چگونه رهبری و فرهنگ سازمانی خود را ارتقاء دهیم

پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر کارآفرین هستید و می خواهید رهبری و فرهنگ کسب و کار خود را بهبود بخشید، این سه روش را در پیش بگیرید.
تبلیغات

در دنیای پر ماجرای کسب و کار هیچ راه میانبری برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد، تنها کاری که باید انجام دهید، تمرکز بر راه‌های درست است. به نظر شما عامل موفقیت استیو جابز، وارن بافت و بیل گیتس چه بوده است؟ شاخ غولی را شکسته‌اند و به موفقیت‌های بزرگ خود رسیده‌اند؟ نه این‌طور نیست؛ آن‌ها فقط هوشمندانه عمل کرده‌ و تمرکز خود را بر کارهای ساده و پربازده گذاشته‌اند. یکی از این راه‌ها ارتقاء بخشیدن به فرهنگ سازمان و کسب و کار و همچنین بهبود رهبری است. در ادامه با زومیت همراه باشید.

این سه عمل آسان، تنها مواردی هستند که نیاز دارید. به نتایج مطلوب امید داشته باشید. برای شروع بحث، ماجرایی از زبان یکی از کارآفرینان موفق نقل می‌کنیم.

اخیراً از من خواسته شد به سازمانی در مورد نحوه تغییر فرهنگ برای تعیین ارزش‌های برتر رهبری و سودآوری کمک کنم. گروه، متشکل از چندین رهبر از صنایع مختلف و برخی کارمندانشان بود. بعد از تحقیق و بررسی، مشخص شد برخی امکانات و سرمایه‌ها در حال اتلاف هستند. سازمان اساساً تصورش بر این بود که باید پول، نوآوری، ابزار، آموزش و تمامی مهارت‌ها را در راستای ایجاد تغییراتی که به دنبالش بود، مصرف کند.

ما به شناسایی و تحلیل هزینه، نوآوری، ابزار، آموزش و همه مهارت‌ها پرداختیم و به نتایج جالبی رسیدیم. با این حال آن‌ها نیز همکاری، هزینه، زمان و برنامه‌ریزی بیشتری به کار بردند. برخی از آن‌ها با این استدلال پیش آمدند که نگاهی هم به گزینه تغییر فرهنگ شرکت و راه‌های انجام آن بیندازیم.

آن‌ها برخی از برترین قدرت‌ها و نوآوری‌های درونی را انتخاب کردند. در انجام فرایندها با چند معجزه روبه‌رو شدیم. برخی از تأثیرگذارترین کارهایی که می‌توانستند انجام دهند، در واقع در لیست از پیش تعیین‌شده نبودند. در عین حال این کارها آسان و تأثیرگذار بودند و برای انجام‌ دادن آن‌ها نیاز به صرف هیچ هزینه‌ای نبود. ویژگی‌های مثبت این کارها به همین‌جا ختم نمی‌شد. ما دریافتیم که انجام دادن آن‌ها، نیازی به زمان که اصلی‌ترین سرمایه شرکت‌ بود هم ندارد. برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود این کارها را انجام دهید که در ادامه به تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت.

برای انجام آن‌ها ما به دانش، هدف، توجه و بی‌شک تصمیم‌گیری نیاز داشتیم. آیا می‌خواهید به عنون یک کارآفرین بدانید آن کارها چه بودند؟ در ادامه آن‌ها را معرفی کرده‌ام.

تمرکز خود را بر زمان حال بگذارید

تمرکز در کار

 برگزاری جلسات پشت سر هم و تمرکز بر گذشته و آینده به‌جای زمان حال، مشکلاتی هستند که در حوزه رهبری سازمان و مدیریت انسانی با آن مواجه هستیم. ابتدا سعی کنید کمی آهسته‌تر پیش بروید. با آهسته رفتن، مسیر بیشتری می‌توان طی کرد.

نفس عمیق بکشید، مهم نیست چه چیزی اتفاق افتاده است. به محل کنونی کسب و کار خود توجه کنید و تمرکزتان را در آنجا قرار دهید. در این شرایط، این‌ها تمام کارهایی هستند که باید انجام دهید. بودن در زمان حال را به خود و افراد سازمان دیکته کنید و شفافیت، ارتباط، منابع و در نتیجه سودآوری بیشتری برای کسب و کار خود به ارمغان بیاورید.

دلیل اصلی کارها را فراموش نکنید

مقاله کسب و کار

معمولاً فراموش می‌کنیم چرا در موقعیت ابتدایی قرار گرفته‌ایم و اکنون اینجا هستیم. در واقع این به هدر رفتن تلاش‌ها و نرسیدن به هدف نهایی است. زمان و انرژی زیادی برای بررسی نیاز نیست. باید نسبت به مسیر رسیدن به هدف خود آگاه باشیم.

دلیل کاری را که انجام می‌دهید، به خاطر داشته باشید. به کارمندان خود کمک کنید تا به چرایی کار با سازمان، نحوه تأثیرگذاری و چگونگی ارتباط مستقیم آن‌ها با هدف کسب و کار پی ببرند؛ سپس نقش خود را نیز در این حرکت تعیین کنید.

از افراد سازمان و خودتان قدردانی کنید

مقاله کسب و کار

احتمالا شما از خود و سایرین، بهترین‌ها یا می‌توان گفت بیشترین‌ها را انتظار دارید. زمانی که کاری می‌کنید و بدون تقدیر و قدردانی از کسانی که موفقیت را به دست آورده‌اند به مرحله بعد می‌روید، قطار پیش می‌رود؛ اما احساس، ارزش، قدردانی یا سپاس‌گزاری در آن دیده نمی‌شود. چنین شرایطی برای شما گران تمام خواهد شد. در اینجا تقدیر از خود نیز بسیار مهم است. حتی در شکست‌ها، نیاز به قدردانی احساس می‌شود.

اجازه دهید سایرین بفهمند که شما به آن‌ها اهمیت می‌دهید. تقدیر و افتخار برای پیروزی یا شکست، در طولانی‌مدت دستاوردهایی برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت. همیشه ریسک توقف شرکت وجود دارد؛ بنابراین انرژی خود را با قدردانی حفظ کنید و افراد را برای حرکت رو به جلو تشویق کنید، بی شک شما هم به این روحیه نیاز خواهید داشت. هر چه بیشتر به خود اهمیت بدهید، انرژی بیشتری خواهید داشت.

حال با قدرت حرکت کنید و هدف خود را به دست آورید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات