واکاوی و بررسی جدی فعالیت‌های گوگل در کالیفرنیا با هدف مبارزه با انحصارطلبی

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
غول موتور جست‌وجو به‌خاطر اتهام‌های مرتبط با انحصارطلبی، فشارهای زیادی را ازسوی مقام‌های دولت محلی و فدرال ایالات متحده تحمل می‌کند.
تبلیغات

مقام‌های کالیفرنیا، ایالت زادگاه گوگل، برنامه‌‌های تحقیق و بررسی موشکافانه‌ی جدی را برای این شرکت شروع کرده‌اند. بررسی فعالیت‌های گوگل در کالیفرنیا، پس از ماه‌ها بحث و جدل پیرامون این شرکت در میان مقام‌های آمریکایی رخ داد. از ماه سپتامبر که کن پکستون، دادستان کل تگزاس، بررسی فعالیت‌های گوگل مرتبط با انحصارطلبی را مطرح کرد، فشارها بر شرکت افزایش یافت. پکستون گفته بود که فعالیت‌های زیرمجموعه‌ی عظیم تبلیغات دیجیتال گوگل باید مورد بررسی موشکافانه قرار بگیرد. همچنین دیگر بخش‌های کسب‌وکار که شاید به رقبا ضربه بزنند، باید بازرسی شوند. درخواست پکستون با شکل‌گیری ائتلافی بین دادستان‌های کل ایالت‌های متعدد همراه بود که تنها از کالیفرنیا و آلاباما، نماینده‌ای در میان آن‌ها دیده نمی‌شد.

فعالیت‌های اصلی گوگل در ایالت کالیفرنیا انجام می‌شود. ساختمان مرکزی در مانتین ویو، در ۴۰ کیلومتری جنوب سان‌فرانسیسکو قرار دارد. به همین دلیل عدم حضور دادستان کل ایالت کالیفرنیا در ائتلاف دادستان‌ها علیه گوگل، کمی عجیب به‌نظر می‌رسید. درنهایت دادستان ایالت، یک ماه پس از شکل‌گیری ائتلاف با اشاره‌ی کلی به بازرسی احتمالی از گوگل به خبرنگاران گفت: «از کجا می‌دانید که ما درحال تحقیق و بررسی فعالیت آن‌ها نیستیم؟»

ائتلافی از دادستان‌های کل ایالات متحده، فعالیت‌های گوگل را تحت بررسی عمیق قرار می‌دهند

هدف بررسی موشکافانه‌ی فعالیت‌های گوگل ازسوی مقام‌های قضایی کالیفرنیا هنوز مشخص نیست. دفتر دادستان کل می‌گوید باهدف حفظ یکپارچگی و انسجام بررسی‌ها، هیچ اظهارنظری پیرامون فعالیت‌ها انجام نمی‌شود. گوگل هم پاسخی درباره‌ی اخبار جدید به رسانه‌ها ابلاغ نکرد.

گزارش جدید پیرامون تحقیق و بررسی از گوگل در کالیفرنیا در اوج انتقادهای شدید به شرکت در حوزه‌ی انحصارطلبی منتشر شد. وزارت دادگستری ایالات متحده نیز رفتارهای انحصارطلبانه و ضد رقابت گوگل را به‌صورت جدی تحت بازرسی قرار داده است. حتی پیش‌بینی می‌شود که این وزارت‌خانه در تابستان جاری، شکایتی را علیه غول موتور جست‌وجو به جریان بیندازد. اخبار دیگر ادعا می‌کنند که در ماه جاری، جلسه‌ی استماعی در کمیته‌ی ضد انحصار مجلس نمایندگان ایالات متحده برگزار می‌شود که مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای، درکنار مدیران عامل از شرکت‌های فیسبوک و آمازون در آن حاضر خواهد بود. جلسه‌ی استماع، بخشی از برنامه‌ی گسترده‌تر بررسی انحصارطلبی در سیلیکون‌ولی به شمار می‌رود.

گوگل / Google

گوگل هدف شکایت‌هایی از سوی دیگر دادستان‌های کل از ایالت‌های آمریکا قرار دارد. غول موتور جست‌وجو، در ماه مه هدف شکایتی ازسوی دادستان کل آریزونا قرار گرفت که کلاهبرداری از مصرف‌کننده‌ها را به‌عنوان موضوع شکایت مطرح می‌کرد. مارک برنویچ، دادستان کل آریزونا، گوگل را متهم کرده بود که کاربران را با هدف جمع‌آوری اطلاعات مکانی از گوشی‌های هوشمند، فریب می‌دهد.

در ماه فوریه، دادستان کل نیومکزیکو از گوگل شکایت کرده بود. هکتور بالدراس، گوگل را به نقض قوانین فدرال در حوزه‌ی حریم خصوصی کودکان در پلتفرم‌های آموزشی متهم کرده بود. شکایت بالدراس ادعا می‌کرد که غول موتور جست‌وجو، اطلاعات مکانی دانش‌آموزان را درکنار رمزهای عبور و وب‌سایت‌هایی که بازدید کرده‌اند، ذخیره می‌کند.

فشارهای متعدد از مقام‌های دولت فدرال و ایالت‌های متعدد آمریکا بر گوگل، این شرکت را در وضعیت نه‌چندان مناسبی ازلحاظ فشارهای حقوقی قرار می‌دهد. به‌علاوه، چنین شکایت‌هایی روی اعتبار غول موتور جست‌وجو نزد کاربران هم تأثیر می‌گذارد و شاید به مرور، منجر به تغییراتی در ساختارهای اجرایی و مدیریتی شرکت هم بشود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات