چگونه چت بات ها می‌توانند به کسب و کارهای کوچک یاری برسانند؟

سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
چت بات ها امروزه در حال پررنگ تر شدن هستند و می توانند به کسب و کار شما کمک بزرگی بکنند.
تبلیغات

در حالی که شما توجه چندانی ندارید، بوت‌ها در حال حاضر پا به عرصه وجود گذاشته‌اند. برای سفارش غذا، پیدا کردن نزدیک‌ترن راه و حتی کمک به حفظ بهداشت و دریافت راهنمایی‌های پزشکی، چت‌بات‌هایی (Chatbot) در اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای پیام‌رسان شما اعم از فیس‌بوک، اسلک یا وی‌چت موجود هستند.

چت‌بات‌ها فقط متعلق به برندهای بزرگ بازار تکنولوژی و خرده‌فروشی نیستند. بلکه کسب و کارهای کوچک نیز برای استفاده از این تکنولوژی اقدام کرده‌اند. این کار تنها در ارتباط با حفظ هویت تخصصی کسب و کار و ارتباطات نیست. کسب و کارهای کوچک باید چت‌بات‌ها را به عنوان وسیله‌ای برای ساده‌سازی ویژگی‌های مشترک وب‌سایت خود و فرآیندهای پشتیبانی در نظر بگیرند. در نتیجه در حالی که فروششان را افزایش می‌دهند، پول و زمان را ذخیره کنند. امروزه چت‌بات‌ها تحت پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک در حال توسعه هستند.

چت‌بات‌ها مزایای زیر را برای کسب و کارهای کوچک در بر دارند:

۱. پشتیبانی فوری از مشتری

شما می‌توانید پشتیبانی سریعی از کاربرانی که با چت‌بات شما در ارتباط هستند فراهم آورید. یک پرسش و پاسخ عمومی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال «چه زمانی بازگشت دادن کالای من پردازش می‌شود؟» تمام پاسخ‌هایی که شامل این سوال می‌شود را بسازید. در نتیجه اعضای تیم شما می‌توانند بر روی مسائل پیچیده‌تر تمرکز کنند.

در این حالت مشتری شما به خاطر یک سوال مجبور نیست بنشیند و به موسیقی انتظار عصبی کننده تلفن شرکت شما گوش فرا بدهد و یا به خاطر عدم دسترسی به بخش‌های مختلف، به این سو و آن سو پاسکاری شود. چت‌بات‌ها، سوالات متداول مشتریان را به سرعت پاسخ می‌گویند، با آن‌ها در پلتفرمی که می‌شناسند ارتباط برقرار می‌کنند و سوالات مشترک آن‌ها را به سرعت پاسخگو هستند.

مزیت دیگر آن‌ها این است که صدای برند شما را مستمر و شبانه‌روزی می‌کنند. شما می‌توانید با خیال آسوده استراحت کنید و خاطر جمع باشید که چت‌بات، پیام‌های طراحی شده شما را در طول شبانه‌روز به مشتریان می‌رساند. اگرچه ربات‌ها نمی‌توانند همه مسائل را چنان‌که یک انسان قادر به حل آن است، برطرف کنند، اما هنوز می‌توانند بخشی از فعالیت‌هایی که نتایج ساده و عمومی‌تری دارند را برای ما انجام دهند و ما را از صزف وقت رهایی بخشند.

۲. فروش از طریق چت‌بات‌ها

چت‌بات‌ها می‌توانند فروش را از طریق تجارت الکترونیک افزایش دهند. اگرچه آن‌ها نمی‌توانند جایگزین تیم فروش شما بشوند اما  می‌توانند به عنوان اولین نقطه تماس با مشتری، تیم فروش شما را مساعدت نمایند. شما می‌توانید یک گفتگوی اتوماتیک را که برای بازدیدکنندگان جدیدتان طراحی شده است، ایجاد کنید.

اگرچه هنوز چت‌بات‌ها تازه و نوین هستند، اما در نهایت بر مبنای هوش مصنوعی عمل خواهند کرد. در این صورت آن‌ها قادر خواهند بود که برای مشتریان اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند که باید برای مجموعه خاصی از محصولات سازماندهی شوند. به عنوان مثال مشتری می‌تواند به چت‌بات بگوید که یک ژاکت مشکی یا آبی می‌خواهد و ترجیح می‌دهد که ژاکت دارای یک هود باشد. در این صورت چت‌بات می‌تواند مواردی را بر مبنای این اطلاعات به مشتری معرفی کند. این فرآیند حالت تجمیعی (cumulative) دارد. دفعه بعد که مشتری با چت‌بات تعامل می‌کند ترجیحات گذشته را در خاطر خواهد داشت.

چه بهتر است محصولی که شما می‌فروشید به راحتی با گزینه‌هایی که به آن اضافه می‌کنید به راحتی قابلیت سفارشی‌سازی داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما یک پیتزافروشی دارید، مشتری بتواند با انتخاب مخلفات، اندازه و دیگر درخواست‌ها از لیست، سفارش دهد. 

۳. ابزارهای بیشتر اتوماسیون، برابر است با بهره‌وری بیشتر

اگرچه چت‌بات‌ها نمی‌توانند مسئولیت تمام فرآیندهای کسب و کار شما را به عهده بگیرند، اما آن‌ها می‌توانند برخی از کارهایی که نیاز به تخصص ویژه‌ای ندارند را به انجام رسانند. البته این مطلب بدان معنی نیست که این‌کارها مهم نیستند. همه کارهای ضروری که در حالت طبیعی در یک کسب و کار صورت می‌گیرد را در نظر بگیرید. کارهایی مانند پاسخ به سوالات متداول، دریافت و تکمیل فرم‌های مورد نیاز و ارائه اطلاعات به مشتریان. بسیاری از این کارها طبیعتی تکراری دارند. این بدان معنی است که شما می‌توانید چت‌بات‌ها را برای انجام آ‌ن‌ها با ریسک پایین و بازدهی بالا آموزش دهید. در نتیجه از وقت گران‌بهای خود استفاده بیشتری ببرید.

چت‌بات‌ها می‌توانند مزایای قابل‌توجهی برای کسب و کارهای کوچک داشته باشند

زمانی که یک چت‌بات می‌تواند به سادگی فرآیندهای حیاتی را به سرعت انجام دهد دیگر نیازی نیست که مشتریان شما به جستحو در اینترنت بپردازند، پشت گوشی منتظر بمانند و یا اپلیکیشن‌ها را زیر و رو کنند. این کار را می‌توان به کمک یک برنامه پیام‌رسان که مشتریان شما از آن استفاده کرده و با آن آشنا هستند، انجام داد. کسب و کارهای جدید باید نسبت به بهره‌برداری از زمان، هوشمند، و در پی انجام کاری مشخص و هدفمند باشند. چت‌بات‌ها می‌توانند ما را در این راه یاری دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات