تحریم‌های آمریکا، اپل را از همکاری با بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه حافظه در چین منصرف کرد

دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
منابعی آگاه می‌گویند به‌دلیل تحریم‌های جدید آمریکا، اپل برنامه‌ی استفاده از تراشه‌های شرکت چینی YMTC را تعلیق کرده است. YMTC قرار بود حافظه‌ی NAND برای آیفون تأمین کند.
تبلیغات

براساس گزارش رویترز، اپل که پیش‌تر تصمیم داشت از تراشه‌ی حافظه‌ی ساخته‌شده توسط شرکت چینی Yangtze Memory Technologies (یا YMTC) در محصولاتش استفاده کند، برنامه‌های خود را تعلیق کرده است. کارشناسان می‌گویند این اقدام اپل نتیجه‌ی تحریم‌های اخیر ایالات متحده علیه صنعت تراشه‌ی چین است. براساس آنچه رسانه‌ها ادعا می‌کنند، YMTC توسط دولت چین تأمین مالی می‌شود.

افرادی آگاه که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود گفته‌اند اپل قصد داشت تا پیش از پایان سال جاری میلادی، از حافظه‌ی فلش NAND شرکت YMTC استفاده کند. ظاهراً برنامه‌ی اپل، استفاده از این حافظه‌ها برای آیفون‌هایی بوده که در بازار چین به فروش می‌رسند. اپل تصمیم داشته در نهایت ۴۰ درصد از تراشه‌ی موردنیاز برای تمامی آیفون‌ها را از YMTC بخرد.

دولت ایالات متحده هفته‌ی گذشته YMTC را که برترین تولیدکننده‌ی تراشه‌ی حافظه در چین به‌حساب می‌آید، به‌همراه ۳۰ سازمان و شرکت چینی دیگر به فهرستی ویژه اضافه کرد که ظاهراً مقامات آمریکا هنوز نتوانسته‌اند فعالیت‌ها و ارتباطات آن‌ها را به‌طور دقیق بررسی کنند. در دو ماه آینده با پایان تحقیقات، ممکن است صنعت تراشه‌ی چین بیش از پیش تحت فشار قرار گیرد.

رویترز می‌گوید وزارت بازرگانی ایالات متحده نیز مشغول تحقیق روی YMTC است تا بفهمد که آیا این شرکت ازطریق فروش تراشه به هواوی، تحریم‌های واشینگتن را نقض کرده است یا نه. دولت آمریکا از چند سال پیش هواوی را به دلیل آنچه تهدید امنیت ملی می‌خواند، در فهرست سیاه قرار داده است. هواوی که برای ایرانی‌ها به‌عنوان شرکتی گوشی‌ساز شناخته می‌شود، در سطح بین‌المللی بازیگری سرشناس در صنعت تجهیزات ارتباطی است.

محدودیت‌های درنظرگرفته‌شده توسط دولت جو بایدن، تلاشی از سوی آمریکا برای کاهش سرعت پیشرفت تکنولوژیک و نظامی چین است. دولت ایالات متحده می‌گوید شرکت‌های چینی اجازه ندارند به تجهیزات یا فناوری‌های آمریکایی دسترسی داشته باشند. آمریکا همچنین به تمامی مدیران ارشد آمریکایی شاغل در شرکت‌های چینی گفته است که باید استعفا دهند، در غیر این صورت تابعیت آمریکا را از دست خواهند داد. رئیس‌جمهور چین در واکنش‌‌به این تحریم‌ها گفته است که کشورش لشکری از استعدادها در صنعت تراشه جذب می‌کند.

اپل و YMTC به درخواست رویترز برای شفاف‌سازی درباره‌ی این خبر پاسخ نداده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات