مایکروسافت به سمت ارزش بازار دو تریلیون دلاری حرکت می‌کند

سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
برخی تحلیل‌گران اقتصادی اعتقاد دارند مایکروسافت زودتر از پیش‌بینی‌های گذشته به ارزش بازار دو تریلیون دلاری خواهد رسید و شاید اپل را هم شکست دهد.
تبلیغات

ارزش سهام مایکروسافت در سال ۲۰۲۰ با رشد ۱۵ درصدی مواجه شد و آن‌ها برخلاف بسیاری از شرکت‌ها، ضربه‌ی زیادی از شیوع ویروس کرونا متحمل نشدند. برخی تحلیل‌گران اعتقاد دارند ردموندی‌ها هنوز ظرفیت بالایی برای رشد و افزایش ارزش سهام خواهند داشت. آن‌ها با تکیه بر رشد و پیشرفتی که کسب‌وکار ابری مایکروسافت در بخش آژور داشت، پیش‌بینی می‌کنند که شرکت به‌زودی از مرز ارزش بازار دو تریلیون دلار عبور خواهد کرد.

فیلیپ وینسلو، یکی از تحلیل‌گرانی است که رشد قابل‌توجه را برای مایکروسافت پیش‌بینی کرده و عملکرد آن‌ها را در مسیر رشد قابل‌توجه می‌داند. او پیش‌بینی خود را درباره‌ی ارزش سهام شرکت، از ۲۰۵ به ۲۵۰ دلار افزایش داد و دلیل اصلی این افزایش را نیز قدرت و رشد بالای سرویس‌های ابری ردموندی‌ها می‌داند. وینسلو در بخشی از تحلیل خود می‌گوید تمایل رو به رشد شرکت‌ها در استفاده از خدمات ابری، در دوران شیوع همه‌گیری بیشتر هم شد و آژور احتمالا منفعت زیادی از این روند خواهد برد. او می‌گوید شرکت‌هایی که قبلا نیازی به سرویس‌های ابری حس نمی‌کردند، امروز به مشتریان بالقوه‌ای تبدیل شده‌اند.

هنوز سرویس ابری آمازون موسوم به AWS لقب بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده‌ی ابری جهان را یدک می‌کشد. وینسلو اعتقاد دارد مایکروسافت در مسیر کاهش فاصله با آمازون قرار دارد و فاصله‌ی خود را با شرکت سوم یعنی گوگل کلاد افزایش می‌دهد. سرمایه‌گذاران هم‌اکنون نیز ظرفیت‌های سرویس ابری مایکروسافت را درک کرده‌اند و تمایل بیشتری برای خرید سهام نشان می‌دهند. ازطرفی تحلیل‌گران می‌گویند هنوز ظرفیت کامل کسب‌وکار ابری به نتیجه‌های مالی و اقتصادی قابل‌توجه در بازار سهام نینجامیده است.

لزوما همه‌ی تحلیل‌گران با نظر وینسلو درباره‌ی آژور موافق نیستند. تحلیل اجماعی در وال استریت پیش‌بینی می‌کند که رشد درآمدی ردموندی‌ها از ۵۹ درصد در فصل چهارم سال جاری به ۴۲ درصد در سال مالی ۲۰۲۱ می‌رسد و پس از آن در حدود ۳۰ درصد ادامه پیدا می‌کند. وینسلو این اظهارنظر را محافظه‌کارانه می‌داند و معتقد است آژور سرعت رشدی بسیار بیشتر از رقبای بزرگ خود یعنی آمازون و گوگل و علی‌بابا خواهد داشت. او اعتقاد دارد نرخ رشد مایکروسافت در سه تا پنج سال آینده در محدوده‌ی دورقمی ادامه پیدا می‌کند که منجر به رسیدن به ارزش بازار دو تریلیون دلاری خواهد شد. وینسلو، زمان احتمالی رسیدن مایکروسافت به ارزش بازار دو تریلیون دلاری یا ارزش سهام ۲۸۳ دلار را سال ۲۰۲۳ می‌داند. به‌هرحال مایکروسافت اکنون هم با ارزش بازار ۱/۴ تریلیون دلاری و در نزدیکی اپل، از ارزشمندترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات