آمریکا با تحریم صنعت تراشه چین، به‌طورغیرمستقیم اپل را هدف قرار می‌دهد

دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تیم کوک / Tim Cook لباس مشکی درحال فکر کردن
تحلیلگران می‌گویند تحریم‌هایی که آمریکا علیه چین وضع کرده، TSMC را زیر فشار قرار می‌دهند و با تضعیف این شرکت تایوانی، اپل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های آمریکایی متضرر می‌شود.
تبلیغات

خبرگزاری فایننشال تایمز در تحلیل تنش‌های اقتصادی بین ایالات متحده و چین می‌گوید TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، درمعرض خطر بزرگی است؛ خطری که برای TSMC ایجاد شده، به‌طور‌غیرمستقیم اپل را نیز زیر فشار قرار می‌دهد. تحلیلگران ابراز تعجب کرده‌اند که اپل چگونه حاضر شده است تا این حد به تأمین‌کننده‌ای وابسته باشد.

در هفته‌های اخیر، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه صنعت تراشه‌ی چین وضع کرده است؛ تحریم‌هایی بی‌سابقه که صرفاً به تجهیزات تراشه‌سازی محدود نیستند؛ بلکه آمریکایی‌های فعال در صنعت تراشه‌ی چین را نیز هدف قرار می‌دهند. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که چین ممکن است در واکنش به تحریم‌های آمریکا، اقداماتی تلافی‌جویانه علیه تایوان یا به‌طوردقیق‌تر TSMC انجام دهد.

دولت چین بارها به‌صورت عمومی ادعا کرده که جزیر‌ه‌ی تایوان جزو قلمرو این کشور است؛ اما تایوان و حامیانش نظیر آمریکا می‌گویند چین حق ندارد ادعای حاکمیت بر تایوان را مطرح کند. تایوان قانون اساسی، انتخابات، پاسپورت، ارز و ارتش مستقلی دارد.

تایوان اقتصاد مهمی دارد و نقشش در صنعت تراشه فراتر از حد تصور است. TSMC، قلب تپنده‌ی اقتصاد تایوان، مشتریان خارجی بزرگی مثل اپل و AMD دارد؛ شرکت‌هایی که سالانه میلیاردها دلار درآمد عاید TSMC می‌کنند. به‌دلیل اهمیت فراوان TSMC، آمریکا نگران حمله‌ی چین به تایوان و کنترل کارخانه‌های این شرکت است. کار به جایی رسید که حتی گفته شد آمریکا به‌دنبال نابودسازی کارخانه‌های TSMC در‌صورت شروع حمله‌ی چین است.

به‌گزارش 9to5Mac، نگرانی تحلیلگران این است که نحوه‌ی واکنش کشورها به جنگ روسیه و اوکراین، چین را برای حمله به تایوان جسورتر کرده باشد. صرف‌نظر از جنگ احتمالی، برخی از کارشناسان می‌گویند که احتمالاً چین در حال آماده‌شدن است تا به شیوه‌ای مناسب به محدودیت‌هایی پاسخ دهد که آمریکا علیه صنعت تراشه ایجاد کرده است. رئیس‌جمهور چین اخیراً گفته که کشورش لشکری از مغزها جذب می‌کند.

رویکرد تحریم‌های جدید آمریکا به‌طوربالقوه به تضعیف TSMC منتهی می‌شود. حتی رئیس هیئت‌مدیره‌ی این شرکت نیز به‌طور‌تلویحی این موضوع را تأیید کرده و گفته است این تحریم‌ها مشکلات جدی‌تری را متوجه صنعت تراشه می‌کنند. موفقیت TSMC وابسته‌به خدمت‌دهی به مشتریانی در تمامی بازارهای مهم دنیا است و برای عملی‌کردن این کار به مجموعه‌ی بزرگی از کارخانه‌ها متکی می‌شود که اکثر آن‌ها در خاک تایوان واقع شده‌اند. درمقابل، ایالات متحده در تلاش است TSMC را ترغیب کند که خطوط تولید اصلی‌اش را به خاک آمریکا انتقال دهد.

قائم‌مقام شرکت سرمایه‌گذاری TriOrient می‌گوید: «از اینکه می‌بینم اپل و AMD تا این حد به یک تأمین‌کننده وابسته شده‌اند، تعجب می‌کنم. این رویکرد پرمخاطره است. حتی بدون وجود تهدیدهای ژئوپلیتیکی، همچنان خطرهایی مثل زمین‌لرزه و قطعی برق کارخانه‌ها را تهدید می‌کند. چرا باید اپل بپذیرد که در‌صورت تعطیل‌شدن TSMC مجبور باشد فعالیت‌های خودش را تعطیل کند؟»

TSMC در حال راه‌اندازی کارخانه‌های تراشه‌سازی جدیدی در ایالات آریزونای آمریکا است. گفته شده است که کارخانه‌ی مذکور توانایی تولید تراشه برای اپل را خواهد داشت؛ البته فعلاً مشخص نیست که کارخانه‌ی آریزونا به جدیدترین فناوری‌های تراشه‌سازی متکی می‌شود یا نه. اپل برای ساخت تراشه‌هایش به جدیدترین فناوری‌ها و خط‌تولید پرظرفیتی نیاز دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات