تکنولوژی و کارمندان؛ ستون‌های اصلی فرهنگ‌ سازمانی

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در عصر جهانی‌ شدن و دیجیتال‌ سازی، فرهنگ‌ سازمانی با تکیه بر چه راهکارهایی می‌تواند رشد یک کسب‌وکار را افزایش دهد؟
تبلیغات

در محیط کار شما کارمندان چگونه کارشان را انجام می‌دهند؟ مدیران، مسئولین اجرایی و کارمندان پایین‌رتبه، چه ذهنیت و مفروضاتی در مورد شرکت دارند؟ این‌ها سؤالاتی کلاسیک‌ هستند که به ریشه‌های فرهنگ‌ سازمانی برمی‌گردند. نکته‌ی مهم این است که هرگز فرهنگ‌ سازمانی را اولویت دوم قرار ندهید؛ چراکه یک فرهنگ ضعیف، انگیزه‌ی کارمندان را نابود می‌کند و شور و انرژی محیط کار را از بین می‌برد.

همه‌ی کسب‌وکارها در گذار از تغییرات، با فراز و نشیب‌ها و اختلالات زیادی مواجه می‌شوند. درنتیجه این تغییرات با شتابی بالا روی فرهنگ‌ سازمانی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. مایکل کرتچکو ،مدیرعامل شرکت دلویت، این تأثیرات را به سه دسته تقسیم می‌کند: نیروی کار، جهانی‌سازی و دیجیتال‌سازی.

  • اختلالات نیروی کار شامل تغییر در شیوه‌های استخدامی و حتی طرز فکر کارفرما در مورد نیروی کار است.
  • جهانی‌ شدن طرز تفکر ما را در مورد کارهای انجام‌شده، تنوع و انعطاف‌پذیری و قوانین و مقررات استخدامی، تغییر می‌دهد.
  • دیجیتال‌سازی باعث تغییر روش‌های کار کارگران در استارترها می‌شود.
  • اگرچه نمی‌توان سرعت تغییرات را متوقف کرد؛ ولی رهبران می‌توانند فرهنگ‌ سازمانی ارزشمندی پایه‌گذاری کنند. تکنولوژی و نیروی کار، دو منبعی هستند که به این جریان کمک می‌کنند.

    Technology and Culture

    تکنولوژی و فرهنگ

    گرتچکو و همکارانش در شرکت دلویت، از یک راهکار تکنولوژیک استفاده می‌کنند تا پاسخگویی بهتری به نیازهای کارمندانشان داشته باشند. این فناوری «کانکت می» نام دارد. کانکت می با استفاده از هوش مصنوعی، تجربه‌ی کارمندان را شخصی‌سازی می‌کند. آیا شما یک کارمند جدید هستید؟ کانکت می با استفاده از هوش مصنوعی و پروفایل شما، اطلاعات خاصی که به‌عنوان کارمند جدید در این نقش نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد. این اطلاعات با منافع و نیازهای شما سازگارند.

    گرتچکو معتقد است راه‌حل‌های تکنولوژیکی به شرکت‌ها کمک می‌کنند لحظات مهمی رقم بزنند. چیزی که یک مهندس جدید برای بهبود عملکرد کارمندانش نیاز دارد، با آنچه یک مدیر برای بازنشستگی‌اش می‌خواهد، متفاوت است. نکته‌ی جالب استراتژی شرکت دلویت، شیوه‌ای برای کمک به کارمندان است تا اطلاعاتی دریافت کنند که بر اساس دوره‌ی کنونی از زندگی‌شان تهیه‌ شده است: کارمند جدید، کارمندی که به‌تازگی ارتقا گرفته، فارغ‌التحصیل و نظیر آن از مثال‌های این دوره‌های کاری هستند.

    تکنولوژی فرصت‌هایی برای پیشرفت کارمندان فراهم می‌کند که با ارزش‌های شرکت نیز هماهنگ هستند. برای مثال، آیا برای شرکت شما مهم است که کارمندانشان درک عمیقی از کار خود داشته باشند؟ به شرکت‌های تکنولوژی 15Five و Weekdone نگاه کنید. راهکارهای نرم‌افزاری هر دو شرکت به کارمندان کمک می‌کند حسی قوی و بامفهوم نسبت به شغل خود داشته باشند و یک تصویر بزرگ و استراتژیک از شرکتشان به ذهن بسپارند. آن‌ها به مدیران کمک می‌کنند استراتژی، اهداف و نتایج کلیدی شرکت را با تیم خود شریک شوند.

    افزایش شرکت‌های فناوری منابع انسانی (HR)، دسترسی به این امکانات را برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ساده‌تر و سهل‌الوصول‌تر کرده است. گرچه تکنولوژی می‌تواند به رهبران کمک کند که روی سلامت فرهنگ‌ سازمانی نظارت داشته باشند، ولی به یاد داشته باشید که تکنولوژی یک اکسیر یا نوشدارو نیست. در این زمینه عامل دیگری است که نفوذ و تأثیر چشمگیری دارد: کارمندان.

    Human Potential and Culture

    پتانسیل انسانی و فرهنگ

    کارمندان، دارایی یا منابعی با عمر محدود نیستند. این عقیده، ارزش و اعتبار کارمندان را از بُعد انسانی خارج می‌کند و درواقع پس‌مانده‌ی عقاید مدیریت عصر انقلاب صنعتی است؛ عقایدی که ارزش کارمندان را در حد چرخ‌دنده‌های یک کارخانه پایین می‌آورد و آن‌ها را صرفاً به چشم ابزارهایی برای کسب سود بیشتر می‌بیند.

    یک محیط کار خوب، سهم کارمندان را در شرکت، در حد «آخرین کار مفیدی که برای من انجام دادید چه بود؟» پایین نمی‌آورد، بلکه تلاش می‌کند پتانسیل‌های کارمندان را به مرحله‌ی عمل برساند. اگر یک محیط کار به‌جای تمرکز روی قرارداد اشتغال، به پتانسیل مشارکت و همکاری افراد نگاه کند، تأثیرات بی‌نظیری را در فرهنگ خود شاهد خواهد بود.

    شرکت human Synergistics که در زمینه‌ی ارتقاء فرهنگ‌ سازمانی، آموزش رهبری و تیم‌سازی فعالیت می‌کند، روی فرهنگی تأکید دارد که پتانسیل انسانی را سازنده می‌پندارد. دکتر رابرت کوک، مدیرعامل این شرکت، فرهنگ‌ سازمانی شایسته را این‌گونه تعریف می‌کند: «جایی که اعضای شرکت تشویق می‌شوند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با تعامل متقابل، وظایفشان را انجام دهند. در این روند، ابتدا باید نیازهای مهم‌تر کارمندان را برطرف کرد.» به‌عبارت‌دیگر در یک فرهنگ سازنده:

  • کارمندان به اهداف تعیین‌شده دست پیدا می‌کنند.
  • کارمندان هم به لحاظ شخصی و هم به لحاظ حرفه‌ای رشد می‌کنند.
  • محیط کار از کارمندان حمایت می‌کند و نیازهای آنان را تحت نظر دارد.
  • به‌سادگی می‌توان گفت که فرهنگی که روی کارمندان متمرکز است، بیشتر از یک محیط کار سختگیر و بی‌نظم کارایی خواهد داشت. کارمندانتان را تقویت کنید تا فرهنگتان بهبود یابد.

    پیچیدگی فرهنگ‌ سازمانی، ناشی از پیچیدگی و ظرافت پدیده‌ی زیبایی است که بشریت نام دارد. در حقیقت آنچه فرهنگ‌ سازمانی را شکل می‌دهد فراتر از تکنولوژی و عوامل شرکت است. بااین‌حال تکنولوژی و کارمندان می‌توانند سنگ بنای یک فرهنگ عالی باشند. اگر کسب‌وکار شما می‌خواهد یک محیط کاری سالم را خلق کند، ترکیب تکنولوژی و ارزش‌ها و اهداف شرکت می‌تواند این فرهنگ را تقویت کند. درنهایت یک مسیر اشتباه شما را به موفقیت نمی‌رساند. تنها هنگامی می‌توانید رشدی پایدار داشته باشید که با شرکای خود، یعنی کارمندان، همکاری خوبی داشته باشید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات