داستان برند جانسون اند جانسون، پیش‌گام جهانی صنعت بهداشت و درمان

جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 21 دقیقه
جانسون اند جانسون شرکتی با بیش از یک قرن سابقه‌ی فعالیت است که در حوزه‌های متنوع بهداشت و سلامت، از پیش‌گامان بازار محسوب می‌شود.
تبلیغات

جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) شرکتی آمریکایی با بازار هدف بین‌المللی و فعال در حوزه‌ی تولید تجهیزات پزشکی و محصولات بسته‌بندی دارویی و درمانی مخصوص مصرف‌کننده است. این شرکت از دهه‌های پایانی قرن ۱۹ و با همکاری سه برادر شروع به کار کرد و امروز از بزرگ‌ترین برندهای جهان و یکی از باارزش‌ترین شرکت‌ها محسوب می‌شود. مراکز فعالیت جانسون اند جانسون عموما در نیوجرسی آمریکا قرار دارند. مرکز مدیریت در نیو برونزویک و مرکز مصرف‌کننده در اسکیلمن ایالت مذکور فعال هستند.

برندی که ادعای بزرگ‌ترین بودن در صنعت بهداشت و درمان دارد، امروز با ۲۵۰ زیرمجموعه در ۶۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. محصولات آن‌ها در بیش از ۱۷۵ کشور به فروش می‌روند و درآمد چند ده میلیارد دلاری را برای شرکت آمریکایی به‌همراه دارند. از مشهورترین زیربرندهای محصولات جانسون اند جانسون می‌توان به برند بانداژ Band-Aid، محصولات پزشکی Tylenol، محصولات مراقبت از کودک Johnson's، محصولات آرایشی بهداشتی Neutrogena و Clean & Clear اشاره کرد.

تاریخچه‌ی تأسیس

خانواده‌ی جانسون سه پسر به‌نام‌های رابرت وود، جیمز وود و ادوارد مید داشت که شرکت جانسون اند جانسون را در سال ۱۸۸۶ تأسیس کردند. تمایل سه برادر برای فعالیت در حوزه‌ی سلامت و پزشکی، از سال‌ها قبل و زمان کارآموزی رابرت در داروخانه شکل گرفت. او در سال ۱۸۶۱ و در ۱۶ سالگی در جنگ داخلی آمریکا هم شرکت کرد و تمایلش به خدمات پزشکی بیشتر شد.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

برادران جانسون (از چپ به راست: رابرت، جمیمز و ادوارد)

جنگ داخلی آمریکا در قرن ۱۹ حدود ۷۲۰ هزار کشته داشت که اکثر آن‌ها به‌خاطر عفونت و بیماری از دنیا رفتند. در آن زمان قطع عضو با هدف جلوگیری از گسترش عفونت یکی از روش‌های مرسوم پزشکی بود که با سرعت بالایی هم تصمیم‌گیری و اقدام آن انجام می‌شد. قطع عضو در نیمه‌ی دوم قرن ۱۹ عملی جراحی با زمان حداکثری سه دقیقه بود! همین جراحی‌ها که عموما با رعایت کمترین اصول بهداشتی از سوی پزشک‌ها انجام می‌شد، شیوع عفونت و بیماری را در میان زخمی‌ها افزایش می‌داد.

پیشگیری از بیماری‌های عفونی، دلیل اولیه‌ی تأسیس جی‌اند‌جی بود

برادران بزرگ‌تر رابرت در جنگ داخلی شرکت داشتند، اما او به خاطر سن پایین از حضور در میدان‌های نبرد معاف بود. مادرش شغلی را به‌عنوان کارآموز در داروخانه‌ی خانوادگی خود به‌نام Wood & Tittamer در نیویورک ترتیب داد. در آن دوران داروخانه‌ها تاحدودی نقش پزشکی را هم ایفا می‌کردند و رابرت با فعالیت در داروخانه‌ی نیویورکی، انوع فعالیت‌ها اعم از ترکیب و ساخت دارو را فرا گرفت.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

داروخانه‌ی محل کارآموزی رابرت

فعالیت‌های رابرت در داروخانه باعث شد تا او در سال ۱۸۶۴ و با هدف پیشرفت شغلی به فروش محصولات دارویی در نیویورک سیتی مشغول شود. اولین فعالیت جدی او در دنیای کسب‌وکار در سال ۱۸۷۳ و با تأسیس شرکتی مستقل رخ داد. رابرت با جورج سیبری وارد همکاری شد و شرکتش را به‌نام جانسون اند سیبری تأسیس کرد. اولین شرکت دارویی جانسون به‌سرعت در منطقه‌ی نیویورک به شهرت رسید. دلیل اصلی شهرت شرکت نیز پمادهای درمانی آن‌ها بود. پیشرفت جانسون اند سیبری به‌‌قدری سریع بود که پس از چند سال محصولات آن‌ها به شهرت جهانی رسید.

رابرت وود در سال ۱۸۷۶ از نمایشگاه جهانی فیلادلفیا بازدید داشت که به‌نوعی مسیر فعالیت‌های شغلی او را تغییر داد. در آن نمایشگاه کنگره‌ای جهانی با حضور پزشکان از سرتاسر جهان برگزار شد که دلیل اصلی حضور جانسون بود. او که علاوه بر بازدید از نمایشگاه، شرکت خودش را نیز به‌نوعی تبلیغ می‌کرد، مجذوب یکی از سخنرانی‌های کنگره‌ی پزشکی شد. جوزف لیستر از سخنرانان کنگره بود که موضوعی جدید به‌نام جراحی ضدعفونی را شرح داد.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

اولین ساختمان جانسون اند جانسون

بسیاری از پزشکان حاضر در کنگره‌ی جهانی سال ۱۸۷۶ به روش دکتر لیستر اعتماد نداشتند، اما جانسون آن را آینده‌ی پزشکی می‌دانست. او تحت تأثیر صحبت‌های لیستر مسیر کاری‌اش را از شریک قدیمی جدا کرد و در سال ۱۸۸۶ به‌همراه دو برادرش ادوارد و جیمز، شرکت جانسون اند جانسون را شکل داد. آن‌ها با تمرکز بر تولید انبوه مواد و تجهیزات جراحی استریل ضدعفونی وارد صنعت پزشکی شدند.

اتحاد خانوادگی و انقلاب استریل

برادران جانسون هرکدام ویژگی‌ها و مهارت‌هایی داشتند که در تشکیل تیم مدیریت شرکت مفید واقع شد. رابرت مهارت مدیریت کسب‌وکار و شناخت بازار داشت که نظارت بر فرایندهای اجرایی را جزو وظایف اصلی‌اش قرار می‌داد. ادوارد فردی با مهارت‌های تبلیغاتی بود و بازاریابی از همان ابتدا بر عهده‌اش قرار گرفت. جیمز ضلع سوم مثلث بود که با مهارت‌های بسیار در حوزه‌ی مهندسی، تولید ماشین‌آلات و تجهیزات را انجام می‌داد.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

اولین محصولات جانسون اند جانسون

جیمز در جریان سفری با قطار از منطقه‌ی نیوبرونزویک گذر می‌کرد که تابلویی با موضوع اجاره‌ی یک منطقه را مشاهده کرد. آن ساختمان به اولین دفتر فعالیت Johnson & Johnson تبدیل شد و با استخدام ۱۴ کارمند، فعالیت خود را شروع کرد. برند جانسون اند جانسون خود را از پیش‌گامان توانمندسازی زنان در صنعت می‌داند و از میان اولین کارگران آن‌ها، هشت نفر زند بودند. مرکز مدیریت جهانی آن‌ها هنوز در همان منطقه‌ی نیوبرونزویک قرار دارد.

جانسون اند جانسون نقشی حیاتی در توسعه‌ی فعالیت‌های ضدعفونی داشت

همان‌طور که گفته شد محصولات استریل و ضدعفونی، اولین دستاوردهای جانسون اند جانسون بودند. آن‌ها انواع بخیه، پنبه‌ی بهداشتی و گاز استریل تولید می‌کردند. محصولات آماده‌ی این شرکت که به‌مرور به بازارهای پزشکی راه یافتند، نرخ عفونت و بیماری‌های مرتبط با آن را به‌شدت کاهش دادند. محصولات با دقت بالایی در جهت حفظ استریل بودن تولید می‌شدند و برچسب‌های هشدار و آموزش استفاده نیز با هدف افزایش ایمنی آن‌ها، در بسته‌بندی قرار می‌گرفت.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

سند آموزش ضدعفونی و جراحی جانسون اند جانسون

برادران جانسون پس از مدتی فعالیت متوجه شدند که تولید محصولات استریل برای بهبود شرایط درمان‌های پزشکی و جراحی کافی نیست. آن‌ها باید آموزش‌های لازم را نیز به پزشکان ارائه می‌کردند. به‌همین دلیل در سال ۱۸۸۸ سندی به‌نام Modern Methods of Antiseptic Wound Treatment با هدف آموزش انجام عمل‌های جراحی استریل منتشر شد. گروه بازاریابی جانسون اند جانسون که از همان ابتدا روی فرایندهای تهاجمی و گسترده مترکز بود، با سفر به دورترین نقاط قاره‌ی آمریا، ۸۵ هزار نسخه از سند آموزشی را توزیع کرد.

سند آموزشی جانسون اند جانسون به‌مرور به استانداردی برای جراحی در آمریکا بدل شد. به‌علاوه در صفحات پشتی محصولات شرکت معرفی شده بودند که درنهایت منجر به افزایش شدید تقاضا و فروش شد. راهنمای شرکت باعث شد تا نظریه‌پردازی‌ها پیرامون بیماری و مرگ بر اثر میکروب توسعه پیدا کند. تنها چند سال پیش از اینکه جانسون اند جانسون چنین رویه‌ای را در علم پزشکی توسعه دهد، جراحی‌ها در آمریکا با لباس‌های عادی و بدون هیچ‌گونه رعایت مسائل بهداشتی انجام می‌شد. به‌هرحال در سال ۱۸۸۹ تقریبا تمام گروه‌های پزشکی از روش‌ها و تجهیزات استریل برای عمل جراحی استفاده می‌کردند. به‌هرحال جانسون اند جانسون را می‌توان یکی از تأثیرگذارترین نام‌ها در انقلاب استریل جهان نامید.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

اولین جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌ی جانسون اند جانسون

از محصولات مهمی که در سال‌های ابتدایی فعالیت جانسون اند جانسون تولید شد، می‌‌توان به جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌ی آن‌ها اشاره کرد که به‌عنوان اولین محصول تجاری در این خانواده، به بازار عرضه می‌شد. اولین جعبه‌ها برای مصارف درمانی کارگران صنعت راه‌آهن تولید شده، اما به‌مرور به محصولی پزشکی در کل جامعه بدل شدند.

فرد کیلمر یکی از اولین پزشکانی بود که در سال ۱۸۸۹ به‌عنوان متخصص تحقیقات در جانسون اند جانسون استخدام شد. او مدیر علمی شرکت بود و تا ۴۵ سال بعد در همان موقعیت مشغول به کار ماند. کیلمر در تمامی برنامه‌های مهم شرکت اعم از تحقیقات علمی و تدوین اسناد آموزشی نقشی حیاتی داشت. از فعالیت‌های مفید کیلمر در روند توسعه می‌توان به تغییر فرایندهای استریل اشاره کرد که از فعالیت‌های دستی به ماشینی تغییر یافت.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

تبلیغ محصولات بهداشتی جی‌اند‌جی

جانسون اند جانسون پس از موفقیت‌های اولیه در عرضه‌ی محصولات ضدعفونی حرفه‌ای، به تولید محصول برای مصرف‌کننده‌ی نهایی روی آورد. آن‌ها محصولی برای کنترل آفات به کمک سولفور به بازار معرفی کردند که با تولید دود خاص، از بیماری‌های عفونی در منازل و مکان‌های مشابه پیشگیری می‌کرد. از محصولات مشابه در آن سال‌ها می‌توان به پاک‌کننده‌ی Camphenol، صابون Synol و ابزار تدخین Mosquitoon Fumigator اشاره کرد.

پس از محصولات ضدعفونی، نوبت به بهداشت خانواده رسید

روند مناسب بازاریابی و فروش محصولات استریل، برادران جانسون را به فکر توسعه‌ی سبد محصولات انداخت. آن‌ها در سال ۱۸۹۴ اولین جعبه‌های مخصوص زایمان را به بازار عرضه کردند که فرایند تولد بهداشتی‌تری را رقم می‌زد. به‌علاوه پودر بچه با برند JOHNSON'S به بازار عرضه شد که زمینه را برای توسعه در بازار پردرآمد بهداشت کودک فراهم کرد. در ادامه محصولاتی هم در حوزه‌ی سلامت بانوان معرفی شد که پایه‌های اولیه برای ورود به این بازار را برای جانسون اند جانسون محکم‌تر کرد.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

اولین محصولات زایمان و نوزاد

جانسون اند جانسون در تاریخ خود سابقه‌ی پیش‌گامی در تولید محصولات بسیار متنوعی را دارد. آن‌ها اولین نخ تولید جهان را به تولید انبوه رساندند که از اضافه‌های ابریشم بخیه‌ی شرکت تولید می‌شد.

درآستانه‌ی قرن بیستم گردبادی در گالوستون تگزاس رخ داد که تلفات و مصدومان زیادی به‌همراه داشت. جانسون اند جانسون با ارسال تجهیزات بهداشتی و سلامت به منطقه، قدم‌های اولیه را در تبدیل شدن به برندی با مسئولیت اجتماعی در حوزه‌ی سلامت برداشت. در ادامه‌ی همین برنامه‌ها، سند آموزش کمک‌های اولیه از سوی شرکت منتشر شد که با همکاری برترین پزشکان تهیه شده بود. راهنماهای جانسون اند جانسون در بسته‌ی کمک‌های اولیه به مشتریان ارائه می‌شد.

جانسون اند جانسون جزو اولین شرکت‌هایی بود که فرایندهای بهداشت و سلامت را با جدیتی خاص برای کارمندان خود اجرا می‌کرد. آن‌ها علاوه بر آموزش کارگران در حوزه‌های بهداشتی، فعالیت‌هایی همچون واکسیناسیون را نیز برای نیروهای خود انجام می‌دادند. در سال ۱۹۰۱ روزانه بیش از ۵۰۰ کارگر جی‌اند‌جی در مقابل آبله واکسینه می‌شدند.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

اولین محصولات برند Band-Aid

حادثه‌ی بزرگ بعدی قرن بیستم آمریکا که با همکاری جانسون اند جانسون همراه شد، زمین‌لرزه‌ی سان‌فرانسیسکو بود. برند برادران جانسون پول و تجهیزات لازم برای کمک‌های بهداشتی و پزشکی را به شهروندان منطقه ارائه می‌کرد که در آن زمان از لحاظ حجم کمک‌ها، بی‌سابقه محسوب می‌شد. در سال ۱۹۱۰ اولین تغییر ساختار بزرگ مدیریتی در جانسون اند جانسون رخ داد و جیمز وود جانسون، جایگزین رابرت در پست مدیریت شرکت شد.

جنگ‌های جهانی، اوج فعالیت جی‌اند‌جی برای دولت آمریکا بودند

با شروع جنگ جهانی اول، مأموریت جانسون اند جانسون در پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی چند برابر شد. دولت آمریکا برای تأمین نیازهای دارویی میدان‌های نبرد به جی‌اند‌جی متکی بود. محصولات استریل آن‌ها برای پانسمان مصدومان جنگی استفاده می‌‌شدند تا از شیوع بیماری‌های عفونی بین سربازان ارتش جلوگیری شود. افزایش تقاضا از سوی ارتش و دولت، کارگران و کارمندان جی‌اند‌جی را به فعالیت اضافه‌کاری در دوران جنگ مجبور می‌کرد.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

ماسک‌های ضد آنفولانزای جانسون اند جانسون در آمریکا

در سال‌های پایانی جنگ جهانی اول، بحران جهانی شیوع آنفولانزا شکل گرفت. جانسون اند جانسون بار دیگر وارد میدان شد و با ماسکی ضد اپیدمی، پیشگیری از بیماری عفونی جدید را ممکن کرد. همه‌ی آمریکایی‌ها در آن سال‌ها مجبور به استفاده از ماسک مذکور بودند که درنهایت از شیوع بیشتر آنفولانزا در این کشور پیشگیری کرد. البته به‌هرحال اپیدمی آن سال به‌عنوان یکی از کشنده‌ترین اپیدمی‌های تاریخ شناخته شد که ۵۰ میلیون نفر را به کام مرگ کشاند.

چسب زخم‌های Band-Aid از مشهورترین زیربرندهای کنونی جانسون اند جانسون هستند. این محصول در سال ۱۹۲۰ و توسط یکی از کارمندان شرکت، ارل دیکسون تولید شد. برند آمریکایی به‌عنوان اولین شرکت، چسب زخم مخصوص مصرف‌کننده را به بازار عرضه کرد که در سال‌های آتی به شهرن جهانی دست یافت.

توسعه‌ی جهانی

جانسون اند جانسون پس از چند دهه فعالیت در حوزه‌ی بهداشت و سلامت به شهرتی جهانی دست یافته بود. آن‌ها دیگر باید مراکز مدیریت و فعالیت خود را هم در کنار محصولات به کشورهای دیگر صادر می‌کردند. در صال ۱۹۲۴ اولین مرکز فعالیت شرکت در بریتانیا تأسیس شد. در سال‌های بعدی و تا شروع دهه‌ی ۱۹۳۰، جانسون اند جانسون به مکزیک، آفریقای جنوبی و استرالیا نیز وارد شد.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

اولین مرکز جی‌اند‌جی در بریتانیا

محصولات کنترل جمعیت و ضد بارداری، حوزه‌ی بعدی فعالیت جانسون اند جانسون بودند. اولین محصولات با برند Otho-Gynol به بازار عرضه شدند که تا به امروز هم به‌عنوان برندی برتر در این حوزه شناخته می‌شوند.

ژنرال جانسون توسعه‌ی جهانی برند را با جدیت دنبال کرد

تغییر ساختار بزرگ بعدی در تاریخ جانسون اند جانسون، در سال ۱۹۳۲ رخ داد. رابرت جانسون دوم (پسر بنیان‌گذار شرکت) مدیریت جانسون اند جانسون را در دست گرفت. او که به ژنرال جانسون شهرت یافت، شرکت تحت مدیریتش را از یک مؤسسه‌ی خانوادگی محدود به مجموعه‌ای غیرمتمرکز از کسب‌وکارهای جهانی تبدیل کرد. در مسیر همین توسعه‌های جهانی، کشورهایی همچون آرژانتین و برزیل هم میزبان جانسون اند جانسون شدند. به‌علاوه مرکز تحقیق و توسعه‌ی Ortho نیز در لیندن نیوجرسی تأسیس شد که با هدف تحقیقات سلامت زنان فعالیت می‌کرد. از فعالیت‌‌های مهم دیگر ژنرال جانسون می‌توان به تألیف سند ارزش‌های شرکت (Credo) اشاره کرد که تا امروز هم به‌عنوان فلسفه‌ی راهنمای جانسون اند جانسون شناخته می‌شود.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

مرکز تحقیقات Ortho

جنگ جهانی دوم نیز مانند فاجعه‌ی اول منجر به افزایش تقاضای کمک از شرکت جی‌اند‌جی شد. آن‌ها باز هم تجهیزات دارویی و بهداشتی را به میدان‌های نبرد فرستاند و حتی ابزارهایی برای مقابله با حشرات موذی هم در اختیار ارتش گذاشتند. پس از جنگ، واکسیناسیون و سلامت عمومی به مسئله‌ای ملی در آمریکا بدل شد و جی‌اند‌جی را نیز به ورود بیشتر به صنعت دارو متمایل کرد.

در سال ۱۹۴۴ یکی از مشهورترین محققان صنعت پزشکی به جانسون اند جانسون ملحق شد. دکتر فیلیپ لوین کاشف سیستم rH خون انسان بود که در مرکز تحقیقات Ortho جانسون اند جانسون فعالیت خود را شروع کرد. ورود او به تیم تحقیقاتی برند آمریکایی، شروعی بر تبدیل شدن شرکت به کسب‌وکاری در سطح جهانی و با تمرکز بر فعالیت‌های تشخیصی و درمانی بود. در همان سال جانسون اند جانسون سهام خود را به‌صورت عمومی در بازار سهام نیویورک عرضه کرد.

همان‌طور که گفته شد ژنرال جانسون قصد داشت توسعه‌ی عرضی سازمان را در اولویت اول جانسون اند جانسون قرار دهد. به‌همین‌دلیل شرکت‌های متعدد با تمرکز روی محصولات اصلی آن‌ها تأسیس شدند. از میان آن‌ها می‌توان به Ethicon اشاره کرد که در سال ۱۹۴۹ و از دل کسب‌وکار برند آمریکایی در حوزه‌ی بخیه زاده شد.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

اولین شامپوی بچه‌ی جانسون اند جانسون

از نوآوری‌های جانسون اند جانسون در میانه‌ی قرن بیستم می‌توان به تولید محصولات جدید در حوزه‌ی بهداشت کودکان اشاره کرد. آن‌ها در سال ۱۹۵۴ اولین شامپوی مخصوص کودکان را به بازار عرضه کردند که با کمپین قوی بازاریابی و تمرکز بر آسیب نرساندن به چشمان کودکان، سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص داد.

توسعه‌ی فعالیت‌ها در آسیا از اهداف دیگر ژنرال جانسون بود که در سال ۱۹۵۷ و با تأسیس مرکز فعالیت در هند انجام شد. فرایندهای خرید و ادغام، برنامه‌های بعدی توسعه بودند که در پایان دهه‌ی ۱۹۵۰ با جدیت دنبال شدند. جانسون اند جانسون در سال ۱۹۵۹ شرکت Mcneil Laboratories را در آمریکا و Cilag Chemie را در اروپا خریداری کرد و اولین قدم‌ها را در مسیر تولید حرفه‌ای‌تر دارو برداشت. از محصولات مهم آزمایشگاه مک‌نیل تحت مالکیت جانسون اند جانسون می‌توان به استامینوفن مخصوص کودکان (با برند TYLENOL) اشاره کرد که به‌عنوان اولین مسکن بدون آسپرین وارد بازار شد.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

اولین نمونه‌های استامینوفن کودکان

گسترش فعالیت با خرید و ادغام

در سال ۱۹۶۱ خرید مهمی در اروپا برای جانسون اند جانسون رخ داد. آن‌ها شرکت Janssen Pharmaceutica را در بلژیک خریداری کردند. بنیان‌گذار شرکت بلژیکی، دکتر جانسن از مشهورترین محققان صنعت دارو در قرن بیستم بود که به تیم تحقیق و توسعه‌ی برند آمریکایی پیوست. دو سال بعد تغییر مدیریتی بزرگ بعدی در شرکت اتفاق افتاد و فیلیپ بی هافمن به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره‌ی جانسون اند جانسون مشغول به کار شد. تنظیم خانواده، اسکیزوفرنی و سلامت شخصی از حوزه‌های بودند که شرکت تحت مدیریت هافمن به آن‌ها می‌پرداخت.

برندهای بزرگ بهداشتی در جهان، به مرور به زیرمجموعه‌ی جی‌اند‌جی پیوستند

در سال ۱۹۷۸ باز هم مدیریت جانسون اند جانسون دچار تغییر شد و ریچارد بی سلارز به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل مشغول به کار شد. او در اولین برنامه‌ی مهم تصمیم گرفت تا مرکز مدیریت جدیدی را در نیوبرونزویک تأسیس کند و برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، همکاری خصوصی را با شرکت‌های متعدد شهر شکل داد. مدیرعامل بعدی جیمز ای برک بود که تا پایان دهه‌ی ۱۹۸۰ در جانسون اند جانسون فعالیت می‌کرد. او حوزه‌های جدیدی همچون درمان بیماری‌های چشمی، کنترل دیابت و درمان پیشرفته‌ی زخم را به زمینه‌های کاری شرکت افزود و همچنین مراکز فعالیت را در چین و مصر گسترش داد.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

دکتر جانسن از محققان بزرگ دارو در قرن بیستم

با نزدیک‌تر شدن به پایان قرن بیستم و افزایش اهمیت فعالیت‌های اجتماعی کسب‌وکارها، جانسون اند جانسون هم روند همیشگی خود را دنبال و کمپینی به‌نام Safe Kids Worldwide تأسیس کرد. کمپین مذکور با هدف کاهش صدمات و مرگ‌ومیر کودکان بر اثر حوادث، ابتدا در سطح ملی و سپس جهانی به فعالیت پرداخت. این کمپین تا امروز هم فعالیت خود را ادامه داده و سهم زیادی در کاهش صدمات و مرگ‌ومیر حادثه‌ای کودکان زیر ۱۴ سال آمریکایی ایفا کرده است.

نوآوری‌ها‌ی جانسون اند جانسون در دهه‌های پایانی قرن بیستم هم با جدیت ادامه داشت. کسب‌وکار بهداشت بینایی آن‌ها در سال ۱۹۸۷ لنز تماسی با برند ACUVUE معرفی کرد که به‌عنوان اولین لنز چشمی یک‌بار مصرف با قابلیت استفاده تا یک هفته، به بازار معرفی شد. در سال‌های بعد برند مدل یک‌روزه‌ی این لنزها هم تولید شدند.

در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۸۰، رالف اس لارم به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره‌ی جانسون اند جانسون منصوب شد. او هم برنامه‌های خرید و ادغام را برای توسعه‌ی شرکت در پیش گرفت و همکاران متعددی را در حوزه‌ی بهداشت و سلامت به جانسون اند جانسون افزود. از میان شرکت‌های خریداری شده در زمان لارسن می‌توان به Neutrogena Corporation، Kodak's Clinical Diagnostics، Cordis Corporation و Centocor اشاره کرد. به‌علاوه توسعه‌ی کسب‌وکار در روسیه و اروپای شرقی نیز با جدیت دنبال شد.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

ساخت مرکز جانسون اند جانسون در نیوبرونزویک

در سال ۱۹۹۴ نوآوری قابل‌توجه دیگری از سوی جانسون اند جانسون به دنیای پزشکی معرفی شد. آن‌ها استنت کرونری را به بازار معرفی کردند که انقلاب بزرگی را در پزشکی قلب و عروق ایجاد کرد. استنت‌های کرونری در عمل جراحی انسداد رگ‌ها و عروق کاربرد دارند و با باز نگه داشتن رگ‌ها، جریان خون را حفظ می‌کنند. در سال‌های بعد شرکت Cordis از زیرمجموعه‌های جانسون اند جانسون، نمونه‌های پیشرفته‌تری از استنت به بازار معرفی کرد.

چالش‌ها و انتقادات

ارتباط مستقیم برندهای سلامت با جان مردم، موجب شکل‌گیری شدیدترین انتقادها و چالش‌ها پیرامون آن‌ها می‌شود. درواقع اشتباهات احتمالی چنین شرکت‌هایی عواقب بسیار خطرناکی دارد و به‌همین دلیل بیش از کسب‌وکارهای دیگر در صدر اخبار قرار می‌گیرند. جانسون اند جانسون هم در طول بیش از یک قرن فعالیت، انواع چالش‌ها را تجربه کرد که برخی از آن‌ها با واکنش‌های استثنائی و قوی مدیران همراه بودند و حتی به فرصتی برای بازاریابی شرکت تبدیل شدند.

J&J یکی از بزرگ‌ترین جمع‌آوری‌های محصول را در تاریخ انجام داده است

در سال ۱۹۸۲ یکی از داروهای مشهور JNJ موجب مرگ هفت نفر در نیویورک شد. داروها به‌صورت عمدی با سیانید مسموم شده بودند. شرکت در عملکردی بسیار سریع در مدت یک هفته ۳۱ میلیون بطری داروی خود را از بازار جمع‌آوری کرد که در طی آن، رکورد یکی از بزرگ‌ترین جمع‌آوری‌های تاریخ آمریکا ثبت شد. رخداد پیش آمده باعث شد تا تغییراتی در بسته‌بندی این داروی بدون نسخه اعمال شود و حتی تغییراتی هم در قوانین دارویی آمریکا به‌همراه داشت. پرونده‌ی مذکور هنوز بسته نشده است و هیچ متهمی هم در جریان آن دستگیر نشد. به‌هرحال پاسخ سریع JNJ به بحران پیش آمده، تحسین بسیاری از کارشناسان روابط عمومی و رسانه‌ها را به‌همراه داشت و به‌عنوان استانداردی طلایی در مدیریت بحران سازمانی شناخته شد.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

الکس گورسکی مدیرعامل جی‌اند‌جی

در سال ۲۰۱۰ زیرمجموعه‌ی مک‌نیل از جانسون اند جانسون، به‌صورت داوطلبانه ۴۳ نوع داروی بدون نسخه‌ی مخصوص کودکان را از بازار جمع‌آوری کرد. دلیل جمع‌آوری، انتشار اخباری مبنی بر احتمال خطا در روند تولید بود. در بررسی‌ها اعلام شد که شاید داروهای مورد نظر، مقدار داروی بیش از حد مجاز داشته باشند. به‌هرحال داروها از کشورهای متعددی همچون کانادا، گوام، گواتمالا، جامائیکا، کویت، امارات متحده‌ی عربی و فیجی جمع‌‌آوری شدند. در همان زمان JNJ علاوه بر انتشار بیانیه مبنی بر اجرای روندهای بررسی داخل سازمانی، وب‌سایتی را نیز برای اطلاع‌رسانی درباره‌ی داروهای مشکوک راه‌اندازی کرد.

از جدیدترین چالش‌های جانسون اند جانسون در دنیای کسب‌وکار می‌توان به محکومیت تبلیغات غیرصادقانه‌ی داروی Risperdal اشاره کرد. شرکت در ایالت‌های تگزاس، کارولینای شمالی، لوئیزیانا و آرکانزاس محکوم به تبلیغات اغراق‌آمیز برای این دارو شد. در پرونده‌ای دیگر در سال ۲۰۱۰ مجددا این دارو مطرح شد. J&J با همکاری Omnicare از توزیع‌کننده‌های دارو در آمریکا مجددا محصول خود را با قابلیت‌های بیشتر تبلیغ کرده بود که منجر به دخالت وزارش دادگستری آمریکا در پرونده شد. در جریان تبلیغات داروی مذکور، بسیاری از پزشکان و محققان صنعت دارو نیز به همکاری با جانسون اند جانسون محکوم شدند.

پرونده‌ی بحرانی دیگر جانسون اند جانسون در سال ۲۰۱۱ شکل گرفت و برند آمریکایی و کارمندان آن را متهم به پرداخت رشوه کرد. در جریان پرونده مشخص شد که کارمندان این شرکت به پزشکان کشورهای یونان، لهستان و رومانی هزینه پرداخت می‌‌‌کردند تا به‌نوعی به افزایش فروش داروها کمک کنند. به‌علاوه مقامات عراقی هم در همکاری با برند آمریکایی برای اعطای قراردادهای دولتی متهم شناخته شدند. 

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

مرکز مدیریت جانسون‌اند‌جانسون در نیوبرونزویک

از پرونده‌های جاری در طول تاریخ جانسون اند جانسون می‌توان به حق استفاده از لوگوی صلیب سرخ اشاره کرد. شرکت آمریکایی از سال‌های ابتدایی فعالیت این لوگو را در اختیار داشت و کنوانسیون ژنو نیز مالکیت آن را تا حدودی حفظ کرده بود. به‌هرحال استفاده‌ی این دو سازمان از لوگوی مذکور در طول تاریخ با چالش‌هایی همراه بود و هرکدام در موضوعاتی خاص، امتیازهایی را به خاطر آن دریافت کردند.

سال‌های اخیر و وضعیت کنونی برند جانسون اند جانسون

ویلیام سی ولدون هشتمین رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل جانسون اند جانسون بود که در سال ۲۰۰۲ به مقام مدیریت رسید. او با پیروی از مسیر مدیران قبلی، توسعه در حوزه‌های جدید را نیز پیش گرفت و تحقیقات و ساخت دارو برای دسته‌های جدید همچون بیماران HIV ایدز نیز به فعالیت‌های شرکت افزوده شد. برای فراهم کردن نیاز بیماران خاص همچون ایدز و سل، جانسون اند جانسون شرگت Tibotec-Vicro را هم در اختیار گرفت.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

طراحی دقیق استنت قلبی جی‌اند‌جی

فعالیت‌های جانسون اند جانسون در شناسایی و مبارزه با بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت به دهه‌ی ۱۹۷۰ باز می‌گردد. برند آمریکایی در آن سال‌ها تجهیزات پیشرفته‌ای را برای شناسایی این نوع از بیماری‌ها توسعه داد که به‌نوعی مرز دنیای فناوری در آن سال‌ها بودند.

از مهم‌ترین خریدهای جانسون اند جانسون در دهه‌ی ۲۰۰۰ می‌توان به Pfizer در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد. فایزر از مشهورترین برندهای صنعت بهداشت و دارو محسوب می‌شود که برندهایی همچون LISTERINE، BENGAY و BENADRYL در زیرمجموعه‌ی آن قرار دارند.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

نمونه‌ای از محصولات برند Listerine

فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه‌ی جانسون اند جانسون در سال‌های اخیر هم ادامه یافت. آن‌ها برنامه‌ای به‌نام Every Mother, Every Child با کمک سازمان ملل متحد اجرا کردند که روی بهبود اوضاع سلامت مادران و کودکان در کشورهای درحال‌توسعه متمرکز شد. به‌علاوه برند آمریکایی در سال ۲۰۱۰ در همراهی با روند توسعه‌ی فناوری، ارائه‌ی خدمات آموزشی ازطریق کانال‌های جدید را هم پیش گرفت. آن‌ها سرویسی رایگان با استفاده از خدمات موبایلی در آمریکا راه‌اندازی کردند که اطلاعات سلامتی را ازطریق پیام‌های متنی برای مادران باردار و دارای نوزاد، ارسال می‌کند.

جانسون اند جانسون در رتبه‌ی ۷۷ بزرگ‌ترین برندهای جهان است

در سال ۲۰۱۲ نهمین مدیرعامل جانسون اند جانسون معرفی شد. الکس گورسکی هدایت شرکت باسابقه‌ی صنعت بهداشت را در اختیار گرفت و هنوز هم در این سمت مشغول به کار است. از جدیدترین خریدهایی که تحت مدیریت گورسکی انجام شد می‌توان به شرکت Actelion فعال در حوزه‌ی زیست‌فناوری اشاره کرد که با قیمت حدود ۳۰ میلیارد دلار به زیرمجموعه‌ی شرکت پیوست. اکتلیون به‌عنوان بزرگ‌ترین خرید تاریخ جانسون اند جانسون شناخته می‌شود.

جانسون اند جانسون / Johnson and Johnson

مرکز مدیریت Actelion، بزرگ‌ترین خرید جی‌اند‌جی

جانسون اند جانسون اکنون با ۲۵۰ شرکت زیرمجموعه در ۶۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. آخرین آمارها تعداد کارمندان این شرکت را ۱۳۴ هزار نفر بیان می‌کند. برند آمریکایی در سال ۲۰۱۸ توانست آمار فروش ۸۱/۵۸ میلیون دلار را ثبت کند. برند جانسون اند جانسون طبق رتبه‌بندی اینتربرند در جایگاه ۷۷ برترین برندهای جهان جای دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات