۱۰ ایده‌ برای کسب و کار بشر دوستانه

دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
چه ایده‌هایی برای کسب‌وکار هم‌اکنون در دسترس هستند که در کنار درآمدزایی، اهدافی خیرخواهانه را در جهت بهبود جهان دنبال می‌کنند؟
تبلیغات

نسل جدید به‌طور روزافزون از مشکلات جهان آگاه می‌شوند و برای ایجاد تغییر انگیزه دارند. از یک مصرف‌کننده‌ی خوب بودن گرفته تا اثرگذاری مثبت بر زیستگاه، نقش داشتن در کمک به کشورهای توسعه‌نیافته یا نقش داشتن در سیاست، ارائه خدماتشان برای کمک به دیگران و حتی به اشتراک‌گذاری دانش خود با کسانی که به آن نیاز دارند.

این موضوع با علاقه‌مندی افراد برای داشتن کسب‌وکار خودشان و اینکه رئیس خود باشند، همراه شده است و باعث می‌شود بسیاری به دنبال راه‌های نوین و نوآورانه درآمدزایی همراه با اثرگذاری مثبت بر سیاره‌مان باشند. اگر شما جزو این افراد هستید. در اینجا ۱۰ ایده‌‌ی کسب‌وکار آورده‌ایم که شما را به‌طور هم‌زمان قادر به درآمدزایی و تغییر مثبت دنیا می‌کند.

۱- ساختن چت‌بات

ممکن است پیش‌تر در زومیت در مورد چگونگی کمک کردن چت‌بات‌ها به کسب‌وکارهای کوچک مطالبی خوانده باشید. چت‌بات‌ها مثل طوفان جهان را درنوردیده‌اند و هرچند ممکن است آن‌ها را صرفاً روشی گذرا در بازاریابی بدانید، چیزی بیش از این از آن‌ها برمی‌آید.

چت بات chatbot

چت‌بات‌ها به همه نوع کسب‌وکاری کمک می‌کنند، از جمله:

  • ایجاد آگاهی و همدلی
  • انگیزش مشارکت مدنی
  • کمک به مبارزه با آلودگی هوا
  • اطلاع‌رسانی صحیح در مورد سلامت عمومی
  • تشویق به سالم زیستن
  • مشاوره دادن به مردم

می‌توانید این کار را به کمک افراد اهل چت انجام دهید. یک پلتفرم ایجاد چت‌بات به شما اجازه می‌دهد در عرض چند دقیقه بدون هیچ دانش کد نویسی، ربات چت بسازید. به‌عنوان مثال چت‌بات‌های فیسبوک موارد زیر را در اختیار شما قرار می‌دهند:

  • یکپارچه‌سازی و دریافت مستقیم سفارشات از طریق پیام‌گیر یا کامنت‌ها
  • پاسخ به هر پرسش مشتری
  • توانایی یکپارچه‌ شدن با سیستم‌های پرداخت عمده

۲- مشاوره‌ی آنلاین برای جمع‌آوری کمک مالی

اگر پیش‌زمینه‌ی کار مالی و تجربه‌ی فروش داشته باشیدT می‌توانید این دو مهارت را به کار بگیرید و مرکز مشاوره‌ی خودتان را برای جمع‌آوری کمک به مؤسسه‌های خیریه راه‌اندازی کنید. باید نوع خیریه‌هایی را که می‌خواهید با آن‌ها کار کنید، مشخص کنید و با استفاده از شبکه‌سازی، با کسانی که تمایل زیادی برای کمک دارند رابطه برقرار کنید. پس از آن، کافی‌ است به آن‌ها ثابت کنید که می‌توانید برنامه‌های مؤثری برای جمع‌آوری اعانه ایجاد و پیاده‌سازی کنید که به آن‌ها کمک می‌کند برای موارد مورد نیازشان پول کافی جمع کنند.

۳- وبلاگ نویسی آموزشی

آیا شما برای یافتن پاسخ پرسش‌هایتان وبلاگ می‌خوانید؟ آیا دانش خاصی دارید که به کار دیگران بیاید؟ ممکن است در زمینه‌های مختلفی کارشناس باشید. مسافرت، زبان، زندگی سازگار با اکوسیستم، هرچه باشد می‌توانید آن را با دیگران به‌رایگان به اشتراک بگذارید. کافی است یک قالب رایگان وبلاگ انتخاب و به‌طور منظم مطلب تهیه کنید. به این صورت می‌توانید از راه‌های گوناگون با نوشتن در مورد مطالب مورد علاقه‌ی خود درآمد کسب کنید. برخی از این راه‌ها می‌توانند موارد زیر باشند:

  • استفاده از گوگل ادسنس (تبلیغات گوگل)
  • راه‌اندازی برنامه‌های مشترک
  • ایجاد وبینار
  • پیشنهاد دوره‌های آنلاین

۴- تدریس آنلاین

اگر مجموعه‌ی مشخصی از مهارت‌ها دارید، می‌توانید آن‌ها را به دیگران آموزش دهید. خدمتی به مردم می‌کنید و در عین حال درآمد کسب می‌کنید. شما می‌توانید:

  • به دانشجویان آموزش دهید
  • زبان آموزش دهید
  • نحوه‌ی پرداخت مالیات را آموزش دهید
  • یک دوره‌ی آنلاین برای آموزش راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک برگزار کنید 
  • یک کانال یوتیوب برای آموزش و راهنمایی مردم به زندگی سالم راه‌اندازی کنید 
  • چگونگی حفظ پایداری کسب‌وکار را به استارتاپ‌ها مشاوره دهید  

۵- توسعه‌دهنده‌ی سبز اپلیکیشن

افرادی که می‌خواهند به فعالیت‌های حامی محیط زیست بپردازند، نمی‌دانند از کجا باید آغاز کنند. پس چرا به آن‌ها کمک نکنید؟ اگر در توسعه‌ی اپلیکیشن‌های وب و موبایل مهارت دارید، می‌توانید اپلیکیشنی بسازید که به کاربران نشان دهد چگونه خود را با زندگی سبز و سالم‌تر سازگار سازند.

green app اپلیکیشن سبز

می‌توانید اپلیکیشنی بسازید که پایداری را به‌طور کلی آموزش دهد یا می‌توانید بر یکی از موارد زیر تمرکز کنید:

  • تبدیل انرژی
  • بازیافت
  • خرید و ساخت محصولات دوستدار طبیعت
  • زندگی سبز در خانه و محل‌کار

۶- رانندگی در شرکت‌های مشابه اوبر

ممکن است به این فکر نکرده باشید، اما راننده‌های اوبر جهان را با گام‌های کوچکشان تغییر می‌دهند. این نوع رانندگی کار آسانی برای انجام دادن است. به‌عنوان یک راننده‌ی اوبر افراد را تشویق می‌کنید جاهای خالی تاکسی را به اشتراک بگذارند و به آنجا که می‌خواهند، برسند. این موارد باعث کاهش آلودگی‌های ناشی از مصرف سوخت ‌می‌شود.

۷- جمع‌آوری گسترده‌ی مبالغ اندک

مشابه پلتفرم وام‌های خُرد، جمع‌آوری گسترده‌ی مبالغ اندک روشی است که کارآفرینان اجتماعی می‌توانند از این راه برای پروژه‌هایشان منابع مالی پیدا کنند. 

crowdfunding

با این روش می‌توانید پروژه‌های بشردوستانه را به افرادی که قصد کمک به آن‌ها دارند، پیوند دهید. به‌جای انتظار دریافت نرخ بهره‌ و پاداش‌های کلان، سرمایه‌گذاران خرد قول دریافت مجدد پول سرمایه‌گذاری شده را از افراد می‌گیرند. برای نمونه، شرکت‌های هدف آن‌ها را به‌عنوان سرمایه‌گذار معرفی می‌کنند یا با عضویت مادام‌العمر، پروژه‌های کمپانی مورد نظر به آن‌ها اعطا می‌شود.

۸- تهیه‌ی یک برنامه‌ی پیشرفت شخصی

با ایجاد فضایی که افراد بتوانند مهارت‌های نوین استخدامی در آن کسب کنند و روی پای خود بایستند، می‌توان به کسانی که قصد پیشرفت شغلی دارند کمک کرد. این فضا می‌تواند رستورانی باشد که در آن افراد نیازمند را تعلیم می‌دهید و استخدام می‌کنید تا مهارت‌هایی به آن‌ها یاد بدهید. دیگر برنامه‌های بهسازی می‌تواند شامل مواردی از قبیل دوره‌های آموزش الکترونیکی مشاغل و کسب‌وکارها، بازاریابی یا توسعه‌ی وب باشند. فرصت‌ها بی‌شمارند.

۹- نوشتن کتاب‌های الکترونیک

مشابه وبلاگ نویسی، کتاب‌های الکترونیکی به شما امکان می‌دهند که مهارت‌های جدیدی به دیگران آموزش دهید. این کتاب‌های الکترونیکی برای خواننده‌ها کسری از قیمت یک کتاب کاغذی هزینه دارند؛ در حالی که با همان کیفیت آموزش را به خواننده منتقل می‌کند. کتاب‌های الکترونیکی را می‌توان روی پلتفرم‌ها و مارکت‌های مختلف فروش کتاب الکترونیکی فروخت. همچنین می‌توانید نسخه‌هایی از کتاب‌هایتان را به سازمان‌های غیرانتفاعی‌ مرتبط اهدا کنید.

راه‌اندازی یک شرکت آموزش گردشگری

بسیاری از مردم پول‌هایشان را پس‌انداز می‌کنند تا بتوانند نقاط بیشتری از دنیا را از نزدیک ببینند. علاوه بر این گردشگران به‌طور فزاینده‌ای به دیدن کشورهایی علاقه‌مند هستند که در آن‌ها می‌توانند در پروژه‌های اجتماعی شرکت کنند. هرچند این‌گونه وب‌سایت‌های یافتن همسفر  از پیش وجود دارند؛ اما چرا شما هم یک شرکت گردشگری راه‌اندازی نکنید که:

  • به افراد در مورد کشوری که می‌خواهند در آن داوطلب باشند آموزش دهد
  • به داوطلبان بگوید چه چیزهایی نیاز خواهند داشت
  • به گردشگران محل استقرارشان را نشان دهد 
  • مواردی را به مسافران در مورد کشوری که می‌خواهند در آن زندگی کنند، پیشنهاد دهد
  • به گردشگران پکیج‌های جامع عرضه کند (پروازها، وسایل راحتی، غذا، ترابری، داوطلب‌ شدن و غیره)

در  نهایت...

مردم از پیرامونشان آگاه‌تر شده‌اند. اخبار به ما امکان می‌دهد که بدانیم در سراسر جهان چه می‌گذرد. بیشتر خبرها خوب نیستند ولی همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، مشکلات می‌توانند فرصت‌هایی برای فروش راه‌حل باشند. هر کاری که به‌عنوان انسان انجام می‌دهیم، اثربخشی دارد و ایده‌های کسب‌وکاری که در بالا تشریح شدند فقط به هدف درآمدزایی صرف نیستند، بلکه در بهبود جهان نیز اثرگذارند. 

شما چه راه‌های دیگری به ذهنتان می‌رسد؟ چه گزینه‌هایی وجود دارند که شاید در سطح جهانی کاربرد نداشته و قابل پیاده‌سازی نباشند؛ اما با نگاه محلی و کشف نیازمندی‌های ویژه‌ی محل سکونت شما می‌توانند فرصت‌های کسب‌وکار باشند و در عین حال به مردم و زمین خدمت کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات