معرفی کتاب؛ تقسیم کیک (Slicing Pie) نوشته‌ی مایک مویر

پنج‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تقسیم‌بندی بین چند نفر به‌طور عادلانه در زمان شریک‌شدن در خوراکی‌ها انجام می‌شود. روش تقسیم کیک (Slicing Pie) در کسب‌وکارها از همین مفهوم اقتباس شده است.
تبلیغات

اگر کیکی داشته باشیم و بخواهیم آن را بین چند نفر تقسیم کنیم، در نگاه اول ممکن است به‌نظر برسد تقسیم کیک بر سهم‌های برابر می‌تواند عادلانه باشد. البته، با کمی دقت بیشتر می‌فهمیم که انصاف آن است به معیارهای دیگری نیز توجه کنیم. مساوی‌بودن سهم‌ها همیشه به‌معنی تقسیم عادلانه نیست. این مدل تقسیم‌بندی و درنظرگرفتن معیارهای مهم برای تقسیم سهم در شرکت‌های استارتاپی گسترش‌پذیر است.

ایده‌های عالی فراوان‌اند و از درودیوار ایده می‌بارد؛ اما چه اتفاقی می‌افتد اگر ایده داشته باشید؛ اما بودجه‌ای نداشته باشید؟ روش تقسیم کیک (Slicing Pie) مسیری برایتان روشن می‌کند که حتی با سرمایه‌ای بسیار اندک بتوانید کسب‌و‌کار خود را آغاز کنید. در روزهای اول، سرمایه را برای به‌دست‌آوردن مواردی خرج کنید که برای تأسیس شرکت نیاز است؛ مانند تجهیزات، منابع، کرایه و حتی اعتبار.

slicing pie/ تقسیم کیک

سخن اصلی کتاب

محور اصلی کتاب همان‌طورکه از اسمش پیدا است، همان روش Slicing Pie یا روش تقسیم کیک است. این روش معتقد است تقسیم مساوی و ثابت سهم عادلانه نیست؛ بلکه با تقسیم به‌نسبت درست میان افراد به روش عادلانه‌تری دست زده‌ایم. نتیجه‌ی این عدالت هم رضایت و خوشنودی همه‌ی افراد شریک است. این ماجرا برای استارتاپ‌ها و تعیین سهم هرکس در شرکت تازه‌تأسیس صدق می‌کند.

روش اسلایسینگ پای یا تقسیم کیک، روش کلی و مناسبی در انواع مدل‌های کسب‌و‌کار نوپا برای تخصیص و بهبود تساوی حقوق محسوب می‌شود که تقسیم سهم منصفانه‌ای برای شرکت‌های تازه‌تأسیس و مستقل ایجاد می‌کند. در شروع استارتاپ و شکل‌گیری هر کسب‌و‌کار لازم است طریقه‌ی سهم‌بندی سرمایه‌ی آن شرکت تعیین شود. این روش از بسیاری از نارضایتی‌ها یا سوءاستفاده‌ها جلوگیری می‌گیرد. 

مایک مویر این روش را درمواجهه‌با مشکلاتی خلق کرده که سهم‌بندی مساوی از سرمایه در شرکت‌ها به‌وجود آورده است. او بنیان‌گذار روش تقسیم کیک برای استارتاپ‌ها است و در این کتاب، به‌طور مفصل این روش و مثال‌هایی از مشکلات روش تقسیم ثابت را شرح داده است.

تقسیم سهم به‌نسبت ریسک و آورده

سهم با آورده برابر است. به این معنا که درصد مشارکت هر شخص از سرمایه باید برابر با درصد سهم درمعرض ریسک او باشد؛ یعنی افراد به میزان سهمی که درمعرض ریسک قرار می‌دهند، از سرمایه‌ی شرکت سهم می‌برند. قانون تقسیم کیک توضیح می‌دهد چگونه مقدار مناسب سهم را برای افراد به‌طور مناسبی محاسبه کنید. در کتاب Slicing Pie فرمول‌هایی آورده شده که پیروی از آن‌ها باعث می‌شود هر شخص در استارتاپ نوپا بتواند به مشارکت عادلانه‌ای از سرمایه‌ی شرکت در حین کار و پرداخت عادلانه‌ای در هنگام جداشدن از شرکت دست یابد.

تقسیم کیک/slicing pie

این روش راهی پویا برای تقسیم سهم استارتاپ میان اعضای آن است. نویسنده معتقد است هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی روابط افراد همکار اهمیت ندارد. بنابراین، باید راهی باشد که نسبت سهام به‌طور عادلانه‌ای بین اعضا تقسیم شود و از همان ابتدای کار نیز معلوم باشد. دراین‌صورت، با پیشرفت کار و رشد شرکت، اختلاف‌نظرها باعث به‌هم‌خوردن روابط و اعتماد میان افراد نخواهد شد.

مفهوم اسلایس (Slice)

وقتی کسی پولی به استارتاپ تزریق می‌کند یا کاری برای آن انجام می‌دهد، درواقع، قطعه‌ی کوچکی به بنای موفقیت آینده‌ی استارتاپ اضافه کرده است. آورده‌های هر شخص می‌تواند متفاوت و شامل سرمایه، زمان، انرژی و هر آنچه باشد که به پیشبرد استارتاپ کمک می‌کند. هرکدام از این آورده‌ها با عنوان «اسلایس» یا «بخش» نامیده می‌شود. هر فرد تعدادی اسلایس به استارتاپ اضافه می‌کند و سهم او برابر خواهد بود با نسبت اسلایس‌های او به کل اسلایس‌های استارتاپ. با این کار سهم هر فرد دقیقا عادلانه تعیین می‌شود.

دلیل اینکه مایک مویر از اصطلاح پای (Pie) برای این روش استفاده کرده، این است که مویر سرمایه‌ی شرکت را به کیک (پای) تشبیه می‌کند. مواداولیه‌ی پخت این کیک عبارت‌اند از: زمان، ایده، ارتباطات، تجهیزات، درایت و خِرد، پول و... . درنهایت، آنچه بین همه‌ی افراد به‌درستی تقسیم می‌شود، نه‌فقط سهمی از پول شرکت، بلکه محصول همه‌ی این‌ها است.

روشی مناسب برای استارتاپ‌ها

از روش Slicing Pie کارآفرینان سرتاسر جهان استفاده می‌کنند. با کمک کتاب‌ها و ویدئوها و مطالب قرارگرفته روی وبگاه کتاب، جزییات کار با این سیستم روشن‌تر خواهد شد. بنابراین، ساختاری با جزییات دقیق‌تر دراختیار خواهید داشت تا بتوانید مدل شرکت خودتان را براساس آن بسازید. تقسیم کیک، منصفانه‌ترین راه برای تقسیم سهام در هر کسب‌و‌کار نوپا است.

slicing pie/تقسیم کیک کتاب

از متن کتاب

در ابتدای کتاب، نویسنده قول صمیمانه‌ای به خواننده‌ی خود می‌دهد. او می‌گوید:

اگر کتاب را خواندید و متوجه شدید که شامل توصیه‌های مفید و کاربردی برای شما نبود، با کمال میل پول شما را پس خواهم داد و از اینکه وقت شما را گرفته‌ام، عذرخواهی می‌کنم.

درادامه، مایک مویر شرح می‌دهد این کتاب توصیه‌های قانونی و مالی و حقوقی به کسی نمی‌کند. نویسنده اذعان می‌کند حقوقدان یا حسابدار یا وکیل نیست؛ بلکه گرانت (Grunt) است. سپس، واژه‌ی گرانت را شرح می‌دهد که در این کتاب بسیار به‌کاررفته است. گرانت در زبان‌های غیرانگلیسی به‌راحتی معنی نمی‌شود و اصطلاحی است که به افرادی اطلاق می‌شود که سخت کار می‌کنند و در پست خود تازه‌کار هستند. به‌همین‌ترتیب، Grunt Work به کسب‌وکارهای نوپا و تازه‌کار گفته می‌شود.

مایک مویر توضیح می‌دهد که کتابش مجموعه‌ای از قوانین است که به منصفانه‌ترین سهم‌بندی سرمایه‌ی شرکت‌ها منجر می‌شود. او اضافه می‌کند باوجوداینکه افراد زیادی این قوانین را قبول دارند و شرکت‌های زیادی آن را به‌کار گرفته و موفق بوده‌اند، خواننده را در قبول یا ردّ این قوانین برای دست‌یافتن به تقسیم عادلانه‌ی سرمایه آزاد می‌گذارد و از او می‌خواهد درصورت رّد این قوانین، قوانین خودش را برای رسیدن به سهم‌بندی عادلانه وضع کند.

slicing pie/تقسیم کیک

بخش‌های کتاب

کتاب شامل دو بخش است: در بخش اول که از قسمت‌های بیشتری تشکیل شده، درباره‌ی قانون تقسیم کیک، اصطلاح گرانت، ایجاد سرمایه‌ی گرانت و مواردی ازاین‌دست صحبت شده است. در بخش دوم که قسمت‌های کمتری دارد، مایک مویر درباره‌ی این قانون در عمل و چند مثال از شرکت‌های معتبر و موجود دنیا مطالبی ذکر کرده تا نحوه‌ی عملکرد آن را با مثال‌های واقعی شرح دهد.

درباره‌ی کتاب تقسیم کیک (Slicing Pie)

کتاب به زبان انگلیسی است و ۲۱۸ صفحه دارد که در سال ۲۰۱۲ در آمریکا، با موضوع کارآفرینی منتشر شده است. در وبگاه آمازون این کتاب با بیش از ۸۰درصد رأی مثبت و ۳۰۰ نظر ثبت‌شده، جزو کتاب‌های محبوب در حوزه‌ی استارتاپ و کارآفرینی محسوب می‌شود. این کتاب هنوز در ایران به زبان فارسی ترجمه نشده است.

درباره‌ی نویسنده

مایک مویر متولد سال ۱۹۷۱، کارآفرین و نویسنده و سخنران است. او شرکت‌ها و مؤسسه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف راه‌اندازی کرده است. همچنین، کارآفرینی را در دانشگاه‌ها تدریس می‌کند و به‌عنوان کارآفرینی موفق شناخته شده است. او هم‌اکنون با همسر و سه فرزندش در ایلی‌نویز زندگی می‌کند. مایک مویر علاوه‌بر این کتاب، هفت کتاب دیگر درزمینه‌ی دستیابی به موفقیت نوشته است.

سخن پایانی

روش اسلایسینگ پای یا تقسیم کیک می‌تواند  روش مناسبی برای آغاز کار استارتاپ‌ها باشد تا قدم اول را درست بردارند. تقسیم کیک (Slicing Pie) راهنمایی است که سؤالات گوناگون کارآفرینان را پاسخ می‌دهد. نکات آموزشی اصلی این کتاب عبارت‌اند از:

  • ارزش تئوری شرکت را چگونه محاسبه کنیم؟
  • به انواع ورودی‌های شرکت چگونه ارزش تخصیص دهیم؟
  • در هنگام ترک یکی از سهام‌داران چه کنیم؟
  • چگونه در هنگام استخدام نیروی کار جدید، سهام شرکت را مدیریت کنیم؟
  • تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات