راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم و استوک

دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 15 دقیقه
در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین نکاتی را بگوییم که هنگام خرید لپ‌تاپ دست دوم باید رعایت کنید. با زومیت در راهنمای خرید لپ‌تاپ دست دوم همراه شوید.
تبلیغات

خرید لپ‌تاپ بالارده دست دوم می‌تواند باارزش‌تر از خرید لپ‌تاپ پایین‌رده نو باشد.

خرید لپ‌تاپی نو به‌خصوص در شرایط فعلی بازار همیشه امکان‌پذیر نیست و در حال‌حاضر لپ‌تاپ‌ها یکی از گران‌ترین گجت‌های دنیا فناوری محسوب می‌شوند. طی روز‌های گذشته، التهاب ایجاد شده ناشی از تورم، نبود محصولات کافی، بسته بودن گمرک و عدم امکان واردات ضربه‌ی بزرگی به شرایط بازار زده است و شاید افزایش چشمگیر قیمت محصولات هستیم. این موضوع مشکلات گسترده‌ای برای کاربران ایجاد کرده و در طرف مقابل منجر به داغ شدن بازار محصولات دست دوم و لپ‌تاپ شده است.

با اینکه اولویت را باید همواره بر خرید محصولات نو گذاشت، اما خرید محصولات دست دوم و استوک در شرایطی خاص ارزش بیشتری را به‌همراه خواهد داشت. یکی از مثال‌های بارز این موضوع، خرید محصولات رده‌بالا و پرچم‌دار سال‌های گذشته (به شرط سالم و تمیز بودن) با قیمتی کمتر از محصولات رده‌پایین فعلی است. حتی با وجود استفاده از سخت‌افزاری با توان پردازشی برابر، محصولات رده‌بالا به دلیل کیفیت ساخت عالی و دقت بیشتر در مونتاژ قطعات، عمر بیشتری را به‌همراه خواهند داشت. این موضوع کمک زیادی به افزایش عمر و دوام لپ‌تاپ‌ها می‌کند.

در این خصوص می‌توان از مک‌بوک‌ها به‌عنوان مثال یاد کرد؛ لپ‌تاپ‌های اپل به لطف کیفیت ساخت عالی عمر بالایی دارند و در صورتی که توان پردازشی آن‌ها در طول زمان پاسخ‌گوی نیاز باشد، تا یک دهه نیز در سطح بسیار خوبی کاربردی خواهد بود. بااین‌حال، مثل هر دستگاه دیگری، خرید لپ‌تاپ دست دوم هم ریسک زیادی دارد؛ به‌خصوص اینکه این کامپیوترهای قابل‌حمل از قطعات زیادی تشکیل شده‌اند و باید مطمئن شوید که تک‌تک آن‌ها به‌درستی کار می‌کنند. ممکن است لپ‌تاپی بخرید که در نگاه اول سالم به‌نظر برسد، ولی پس از چند ماه خراب شود؛ بنابراین هنگام خرید لپ‌تاپ دست دوم عجله نکنید و وسواس زیادی داشته باشید.

همان‌طور که پیش از خرید محصولی نو باید در قدم اول نیاز خود را به‌خوبی بشناسید. شناخت کافی از کاربری و درنتیجه توان پردازشی مورد نیاز می‌تواند کمک زیادی به انتخاب بودجه و محصولات ایده‌آل کند. مرور صفحات وب، ویرایش اسناد آفیس و تماشای فیلم از ساده‌ترین کاربرد‌هایی است که پردازنده‌های رده‌پایین بازار نیز به خوبی از عهده آن‌ها برخواهند آمد.

در صورتی که کاربری‌های حرفه‌ای‌تری مانند تولید محتوای ویدیویی و صوتی، استفاده از نرم‌افزار‌های مهندسی، انجام بازی‌های سنگین و ویرایش تصاویر حجیم بخش زیادی از فعالیت شما را تشکیل می‌دهند، باید به‌دنبال محصولی با توان پردازشی بالا باشید. شناخت صحیح کاربری و نیاز از یک لپ‌تاپ مشخص می‌کند که دقیقا باید به‌دنبال چه مشخصاتی باشید؛ به چه مقدار رم، چه مدل پردازنده اصلی و گرافیکی و چقدر حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیاز دارید.

تفاوت کامپیوتر و لپ‌تاپ دست‌دوم استوک، اوپن باکس و ریفربیشد چیست؟

در وهله‌ی اول لازم است با برخی اصطلاحات و شرایط محصولات در دنیای فناوری آشنا شوید. در کنار فروش محصولات نو، احتمالا با واژه‌هایی اعم از دست‌دوم، استوک، ریفربیشد و اپن‌باکس مواجه شده‌اید که قیمت کمتری نسبت به انواع نو و آکبند دارند. اما هر یک از این محصولات به چه معنا هستند؟

کامپیوتر و لپ‌تاپ دست دوم چیست؟

واژه‌ی دست‌دوم به کالاهایی گفته می‌شود که توسط کاربران (چه کاربران خانگی چه سازمان‌های تجاری) استفاده شده است. دستگاهی که حتی برای یک دقیقه نیز استفاده شده باشد، واژه‌ی دست دوم به آن تعلق می‌گیرد. محصولات دست‌دوم بسته به نحوه‌ی استفاده‌ی کاربران شرایط متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال خرید محصولاتی که چندین سال و تحت فشار کاری سنگین فعالیت کرده‌اند، پیشنهاد نمی‌شود. این در حالی است که برخی محصولات دست‌دوم به واسطه‌ی استفاده‌ی اندک و مراقبت کاربر قبلی، به‌دلیل افت قیمت ارزش خرید بسیار بالایی دارند. برای خرید کالای دست‌دوم باید شکیبا باشید و کانال‌های فروش را به‌صورت پیوسته رصد کنید تا بهترین لپ‌تاپ مناسب برای خود را بیابید.

کامپیوتر و لپ‌تاپ استوک چیست؟

ابتدا که واژه‌ی استوک در ایران با سایر مناطق جهان تفاوت اندکی دارد. استوک (Stock) در زبان انگلیسی به‌معنای کالای موجود در انبار یا ذخیره گفته می‌شود. فروشندگان بزرگ خارج از ایران شرایط ویژه‌ای جهت عودت کالا برای مشتریان تدارک دیده‌اند. این موضوع باعث می‌شود که تعدادی کالای فروخته شده پس از استفاده‌ی کاربران، به دلایل مختلفی به فروشگاه‌ها بازگردد.

این کالاها به انبارهای فروشگاه منتقل می‌شوند و پس از دریافت درجه‌بندی کیفی، به فروش می‌رسند. برخی مواقع هزینه‌ی نگه‌داری این دسته از کالا‌ها برای فروشگاه‌ها حتی بیشتر از ارزش کالا خواهد شد و در همین راستا اقدام به فروش کالاها با قیمت بسیار کمتری می‌کنند. درحالی‌که به اعتقاد فروشنده‌ها واژه‌ی استوک به محصولاتی با شرایط مذکور تعلق می‌یابد که این تعریف هم اشتباه است، اما این تعریف نیز در حال حاضر جایی در تفکر فروشندگان تجهیزات کامپیوتری ندارد.

لپ تاپ لنوو E5180

واژه‌ی استوک در بازار ایران به‌صورت تدریجی تغییر کاربری داد و اکنون به کالاهای دست‌دوم نیز این واژه گفته می‌شود. درحالی‌که محصولات استوک قاعدتا باید شرایط مطلو‌ب‌تری نسبت به انواع دست‌دوم داشته باشند، اما شاهد فروش کالاهایی بسیار قدیمی و شرایط فیزیکی نامطلوب با عنوان استوک هستیم. 

شرکت‌های بزرگ جهانی برای تأمین نیاز‌های خود، قرارداد‌های بزرگی با برند‌های نام‌دار جهانی انعقاد می‌کنند. به‌عنوان مثال با مراجعه به اچ‌پی، چندین هزار کامپیوتر و لپ‌تاپ برای استفاده‌ی کارکنان خود سفارش می‌دهند. این دسته از قراردادها سود سرشاری را عاید شرکت‌های تأمین‌کننده می‌کند که منجر به ایجاد رقابتی سنگین بین تأمین‌کنندگان می‌شود. برخی مواقع حتی شرکت‌ها با قیمتی بسیار اندک اقدام به فروش محصولات خود به سازمان‌ها می‌کند تا تنها بازار گسترده‌تری در مقایسه با رقبا داشته باشد. 

این موضوع منجر به کوتاه شدن چرخه‌ی به‌روزرسانی تجهیزات سازمان‌ها می‌شوند. اما تجهیزات قدیمی عموما به‌صورت کلی و با قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه برای استفاده در بازار‌های جهان سوم به فروش می‌رسند. عموما این دسته از محصولات در بازار ایران با نام استوک به فروش می‌رسند؛ کامپیوتر، لپ‌تاپ و مانیتور‌های دست‌دوم و سازمانی که به‌صورت عمده وارد بازار کشورمان شده‌اند.

کامپیوتر و لپ‌تاپ اوپن باکس چیست؟

محصولات اوپن باکس (open box) همان تعریف اشتباه واژه‌ی استوک در کشورمان است. این دسته از محصولات به‌دلایل متعددی اعم از نارضایتی خریدار، وجود نقص فنی، وجود ایرادات ظاهری مثل خط‌و خش، یافتن قیمت ارزان‌تر، ارسال نمونه‌ی اشتباه پس از خرید و باز شدن جعبه توسط کاربر، به فروشگاه بازگردانده می‌شوند. فروشگاه‌ها نیز با بررسی شرایط دستگاه‌ها، اقدام به فروش آن‌ها با قیمتی پایین‌تر به خریداران می‌کنند.

دیجیکالا چندی پیش محصولات این چنینی را طی طرح ویژه‌ی اوپن‌باکس خود عرضه می‌کرد که به دلایل مختلفی این طرح لغو شد. به همین دلیل در حال حاضر یافتن محصولات اوپن‌باکس در ایران امری دشوار است. پس از خرید کامپیوتر و لپ‌تاپ اوپن‌باکس حتما باید به بررسی شرایط اعلام شده از سوی فروشنده و بررسی سایر جوانب فنی و ظاهری پرداخت. البته در نظر داشته باشید که در بسیاری از مناطق جهان، اوپن‌باکس‌ها صرفا مشکل فنی نداشته و به دلایل دیگری به فروشگاه بازگشت داده شده‌اند. با این حال به‌دلیل باز شدن جعبه و استفاده توسط سایر افراد، حتما متعلقات جعبه و شرایط دستگاه را با دقت بررسی کنید.

کامپیوتر و لپ‌تاپ ریفربیشد یا ریفر چیست؟

«ریفربیشد» (Refurbished) به محصولاتی گفته می‌شود که به دلیل وجود نقص فنی به سازنده بازگردانده شده است. سازنده نیز پس از رفع نقص موجود، محصول را مجدد به فروش می‌رساند. اما این دسته از محصولات با نام نو به فروش نمی‌رسند و لقب ریفربیشد را با خود به یدک می‌کشانند. شرایط فروش و گارانتی ریفربیشد‌ها به شرکت‌های سازنده بستگی دارد و نمی‌توان قانون کلی برای آن ارایه کرد. کامپیوتر‌های ریفربیشد قیمت بیشتری در مقایسه با دیگر انواع دست دوم دارند، ولی ریسک خرید آن‌ها به‌مراتب کمتر است.

لپ‌تاپ‌های ریفربیشد به‌صورت مستقیم از طرف سازنده یا فروشگاه‌های معتبر فروخته می‌شوند. این دسته از محصولات حتی در برخی فروشگاه‌ها «رتبه‌بندی» می‌شوند که تفاوت آن با نمونه‌های نو بهتر مشخص شود. از آنجایی که لپ‌تاپ‌های ریفربیشد به‌صورت کامل توسط متخصصان تعمیر و تا جای ممکن به لپ‌تاپ‌های دست اول نزدیک شده‌اند، ریسک خرید کمی دارند و خیالتان از بابت سالم بودن قطعات داخلی دستگاه راحت است. البته پیدا کردن فروشگاه‌هایی که لپ‌تاپ ریفربیشد بفروشد، حداقل در بازار ایران، کار دشواری است.

لپ‌تاپ‌های ریفربیشد به دو دسته تقسیم می‌شوند: ریفربیشد شده توسط شرکت سازنده (Factory Refurbished) و ریفربیشد شده توسط کاربر (User Refurbished). دسته اول، آن‌هایی هستند که دوباره وارد خط تولید کارخانه شده‌اند و همه استانداردهای لپ‌تاپی سالم را دارند. دسته دوم آن‌هایی هستند که توسط سایر شرکت‌ها مورد بازسازی قرار گرفته‌اند و تضمین کمتری برای کیفیت آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین به‌دنبال لپ‌تاپ‌هایی باشید که توسط شرکت سازنده ریفربیشد شده باشند.

از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید

فروشگاه‌های اینترنتی زیادی وجود دارند که نماد الکترونیک دارند و لپ‌تاپ‌های استوک، دست دوم یا ریفربیشد می‌فروشند. پس اگر نمی‌خواهید به‌صورت حضوری لپ‌تاپ دست دوم بخرید، سراغ فروشگاه‌هایی بروید که نماد الکترونیک داشته باشند و چه‌بهتر لپ‌تاپ فروخته‌شده را گارانتی هم بکنند. به‌علاوه، اکثر این سایت‌ها مهلت تست چندروزه هم در اختیارتان قرار می‌دهند تا بتوانید همه قسمت‌های لپ‌تاپ را بررسی کنید. به صفحات اینستاگرام و وب‌سایت‌هایی که اعتبار خاصی ندارند، اعتماد نکنید.

اگر می‌خواهید لپ‌تاپ دست دوم را از سایت‌های درج آگهی مثل دیوار یا شیپور و از اشخاص بخرید، حتما معامله را به‌صورت حضوری انجام دهید. هرچقدر هم که اطلاعات دقیقی در مورد لپ‌تاپ در آگهی نوشته شده باشد، تا زمانی‌که آن را در حضور فروشنده نبینید و بررسی نکنید، از سلامت آن مطمئن نخواهید شد. اگر فرصت تست کافی در حضور فروشنده نداشتید، مهلت تست حداقل ۲۴ ساعته از او بگیرید. اگر فروشنده‌ای تأکید داشت که هیچ مهلت تستی به شما نمی‌دهد، مطمئن باشید که دستگاه مشکلی دارد که در درازمدت مشخص می‌شود.

بهترین لپ تاپ استوک گیمینگ

اگر برای گیمینگ و بازی کردن به‌دنبال لپ‌تاپ استوک هستید، باید شانس خود را بین محصولات ویندوزی مانند HP Victus، ایسوس سری ROG Strix، لنوو Legion 5 و لیجن 5 پرو، Razer Blade و سری ROG Zephyrus ایسوس امتحان کنید؛ البته دقت کنید که لپ‌تاپ گیمینگ، برای اجرای بهتر و روان‌تر بازی‌ها علاوه‌بر پردازنده گرافیکی مجزا، حتماً دارای SSD و حداقل ۱۶ گیگابایت رم نیز باشد. پردازنده‌ی آن نیز بهتر است از سری i7 اینتل نسل ۸ به بعد یا سری ۷ رایزن نسل ۴ باشد.

بهترین مارک لپ تاپ دست دوم

بهترین برندها یا بهترین مارک لپ‌تاپ دست‌دوم که می‌توان خرید، تعریف یا مورد مشخصی ندارد؛ اما اگر لپ‌تاپ ویندوزی دست دوم بخواهید، فعال‌ترین و بهترین سازنده‌های داخل بازار، لپ‌تاپ‌های لنوو، HP، ایسوس، دل، ام‌اس‌آی و مایکروسافت هستند و درصورتی که لپ‌تاپ تحت مک بخواهید چاره‌ای جز خرید محصولات اپل یا انواع مک بوک را ندارید که بازار بسیار گسترده و داغی هم دارند.

مزایای خرید لپ تاپ دست دوم

درجای‌جای این مقاله در توضیحاتی مزایا و معایب خرید لپ تاپ دست دوم را عنوان کرده‌ایم، اما اگر بخواهیم خلاصه‌وار این موارد را بازگو کنیم، از مزایای خرید لپ تاپ دست دوم و استوک می‌توان به قیمت ارزان‌تر درمقایسه‌با نمونه آکبند، کمک به حفظ محیط زیست و امکان بیشتر مقایسه و پرسش در مورد تجربه‌ی کاربری محصول مورد نظر درمقایسه با محصولات جدیدتر و کمتر در درسترس اشاره کرد.

معایب لپ تاپ دست دوم

اگر بخواهیم خلاصه‌ای از معایب خرید لپ تاپ دست دوم را بگوییم، می‌توان مواردی مانند به‌روز نبودن سخت‌افزار و امکانات و همچنین احتمال نیاز به تغییر یا تعویض دستگاه زودتر از مدل‌های به‌روز و جدیدتر، امکان وجود مشکلاتی در نگهداری باتری و سیستم خنک‌کننده‌ی دستگاه و نداشتن گارانتی را عنوان کرد.

بهترین لپتاپ دست دوم CORE i7

علاوه‌بر موارد دیگری که هنگام خرید باید دقت داشته باشید، بهترین لپ‌تاپ دست دوم با پردازنده‌ی سری Core i7 اینتل را می‌توان مدل‌هایی مجهزبه i7-9750H یا i7-9850H و i7-9750HF (آی ۷ نسل نهم)، i7-10870H یا i7-10850H و i7-10750H نسل دهمی و CPUهای نسل یازدهمی i7-11800H یا i7-11850H و i7-11600H عنوان کرد که بهترین و قدرتمندترین عملکرد را بین دیگر مدل‌های هم‌نسل خود دارند.

ناگفته نماند می‌توان سراغ پردازنده‌های نسل هفتم یا هشتم نیز رفت که باتوجه‌به اینکه به‌زودی لپ‌تاپ‌هایی با نسل سیزدهم نیز از راه خواهند رسید، چندان توصیه نمی‌شود. البته سری U و سری G این پردازنده‌ها هم می‌توانند مناسب باشند، اما اگر برای پردازش‌های سنگین و خصوصاً گیمینگ لپ‌تاپی درنظر دارید، بهتر است از مدل‌های معرفی‌شده در پاراگراف بالا تهیه کنید.

بهترین لپتاپ دست دوم CORE i5

بهترین لپ‌تاپ دست دوم با پردازنده Core i5 اینتل مدل‌های مجهزبه پردازنده‌های i5-9400H یا i5-9300H و i5-9300HF در نسل نهم، i5-10500H یا i5-10400H و i5-10200H در نسل دهم و i5-11500H یا i5-11400H و i5-11260H نسل یازدهمی را می‌توان نام برد؛ البته سری‌های U و G این پردازنده‌ها همچنان برای کاربری‌های سنگین پیشنهاد نمی‌شوند.

لپ تاپ استوک اروپایی

متأسفانه لپ‌تاپ‌هایی که در اروپا دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و به‌نوعی از دور خوارج شده‌اند، در داخل ایران همچنان مورد بازار خود را دارند که شاید اصلی‌ترین دلیل آن بحث مالی باشد. کشورهای اروپایی به لپ تاپی استوک می‌گویند که معمولاً قطعاتی از آن‌ها استفاده شده و اصلطلاحاً اورجینال و دست نخورده هستند و گاهی شاید تفاوت زیادی نیز با مدل آکبند نداشته باشند؛ البته تشخیص اصل بودن یا میزان استفاده از دستگاه قطعاً کار آسانی نیست و نیازمند کارشناس معتمد این امر است.

لپ تاپ استوک ایسوس

بهترین لپ تاپ استوک ایسوس را میان مدل‌هایی از سری ذن‌بوک، ویوو بوک، ROG و ذن‌بوک پرو باید جستجو کرد؛ البته سری ROG دسته‌های مختلفی مانند Zephyrus، Strix و Flow دارد که هریک قابلیت‌ها و امکانات متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

لپتاپ استوک لنوو

بهترین لپ‌تاپ های استوک لنوو را میان مدل‌های Legion 5، ایدیا پد و تینک پد می‌توان یافت که با‌توجه‌به نوع کاربری، اندازه و وزن مورد نظر و همچنین مبلغی که برای خرید آن درنظر گرفته‌اید، انتخاب‌هایی پیش‌رو خواهید داشت.

چطور قیمت یک لپ‌تاپ کارکرده را محاسبه کنیم؟

دلیل اصلی خرید لپ‌تاپ دست دوم قیمت آن است؛ بنابراین در شرایطی که تفاوت قیمت زیادی با مدل دست اول ندارد، خرید آن کار بیهوده‌ای است. حتما پیش از خرید لپ‌تاپ دست دوم یا استوک، قیمت مدل دست اول یا مدل‌های مشابه آن را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. اگر اختلاف قیمت کمی بین مدل دست اول و دست دوم وجود دارد، خرید مدل دست دوم هیچ توجیهی ندارد.

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم 02

در نظر داشته باشید که اکثر کاربرانی که در آگهی‌های مختلف (به‌خصوص در سرویس‌هایی مثل دیوار) می‌خواهند لپ‌تاپ خود را بفروشند، سعی می‌کنند که حداکثر درآمد را از فروش آن داشته باشند؛ بنابراین معمولا قیمتی بیش از ارزش دستگاه را برای آن انتخاب می‌کنند. پس حتما پیش از خرید، قیمت دست اول دستگاه را بررسی کنید. یک لپ‌تاپ دست دوم حتی در شرایطی که کاملا سالم باشد، باید بین ۲۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از مدل دست اول خود باشد.

اگر درنهایت تصمیم گرفتید که از آگهی‌های دیوار یا شیپور خرید کنید، در نظر داشته باشید که در بیشتر مواقع، فروشندگان بازه‌ای را برای تخفیف دادن به مشتری در نظر می‌گیرند؛ بنابراین اصلا در این مورد خجالت نکشید و درخواست تخفیف کنید.

لپ‌تاپ و اجزای آن را بررسی کنید

حساس‌ترین بخش از روند خرید کامپیوتر و لپ‌تاپ دست‌دوم، بررسی صحبت عملکرد اجزای مختلف آن است و در فرصتی محدود باید تمامی قسمت‌های آن را بررسی کنید.

بدنه لپ‌تاپ را بررسی کنید

«رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر ضمیر»؛ این غزل سعدی در مورد کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها هم صحت دارد. شرایط بدنه‌ی لپ‌تاپ را به‌صورت کامل بررسی کنید. هرگونه صدای عجیب، فرورفتگی و جای ضربه می‌تواند نشانه‌ی سخت‌افزار معیوب باشد. وجود تمامی پیچ‌ها دستگاه را نیز بررسی کنید؛ زیرا فقدان پیچی از دستگاه، بدین معنی است که لپ‌تاپ توسط افراد غیرمتخصص باز و تعمیر شده است. لولای نمایشگر یکی از مهم‌ترین اجزای آن‌ها به‌شمار می‌رود که در درازمدت دچار مشکل خواهد شد. وجود هرگونه نقص یا صدا در فرایند باز و بسته شدن (شل یا سفت بودن بیش از حد) را بررسی کنید.

وضعیت نمایشگر لپ‌تاپ را بررسی کنید

قطعا باید لپ‌تاپ را در حضور فروشنده یا در مدت تست، روشن کنید. بخش‌های مختلف نمایشگر را بررسی کنید. اگر پیکسل سوخته یا خرابی تصویر مشاهده کردید، به‌سرعت دستگاه را مرجوع کنید. روی رنگ‌های تصویر کاملا دقت کنید. رنگ‌ها باید روشن و ثابت باشند. اگر بخش‌های خاصی از نمایشگر رنگ‌های مرده یا به‌هم‌ریخته دارند، برایتان دردسرساز خواهد شد.

در نظر داشته باشید که تعویض نمایشگر لپ‌تاپ، فرایند بسیار هزینه‌بر و گرانی است. اگر نمی‌خواهید یا زمان کافی ندارید که از نرم‌افزارهای تخصصی تست صفحه‌نمایش استفاده کنید، راه ساده این اجرای ویدیویی باکیفیت است تا بتوانید به‌راحتی بخش‌های مختلف نمایشگر را بررسی و با هم مقایسه کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم 04

تمامی درگاه‌ها را بررسی کنید

یکی از بخش‌های لپ‌تاپ که به‌راحتی خراب می‌شود، درگاه‌ها یا به‌اصطلاح، پورت‌های آن است. سعی کنید که همه درگاه‌ها را بررسی کنید. اگر لپ‌تاپ را از فروشگاهی می‌خرید که به شما مهلت تست می‌دهد، فرصت کافی دارید که همه درگاه‌ها را بررسی کنید، ولی اگر حضوری لپ‌تاپ را می‌خرید، حتما یک حافظه‌ی فلش و هدفون همراهتان داشته باشید که بتواند حداقل درگاه‌های USB و خروجی صوتی را تست کنید. اگر لپ‌تاپی می‌خرید که درایو DVD یا CD دارد، دیسک DVD یا CD همراهتان داشته باشید.

کیبورد و تاچ‌پد را بررسی کنید

لپ‌تاپی که کیبورد یا تاچ‌پد آن مشکل داشته باشد، تجربه عذاب‌آوری برای کار است. اگر ۱۰۰ درصد مطمئن هستید که همیشه از ماوس استفاده می‌کنید، لزومی ندارد که خیلی روی تاچ‌پد حساس شوید، ولی از کیبورد به‌سادگی نگذرید. کلیدها را کاملا تست کنید تا مطمئن شوید که همه آن‌ها درست و روان کار می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است خرده غذا زیر یک کلید خاص گیر کرده باشد. تأکید می‌کنیم که تک‌تک کلیدها را تست کنید.

باتری لپ‌تاپ را بررسی کنید

پیش از هر چیز باید بدانید که عمر مفید باتری لپ‌تاپ چیزی حدود سه تا چهار سال است؛ بنابراین اگر قصد خرید لپ‌تاپی دارید که بیش از چهار سال از عمرش می‌گذرد، نباید انتظار خاصی از باتری آن داشته باشید. به‌راحتی پس از مدت کوتاهی کار کردن با دستگاه، متوجه روند خالی شدن باتری آن خواهید شد و دید خوبی به سلامت باتری پیدا می‌کنید. اگر فرصت کافی برای تست لپ‌تاپ دارید، می‌توانید از نرم‌افزارهای تخصصی مربوط به سنجش وضعیت باتری مثل BatteryInfoView و BatteryCare استفاده کنید.

این نرم‌افزارها نه‌تنها اطلاعات کاملی اعم از شرکت سازنده، ظرفیت و... باتری دستگاه ارائه می‌دهند، بلکه وضعیت سلامت باتری، میزان فرسوده شدن و ظرفیت باقی‌مانده‌ی باتری را نیز مشخص می‌کنند. شارژر دستگاه را هم حتما تست کنید و مطمئن شوید که لپ‌تاپ به‌صورت صحیح شارژ شده و افزایش غیرعادی دما در باتری هنگام فرایند شارژ رخ نمی‌دهد. همچنین از صحت اصلی بودن شارژر لپ‌تاپ نیز اطمینان حاصل کنید تا گرفتار شارژر‌های تقلبی بازار نشوید. اگر باتری لپ‌تاپ مشکل داشت، می‌توانید از فروشنده درخواست تخفیف کنید تا باتری جدیدی بخرید.

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم 05

بلندگوها، ارتباطات و وب‌کم را بررسی کنید

هیچ‌کس لپ‌تاپی نمی‌خواهد که نتواند به وای-فای وصل شود؛ بنابراین اگر موقع بررسی لپ‌تاپ نتوانستید به شبکه وای‌فای وصل شوید، لپ‌تاپ را مرجوع کنید. هنگام تحویل حضوری کافی است اینترنت گوشی خود را روی حالت Hotspot قرار دهید و صحت عملکرد اتصال لپ‌تاپ به آن را بسنجید. بلوتوث لپ‌تاپ را هم با اتصال به گوشی خود بررسی کنید؛ هرچند که کاربرد بلوتوث به‌مراتب کمتر از وای-فای است.

اسپیکرها نیز جزیی از بخش‌های حیاتی لپ‌تاپ هستند؛ کافی است یکی از قطعه‌های موسیقی موردعلاقه‌تان را روی لپ‌تاپ اجرا کنید تا متوجه عملکرد صحیح بلندگوها بشوید. درنهایت، وب‌کم دستگاه را با یک نرم‌افزار ساده مثل اپلیکیشن Camera ویندوز تست کنید؛ چراکه وب‌کم جزو مواردی است که حتما یک روزی به کارتان می‌آید.

عملکرد سخت‌افزار دستگاه را بررسی کنید

اگر بتوانید از همه موارد بالا هم بگذریم، از ایرادات قطعات داخلی لپ‌تاپ نمی‌توان کوتاه آمد. پیش از شروع به تست، سری به تنظیمات و بخش System Information یا Device Manager لپ‌تاپ بزنید تا ببینید که قطعات سخت‌افزاری با چیزی که در آگهی دیده بودید تفاوت دارد یا خیر. برای این کار کافی است پس از فشردن کلید ویندوز، در بخش جست‌وجو اقدام به تایپ موارد مذکور کنید. اگر هم فرصت کافی دارید، می‌توانید از نرم‌افزارهای بنچمارک و تست استرس استفاده کنید. این نرم‌افزارها بار محاسباتی سنگینی را روی لپ‌تاپ قرار می‌دهند تا متوجه شوید که لپ‌تاپ هنگ می‌کند یا خیر.

برای مثال می‌توانید از نرم‌افزار معروف CPU-Z استفاده کنید که هم اطلاعات کاملی را از لپ‌تاپ در اختیارتان قرار می‌دهد و هم تست استرس خیلی خوبی دارد. اگر هم لپ‌تاپ مخصوص بازی یا برای کارهای گرافیکی می‌خرید، می‌توانید از نرم‌افزار معروف 3DMark استفاده کنید تا شرایط عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی لپ‌تاپ را تحت فشارهای سنگین بررسی کنید. پیش از اجرای این تست‌ها، نرم‌افزار HWMonitor را هم اجرا کنید؛ HWMonitor به‌صورت لحظه‌ای می‌تواند گزارشی از دمای قطعات مختلف لپ‌تاپ در اختیارتان قرار دهد. بدین صورت می‌توانید عملکرد سیستم خنک‌کننده دستگاه را بسنجید. درنهایت، حتما سری هم به BIOS لپ‌تاپ بزنید. مطمئن شوید که هیچ پسوردی روی بایوس قرار ندارد.

عملکرد سیستم خنک‌کننده را بررسی کنید

شاید به نظرتان موضوع مهمی نباشد، ولی شرایط سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ معیار مهمی در میزان سلامت دستگاه است. اگر سیستم خنک‌کننده معیوب یا کثیف باشد، دستگاه بیش‌ازحد گرم می‌شود و احتمال آسیب دیدن بخش‌های مختلف سخت‌افزار را ایجاد می‌کند. برای بررسی شرایط کاری سیستم خنک‌کننده می‌‌توانید از نرم‌افزارهای سنگین بنچمارک یا انواع تست استرس (قرار دادن کامپیوتر تحت بار سنگین پردازشی) بهره ببرید؛ در صورت نیاز بنچمارک را چندین بار و پشت سر هم اجرا کنید.

هنگام اجرای نرم‌افزار‌های مذکور، از HWMonitor برای بررسی دمای پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی استفاده کنید و نمودار لحظه‌ای دما را به‌صورت جدی رصد کنید. اگر دمای دستگاه بیش‌ازحد گرم و وارد محدوده‌ی قرمز شد، ممکن است گرد‌و‌غبار زیادی در دریچه‌ها یا فضای داخلی لپ‌تاپ وارد شده است که عملکرد سیستم خنک‌کننده‌ را مختل می‌کند. با دمنده‌های هوا می‌توانید به‌راحتی لپ‌تاپ را تمیز کنید، ولی اگر بعد از تمیز کردن لپ‌تاپ، باز هم مشکل دمای دستگاه حل نشد، به احتمال زیاد نیاز به ارجاع به تعمیرکار و سرویس لپ‌تاپ دارید؛ خشک شدن خمیر سیلیکون پردازنده‌ها و عملکرد معیوب فن لپ‌تاپ از برخی ایرادات رایج در این زمینه هستند.

اگر قیمت لپ‌تاپ بیش از اندازه مقرون‌به‌صرفه است، به آن شک کنید

بعضی مواقع آگهی فروش لپ‌تاپی با قیمت عجیب می‌بینید؛ مثلا یک لپ‌تاپ Core i7 در حد نو با قیمت سه میلیون تومان یا یک سرفیس پرو یا قیمت دو میلیون تومان. در نگاه اول به خودتان می‌گویید که این همان چیزی است که دنبالش بودید، ولی واقعیت امر این است که خودتان هم به‌خوبی می‌دانید که مایکروسافت سرفیس یا لپ‌تاپی با پردازنده‌ی Core i7 اینتل نباید چنین قیمتی داشته باشد. هیچ‌کس هم انقدر خَیِر نیست که بخواهد تخفیفی بزرگ بدهد. بنابراین اگر چنین تبلیغاتی دیدید، خیلی هیجان‌زده نشوید؛ چراکه قطعا یا با دستگاهی مواجه هستید که ایرادات جدی دارد یا ممکن است قربانی یک کلاه‌برداری شوید.

در نگاه اول، خرید لپ‌تاپ دست دوم فرایند دشواری به‌نظر می‌رسد، ولی اگر راه و روش آن را بدانید، فرایندی ساده و لذت‌بخش خواهد بود. اگر دقیقا بدانید که چطور یک لپ‌تاپ دست دوم مناسب بخرید، نه‌تنها بعدا از خریدتان پشیمان نمی‌شوید، بلکه می‌توانید از پول خود، استفاده بهتری کنید. مهم‌ترین فاکتور این است که در خرید لپ‌تاپ دست دوم به هیچ عنوان عجله نکنید و همیشه انتخاب را با دقت بررسی کنید. در نظر داشته باشید که قیمت روز لپ‌تاپ‌های موجود در بازار ایران را می‌توانید در بخش محصولات زومیت ببینید.

سوالات متداول زومیت

  • چه لپ تاپ دست دومی ارزش خرید دارد؟

    بهترین لپ تاپ دست دوم برای خرید محصولی است که در درجه‌ی اول زیاد قدیمی نباشد و علاوه‌بر داشتن قطعات کم‌کارکرد و سالم، با قیمت معقولی نیز به‌نسبت مشخصاتش فروخته شود. گاهی شاید خرید یک لپ‌تاپ اقتصادی از محصول به‌ظاهر قدرتمند قدیمی ازهرجهت به‌صرفه‌تر باشد. ازاین‌رو، بد نیست نگاهی هم به مقاله‌ی «راهنمای خرید لپ‌تاپ اقتصادی و دانشجویی» در زومیت بیاندازید.

  • فرق بین لپ تاپ استوک و دسته دوم چیست؟

    اصولاً در خارج از ایران، برخلاف داخل کشور میان این دو عبارت تفاوت قائل هستند و لپ تاپ دست دوم را محصولات استفاده‌شده و بیشتر مستهلک در نظر می‌گیرند و لپ تاپ استوک را محصولات کم‌کارکرد یا گاهی اصلاً استفاده‌نشده می‌گویند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم ابتدای همین مقاله را بخوانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات