دولت بایدن با تحریم‌های همه‌جانبه، صنعت تراشه چین را یک‌‌شبه فلج کرد

شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از تحلیلگران ابعاد تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین را بررسی کرده و گفته است این تحریم‌ها بسیار شدیدتر از حد تصورند و باعث شده‌اند تولیدات صنعت تراشه‌ی چین یک‌شبه فلج شود.
تبلیغات

به‌گزارش زومیت، دولت ایالات متحده در تحریم‌های جدیدی صنعت تراشه‌ی چین را مستقیماً هدف قرار داده است و تلاش می‌کند دسترسی شرکت‌های چینی به فناوری‌های آمریکایی را محدودتر از قبل کند. در روزهای اخیر، بسیاری از تحلیلگران به تحریم‌های آمریکا واکنش نشان داده‌اند. در همین حین، به‌نظر می‌رسد شماری از بازیگران مهم صنعت تراشه نظیر TSMC و سامسونگ و اینتل یک سال معافیت موقت دریافت کرده‌اند تا فعلاً تحت‌تأثیر این محدودیت‌ها قرار نگیرند.

جوردن اشنایدر، تحلیلگر مؤسسه‌ی Rhodium Group، می‌گوید محدودیت‌هایی که دولت ایالات متحده علیه چین اعمال کرده است، صنعت تراشه‌ی این کشور را ویران می‌کند. نکته‌ی مهمی که در روزهای اخیر چندان به آن توجه نشده، این است که آمریکا برای اشخاص نیز محدودیت‌های سرسختانه‌ای در نظر گرفته است. به‌روایت جوردن اشنایدر، آمریکا تمام تلاشش را به‌کار بسته است تا صنعت تراشه‌ی چین را گردن بزند.

بسیاری از افراد عادی هنوز از گستردگیِ تحریم‌های آمریکا اطلاع ندارند و صرفاً تصور می‌کنند ایالات متحده به‌دنبال محدود‌کردن فعالیت شرکت‌های تراشه‌ساز چینی است. جو بایدن به تمامی آمریکایی‌هایی که در چین مشغول کارند، گفته است که بین ترک‌کردن کار یا از‌دست‌دادن تابعیت آمریکا باید یکی را انتخاب کنند.

اشنایدر می‌گوید تمامی مدیران و مهندسان آمریکایی شاغل در صنعت تراشه‌سازی چین ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) استعفا داده و باعث شده‌اند بخش تولید چین یک‌شبه فلج شود. بدین‌ترتیب، یک‌ دور تحریم دولت بایدن صدمات شدیدتری از چهار سال تحریمِ اجرایی در دوران دونالد ترامپ برای صنعت تراشه‌ی چین به‌همراه داشته است.

در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ‌، شرکت‌های آمریکاییِ صادرکننده‌ی قطعات نیمه‌هادی یک ماه پس از ثبت درخواست، مجوزهای لازم را دریافت می‌کردند؛ اما به‌موجب تحریم‌های جدید دولت بایدن، تمامی تأمین‌کنندگان آمریکایی بلوک IP و قطعات و خدمات مرتبط یک‌شبه به ترک چین مجبور شده‌ و خدمات خود به چین را قطع کرده‌اند.

به‌نوشته‌ی جوردن اشنایدر، تمامی شرکت‌های چینی که لیتوگرافی‌های پیشرفته در صنعت تراشه دارند، به‌طورگسترده با قطع کانال‌های دریافت قطعات اولیه مواجه شده‌اند و هم‌زمان تمامی متخصصان آمریکایی شاغل در این شرکت‌ها استعفا داده‌اند. در همین زمینه، فعالیت‌ تولیدی این شرکت‌ها به‌سرعت فلج شده است. تحلیلگران می‌گویند تمامی نشانه‌ها حاکی از حرکت صنعت تراشه‌ی چین به‌سمت نابودی است. به‌گفته‌ی یکی از تحلیلگران، حجم تولید صنعت نیمه‌هادی چین یک‌شبه به صفر و فروپاشی کامل رسیده است و هیچ شانسی برای بقا ندارد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند رسانه‌های دولتی چین هیچ گزارشی درباره‌ی فاجعه‌ی رخ‌داده برای صنعت تراشه‌ی این کشور منتشر نکرده‌اند و برخی از افراد با وارد‌کردن سیاست به معادله، نیم‌نگاهی به سفر رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انداخته‌اند. جوردن اشنایدر می‌گوید ASML خدمت‌رسانی به سرزمین اصلی چین را متوقف کرده است و این یعنی نابودی صنعت تراشه‌ی این کشور.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات