رهبران بزرگی که بین کار و زندگی شخصی تعادل ایجاد کرده‌اند

سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اکثر ما فکر می‌کنیم که مدیران موفق مدت‌زمان زیادی در شرکت سپری می‌کنند؛ اما آن‌ها نشان داده‌اند که با برقراری تعادل نیز می‌توان به موفقیت رسید.
تبلیغات

اهمیت برقراری تعادل بین کار و زندگی به اندازه‌ای زیاد است که رهبران شرکت‌های بزرگ برنامه‌ریزی منظمی دارند تا بتوانند هر شب در کنار اعضای خانوده‌ی خود شام بخورند یا بعد از تولد فرزندشان در کنار خانواده باشند. این افراد سلامتی خود و اعضای خانواده‌شان را در اولویت قرار می‌دهند و زمان زیادی در شرکت سپری نمی‌کنند. مارک زاکربرگ، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل فیسبوک اعلام کرد که مایل است بعد از تولد دومین فرزندش از قوانین شرکت استفاده کند و ۲ ماه در کنار اعضای خانواده‌اش باشد. سوزان ووجسکی، مدیرعامل شرکت یوتیوب هر روز قبل از ساعت ۶ بعدازظهر خودش را به خانه می‌رساند تا بتواند در کنار ۵ فرزندش شام بخورد. بسیاری از ما مشغله‌های زیادی داریم و نمی‌توانیم زمان زیادی به خود یا خانواده‌مان اختصاص دهیم. درصورتی‌که رهبران شرکت‌های بزرگ ثابت کرده‌اند که هنوز هم می‌توان با وجود مشغله‌های زیاد بین کار و زندگی تعادل برقرار کرد.

work life balance

۱- مارک زاکربرگ، ۲ ماه مرخصی برای تولد دومین فرزند

شرکت فیسبوک خدمات بسیار خوبی بعد از تولد فرزند به کارمندان خود ارائه می‌دهد. این خدمات عبارتند از هدیه‌ی ۴ هزار دلاری به مناسبت تولد فرزند جدید و مرخصی ۱۷ هفته‌ای با حقوق که هم به پدرها داده می‌شود و هم به مادرها. مدیرعامل این شرکت نیز از این خدمات استفاده کرده و بعد از تولد دومین فرزندش ۲ ماه مرخصی گرفته است تا بتواند در کنار خانواده‌اش باشد.

۲- شریل سندبرگ، ترک کردن شرکت بعد از اتمام ساعت کاری

بسیاری از مردم فکر می‌کنند برای رسیدن به موفقیت باید ساعات طولانی و همچنین آخر هفته‌ها کار کنند. درحالی‌که شریل سندبرگ، مدیر عملیات شرکت فیسبوک ثابت کرده است که با داشتن ساعات کاری معمولی نیز می‌توان موفق شد. او زمانی که در گوگل کار می‌کرد، شرکت را ساعت ۵:۳۰ بعدازظهر ترک می‌کرد تا بتواند ساعت ۶ در کنار فرزندانش شام بخورد. او بعد از فوت همسرش در سال ۲۰۱۵ مدتی مرخصی گرفت. از جمله‌ی دیگر خدمات شرکت فیسبوک می‌توان به ۲۰ روز مرخصی بعد از فوت اقوام درجه یک اشاره کرد.

۳- رید هستینگر، ۶ هفته تعطیلات در سال

رید هستینگز، مدیرعامل شرکت نتفلیکس برای جلوگیری از فرسودگی، ۶ هفته در سال مرخصی می‌گیرد و به تعطیلات می‌رود. نتفلیکس هیچ محدودیتی در مرخصی دادن برای کارمندانش قائل نمی‌شود. بنابراین هستینگیز از این خدمات استفاده می‌کند تا همکارانش نیز به انجام چنین کاری تشویق شوند.

work life balance

۴- اسپنسر رسکاف، رسیدن به خانه در ساعت ۷

اسپنسر رسکاف، مدیرعامل پایگاه داده آنلاین املاک Zillow، هر روز خودش را ساعت ۷ بعدازظهر به خانه می‌رساند تا در کنار خانواده باشد. او در یکی از مصاحبه‌های خود گفته است: «من همیشه ساعت ۷ خودم را به خانه می‌رسانم تا در کنار همسر و فرزندانم باشم. به جز مواقعی که مجبور هستم به سفرهای کاری بروم. ما صاحب ۳ فرزند کوچک و ۲ سگ هستیم که اوقات خوشی در کنار هم سپری می‌کنیم.» رسکاف امیدوار است که دیگر کارمندان شرکتش نیز از همین رویه پیروی کنند. او در یکی از مقالات خود در مجله‌ی فورچن گفته بود که دوست ندارد کارمندانش زمان زیادی در شرکت سپری کنند و این موضوع را درک می‌کند که آن‌ها خارج از محیط شرکت نیز باید به زندگی خود رسیدگی کنند.

۵- ریچارد برنسون، قطع ارتباط در تعطیلات

اکثر ما زمانی که مرخصی می‌گیریم و در تعطیلات هستیم، ارتباط خود را با محیط کار قطع نمی‌کنیم و از آخرین اخبار مطلع می‌شویم. با این حال ریچارد برنسون، مدیرعامل شرکت ویرجین، نه‌تنها مرخصی بدون محدودیت به کارمندانش می‌دهد بلکه در طول تعطیلات هیچ ارتباطی با محیط کار ندارد. او معتقد است که با این کار هم لذت بیشتری از تعطیلات خود می‌برد و هم به ایده‌های جالبی فکر می‌کند. او می‌گوید: «من تا جای ممکن تلفن همراهم را در خانه یا هتل می‌گذارم و در عوض یک دفترچه و خودکار همراه خودم می‌برم. من هرچه از زندگی روزانه و استرس‌های معمول دور باشم، بهتر می‌توانم به راه‌های بهبود شرکت و ایده‌های جدید فکر کنم.»

۶- کوین کلیری، اختصاص زمان برای ورزش و مربی‌گری تیم فرزندش

کوین کلیری، مدیرعامل Clif Bar، نه‌تنها زمان کافی برای ورزش کردن دارد بلکه به کارمندانی که حداقل ۲ ساعت و نیم در هفته ورزش کنند حقوق اضافه می‌دهد. او هر هفته ۲۰ مایل می‌دود و در کنار خواب ۸ ساعته، اوقات خوبی با خانواده سپری می‌کند. شب‌هایی که کلیری ساعت ۶:۳۰ بعدازظهر به خانه نمی‌رود ،مشغول مربی‌گری تیم بیسبال پسرش است.

work life balance

۷- دیموند جان، اختصاص یک‌شنبه‌ها به ماهیگیری

داشتن یک یا چند سرگرمی خارج از محیط کار برای عملکرد بهتر هر فرد ضروری است. دیموند جان، سرمایه‌گذار شرکت Shark Tank, بهترین مثال است. او تمام روزهای هفته در نیویورک کار می‌کند؛ اما آخر هفته‌ها به همراه همسر و دخترش به خارج از شهر می‌روند تا حال و هوای خود را عوض کنند. ماهیگیری، غذا دادن به حیوانات و پرورش درخت میوه از جمله سرگرمی‌های او هستند.

۸- اوپرا وینفری، صرف زمان برای مدیتیشن

اوپرا وینفری مجری تلویزیون است و با وجود برنامه‌ی کاری فشرده، روزی حداقل یک بار مدیتیشن می‌کند. او در وب‌سایت خود نوشته است که دوست دارد یک بار در روز و یک بار در شب مدیتیشن کند. به عقیده‌ی خودش این کار باعث می‌شود که خواب بهتری داشته باشد و رابطه‌ی بهتری با همسر، فرزندان و همکارانش برقرار کند. او معتقد است که این کار، بهره‌وری و خلاقیتش را نیز بالا می‌برد.

work life balance

۹- سوزان ووجسکی، صرف شام هر شب در کنار خانواده

ایجاد تعادل بین مدیریت یک شرکت و کار خانه آسان نیست. سوزان ووجسکی، مدیرعامل شرکت یوتیوب و مادر ۵ فرزند، با این موضوع هم‌عقیده است. او با این حال معتقد است که اولویت‌ دادن به فرزندانش به او کمک کرده است که رهبر بهتری باشد. ووجسکی هر شب سعی می‌کند که خودش را ساعت ۶ به منزل برساند تا شام را در کنار خانواده‌اش صرف کند. او امیدوار است که دیگر همکارانش نیز همین کار را انجام دهند. او می‌خواهد مردم متوجه بشوند که داشتن خانواده هیچ محدودیتی برای آن‌ها به وجود نمی‌آورد.

۱۰- کیم جابال، ساعت کاری ۹ تا ۱۷

کیم جابال، مدیر ارشد مالی شرکت Weebly نیز تعادل خوبی بین کار و زندگی شخصی پیدا کرده است. او در یکی از مصاحبه‌های خود گفت: «من هر روز صبح بچه‌ها را به مدرسه می‌فرستم و سپس ساعت ۹ به شرکت می‌روم و ساعت ۵ بعدازظهر به خانه بازمی‌گردم، با خانواده‌ام شام می‌خورم و تا ۳ ساعت شب کار می‌کنم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات