بنیان‌گذار گوگل در دفتر مرکزی این شرکت، در حال توسعه رقیب ChatGPT است

شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سرگی برین
سرگی برین از بنیان‌گذاران گوگل در دفتر مرکزی این شرکت مشغول کار روی رقیبی برای هوش مصنوعی ChatGPT است.
تبلیغات

طبق گزارش‌ها، سرگی برین از بنیان‌گذاران گوگل زمان زیادی را در مقر غول جست‌وجوی اینترنت برای توسعه‌ی رقیب ChatGPT صرف می‌کند. گفته می‌شود این پروژه Gemini نام دارد و هدفش تقویت جاه‌طلبی‌های گوگل در حوزه‌ی هوش مصنوعی است.

وال‌استریت ژورنال گزارش داد که برین در سال ۲۰۱۹ از سِمَت مدیریت خود در شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت، استعفا داد و اکنون در توسعه‌ی ابزارهای هوش مصنوعی با محققان این شرکت همکاری می‌کند.

ازجمله فعالیت‌های سرگی برین در دفتر مرکزی گوگل می‌توان به اقدامات بسیار فنی مثل سنجش عملکرد هوش مصنوعی اشاره کرد. او وظیفه‌ی استخدام محققان و سازمان‌دهی جلسات هفتگی برای بحث درباره‌ی تحقیقات جدید هوش مصنوعی را نیز برعهده داشته است.

نیویورک‌تایمز نیز گزارش داد که سرگی برین و لری پیچ، یکی دیگر از بنیان‌گذاران گوگل، اولین‌بار در ماه دسامبر و پس‌ از صادرکردن کد قرمز ازطرف سوندار پیچای، مدیرعامل کنونی این شرکت، به حمایت فراخوانده شدند. وضعیت کد قرمز گوگل درواقع پس‌ از آن صادر شد که OpenAI چت‌بات ChatGPT را رونمایی کرد.

به‌هر‌حال، مشارکت برین در فعالیت‌های هوش مصنوعی گوگل از زمان صدور کد قرمز، افزایش درخورتوجهی یافته است. این شرکت در تلاش است تا با روی کار آمدن ابزارهای هوش مصنوعی، همچنان بر بازار جست‌وجو تسلط داشته باشد.

کارمندان کنونی و سابق گوگل به وال‌استریت ژورنال اعلام کرده‌اند که افزایش مشارکت برین بازتابی از اشتیاق او به هوش مصنوعی و مشکلات گوگل در همگام‌‌شدن با تجاری‌سازی سریع این فناوری است که برخی رقبا آن را انجام داده‌اند.

به‌نوشته‌ی بیزنس‌اینسایدر، هدف گوگل از توسعه‌ی مدل هوش مصنوعی Gemini رقابت مستقیم با مدل GPT-4 شرکت OpenAI است. دمیس حسابیس، رئیس واحد دیپ‌میند گوگل، پروژه‌ی Gemni را هدایت می‌کند. درواقع، این سرویس به چت‌بات Bard اضافه خواهد شد؛ اولین هوش مصنوعی گوگل که برای رقابت مستقیم با ChatGPT معرفی شد.

گفتنی است که جاه‌طلبی‌های گوگل در هفته‌های اخیر با تهدید دیگری نیز مواجه شد؛ زیرا متا مدل Llama 2 را معرفی کرده است. غول شبکه‌های اجتماعی جهان می‌خواهد با کمک مایکروسافت این نسخه از مدل زبانی بزرگ حود را به‌‌رایگان دراختیار توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها قرار دهد.

متا و مایکروسافت اعلام کرده‌اند که مدل Llama 2 متن‌باز خواهد بود؛ البته کسانی که از این هوش مصنوعی در برنامه‌های خود استفاده کنند و بیش‌ از ۷۰۰ میلیون کاربر داشته باشند، باید مجوز خاصی از متا دریافت کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات