گوگل هوش مصنوعی نویسنده توسعه می‌دهد!

شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی گوگل
امروزه، ادغام هوش مصنوعی با اکثر بخش‌های زندگی‌مان را شاهد هستیم. حالا گوگل قصد دارد تا هوش مصنوعی‌ای بسازد که خبرنگاران با کمکش بتوانند خبر بنویسند.
تبلیغات

بر‌اساس گزارش جدید نیویورک‌تایمز، گوگل در حال آزمایش ابزاری است که از هوش مصنوعی برای نوشتن اخبار استفاده می کند. این شرکت گوشه‌ای از ابزار هوش مصنوعی خود را به نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست و مالک وال‌استریت ژورنال ارائه کرده است.

این ابزار با نام رمز داخلی Genesis (جنسیس یا پیدایش) می‌تواند اطلاعات جمع‌آوری‌شده را دریافت و سپس اخبار را تولید کند. طبق گزارش‌ها، گوگل معتقد است که این ابزار به‌عنوان دستیار شخصی برای روزنامه‌نگاران با انجام خودکار برخی از وظایف، می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان آنان شود و زمان بیشتری برای رسیدگی به امور مهم‌تر در‌اختیارشان قرار دهد. گوگل این ابزار را شکلی از «فناوری مسئولانه» می‌داند. 

نیویورک‌تایمز گزارش می‌دهد برخی از مدیرانی که این ابزار را امتحان کرده‌اند، آن را «ناراحت‌کننده» عنوان و خاطرنشان کرده‌اند که به‌نظر می رسید این ابزار تلاش‌هایی را نادیده می‌گیرد که برای تولید اخبار دقیق انجام شده است.

سخن‌گوی گوگل در بیانیه‌ای به TechCrunch گفت:

با همکاریِ ناشران اخبار، به‌ویژه ناشران کوچک‌تر، در مراحل اولیه‌ی جست‌و‌جوی ایده‌ها برای ارائه‌ی ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی  به خبرنگاران برای کمک به آنان در کارشان هستیم.

سخن‌گوی گوگل افزود:

برای مثال، ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند به روزنامه‌نگاران در انتخاب تیترها یا سبک‌های نوشتاری مختلف کمک کنند. هدف ما این است که امکان استفاده از این فناوری‌های نوظهور را به روشی به روزنامه‌نگاران بدهیم که کار و بهره‌وری‌شان را افزایش دهد؛ درست مانند ابزارهای کمکی در Gmail و Google Docs. به‌طور ساده، این ابزارها برای جایگزینی نقش اساسی روزنامه‌نگاران در گزارش‌دهی و ایجاد و بررسی حقایق مقالاتشان نیستند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که چندین سازمان خبری از‌جمله NPR و Insider به کارمندان خود اطلاع داده‌اند که قصد دارند چگونگی استفاده‌ی مسئولانه از هوش مصنوعی در اتاق‌های خبر خود را بررسی کنند.

برخی از سازمان‌های خبری ازجمله آسوشیتدپرس، مدت‌ها است که از هوش مصنوعی برای تولید اخباری مانند درآمد شرکت‌ها استفاده می‌کنند؛ اما این اخبار در‌مقایسه‌با اخباری که خبرنگاران می‌نویسند، بخش کوچکی از مقالات این سازمان خبری را ازآنِ خود می‌کنند.

ابزار جدید گوگل احتمالاً باعث نگرانی بسیاری خواهد شد؛ زیرا درستی اخباری که هوش مصنوعی می‌نویسد، بررسی نشده‌اند و ممکن است به‌درستی ویرایش نشده باشند؛ به‌همین‌دلیل، احتمال انتشار اخبار غلط افزایش می‌یابد.

در اوایل سال جاری، وب‌سایت CNET بی‌سر‌و‌صدا تولید مقالات با استفاده از هوش مصنوعی مولد را شروع کرد؛ اقدامی که نتیجه‌ی معکوس برای این شرکت به‌دنبال داشت. CNET در‌نهایت مجبور شد که بیش از نیمی از مقالات تولید‌شده با هوش مصنوعی را اصلاح کند.

برخی از مقالاتی که هوش مصنوعی نوشته بود، حاوی اشتباهات علمی بودند؛ در‌حالی‌که برخی دیگر حاوی مطالبی بودند که سرقت ادبی محسوب می‌شدند. این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد که تا تکامل هوش مصنوعی برای کمک به خبرنگاران یا جایگزینی خبرنگاران و نویسندگان، زمان زیادی باقی مانده است.

دیدگاه شما درباره‌ی تلاش گوگل برای ساخت هوش مصنوعی نویسنده چیست؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات