بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی [بهمن ۱۴۰۲]

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی
قبل از خرید لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی باید به نکات خاصی توجه کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم و فهرستی از بهترین مدل‌های بازار را ارائه می‌کنیم.
تبلیغات

برنامه‌نویسی مانند هر شغل دیگری به ابزار مخصوص خود نیاز دارد؛ از خرید لپ تاپ مناسب برنامه‌نویسی گرفته تا ایجاد حساب کاربری گیت هاب. فرض کنید لپ‌تاپی را بدون توجه به معیارهای مناسب خریداری کرده‌اید و در حین کار ناگهان با صفحه آبی مرگ ویندوز مواجه شوید، علت این موضوع می‌تواند حجم بیشتر از توان برنامه‌های در حال اجرا به‌طور هم‌زمان باشد که روی رم فشار مضاعفی وارد کرده‌اند؛ بنابراین، انتخاب لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی اهمیت بسیار بالایی دارد.

لپ‌تاپ‌های متنوع با ویژگی‌های خاصی تولید می‌شوند و بازار هدف خاصی را هدف قرار می‌دهند تا نیاز افراد با کاربری‌های متفاوت را برطرف کنند. مثلاً بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی و تدوین ویدئو باید ویژگی‌های مخصوص طراحی و تدوین را دارا باشد یا بهترین لپ تاپ دانشجویی روی ویژگی‌های دیگری متمرکز می‌شود که آن را به انتخاب بهتری برای کاربری روزانه تبدیل کند. با‌ این تفاسیر، بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی کدام است؟

فهرست مطالب

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی

نمایی از مک بوک پرو M1 Max روی میز

با توجه به گستردگی موضوع برنامه‌نویسی، ممکن است عده‌ای از برنامه‌نویس‌ها اولویتشان بدون توجه به قیمت CPU، فقط قدرت پردازشی دستگاه باشد؛ اما برنامه‌نویس دیگری به‌دلیل نیاز به جابه‌جایی زیاد معیارهای خود را با تمرکز بر وزن و قابل‌حمل بودن لپ‌تاپ، اولویت‌بندی کند.

برنامه‌نویس دیگری شاید ترجیح دهد که لپ‌تاپ نمایشگر بزرگی داشته باشد و وزن کم در اولویت‌های او قرار نگیرد؛ زیرا می‌خواهد در آنِ واحد چند پنجره باز کند. پس، برای انتخاب و خرید بهترین لپ تاپ بازار برای برنامه‌نویسی چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم؟

۱. سیستم عامل: مشخص کنید که در محیط ویندوز، لینوکس یا مک‌اواس قصد برنامه‌نویسی دارید.

۲. رم: حداقل رم ۱۶ گیگابایتی برای تجربه‌ی بهتر در چندوظیفگی توصیه می‌شود.

۳. پردازنده: اگر در ابتدای راه هستید پردازنده‌های میان‌رده‌ی اینتل و AMD هردو برای شما عملکرد خوبی دارند؛ اما با توسعه کار و پیچیدگی برنامه‌نویسی احتمالاً به پردازنده قوی‌تری نیاز پیدا کنید.

۴. نمایشگر: توصیه می‌شود وضوح بالای تصویر (حداقل Full HD با اندازه ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰)، نسبت تصویر ۳:۲ یا ۱۶:۱۰ را در اولویت قرار دهید.

سایر موارد در انتخاب لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی مثل کیبورد، باتری و وزن شاید برای هر فرد متفاوت باشد. هرچند، با اتصال کیبورد خارجی می‌توان ضعف کیبورد لپ‌تاپ را پوشاند؛ اما وزن بالای ۲-۳ کیلوگرم هرگز قابل حمل نیست، مگر اینکه خودرو شخصی داشته باشید.

تا زمانی که روی بازی‌سازی یا یادگیری ماشین کار نمی‌کنید، پردازنده‌ی گرافیکی مجزا به‌ کارتان نخواهد آمد و صرفاً مصرف باتری و قیمت لپ تاپ را افزایش می‌دهد.

فهرست بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی همان‌طور که مشخص است مجموعه‌ای از بهترین مدل‌ها در حالت ایدئال را شامل می‌شود و به این معنا نیست که برای برنامه‌نویسی حتماً باید سراغ این موارد بروید. در شروع برنامه‌نویسی با لپ‌تاپ قدیمی دارای پردازنده نسل پنجم اینتل نیز می‌توانید دست‌به‌کار شوید؛ اما خرید لپ‌تاپ با معیارهای کنونی باعث می‌شود تا چند سال نیازی به تعویض لپ‌تاپ پیدا نکنید.

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۳۰ میلیون تومان

نمای نیمرخ چپ لپ تاپ ایسوس ASUS VivoBook 15 X1504ZA در حالت باز و نمایش پورت‌های لبه سمت چپ رنگ نقره‌ای

ایسوس VivoBook 15 X1504VA

حداقل بودجه‌ای که باید برای لپ‌تاپ مخصوص برنامه‌نویسی اختصاص دهید تا ۳۰ میلیون تومان می‌رسد و در این محدوده‌ی قیمت خرید لپ‌تاپ ایسوس VivoBook 15 X1504VA با توجه به ویژگی‌هایش تصمیم معقولی خواهد بود. پردازنده‌ی AMD Ryzen 5 Core i5-1335U با ۱۰ هسته و ۱۲ ترد و رم ۱۶ گیگابایتی DDR4 و ۲۵۶ گیگابایت SSD به‌همراه نمایشگر ۱۶ اینچی IPS با وضوح تصویر ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل مجموعه‌ای از مشخصات خوب را در این قیمت ارائه می‌دهد.

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۴۰ میلیون تومان

لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad Slim 5 16IRL8 نمای راست صفحه نمایش روشن

لپ‌ تاپ لنوو IdeaPad Slim 5 16IRL8

برای خرید لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی با برچسب قیمت تا ۴۰ میلیون تومان می‌توانید سراغ لپ‌تاپ لنوو IdeaPad Slim 5 16IRL8 با پردازنده‌ی Core i7-13700H نسل سیزدهمی سری H بروید که ۱۴ هسته و ۲۰ ترد در اختیار شما قرار می‌دهد.

رم ۱۶ گیگابایتی LPDDR5 و درایو SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت اجرای تسک‌های مختلف را روان‌تر خواهد کرد. نمایشگر ۱۶ اینچی IPS با وضوح تصویر ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل از دیگر مشخصات لپ‌تاپ لنوو در محدوده‌ی قیمتی زیر ۴۰ میلیون به‌حساب می‌آید. با وجود پردازنده‌ی قدرتمند، از گرافیک مجزا خبری نیست تا به انتخاب خوبی برای برنامه‌نویسان تبدیل شود. وزن محصول ۱٫۸۹ کیلوگرم است.

انتخاب جایگزین: لپ تاپ ایسوس VivoBook 17X K1703ZA

نمای نیمرخ چپ و پشت لپ تاپ ایسوس ویووبوک 17X K1703ZA

اگر وزن دستگاه برای شما در اولویت پایین‌تری قرار دارد و می‌خواهید نمایشگر بزرگ‌تری داشته باشید، لپ تاپ ایسوس VivoBook 17X K1703ZA با نمایشگر ۱۷٫۳ اینچی IPS وضوح ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ ارائه می‌کند که وزن آن به ۲٫۱ کیلوگرم می‌رسد. البته، این وزن شاید در بین اکثر لپ‌تاپ‌های مناسب برنامه‌نویسی زیاد باشد ولی در قیاس با رقبا همچنان سبک است.

پردازنده Core i7-12700H با بیشینه فرکانس ۴٫۷ گیگاهرتز و رم ۱۶ گیگابایتی DDR4 و فضای ذخیره‌سازی SSD یک ترابایتی از دیگر مشخصات لپ‌تاپ ۱۷ اینچی ایسوس به‌شمار می‌روند.

از بازه‌ی قیمتی ۴۰ میلیون تومان تا ۵۰-۶۰ میلیون تومان لپ‌تاپ خاصی نمی‌توان یافت که به‌صورت متمرکز برای برنامه‌نویسی مناسب باشد و پردازنده‌ای بهتر از اینتل 12700H ارائه کند؛ مگر آنکه بخواهید در کنار برنامه‌نویسی، بازی کنید یا کار گرافیکی انجام دهید که در این‌ صورت باید سراغ بهترین لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی بروید.

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۵۰ میلیون تومان

لپ تاپ مک بوک ایر M1 اپل از نمای جلو

مک بوک ایر M1

اگر در ابتدای راه برنامه‌نویسی هستید و به رم حجیم نیاز ندارید، مک بوک ایر M1 مدل پایه با رم ۸ گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی SSD در محدوده‌ی قیمتی ۴۵ میلیون تومان، می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برایتان باشد.

نمایشگر IPS LCD پروضوح و روشن، پردازنده‌ی سریع و بسیار کم‌مصرف، کیبورد کارآمد، ترک‌پد عالی، بدنه‌ی باکیفیت آلومینیومی و شارژدهی مشابه گوشی‌های هوشمند؛ مک‌بوک ایر M1 هیچ رقیبی در این محدوده‌ی قیمتی ندارد که چنین ویژگی‌هایی را به‌صورت یکجا، کنار هم داشته باشد.

پردازنده‌ی M1 سه سال پیش از راه رسیده است؛ اما هنوز هم در زمینه‌ی بهینگی و بهره‌وری، رقیبی میان بهترین‌های X86 ندارد؛ هرچند که عملکرد این پردازنده‌ی کم‌مصرف، دیگر بی‌رقیب نیست و پردازنده‌های i5 و i7 نسل دوازدهمی سری U اینتل به‌راحتی می‌توانند با آن رقابت کنند.

توجه داشته باشید که مک‌بوک ایر M2 نیز در بازار وجود دارد؛ اما به نسبت قیمت بسیار بالاترش، برتری چشمگیری را درمقایسه‌با نسل گذشته ارائه نمی‌دهد؛ به‌ویژه که سرعت SSD مدل‌های پایه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آن نصف مک‌بوک ایر M1 است.

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۶۰ میلیون تومان

لپ تاپ ایسوس ASUS Zenbook 14X OLED Q410VA

ایسوس Zenbook 14X OLED Q420VA

لپ‌تاپ ایسوس Zenbook 14X OLED Q420VA در آستانه‌ی قیمت ۶۰ میلیون تومانی دیگر گزینه‌ی پیشنهادی است که با پردازنده‌ی نسل سیزدهمی Core i7-13700H بیشینه فرکانسی تا ۵٫۰ گیگاهرتز را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پردازنده همراه با رم ۱۶ گیگابایتی در کنار نمایشگر ۱۴٫۵ اینچی OLED با نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز، وضوح تصویر ۱۸۰۰ × ۲۸۸۰ پیکسل و نسبت ۱۶:۱۰ مجموعه‌ی کاملی از ویژگی‌های مهم برای برنامه‌نویسان را ارائه می‌کند.

لپ‌تاپ Zenbook 14X OLED Q420VA فقط ۱٫۵ کیلوگرم وزن دارد و این مسئله مزیّتی برای برنامه‌نویسانی به‌حساب می‌آید که حمل‌ونقل لپ‌تاپ برایشان اهمیت دارد. همچنین، با توجه به نبود کارت گرافیک مجزا، باتری ۷۰ وات‌ساعتی می‌تواند عملکرد معقولی داشته باشد.

انتخاب جایگزین: لپ تاپ ایسوس Vivobook 16X OLED K3605VC

لپ تاپ ایسوس ASUS Vivobook 16X OLED K3605VU

اگر دراین بازه قیمتی لپ‌تاپ ۱۴٫۵ اینچی مدنظرتان نیست، سراغ لپ‌تاپ ایسوس Vivobook 16X OLED K3605VC بروید که نمایشگر ۱۶ اینچی OLED با وضوح ۲۰۰۰ × ۳۲۰۰ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز دارد. همچنین، نسبت‌تصویر ۱۶:۱۰ آن نیز باعث می‌شود بیشتر مورد توجه برنامه‌نویسان قرار بگیرد. باوجود نمایشگر ۱۶ اینچی، وزن دستگاه از ۱٫۸ کیلوگرم فراتر نمی‌رود.

پردازنده لپ‌تاپ ۱۶ اینچی ایسوس Core i9-13900H قدرتمند است که ۱۴ هسته پردازشی با ۲۰ ترد و بیشینه فرکانس ۵٫۴ گیگاهرتز دارد. رم ۱۶ گیگابایتی DDR4 و ۵۱۲ گیگابایت SSD ازدیگر مشخصات فنی آن هستند. همچنین، وجود گرافیک ۳۰۵۰ انویدیا باعث می‌شود که با خرید آن کاربری چندمنظوره‌ای را داشته باشد.

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۸۰ میلیون تومان

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook 14 OLED UX3402

ایسوس ZenBook 14 OLED UX3402ZA

اگر به‌دنبال لپ‌تاپی سبک‌تر با شارژدهی بالاتر هستید، به‌جای VivoBook Pro 16 OLED می‌توانید سراغ ایسوس ZenBook 14 OLED بروید. نمایشگر ۱۴ اینچی OLED با وضوح ۱۸۰۰ × ۲۸۸۰ پیکسل، نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و روشنایی ۴۰۰ نیتی، بدنه‌ی آلومینومی مستحکم بالایی، وزن ۱٫۳۹ کیلوگرمی و شارژدهی بالا، ذن‌بوک را به بهترین گزینه برای برنامه‌نویسانی بدل می‌کند که قابل‌ حمل‌ بودن دستگاه برایشان اولویت دارد.

لپ‌تاپ ذن‌بوک ۱۴ اینچی ایسوس پردازنده‌ی Core i7-1260P دارد که با تمرکز بر قدرت بالا در کنار بهینگی عالی طراحی شده است. رم ۱۶ گیگابایتی DDR5 و یک ترابایت درایو SSD از نوع M.2 NVMe PCIe 4.0 دیگر مشخصات فنی آن به‌حساب می‌آید. دستگاه با وجود اندازه‌ی کوچکش در اتصالات بسیار خوب ظاهر می‌شود و از تاندربولت نیز پشتیبانی می‌کند.

انتخاب جایگزین: لپ‌تاپ لنوو Legion Pro 5i

لپ‌تاپ لنوو Legion Slim 5 با i7-13700H

لپ‌تاپ لنوو Legion Pro 5i با پردازنده‌ی نسل سیزدهمی Core i7-13700H یکی از معدود لپ‌تاپ‌های به‌روز بازار محسوب می‌شود که در نسخه‌های مختلف با رم‌های متفاوت در بازار می‌توان پیدا کرد. پیشنهاد ما نسخه‌ای با رم ۱۶ گیگابایتی است تا حداقل پیش‌نیاز رم برای برنامه‌نویسی را ارائه کند، هرچند وجود دو اسلات رم امکان ارتقای آن را در آینده فراهم خواهد کرد. علاوه‌براین، درایو SSD یک ترابایتی از نوع NVMe PCIe نیز دیگر نکته‌ی مثبت دستگاه خواهد بود.

نمایشگر ۱۶ اینچی IPS LCD با وضوح تصویر ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل، نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز لپ‌تاپ لنوو Legion Pro 5i تبدیل به دستگاهی مناسب برنامه‌نویسی خواهد کرد. از سوی دیگر گرافیک به‌روز RTX 4060 برای اجرای اکثر بازی‌ها با وضوح 1080p و تنظیمات گرافیکی High کفایت می‌کند؛ البته برای استفاده‌های برنامه‌نویسی، بهتر است گرافیک مجزا را غیرفعال کنید تا شارژدهی دستگاه قابل‌ قبول باشد.

دیگر محصولی که در بازه‌ی قیمتی ۸۰ تا ۹۰ میلیون می‌توان در نظر گرفت لپ‌تاپ مک‌بوک پرو 16 اینچی 2021 است که در بازه‌ی قیمت تا ۱۰۰ میلیون معرفی کرده‌ایم. این دستگاه را با تراشه M1 Pro و رم ۱۶ گیگابایتی و حافظه ۵۱۲ گیگابایتی می‌توانید تهیه کنید.

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۱۰۰ میلیون تومان

لپ تاپ مک بوک ایر ۱۵ اینچی 2023 اپل

مک بوک ایر ۱۵ اینچی - نمای جلو

مک بوک ایر ۱۵ اینچی اپل با پردازنده ۸ هسته‌ای M2 اپل و رم ۱۶ گیگابایتی یکی از بهترین انتخاب‌ها در این محدوده قیمتی محسوب می‌شود که تا ۴-۵ سال شما را از نگرانی برای خرید لپ‌تاپ راحت می‌کند. مک‌بوک ایر در بررسی‌ها تاکنون عملکرد خود را اثبات کرده، به‌خصوص که نمایشگر آن برخلاف اندازه کوچک، ۱۵٫۳ اینچ است و شما را از اتصال به مانیتور بزرگ‌تر بی‌نیاز می‌کند.

وضوح تصویر ۱۸۶۴ × ۲۸۸۰ پنل IPS و روشنایی حداکثری ۵۰۰ نیتی از ویژگی‌های کلیدی این لپ‌تاپ به‌شمار می‌روند که آن را برای استفاده در محیط مسقّف یا بدون سقف ساختمان آماده می‌کند. وزن دستگاه کمی بیشتر از ۱٫۵۱ کیلوگرم است که می‌توان با ارفاق آن را بین سبک ترین لپ تاپ های بازار طبقه‌بندی کرد.

انتخاب جایگزین: مک بوک پرو ۱۶ اینچی 2021 اپل

مک بوک پرو 16 اینچی 2021 اپل

اگر بودجه‌ای تا ۱۰۰ میلیون برای خرید لپ‌تاپ مخصوص برنامه‌نویسی در نظر گرفته‌اید که بدون معطلی توصیه می‌کنیم سراغ مک بوک پرو 16 اینچی 2021 اپل بروید. پردازنده‌ی فوق‌العاده‌ی M1 Pro اپل با رم ۱۶ گیگابایت و درایو SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت، قدرت پردازشی این لپ‌تاپ را با نمایشگر ۱۶٫۲ اینچی و وضوح تصویر ۲۲۳۴ × ۳۴۵۶ پیکسل و پنل mini-LED فراهم می‌کند.

نرخ نوسازی نمایشگر مک‌ بوک پرو 16 اینچی 2021 اپل به ۱۲۰ هرتز می‌رسد و وجود فناوری ProMotion برای تغییر نرخ نوسازی و فناوری True Tone و پشتیبانی از نمایش یک میلیارد رنگ و روشنایی ۱۰۰۰ نیت از سایر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌روند. با وجود نمایشگر بزرگ، باتری لپ‌تاپ تا ۲۱ ساعت شارژدهی خواهد داشت که آن را به گزینه‌ی ایدئالی برای استفاده در محل‌های مختلف بدون نیاز به اتصال برق بدل خواهد کرد.

براساس بررسی‌ها بریدگی روی نمایشگری به این بزرگی هرگز عادی نمی‌شود، هرچند با کمک بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری می‌توان آن بریدگی را حین کار مخفی کرد. علاوه‌بر نسخه‌ی ۱۶ اینچی می‌توان برای وزن کمتر سراغ مک‌ بوک پرو ۱۴ اینچی فوق‌العاده رفت. البته، درحال‌حاضر نسخه ۱۴ اینچی مک‌بوک پرو با قیمتی بیشتر از نمونه‌ی ۱۶ اینچی در بازار فروش می‌رود.

توجه داشته باشید که تراشه‌های M1 Pro و M1 Max در زمینه‌ی عملکرد CPU هیچ تفاوتی باهم ندارند و تفاوت آن‌ها به پهنای باند رم و تعداد هسته‌های GPU بازمی‌گردد؛ بنابراین مادامی‌ که در پروژه‌های برنامه‌نویسی‌تان با محدودیت پهنای باند حافظه و GPU مواجه نیستید، به‌سراغ M1 Max نروید.

انتخاب جایگزین: اچ‌پی Envy 16 H1023DX

لپ‌تاپ اچ‌پی ENVY 16 H1023dx

لپ‌ تاپ اچ‌ پی Envy 16 H1023DX دیگر گزینه‌ای است که می‌توانید در نظر بگیرید. پردازنده‌ی Core i9 اینتل 13900H با ۱۴ هسته‌ی پردازشی و ۲۰ ترد، بیشینه فرکانسی تا ۵٫۴ گیگاهرتز ارائه می‌کند. این محصول را می‌توانید در کانفیگ‌های مختلف تهیه کنید. اگر نسخه‌ی دارای رم ۱۶ گیگابایت را خریداری کرده‌اید در آینده امکان ارتقای آن تا ۳۲ گیگابایت نیز وجود دارد. فضای ذخیره‌سازی ارائه‌شده نیز به یک ترابایت از نوع SSD می‌رسد.

صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی با پنل IPS وضوح تصویر ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ ارائه می‌کند و نرخ نوسازی آن نیز به ۱۲۰ هرتز می‌رسد. همچنین، حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیتی از نقاط قوت لپ‌تاپ اچ‌پی Envy 16 H1023DX به‌حساب می‌آید. این دستگاه با توجه به مجهزشدن به گرافیک ۸ گیگابایتی RTX 4060 انویدیا گزینه‌ای مناسب برای توسعه‌دهندگان بازی خواهد بود.

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی بالای ۱۰۰ میلیون تومان

لپ تاپ ایسوس VivoBook Pro 16X K6604JI

لپ تاپ ایسوس ASUS VivoBook Pro 16X K6604JI نمای چپ رنگ مشکی

در این محدوده قیمت لپ‌تاپی با نمایشگر بزرگ و پردازنده‌ای فوق‌العاده قدرتمند می‌توانید خریداری کنید. یکی از بهترین نمونه‌ها لپ تاپ ایسوس VivoBook Pro 16X K6604JI خواهد بود که با پردازنده‌ی Core i9-13980HX سرعت و قدرت کم‌نظیری دراختیارتان قرار می‌دهد. ۲۴ هسته، ۳۲ ترد و ۳۶ مگابایت حافظه کش همراه با رم ۱۶ گیگابایتی DDR5 و SSD با مشخصات NVMe PCIe 4.0 تمام چیزی است که از یک لپ‌تاپ عالی می‌توان انتظار داشت.

نمایشگر ۱۶ اینچی IPS وضوح ۱۶۰۰ در ۲۵۶۰ دارد و نرخ نوسازی آن به ۱۶۵ هرتز می‌رسد. نسبت تصویر ۱۶:۱۰ و حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت از دیگر ویژگی‌هایی است که برای هر لپ‌تاپ برنامه‌نویسی ضروری به‌شمار می‌روند.

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی بالای ۱۲۰ میلیون تومان

مک‌بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی 2023 اپل

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی 2023 اپل با وجود قیمت بالای ۱۲۰ میلیون تومانی، خریدی به‌حساب می‌آید که می‌تواند حداقل تا ۵ سال آینده خیال شما را از اجرا و راه‌اندازی جدیدترین برنامه‌ها راحت کند. تراشه‌ی M2 Pro در‌مقایسه‌با نسل قبلی، یعنی M1 Pro در پردازش‌های تک‌هسته‌ای حدوداً ۱۰ درصد بهتر و در پردازش‌های چندهسته‌ای تا ۲۰ درصد بهتر عمل می‌کند. رم ۱۶ گیگابایتی موجود روی مک‌بوک پرو M2 Pro به‌همراه درایو SSD یک ترابایتی روی روان‌تر شدن تجربه‌ی کاربری اثر می‌گذارند.

نمایشگر ۱۶٫۲ اینچی با وضوح ۲۲۳۴ × ۳۴۵۶ پیکسل و تراکم ۲۵۴ پیکسل‌براینچ را برای پنل IPS LCD به‌ارمغان می‌آورد. سایر ویژگی‌های نمایشگر مک‌بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل به نمایش یک میلیارد رنگ، نرخ نوسازی متغیر ۱۲۰ هرتزی و فناوری نورپردازشی MiniLED بازمی‌گردد که به روشنایی ۵۰۰ نیتی در محتوای SDR (عموم مواقع) و ۱۶۰۰ نیت در محتوای HDR می‌انجامد.

با وجود ابعاد بزرگ لپ‌تاپ، وزن آن از ۱٫۶۸ کیلوگرم فراتر نمی‌رود که آن را در میان رقبا مناسب حمل در مکان‌های مختلف خواهد کرد. کیبورد مجیک مجهز به تاچ آیدی و حسگر نور محیط نیز از دیگر ویژگی‌های دستگاه به‌حساب می‌آیند. همچنین، می‌توان در صورت تمایل نسخه ۱۴ اینچی این مدل لپ تاپ اپل را خریداری کرد که قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون دارد.

دقت کنید که تراشه‌های M2 Pro و M2 Max درست‌مانند نسل قبل از نظر CPU هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو تراشه، ۱۲ هسته‌ای هستند؛ بنابراین مادامی‌ که قدرت پردازش گرافیکی و پهنای باند حافظه‌ی ۴۰۰ گیگابایت‌برثانیه‌ای برایتان اهمیتی ندارد، به‌سراغ مدل‌های گران‌قیمت M2 Max نروید.

توجه کنید که در رده‌ی لپ‌تاپ‌هایی با قیمت بیش‌ از ۹۰ میلیون تومان، هیچ لپ‌تاپ دیگری به‌اندازه‌ی مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی برای برنامه‌نویسی ارزش خرید ندارد؛ مگر آنکه کار شما به‌گونه‌ای باشد که به سیستم‌عامل ویندوز نیاز داشته باشید یا اینکه بخواهید کنار برنامه‌نویسی، به دریایی از بازی‌های دسکتاپ دسترسی داشته باشید.

در چنین حالتی مواردی مثل لپ‌ تاپ ایسوس ROG Flow X16 GV601VI با پردازنده‌ی Core i9 13900H و رم ۱۶ گیگابایتی و پنل ROG Nebula Mini-LED با ارائه‌ی وضوح ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل و نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتزی تقریباً برای هر نوع کاربری می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

در نظر داشته باشید که همیشه گزینه‌ی خرید لپ تاپ دست دوم نیز روی میز است و می‌توانید با توجه به نکات مهم، انتخاب خوبی در بین آن دسته از محصولات داشته باشید.

اگر مشغول به برنامه‌نویسی هستید، اکنون شما به ما بگویید از چه لپ‌تاپی استفاده می‌کنید یا اینکه ترجیح و توصیه شما کدام مدل لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی است؟ لطفاً دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران عزیز زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات