به خودتان گوش دهید! هوش مصنوعی جدید گوگل، امواج مغز را به موسیقی تبدیل می‌کند

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی MusicML گوگل که آهنگ تولید می‌کند
گوشی دادن به موسیقی، الگویی خاص در مغز شما ایجاد می‌کند که هوش مصنوعی با استفاده از همان الگو می‌تواند موسیقی جدید بسازد.
تبلیغات

طی ماه‌های اخیر، هوش مصنوعی یکی از داغ‌ترین موضوعات فناوری بوده و بارها شاهد ارائه‌ی ابزارهایی بوده‌ایم که با بهره گرفتن از تکنولوژی مذکور، قابلیت‌های عجیب‌وغریب ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال مدتی قبل هوش مصنوعی جدیدی برای تولید اپیزودهای بی‌پایان از سریال‌های موردنظر کاربران معرفی شد. استفاده از این فناوری در زمینه‌های مختلف گاهی حتی شبیه فیلم‌های علمی-تخیلی است؛ ازجمله می‌توان به تلاش‌های هالیوود برای ساخت نسخه‌ی هوش مصنوعی بازیگران اشاره کرد که قبلاً نمونه‌ی آن را در سریال Black Mirror دیده بودیم.

گوگل که یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی هوش مصنوعی است، با انتشار مقاله‌ی تحقیقاتی جدیدی با عنوان Brain2Music، توضیح داده که چگونه از این فناوری برای تبدیل الگوهای مغزی به موسیقی استفاده می‌کند.

محققان، داده‌های fMRI جمع‌آوری‌شده از پنج نفر که به کلیپ‌های موسیقی ۱۵ ثانیه‌ای یکسان در ژانرهای مختلف از جمله بلوز، کلاسیک، کانتری، دیسکو، هیپ‌هاپ، جاز، متال، پاپ، رگی و راک گوش دادند را مطالعه کردند.

مدل هوش مصنوعی Brain2music گوگل

تیم تحقیقاتی گوگل در مرحله‌ی بعد، از داده‌های جمع‌آوری‌شده برای آموزش شبکه‌ی عصبی عمیق بهره گرفت تا مدل هوش مصنوعی جدیدش اطلاعات کامل‌تری درمورد رابطه‌ی بین الگوهای فعالیت مغز و عناصر مختلف موسیقی مثل ریتم و احساسات بیاموزد.

مدل هوش مصنوعی گوگل پس‌از آموزش می‌تواند با استفاده از MusicLM، موسیقی را براساس یک fMRI بازسازی کند. آزمایش‌های این شرکت نشان داد موسیقی تولیدشده با روش جدید از نظر ویژگی‌هایی مثل ژانر، ساز، حالت و غیره شبیه موسیقی بود که افراد شرکت‌کننده در این آزمایش ابتدا به آن گوش داده بودند.

در این صفحه می‌توان به چندین موسیقی که شرکت‌کنندگان در آزمایش تحقیقاتی گوگل به آن‌ها گوش داده‌اند به‌همراه نمونه‌ی بازسازی‌شده با هوش مصنوعی گوش دهید؛ نتایج کار واقعاً شگفت‌انگیز است.

اساساً مدل هوش منصوعی جدید گوگل می‌تواند ذهن شما را براساس الگوهای مغزی بخواند و موسیقی مشابه با آنچه گوش می‌دهید را بسازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات