سریع ترین گوشی های ایران ؛ مقایسه عملکرد CPU و GPU (فروردین ۱۴۰۱)

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
مطالعه 8 دقیقه
برای اینکه از سرعت اتفاقات دنیای اطرافمان جا نمانیم باید بین دستگاه‌های هوشمند، سریع‌ترینشان را انتخاب کنیم. با زومیت همراه باشید تا ببینیم سریع‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار ایران کدامند.
تبلیغات

با وجود تنوع زیاد در بازار گوشی‌های هوشمند، پارامترهای مختلفی در انتخاب تعیین‌کننده هستند. کسانی که به عکاسی علاقه دارند به دوربین در درجه‌ی اول توجه می‌کنند. برخی نمایشگر با کیفیت را مهم‌ترین خصیصه‌ی دستگاه هوشمندشان می‌دانند و در این بین، کاربران بسیاری هم هستند که در وهله‌ی اول به قدرت سخت‌افزاری یا به بیان خودمانی‌تر، سرعت عملکرد توجه می‌کنند.

ازآنجاکه بخش مهمی از تجربه‌ی کاربری را سرعت عملکرد گوشی تعیین می‌کند، ما در زومیت برآن شدیم تا فهرستی از سریع‌ترین گوشی‌های بازار ایران را با دو معیار سرعت پردازنده (CPU) و سرعت پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) تهیه کنیم. در واقع سرعت پردازنده تجربه‌ی شما از کاربری روزمره مثل وب‌گردی و گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی را تعیین می‌کند و سرعت پردازنده‌ی گرافیکی به شما می‌گوید که در هنگام اجرای بازی‌ها، انتظار چه سطح عملکردی را داشته باشید.

برای تهیه‌ی مقاله‌ی پیش‌رو، از داده‌هایی استفاده شده است که در بررسی‌های زومیت به دست آورده‌ایم؛ برای بخش CPU به تست GeekBench 5 در پردازش‌های Multi Core و در بخش پردازنده‌ی گرافیکی، به بنچمارک GFXBench و آزمون Car Chase در حالت Offscreen رجوع کرده‌ایم. بنچمارک‌های یادشده بین تمام دستگاه‌های اندرویدی و iOS مشترک هستند و با تقریب بسیار خوبی می‌توانند تصویری از عملکرد دستگاه ترسیم کنند؛ اما چنانچه به‌دنبال اطلاعات عمیق‌تر هستید، می‌توانید به بررسی هر محصول مراجعه کنید. برای راحتی شما، لینک بررسی هر محصول در جداول آمده است.

شما کاربر عزیز زومیت چنانچه به‌دنبال خرید هریک از محصولات موجود در مقاله‌ی پیش‌رو هستید، می‌توانید به صفحه‌ی آن در بخش محصولات زومیت مراجعه کنید یا قیمت آن‌ها را صفحه قیمت گوشی بیابید.

سریع ترین گوشی های پرچم‌دار

بهترین عملکرد CPU

همان‌طور که احتمالاً شما هم حدس می‌زنید، در دسته‌ی گوشی‌های پرچم‌دار، محصولات اپل با اقتدار در صدر جدول قرار می‌گیرند. به حساب داده‌هایی که ما در زومیت به دست آورده‌ایم، آیفون ۱۳ پرو مکس با تراشه‌ی A15 Bionic، قدرتمندترین پردازنده در بین گوشی‌های پرچم‌دار موجود در بازار کشور را دارد. در رده‌های بعدی هم آیفون ۱۳، آیفون ۱۲ پرو مکس، آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو جای گرفته‌اند.

آیفون، غول پردازشی دنیای موبایل

نکته‌ی جالب این‌جاست که می ۱۱ آی با اختلاف اندکی در زمینه‌ی قدرت پردازشی از گلکسی زد فلیپ ۳ و گلکسی اس ۲۱ اولترا پیشی گرفته و پشت سر محصولات کوپرتینویی‌ها قرار می‌گیرد. برای مقایسه، پردازنده‌ی آیفون ۱۳ پرو مکس با کسب امتیاز ۴۸۱۳ در بنچمارک GeekBench 5، حدود ۳۰ درصد بهتر از می ۱۱ آی و ۲۷ درصد بهتر از گلکسی اس ۲۱ اولترا عمل می‌کند.

بهترین عملکرد GPU

در بخش پردازش‌های گرافیکی، جابه‌جایی چندانی در جدول سریع‌ترین پرچمدارها اتفاق نمی‌افتد و همچنان شاهد پیشتازی آیفون ۱۳ پرو مکس هستیم. گوشی قدرتمند اپل می‌تواند در آزمون GFXBench نمره‌ی ۱۱۴ فریم‌برثانیه را کسب کند تا با اختلاف ۱۱ درصدی، بالاتر از آیفون ۱۳ قرار بگیرد.

مدل گوشی

امتیاز GPU‌ گوشی

بررسی گوشی

آیفون ۱۳ پرو مکس

۱۱۴٫۸

لینک

آیفون ۱۳

۱۰۲٫۸

لینک

گلکسی اس ۲۲ پلاس

۹۴

لینک

گلکسی اس ۲۲ اولترا

۹۲

لینک

آیفون ۱۲

۷۰٫۹

لینک

آیفون ۱۲ پرو

۷۰٫۱

لینک

می ۱۱ آی

۶۷

لینک

آیفون ۱۲ پرو مکس

۶۶٫۴

لینک

گلکسی زد فولد ۳

۶۶

لینک

شیائومی ۱۱ تی پرو

۶۴

--

گلکسی اس ۲۱

۶۲

لینک

گلکسی S21 FE

۶۱

لینک

گلکسی اس ۲۱ اولترا

۶۰

لینک

پیکسل ۶ پرو

۵۶

لینک

گلکسی زد فلیپ ۳

۵۰

لینک

با نگاهی به جدول متوجه خواهید شد که اختلاف صدرنشینان جدول GPU با رتبه‌های پایین، مشهودتر از بخش CPU است؛ به‌نحوی که آیفون ۱۳ پرو مکس نسبت به گلکسی زد فلیپ ۳، پردازش‌های گرافیکی را حدود ۱۳۰ درصد، یعنی بیش از دو برابر سریع‌تر به انجام می‌رساند.

با احتساب نتایج به‌دست‌آمده، چه به کاربری روزمره بیشتر اهمیت بدهید چه دوست داشته باشید بازی‌های موبایل را با سرعت هرچه بیشتر بازی کنید، بهترین انتخاب‌ها را در بین گوشی‌های اپل خواهید یافت. سریع‌ترین گوشی پرچم‌دار حال حاضر بازار، آیفون ۱۳ پرو مکس است و به نسبت هزینه‌ی سرسام‌آوری که برای خرید آن پرداخت می‌کنید، سرعت فوق‌العاده‌ای در انواع کاربری‌ها به شما ارائه خواهد کرد.

سریع‌ترین گوشی های میان‌رده

بهترین عملکرد CPU

بازار میان‌رده‌ها بازیگران قدرتمندی دارد که برای باقی ماندن در کورس رقابت، سعی دارند بهترین امکانات را در قالب گوشی‌هایی با قیمت معقول ارائه کنند. در محدوده‌ی قیمتی ۶ تا ۱۱ میلیون تومان، پوکو برای کاربرانی که سخت‌افزار قدرتمند را به سایر امکانات گوشی ترجیح می‌دهند، انتخاب‌های ویژه‌ای تدارک دیده است. از دیدگاه سرعت CPU، پوکو اف ۳ بیشترین امتیاز را کسب می‌کند تا بالاتر از میان‌رده‌های قدرتمندی همچون گلکسی A52s 5G قرار بگیرد.

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE که در واقع سومین مدل ۱۱ لایت به حساب می‌آید و تنها در بخش تراشه نسبت به دو مدل دیگر دچار تغییر شده است، با حدود ۸ درصد اختلاف عملکرد نسبت به پوکو اف ۳، رده‌ی دوم را دراختیار می‌گیرد.

پوکو F3، سریع‌ترین میان‌رده بازار

گلکسی S20 FE با اختلاف ناچیزی پایین‌تر از گلکسی A52s 5G قرار می‌گیرد، بنابراین حداقل برای کسانی که به سرعت در کاربری‌های روزمره اهمیت می‌دهند، تفاوت چندانی بین دو مدل سری گلکسی وجود نخواهد داشت.

میان‌رده‌ی پوکو F3 با تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۷۰، در بخش CPU حدود ۱۷ درصد از تراشه‌ی اسنپدراگون 778G گلکسی A52s 5G سریع‌تر است. ردمی نوت ۱۰ پرو به‌عنوان آخرین محصول حاضر در فهرست سریع‌ترین CPU، حدود ۴۶ درصد از پوکو اف ۳ کندتر عمل می‌کند.

بهترین عملکرد GPU

با اینکه لقب سریع‌ترین گوشی در بخش پردازش‌های گرافیکی هم به پوکو اف ۳ می‌رسد، اما سایر رتبه‌های جدول با اندکی تغییر مواجه می‌شوند. در صورتی که به‌دنبال عملکرد بهتر در اجرای بازی‌ها باشید، بعد از پوکو اف ۳ باید به سراغ گلکسی S20 FE بروید که با اختلاف اندکی در رده‌ی بعدی قرار گرفته است.

بعد از گلکسی S20 FE، افت نسبتاً زیادی را در سرعت پردازنده‌ی گرافیکی محصولات شاهد هستیم و درحالی‌که پوکو اف ۳ تنها ۱۰ درصد سریع‌تر از S20 FE است، این اختلاف بین رده‌ی دوم و سوم به ۱۸ درصد می‌رسد.

مدل گوشی

امتیاز GPU گوشی

بررسی گوشی

پوکو اف ۳

۵۲

لینک

گلکسی S20 FE

۴۷

لینک

پوکو X3 GT

۴۵

لینک

گلکسی A52s 5G

۳۳

لینک

ولوت

۳۳

لینک

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۳۳

لینک

نوا ۹

۳۳

لینک

گلکسی A53 5G

۲۴

لینک

نوا ۸

۲۲

لینک

گلکسی A52 5G

۱۹

لینک

ردمی نوت ۱۰ پرو

۱۹

لینک

گلکسی A42 5G

۱۹

لینک

می ۱۱ لایت

۱۹

لینک

در بازار میان‌رده‌ها هم انتخاب سریع‌ترین گوشی کار سختی نیست و پوکو اف ۳ به‌راحتی گوی سبقت را در هر دو بخش سرعت CPU و GPU از بقیه‌ی رقبا می‌رباید. درصورتی‌که بخواهید به سراغ انتخاب‌هایی به جز پوکو بروید، بهترین گزینه گلکسی S20 FE خواهد بود که در بخش سرعت CPU تفاوت چندانی با گلکسی A52s ندارد؛ اما در بخش پردازش‌های گرافیکی، بسیار قدرتمندتر عمل می‌کند.

سریع ترین گوشی های اقتصادی

بهترین عملکرد CPU

بازار گوشی‌های اقتصادی نیز از روندی مشابه بازار میان‌رده‌ها پیروی می‌کند و پوکو بازهم سریع‌ترین نماینده‌ها را به میدان فرستاده است. در رده‌های بعدی گوشی‌های برند ردمی قرار دارند و نکته‌ی جالب اینکه تنها دو گوشی از سری متنوع و متعدد گلکسی سامسونگ تا حدی قادر به رقابت با محصولات چینی هستند.

مدل گوشی

امتیاز CPU‌ گوشی

بررسی گوشی

پوکو ایکس ۳ پرو

۲۶۲۶

لینک

پوکو ایکس ۳

۱۷۷۸

لینک

پوکو ام ۳ پرو 5G

۱۷۴۸

لینک

ردمی نوت ۹ پرو

۱۶۹۱

لینک

ردمی نوت ۱۰

۱۶۸۰

لینک

گلکسی A22 4G

۱۳۷۹

لینک

ردمی نوت ۹

۱۱۶۵

لینک

گلکسی A21s

۱۰۴۰

لینک

بازار محصولات اقتصادی در تصاحب چینی‌ها

در محدوده‌ی قیمتی زیر ۶ میلیون تومان، پوکو ایکس ۳ عملکردی در حد میان‌رده‌ها از خود به‌جای می‌گذارد و تنها به‌خاطر برچسب قیمتی، در دسته‌ی محصولات اقتصادی طبقه‌بندی می‌شود. برای درک بهتر، بد نیست قید کنیم که پوکو ایکس ۳ پرو با تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۰ حدود ۴۷ درصد بهتر از هم‌خانواده‌های خود پوکو ایکس ۳ و پوکو ام ۳ پرو عمل می‌کند.

بهترین عملکرد GPU

در بخش قدرت پردازش گرافیکی، تفاوت پوکو ایکس ۳ پرو حتی مشهودتر است. درحالی‌که گوشی قدرتمند شیائومی توانست بنچمارک GFXBench را با نرخ ۴۴ فریم‌برثانیه به پایان برساند، پوکو ایکس ۳ به عدد ۱۹ فریم‌برثانیه دست پیدا کرد تا شک و شبهه‌ای برای دوستداران بازی‌های موبایل باقی نگذارد.

با نگاهی به جدول‌های این قسمت، متوجه می‌شویم که به درستی باید پوکو ایکس ۳ پرو را شگفتی بازار گوشی‌های اقتصادی بنامیم. با هزینه‌ای که برای خرید گوشی چینی پرداخت می‌کنید، سرعتی در حد میان‌رده‌ها نصیبتان می‌شود که نه‌تنها در کاربری‌های روزمره، بلکه در اجرای بازی‌ها هم هیچگونه خلأیی برایتان باقی نخواهد گذاشت.

اولویت شما هنگام خرید گوشی هوشمند چیست؟ چنانچه به‌دنبال سریع‌ترین دستگاه می‌گردید، آیا محصول موردنظرتان را در جداول تهیه‌شده در مقاله‌ی پیش‌رو یافتید؟ لطفا دیدگاهتان را با ما و سایر کاربران عزیز زومیت به‌اشتراک بگذارید و در‌صورتی‌که محصول شاخصی را از قلم انداخته‌ایم، لطفا این موضوع را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول زومیت

  • سریع‌ترین گوشی دنیا در سال 2022 کدام است؟

    گوشی‌های آیفون سری 13 با عملکرد CPU و GPU عالی به‌عنوان پرسرعت‌ترین گوشی‌های جهان شناخته می‌شوند. در میان این موبایل‌ها، آیفون 13 پرو مکس با امتیاز ۴۸۱۳ برای سی‌پی‌یو و امتیاز ۱۱۴٫۸ برای جی‌پی‌یو، پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای دنیا را دراختیار خود دارد.

  • کدام گوشی با قیمت مناسب، سرعت بالایی هم دارد؟

    در میان موبایل‌های اقتصادی، گوشی‌های شیائومی بهترین عملکرد سخت‌افزاری و سرعت را ارائه می‌دهند. به ترتیب گوشی‌های پوکو ایکس ۳ پرو، پوکو ایکس ۳، ردمی نوت ۹ پرو و پوکو ام ۳ پرو را سریع‌ترین موبایل‌ها با قیمت مناسب می‌دانیم. اگر طرفدار سامسونگ و دنبال یک گوشی اقتصادی پرسرعت هستید، می‌توانید نگاهی به گوشی‌های گلکسی A22 4G و گلکسی A21s داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات