردازنده خلاصه نمی‌شود و بخش اعظمی از تفاوت قیمت بین این دو دستگاه به پنل نمایشگر باز می‌گردد؛ در لپ‌تاپ لنوو شاهد پنل TN با وضوح ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ و اندازه ۱۵٫۶ اینچ هستیم.

لپ‌تاپ لنوو IdeaPad 3 رم ۸ گیگابایتی دارد و در کنار آن فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی SSD قرار گرفته است. البته، می‌توانید با هزینه‌ی بیشتر کانفیگ‌های مختلفی از این لپ‌تاپ را خریداری کنید. اتصالات دستگاه نیز شامل HDMI، یک درگاه USB 3.0 و یک USB 2.0 همراه با یک درگاه Type C بدون پشتیبانی از تاندربولت می‌شود.

اگر خرید لپ‌تاپ با پنل TN برای شما اولویت دارد می‌توانید با کمی افزایش بودجه سراغ لپ‌تاپ ایسوس VivoBook 15 A1504VA بروید که پردازنده Core i3-1315U دارد و به رم ۸ گیگابایتی DDR4 مجهز است. فضای ذخیره‌سازی SSD از نوع M.2 و باتری با ظرفیت 42 وات‌ساعت نیز سایر مشخصات این دستگاه را تشکیل می‌دهند.

لپ‌تاپ لنوو IdeaPad Slim 3 15IRU8 با پردازنده نسل ۱۳

نمای بالای لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad Slim 3 و نمایش کیبورد و ترک‌پد

اگر قصد دارید بودجه‌ای کمتر از ۱۵ میلیون برای خرید لپ‌تاپ کنار بگذارید و در عین حال اولویت شما این است که دستگاهی با جدیدترین پردازنده را خریداری کنید تا از مزایای به‌روز بودن سخت‌افزار بهره‌مند شوید، پیشنهاد ما خرید لپ‌‌تاپ لنوو مدل IdeaPad Slim 3 15IRU8 خواهد بود.

لپ‌تاپ لنوو IdeaPad Slim 3 پردازنده نسل ۱۳ اینتل 1305U دارد که در بنچمارک GeekBench v6 از نظر عملکرد تک‌هسته‌ای ۶ درصد و در عملکرد چندهسته‌ای ۲۷ درصد از Core i3 1215U ضعیف‌تر ظاهر می‌شود؛ اما در بهره‌وری انرژی عملکرد آن شبیه به Core i3 1315U است و از مدل نسل دوازدهمی بهتر عمل می‌کند.

لنوو IdeaPad Slim 3 پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه با پردازنده‌ی اینتل UHD Graphics دارد و به رم ۸ گیگابایتی از نوع LPDDR5 مجهز شده است که در کنار فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی SSD PCIe 4.0 سرعت خوبی را ارائه می‌دهد.

نمایشگر لنوو IdeaPad 3 Slim 3 با اندازه ۱۵٫۶ اینچ وضوح تصویر ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ را ارائه می‌کند و روشنایی پنل TN آن به ۲۵۰ نیت می‌رسد. یکی از مزیت‌های خرید لپ‌تاپ به‌روز وجود درگاه USB Type-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ است که شاید برای بسیاری از کاربران اغواکننده باشد. درگاه HDMI و دو درگاه USB 3.0 از دیگر امکانات اتصال این لپ‌تاپ به‌حساب می‌آیند.

جمع‌بندی

بهترین لپ‌تاپ با پردازنده‌ی Core i3، با توجه به مشخصات فنی‌ آن، مناسب کارهای معمولی مانند کار با نرم‌افزارهای مجموعه آفیس در حد معمولی و وب‌گردی است و می‌توان به این دسته از لپ‌تاپ‌ها به‌عنوان بهترین لپ تاپ های دانشجویی و دانش آموزی در سطح پایه‌ نگاه کرد.

اگر بودجه‌ی محدودی برای خرید لپ‌تاپ دارید و می‌خواهید قدرت پردازشی بیشتری دراختیار داشته باشید، بهتر است نیم‌نگاهی به راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم و استوک داشته باشید، شاید فرصت خرید لپ‌تاپ قدرتمندی پیش پایتان قرار بگیرد و با دانستن نکات ضروری انتخاب خوبی داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات