راهنمای جامع برون‌سپاری وظایف برای کارآفرینان و مدیران

سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
برون‌سپاری وظیفه‌ها و پروژه‌ها با چه بایدونبایدهایی بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد؟ چه زمانی محول‌کردن کارها به دیگران مستلزم احتیاط و محافظه‌کاری است؟
تبلیغات

سال ۲۰۰۹، تیم فریس، نویسنده و کارآفرین، کتابی به‌نام «هفته‌ی کاری چهارساعته» منتشر کرد. این کتاب یکی از اولین تلاش‌های منسجم و علمی در زمینه‌ی ایجاد خودکارسازی فرایند کسب‌وکار (Business Process Automation) یا BPA به‌شمار می‌رود. کتاب فریس آغازگر روندی بود که بسیاری از شرکت‌ها و بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینان از اجرای آن شگفت‌زده شدند. باوجوداین، هم‌زمان عده‌ی زیادی از فعالان بازار و دنیای کسب‌وکار نیز اذعان کردند که در برون‌سپاری وظیفه‌ها یا شغل‌ها شکست خورده‌اند. دلیل اصلی ناکامی گروه دوم، جدی‌نگرفتن سوابق و پیش‌زمینه‌ی منابع انسانی، مصاحبه‌نکردن با کارمندان دورکار، بی‌توجهی به مدیریت تیم‌های دورکار و فقدان رویه‌های عملیاتی موردنیاز برون‌سپاری صحیح پروژه‌ها بود.

این روزها، همه‌ی ما حداقل ازلحاظ تئوریک، از مزایا و حتی لزوم برون‌سپاری (Outsourcing) آگاهیم. در این مطلب تلاش می‌کنیم تمام آنچه را شرح دهیم که شما به‌عنوان مدیر یا کارآفرین یا رهبر تیم باید درباره‌ی برون‌سپاری و محول‌کردن وظایف به افراد دیگر بدانید. یادآوری می‌کنیم پیش‌ازاین نیز در مجموعه‌ای از مقالات زومیت، به زوایای مختلف فرایند برون‌سپاری پرداخته‌ایم که خلاصه‌ای از نکات مهم‌ مطالب مذکور را نیز در این مقاله ذکر می‌کنیم.

اصول و مبانی برون‌سپاری

هر شرکت یا استارتاپ درحال‌رشد به استخدام مداوم نیروی کار نیاز دارد. بااین‌حال، استخدام داخلی و تمام‌وقت مستلزم هزینه‌های بیشتری است که باید به مصرف اجاره‌ی فضای اداری، مبلمان، بیمه، آب و برق، و هزینه‌های دیگر نیروی کار برسد. شکی نیست از این زاویه، برون‌سپاری جایگزین مناسبی برای استخدام داخلی کارمندان محسوب می‌شود؛ زیرا به شما اجازه می‌دهد هم به نیروی کار ماهر دسترسی داشته باشید و هم هزینه‌های کسب‌وکارتان را کاهش دهید. بیایید در اولین مرحله، اصول برون‌سپاری و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم.

برون‌سپاری چیست؟

در دنیای کسب‌وکار، برون‌سپاری زمانی اتفاق می‌افتد که شما مشاور، آژانس، ارائه‌دهنده‌ی خدمات خارجی یا دستیار مجازی آزادکار (فریلنسر) را برای انجام برخی از وظایف یا کار روی پروژه‌های خاص استخدام می‌کنید. در این فرایند، می‌توانید آزادکاران پاره‌وقت را به همکاری دعوت کنید یا از مهارت و انرژی کارمندان قراردادی کمک بگیرید که تمام‌وقت برای شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات کار می‌کنند.

همه‌ی کسب‌وکارها صرف‌نظر از بزرگی یا کوچکی آن‌ها و همچنین کارآفرینانی که به‌تنهایی شرکتششان را اداره می‌کنند، از رویکرد برون‌سپاری استفاده می‌کنند تا حجم کاری بیشتری تکمیل کنند یا کارهایی انجام دهند که نیازمند مهارت‌های دسترس‌ناپذیر در سازمان است. برخی از این کارها عبارت‌اند از:

رسانه‌های اجتماعی

با حضور در رسانه‌های اجتماعی، امکان رشد برند خود را فراهم و با مخاطبان تماس برقرار می‌کنید و بدون نیاز به استراتژی‌های پرهزینه، مشتریان بالقوه‌ی بیشتری پیدا می‌کنید. می‌توانید آماده‌سازی و برنامه‌ریزی پست‌های رسانه‌های اجتماعی را به دستیاران مجازی یا فریلنسرها بسپارید. آن‌ها براساس داده‌های عملکردی، به شما گزارش و توصیه‌های کارآمدی ارائه می‌کنند و نیز شما را با روندهای مصرف‌کنندگان فعلی و اطلاعات پلتفرم‌های اجتماعی به‌روز نگه می‌دارند.

بسیاری از رهبران کسب‌وکار برنامه‌های مرتبط‌با رسانه‌های اجتماعی را دستِ‌کم می‌گیرند؛ زیرا اهمیت و اولویت وظایفی نظیر حسابداری و توسعه‌ی محصول یا فروش را بیشتر ارزیابی می‌کنند. برون‌سپاری توابع و عملیات رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود کسب‌وکارتان در این حوزه نیز از رقیبان عقب نماند.

تحقیقات بازار

آزادکاران می‌توانند تحقیقات ساده‌ای برای جوانب مختلف کسب‌وکارتان انجام دهند؛ نظیر شناسایی مشتریان بالقوه و پیداکردن رویدادهای صنعتی که باید در آن‌ها حضور داشته باشید یا جمع‌آوری اطلاعات بازار.

فرایند تحقیقاتی بازار معمولا خسته‌کننده و وقت‌گیر است. اگر کارآفرین شخصا در زمینه‌ی تحقیقات بازار اقدام کند، بخش درخورتوجهی از زمان و انرژی خود را برای متمرکزشدن روی کسب‌وکار ازدست می‌دهد.

تولید محتوا

یکی دیگر از فعالیت‌های زمان‌بر که تأثیر زیادی در حضور آنلاین شرکت دارد، محتوایی است که در وبلاگ یا وب‌سایت شرکت منتشر می‌شود. کسب‌وکارهایی که می‌خواهند ارزش فراوانی برای مشتریان بالقوه‌ی خود ایجاد کنند، باید روی پست‌های منظم وبلاگ و مقاله‌ها و اینفوگرافیک‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که منتشر می‌کنند.

اگر نمی‌خواهید تیم اختصاصی برای تولید محتوا درون شرکت داشته باشید، می‌توانید این وظایف را به آزادکاران بسپارید. توابع SEO و SEM نیز می‌توانند برون‌سپاری شوند.

outsourcing

حسابداری

یکی از نخستین کارهایی که برون‌سپاری آن رایج شد، حسابداری و امور مالی بود. در‌حال‌حاضر، بسیاری از شرکت‌ها نه‌تنها حسابداری، بلکه کل دپارتمان مالی‌شان را به آژانس‌های خارج شرکت برون‌سپاری می‌کنند؛ زیرا آژانس یا مشاور خارجی مجرب و معتبر، تخصص بیشتری در فعالیت‌های استراتژیک نظیر بودجه‌بندی و پیش‌بینی‌ها و نظارت‌های داخلی دارد. طبق آمار، بیشترین خدماتی که در حوزه‌ی حسابداری برون‌سپاری می‌شود، حسابداری حقوق و دستمزد و حساب‌های پرداختی و دریافتی هستند.

دستیار شخصی

دستیار شخصی مجازی می‌تواند تمام وظایف روزانه روزمره‌ی شما، ازجمله زمان‌بندی ملاقات‌ها و پاسخ‌دادن به تماس‌ها یا رزرو بلیت پرواز را انجام دهد. اگر کارآفرین یا مدیری پرمشغله هستید، با کمک دستیار شخصی فرصت بیشتری پیدا می‌کنید تا تعادل کار و زندگی خود را برقرار و فهرست وظایف حرفه‌ای خود را مؤثرتر تکمیل کنید.

خدمات مشتری

خدمات مشتری نیز یکی دیگر از کارهایی است که از مدت‌ها پیش، برون‌سپاری آن امری عادی تلقی می‌شود. زمانی‌که کسب‌وکار رشد می‌کند، به نمایندگی‌های بیشتر و ارتباط با مشتریان بیشتر و حل مسائل بیشتری نیاز پیدا می‌کند. اگر بخواهید همه‌ی این وظایف را با تیم داخلی شرکت پیش ببرید، مجبور می‌شوید هزینه‌های عملیاتی فراوانی بپردازید. با برون‌سپاری بخش خدمات مشتری به آژانس‌های حرفه‌ای، هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید و هم مشتریان را راضی نگه می‌دارید.

تقریبا نیمی از کسب‌وکارهای سراسر جهان بخش مدیریت منابع انسانی خود را برون‌سپاری می‌کنند.

آژانس‌هایی که خدمات فرایند استخدام را ارائه می‌کنند، به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند نیروی موردنیاز خود را بیابند و حفظ کنند. البته بسته به نوع کسب‌وکاری که اداره می‌کنید، می‌توانید فرایندهای مختلف نیروی کار را برون‌سپاری کنید.

Pros and Cons of Outsourcing

مزایای برون‌سپاری

۱. کاهش هزینه‌ها

همان‌طورکه پیش‌ازاین هم اشاره کردیم، صرفه‌جویی در بودجه و کاهش هزینه‌ها، مهم‌ترین مزیت برون‌سپاری پروژه‌ها شناخته می‌شود. وقتی کارمندان دورکار را استخدام می‌کنید، دیگر مجبور نیستید برای رفت‌وآمد آن‌ها یا بیمه یا اجاره‌ی دفتر کار بزرگ‌تر هزینه‌ای بپردازید. به‌عبارتِ‌دیگر، برون‌سپاری بسیار ارزان‌تر از رشد داخلی شرکت است.

به‌علاوه، اگر از کارمندان قراردادی و پاره‌وقت استفاده کنید، فقط حقوق ساعاتی را می‌پردازید که این افراد برایتان کار می‌کنند که طبیعتا بسیار ارزان‌تر از حقوق و دستمزد کارمندان رسمی و تمام‌وقت داخل شرکت است. امروزه، نرم‌افزارهای ردیابی زمان به شما نشان می‌دهند که آزادکاران هرروز چند ساعت روی پروژه‌تان کار کرده‌اند یا چه زمانی به پورتال شما وارد و چه زمانی از آن خارج‌ شده‌اند.

۲. تسهیل ارسال و مدیریت پروژه‌ها

اینترنت و رسانه‌های اجتماعی و بسیاری از ابزارهای همکاری آنلاین، سازمان‌ها را قادر می‌سازند که وضعیت و میزان پیشرفت کارمندانشان را زیرنظر داشته باشند؛ حتی کارمندانی که به‌صورت دورکاری یا آزادکاری برای شرکت کار می‌کنند.

وقتی متخصصان دورکار را استخدام می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید پروژه را برای او ارسال کنید و همه‌ی مراحل بعد را طبق زمان‌بندی توافق‌شده کنترل کنید. همچنین، لغو پروژه و اقلام تحویل‌دادنی و برنامه‌ی پرداخت‌ها، به‌سادگی مدیریت می‌شود. درادامه‌، روش‌های بهینه‌ی مدیریت تیم دورکار را توضیح می‌دهیم.

۳. تسهیل فرایند معارفه و آشناسازی

پیداکردن کارمند دورکار و محول‌کردن وظایف خاص به او، به‌مراتب ساده‌تر از فرایند استخدام کارمند حضوری و ورود او به محیط کار داخلی شرکت است.

وقتی کارمندان دورکار را استخدام می‌کنید، نگرانی کمتری بابت دوره‌های آموزشی و مزایای آن‌ها دارید. به‌عنوان‌ مثال، مجبور نیستید برای غیبت‌های استعلاجی حقوقی بپردازید یا نیازی به برنامه‌های رسمی ارزیابی عملکرد ندارید. همچنین طبق قرارداد داخلی شرکت، حقوق آن‌ها را افزایش نمی‌دهید.

استخدام کارمندان دورکار به این معنی است که با شخصی خارج از شرکت، قرارداد ساده و واضحی دارید و این همه‌ی ماجرا است. 

یکی از مزایای درخورتوجه برون‌سپاری، دسترسی فوری به برخی از نیروهای مستعد جهانی است. به‌بیان ساده، به‌راحتی می‌توانید متخصصان طراحی وب و تولید محتوا و رسانه‌های جست‌وجوی پرداختی را استخدام کنید. صرف‌نظر از اینکه به‌دنبال چه کارشناسی هستید، حتما در سطوح برون‌مرزی او را پیدا می‌کنید. به‌تبع، کار شما با کیفیت و انرژی بیشتر به‌پایان می‌رسد.

Pros and Cons of Outsourcing

معایب برون‌سپاری

۱. تأخیر مکرر در تحویل نتایج یا قانون 4X

یکی از تجربه‌هایی که احتمالا در جریان برون‌سپاری کسب می‌کنید، قانون کلی 4X است. قانون 4X بدین‌معنی است که تکمیل پروژه‌ای که به آژانس‌های آزادکاری یا کارمندان دورکار محول می‌شود، ۴ برابر بیشتر از حالت عادی طول می‌کشد. دلیل این امر نیز سوءبرداشت‌های متقابل، تأخیر، کمبود ارتباطات، اشتباهات و... است.

البته، قانون 4X همیشه اتفاق نمی‌افتد. توصیه می‌کنیم زمانی‌که به‌تازگی کارمندی دورکار استخدام کرده‌اید یا با آژانس خدماتی قرارداد بسته‌اید، برنامه‌های خود را روی زمان بیشتری درمقایسه‌با زمان موردانتظار تنظیم کنید. معمولا پس از مدتی همکاری مشترک، چنین تأخیراتی کمتر دیده می‌شود و زمان تحویل نتایج بهبود می‌یابد.

۲. نبود تمرکز کافی روی پروژه

یکی دیگر از مشکلات برون‌سپاری، فقدان تمرکز کارمندان دورکار است. اغلب اوقات، کارمندانی کاراتر و پربازده‌ترند که در دفتر کاری پشت میز می‌نشینند و زیرنظر مدیر هستند. بااین‌حال، کارمندان دورکار با انگیزه‌های مختلفی کار می‌کنند و از مزایای کارمندان ثابت نیز برخوردار نیستند. به‌همین‌دلیل گاهی با تمرکز و بهره‌وری کمتری کار می‌کنند. بهترین راهکار برای حل این مشکل، استفاده از نرم‌افزار مدیریت پروژه است که زمان‌بندی وظایف را نیز حفظ می‌کند.

۳. مالکیت معنوی و نگرانی‌های امنیتی

وقتی از افراد خارج از شرکت کمک می‌گیرید، باید توجه زیادی به مالکیت معنوی و حریم خصوصی داشته باشید. فرض کنید یکی از برنامه‌نویسان کدهای شرکت شما را بدزدد. این مشکل زمانی جدی‌تر می‌شود که کارمندان دورکار را از مناطق دور یا حتی خارج از کشور استخدام کرده باشید؛ کارمندانی که از قوانین دیگری پیروی می‌کنند. در این وضعیت، چگونه شکایت یا اقدام قانونی می‌کنید؟

اگر کسب‌وکارتان با پتنت‌ها و کپی‌رایت‌ها و اطلاعات محرمانه سروکار دارد، نباید درباره‌ی برون‌سپاری وظایف ساده‌انگار باشید. در این حالت، بهتر است از وکیل متخصص بخواهید قراردادهای شما را تنظیم کند.

۴. مشکلات ارتباطی

صرف‌نظر از اینکه در بهره‌گیری از ویدئوکنفرانس یا نرم‌افزارهای تله‌کنفرانس چقدر موفق عمل می‌کنید، ارتباط اینترنتی یا تلفنی همیشه سخت‌تر از روابط چهره‌به‌چهره است.

در این زمینه، نخستین مشکلی که با آن مواجه می‌شوید، برنامه‌ی زمانی است. دومین مشکل زمانی است که نرم‌افزار شما در روز جلسه خوب کار نمی‌کند. در‌این‌صورت، نمی‌توانید به اتاق یا دفتر کناری مراجعه کنید و جلسه را آنجا برگزار کنید. بنابراین، رابطه‌ی شما به‌سمت ایمیل یا چت کشیده می‌شود که به‌مراتب کارایی کمتری دارد.

Remote Team

استخدام و ارتباط موفق با تیم دورکار

باوجود همه‌ی مشکلاتی که در راه برون‌سپاری وظایف وجود دارد، نمی‌توانیم از مزایای مؤثر آن چشم‌پوشی کنیم. به‌همین‌دلیل، در یکی از مقالات دیگر زومیت، ۶ نکته از تجربیات کارآفرینانی را ذکر کرده‌ایم که دورکاری را بخشی از تیم حرفه‌ای خود قرار داده‌اند. این نکات به شما کمک می‌کنند روند کار را برای خودتان و کارمندان آسان‌تر کنید.

۱. راه ارتباط را باز نگه‌ دارید

ارتباط باز و مداوم با کارمندان دورکار را در اولویت قرار دهید. به‌عقیده‌ی کارشناسان، عامل موفقیت برون‌سپاری وظایف ارتباط خوب و باز با کارمندان دورکار است. هدف این نیست که دائما وظایف آن‌ها را تذکر دهید؛ بلکه باید آن‌ها را به ایده‌پردازی دعوت و از مباحثات سازنده استقبال کنید و در زمینه‌ی گزارش‌های پروژه نیز ارتباط منظمی با آن‌ها داشته باشید.

۲. آن‌ها را فراموش نکنید

اگر تجربه‌ی زیادی در زمینه‌ی همکاری با آزادکاران و کارمندان دورکار ندارید، ممکن است روابط شخصی کسب‌وکار را محدود به کارمندان داخل شرکت بدانید. بااین‌حال، کارمندان دورکار هم به شناخته‌شدن و محترم شمرده‌شدن نیاز دارند. بهتر است هرروز معاشرت کوتاهی با آن‌ها داشته باشید.

۳. موفقیت را با معیارهای کوتاه‌مدت بسنجید

شما برای اعتمادکردن به کارمندان دورکار، باید از درست‌ کارکردن و کوشابودن آن‌ها مطمئن شوید و همچنین توانایی‌ آن‌ها را برای انجام پروژه‌ی مدنظر برآورد کنید. ترجیحا اهداف کوتاه‌مدت مثلا یک‌روزه و هفتگی و نهایتا ماهانه برای آن‌ها تعیین کنید.

۴. از ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید

همان‌طورکه پیش‌ازاین اشاره کردیم، در محیط اداری دسترسی به اطلاعات سریع درباره‌ی آخرین کارها و پیشرفت‌های کارمندان آسان است؛ اما کارمندان دورکار لزوما در هر لحظه‌ای که می‌خواهید، دردسترس نیستند. ابزارهای مدیریت پروژه، نظیر آسانا یا ترلو، به شما امکان می‌دهد از اطلاعات به‌روزشده و نتایج کارها آگاهی پیدا کنید.

۵. به‌جای تمرکز روی ساعت کار، روی کارایی تمرکز کنید

گرچه برخی از سیستم‌های نرم‌افزاری، ورودوخروج کارمندان دورکار به وب‌سایت شما را ردیابی می‌کنند، کارشناسان معتقدند متمرکز شدن روی ساعات کاری، بهترین راه اعتمادسازی متقابل نیست. به‌جای اینکه زمان زیادی برای تجزیه‌وتحلیل رفتارها و حرکات کارمندان صرف کنید، انتظاراتتان را درباره‌ی هدف‌ها و برنامه‌های کاری واضح و روشن بیان کنید.

۶. کارمندان دورکار را با فرهنگ شرکتتان آشنا کنید

روابط خوب متقابل بین شرکت و کارمندان دورکار، بیش از آنچه تصور می‌کنید در موفقیت شما تأثیرگذار است. به‌همین‌دلیل، بهتر است از حضور آن‌ها در مکالمات سازمانی و اطلاع از فرهنگ کلی شرکت مطمئن شوید. بدین‌منظور، تاحدممکن کارمندان دورکار را با سایر همکارانشان درارتباط نگه‌ دارید. این کار به درک بهتر فرهنگ‌ سازمانی و همسوشدن با آن کمک می‌کند و درعین‌حال، کارمندان دورکار از سطح توقعات کیفی و حرفه‌ای و کارایی کسب‌وکارتان اطلاع بیشتری پیدا می‌کنند.

مهم‌ترین پیش‌نیاز مدیریت کارمندان دورکار، بررسی‌های اولیه است. به‌عبارت‌ِدیگر، برای استخدام نیروهای آزادکار باید صنعتی را بررسی کنید که در آن فعالیت می‌کنید؛ زیرا کارمندان دورکار یا قراردادی عموما برای کسب‌وکارهایی مناسب هستند که کمترین نیاز به بازرسی را پس از آموزش اولیه دارند.

managing remote team

نکاتی درباره‌ی مدیریت تیم دورکار

پس از تصمیم‌گیری درباره‌ی وظایف و پروژه‌هایی که برون‌سپاری می‌شوند، به مدیریت تیم دورکار می‌رسیم. استخدام کارمندان مدنظر، توضیح‌دادن نحوه‌ی کار، آشناکردن آن‌ها با فرهنگ سازمانی شرکت، تعریف‌کردن پروژه، پیگیری روند و تحویل‌گرفتن آن، ازجمله وظایف مدیر تیم دورکار است که باید به‌درستی انجام شود. در اولین مرحله، شما فرایند استخدام نیروهای جدید دورکار را برنامه‌ریزی می‌کنید. مهم‌ترین اصل تشکیل تیم دورکار منسجم، استخدام بهترین و شایسته‌ترین افراد است. وقتی با کارمندان بالقوه مصاحبه می‌کنید، سه اصل را به‌یاد داشته باشید:

  • داشتن مهارت‌های لازم و مرتبط با شغل: در تیم دورکار، نمی‌توان انتظار داشت همه‌ی اعضای تیم با کمک یکدیگر کارها را پیش ببرند. درنتیجه، باید مطمئن شوید هریک از اعضا می‌تواند کارهای پایه را به‌صورت مستقل انجام دهد.
  • پذیرش فرهنگ دورکاری: کارمندانی انتخاب کنید که با فرهنگ دورکاری آشنا هستند.
  • استخدام افرادی که به ارزش‌های شرکت بها می‌دهند: کارمندان دورکار فرصت کمتری برای تعامل با سایرین و درک فرهنگ‌ سازمانی شما دارند. شما باید روحیه‌ای را در کارمندان بالقوه جست‌وجو کنید که به ارزش‌های شرکت احترام می‌گذارد.

۱. معارفه و معاشرت سازمانی

گرچه کارمندان دورکار در شرکت حضور ندارند تا از نزدیک بخشی از اصول کار را از همکاران باسابقه‌تر یاد بگیرند، راه‌های زیادی برای آشناکردن آن‌ها با محیط کار وجود دارد. به‌عنوان‌ مثال، شما می‌توانید مجمو‌عه‌ی کاملی از آموزش‌های لازم را درباره‌ی وظایف، نحوه‌ی انجام کار، اشتباه‌های نابخشودنی، اهداف کوتاه و بلندمدت و انتظارات کلی، به‌صورت مدوّن دراختیار آن‌ها قرار دهید. اضافه‌کردن ویدئوهای آموزشی و متن و نمونه مثال، درک مطالب را برای کارمندان جدید ساده‌تر می‌کند.

۲. انتخاب ابزارهای مناسب

کارمندان دورکار نه‌تنها به محیطی مناسب و اختصاصی نیاز دارند؛ بلکه باید ابزار مناسبی برای پیشبرد کارهای خود دراختیار داشته باشند. به‌عنوان‌ مثال، ترلو وضعیت مناسبی برای تعریف پروژه‌های جدید و پیگیری آن‌ها و به‌طورکلی مدیریت تیم دورکار فراهم می‌کند.

۳. ملاقات حضوری یا ویدئویی

اپلیکیشن‌های گفت‌وگو برای برقراری ارتباط مناسب هستند و امکان اشتراک‌گذاری فایل‌ها را فراهم می‌کنند؛ اما اغلب اوقات مکالمات تصویری تأثیر بهتری روی طرف مقابل می‌گذارند. مزیت مکالمات تصویری اجتناب از سوءتفاهم و انتقال صحیح زبان بدن و لحن گفتمان است. به‌توصیه‌ی کارشناسان، بهتر است گاهی ملاقات‌های حضوری با حضور کل اعضای تیم را نیز در برنامه‌ی شرکت قرار دهید. این جلسات نه‌تنها رابطه‌ی میان اعضای تیم را قوی می‌کند؛ بلکه احساس مسئولیت‌پذیری آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

۴. به کارمندان اعتماد کنید؛ اما آن‌ها را زیرنظر داشته باشید

مدیر شرکت باید عملکرد همه‌ی کارکنان را دائما ارزیابی کند و این موضوع درباره‌ی کارمندان دورکار نیز صدق می‌کند. نکته‌ی جالب اینکه برخی از شرکت‌ها از تیم کارمندان دورکار بهره‌وری بیشتری کسب کرده‌اند تا کارمندان حضوری خود؛ زیرا مجبور شدند تعریف بهتر و واضح‌تری از پروژه‌ها و نحوه‌ی انجام کار به آن‌ها ارائه دهند.

همان‌طورکه می‌بینیم، مدیریت تیم دورکار با مشکلات خاص خود همراه است؛ ولی اگر به‌درستی انجام شود، مزایای فوق‌العاده‌ای برای کسب‌وکار خواهد داشت.

red flags

علائم هشداردهنده در استخدام آزادکاران

در آخرین بخش این مطلب، از نشانه‌هایی صحبت می‌کنیم که در دوران استخدام فریلنسرها یا آزادکاران، زنگِ‌خطر محسوب می‌شوند:

۱. آزادکارانی که هیچ شواهدی از عملکرد خوب گذشته ندارند

به‌منظور اجتناب از به‌کارگیری پیمان‌کارانی که از مهارت‌های اظهارشده بی‌بهره‌اند، مراقب افرادی باشید که هیچ شاهد و مدرکی از کارفرمایان راضی خود ندارند.

۲. وقتی به‌نظر می‌رسد آن‌ها سؤالات درستی نمی‌کنند

اغلب افرادی که استخدام می‌کنید، سؤال‌های هوشمندانه‌ای درباره‌ی کسب‌وکار و پروژه و سبک عملیات شما می‌کنند. به‌یاد داشته باشید که مطرح‌نکردن سؤالات درست، نشان‌دهنده‌ی استقلال کارمند نیست؛ بلکه معمولا بی‌تجربگی او را نشان می‌دهد.

۳. وقتی ادعا می‌کنند از عهده‌ی هر کاری برمی‌آیند

افرادی که در زمینه‌های مختلف و متعدد کار می‌کنند یا خدماتی ارائه می‌دهند، در هیچ‌یک از این زمینه‌ها تخصص عمیقی ندارند؛ اما شما زمانی‌که کارمند آزادکار را استخدام می‌کنید، به‌دنبال تخصص حرفه‌ای هستید.

۴. وقتی به‌خوبی ارتباط برقرار نمی‎کنند

نشانه‌های مهارت‌های ضعیف ارتباطی، مانند ایمیل‌های ضعیف و نارسا و به‌موقع پاسخ‌گونبودن یا حتی طفره‌رفتن از پاسخ، زنگِ‌خطر جدی در استخدام آزادکاران هستند. بدترین حالت زمانی است که آن‌ها به مهلت سررسید تحویل نتیجه‌ها یا خروجی‌ها متعهد نیستند. شما مسلما از استخدام این افراد پشیمان می‌شوید.

۵. افرادی که کار را سرگرمی می‌دانند

بعضی از آزادکاران برای سرگرمی و به‌عنوان منبع درآمد جانبی این کار را انجام می‌دهند. این افراد در بهترین حالت بی‌نظم و در بدترین حالت بی‌تجربه‌اند.

۶. افرادی که به دیدگاه‌های شما احترام نمی‌گذارند

گرچه متخصص‌بودن آزادکاران و صاحب‌نظربودن آن‌ها امر مفروضی است؛ اما در مقام مدیر شرکت، تصمیمات نهایی را اتخاذ می‌کنید. مسئولیت نهایی هر اتفاقی که در طول پروژه رخ می‌دهد، با شما است، بنابراین، آزادکاران هم باید دیدگاه‌های شما را بپذیرند.

درنهایت، توصیه می‌کنیم صرف‌نظر از نوع پروژه یا نقش مدنظر، وقتی به‌دنبال استخدام کارمندان دورکار یا آزادکاران هستید، از شبکه‌ی ارتباطات حرفه‌ای خود درخواست معرف کنید. همچنین در وب‌سایت لینکدین، به‌دنبال افرادی بگردید که رزومه‌ی مفصل و توصیه‌نامه‌های مقبولی دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات