ایلان ماسک برای خصوصی‌سازی توییتر مسیر دشواری در پیش دارد

شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نیویورک‌تایمز در گزارشی جذاب از مشکلاتی می‌گوید که ایلان ماسک برای خصوصی‌سازی توییتر با آن‌ها مواجه است.
تبلیغات

ایلان ماسک با خرید توییتر، این شبکه‌ی اجتماعی را به شرکتی خصوصی تبدیل می‌کند تا دیگر نیازی به انتشار گزارش مالی نباشد و دردسرهای حاصل از نهادهای رگولاتوری کاهش یابد. بااین‌حال مسیری که ماسک برای رهبری توییتر در پیش گرفته بدون مشکل نیست.

این اولین‌باری نیست که ایلان ماسک برای خصوصی‌کردن شرکتی تلاش می‌کند. میلیاردر پرحاشیه چند سال پیش به‌دنبال خصوصی‌کردن شرکت خودروسازی تسلا بود و طبق ادعای نیویورک تایمز، برای عملی‌کردن این هدف سراغ مایکل دل، مدیرعامل شرکت Dell رفت. مایکل دل در سال ۲۰۱۸ موفق شده بود شرکت خود را خصوصی کند.

ایلان ماسک درنهایت از خصوصی‌کردن تسلا منصرف شد؛ اما حال‌که توییتر به مالکیت او درآمده است، تا حدوداً یک هفته‌ی دیگر سهام شبکه‌ی اجتماعی متن‌محور از بازار بورس نیویورک خارج می‌شود. به‌ادعای منابع آگاه، مایکل دل به ایلان ماسک گفته است که مشکلات خصوصی‌سازی شرکت دل ارزشش را داشته است؛ اما هم‌زمان هشدار داده که فرایند خصوصی‌سازی بسیار دشوار است.

سابقه‌ی فعالیت ایلان ماسک نشان می‌دهد که او تمایل دارد هر کاری می‌خواهد، انجام دهد. با تبدیل‌شدن توییتر به شرکتی خصوصی، ماسک نگران دیدگاه سهام‌داران نخواهد بود. یکی از کارشناسان حقوقی به نیویورک‌تایمز می‌گوید شرکت‌های خصوصی به انتشار گزارش عملکرد خود به‌صورت فصلی مجبور نیستند و کمتر از شرکت‌های سهامی عام زیر نظر نهادهای رگولاتوری قرار می‌گیرند و مالک اصلی می‌تواند کنترل بسیار زیادی روی فعالیت‌های شرکت داشته باشد.

با این اوصاف، ایلان ماسک می‌تواند بدون نگرانی از واکنش منفی بازار بورس یا سهام‌داران، تغییراتی اساسی در توییتر اعمال کند؛ ازجمله اصلاح سیاست‌های کنترل محتوا یا حتی تغییر اولویت‌ها. ایلان ماسک لحظاتی پس از تبدیل‌شدن به مالک توییتر اعلام کرد که مدیران عالی‌رتبه‌ی این شرکت، ازجمله مدیرعامل و مدیر ارشد مالی و حتی مدیر سیاست‌گذاری‌ها، هیچ جایی در توییتر ندارند. ماسک احتمالاً به‌طورموقت مدیرعامل می‌شود و با گذشت زمان، افراد مدنظرش را به تیم مدیریت اضافه می‌کند.

اخراج مدیران توییتر بسیار هزینه‌بر است. بلومبرگ می‌گوید پاراگ آگراوال ۳۸٫۷ میلیون دلار، ند سیگل ۲۵٫۴ میلیون دلار، ویجایا گده ۱۲٫۵ میلیون دلار و سارا پرسونت ۱۱٫۲ میلیون دلار دریافت می‌کنند. در همین حین، نیویورک‌تایمز مبلغ غرامت آگراوال، مدیرعامل پیشین، را نزدیک به ۶۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

ایلان ماسک برای خرید توییتر وام سنگینی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری دریافت کرده است و احتمالاً این شرکت‌ها خواهان حضور نمایندگان خود در تیم مدیریت توییتر خواهند بود. اریک تالی، استاد دانشکده‌ی حقوق دانشگاه کلمبیا، می‌گوید نحوه‌ی مدیریت توییتر از همین حالا واضح است: «انتظار دارم ماسک توییتر را به‌نوعی مثل دیکتاتوریِ خودمانی مدیریت کند.»

گزارش‌های تأییدنشده ادعا کرده بودند ماسک پس از تبدیل‌شدن به مالک توییتر ۷۵ درصد از کارکنان را اخراج می‌کند. درحالی‌که تعدیل نیرو تا حد زیادی قطعی به‌نظر می‌رسد، ماسک گفته است که برنامه‌ای برای اخراج ۷۵ درصد از نیروها ندارد. احتمالاً مدیرعامل تسلا خوشحال می‌شود که شماری از کارکنان داوطلبانه از توییتر جدا شوند؛ اما گزارش نیویورک‌تایمز می‌گوید که احتمالاً ماسک برای نگه‌داشتن نیروهای مدنظرش و اضافه‌کردن نیروهای جدید به تیم مدیریت به مشکل برمی‌خورد.

توییتر تا قبل از فروش به ماسک، بخشی از سهامش را به‌عنوان پاداش به کارکنانش می‌داد؛ اما پس از تبدیل‌شدن به شرکتی خصوصی، از پاداش سهام خبری نخواهد بود. کارکنانی که در توییتر سهام دارند، طبق قانون، هزینه‌ی دلاری آن را دریافت می‌کنند؛ اما ظاهراً شماری از آن‌ها نگران‌اند که ایلان ماسک به شرایط توافق‌نامه پایبند نباشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات