آیپد چگونه از دستگاه مصرف کننده محتوا به ابزاری سودمند برای تولید و افزایش بهره‌وری تبدیل شد؟

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آیپد امروز به‌عنوان یکی از برترین دستگاه‌های پردازشی شناخته می‌شود که به‌مرور، از یک دستگاه مصرفی صرف به ابزاری الزامی برای بسیاری از مردم تبدیل شده است.
تبلیغات

در سال‌های گذشته، نقش آیپد در خانواده‌ی محصولات اپل به‌صورت کاملا جدی تغییر کرده است. زمانی اپل، تنها یک مدل تبلت آیپد به فروش می‌رساند و امروز شاهد عرضه‌ی انواع نسخه‌ها با هدف‌گیری انواع مخاطبان و کاربران هستیم. آیپد، در سال‌های گذشته همیشه در جایگاه برتر بازار تبلت قرار داشت و به گواه بسیاری از کارشناسان، رقبای اندرویدی توانایی نزدیک شدن به آن را هم نداشتند. امروز، آیپد توسط بسیاری از کاربران برای وظایف مهم پردازشی و تولیدی استفاده می‌شود و حتی چشم‌اندازی به بزرگی جایگزین کردن لپ‌تاپ را در پیش روی خود می‌بیند.

سخت‌افزار آیپد

اپل در سال‌های گذشته به‌مرور سخت‌افزار آیپد و لوازم جانبی آن را حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر کرده است. امروز بسیاری از مردم حتی به یاد نمی‌آورند که اپل، یک داک کیبورد برای نسل اول آیپد هم طراحی و تولید کرده بود. داک مذکور، محدودیت‌های زیادی داشت و به‌هیچ‌وجه کارایی تبلت آیپد را افزایش نمی‌داد. این کیبورد تنها در حالت عمودی کاربرد داشت و با ابعاد بزرگ و روش نصب دشوار، عملا هیچ مزیتی را به دستگاه اپل اضافه نمی‌کرد. با معرفی نهایی اسمارت کیبورد و اسمارت کیبورد پرو، اپل لوازم جانبی آیپد را چند سطح بهبود داد. اگرچه آن‌ها هم محصولاتی عالی نبودند، اما به‌هرحال پایه‌های طراحی و توسعه‌ی مجیک کیبورد مجهز به ترک‌پد را ساختند.

امروزه بسیاری از کاربران حرفه‌ای دنیای فناوری‌، از آیپد پرو در ترکیب با مجیک کیبورد برای کارهایی جدی همچون ویرایش و تولید محتوا و حتی تولید پادکست استفاده می‌کنند. تجربه‌های این کاربران نشان می‌دهد که آیپدهای جدید، ‌عملکردی عالی در افزایش بهره‌وری دارند و شاید به‌مرور، به دستگاهی الزامی برای هر تولیدکننده‌ی محتوا تبدیل شوند.

اپل درکنار عرضه‌ی سخت‌افزار جانبی برای آیپد پرو، تجهیزات مذکور را برای نسخه‌های پایین‌رده نیز توسعه می‌دهد. درنتیجه کاربران حتی در استفاده از آیپد ارزان‌قیمت ۳۲۹ دلاری هم می‌توانند از ابزارهای کاربردی همچون اسمارت کیبورد و اپل پنسل استفاده کنند.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

سخت‌‌افزار خود آیپد هم در سال‌های گذشته بهبودهای متعددی را تجربه کرد. امروز می‌توان ادعا کرد که تمامی محصولات اپل در خانواده‌ی آیپد، ظرفیت و توانایی انجام تمامی وظایف مدنظر کاربر را دارند. پردازنده‌های قدرتمند، هماهنگی مناسب سخت‌افزار و نرم‌افزار، اکوسیستم نرم‌افزاری عالی و پشتیبانی از قابلیت‌های به‌روز ارتباطی، آیپد را به گزینه‌ای حرفه‌ای تبدیل کرده است.

نرم‌افزار آیپد

اکوسیستم نرم‌افرای اپل، دلیل اصلی بسیاری از خریداران برای انتخاب آیپد است

همان‌طور که گفته شد، اکوسیستم نرم‌افزاری اپل به‌عنوان یکی از مزیت‌های اصلی رقابتی آن‌ها شناخته می‌شود. بسیاری از کاربران نیز به‌خاطر همین قابلیت‌های نرم‌افزاری، آیپد را به دستگاه اصلی خود تبدیل کرده‌اند. تصمیم حیاتی اپل در سال ۲۰۱۹ و جدا کردن سیستم‌عامل آیپد (iPadOS) از iOS، احتمالا در همین مسیر منجر به پیشرفت‌های بیشتری خواهد شدو

یکی از تغییرات مهمی که در iPadOS دیده می‌شود، ارائه‌ی تجربه‌ی دسکتاپ از وب‌‌سایت‌ها در آیپد است. پیش از تغییر اخیر، وب‌سایت‌ها در سافاری آیپد با بهینه‌سازی مخصوص موبایل نمایش داده می‌شدند. درنتیجه اکنون آیپد، وب‌سایت‌ها را مانند مک دریافت کرده و رندر می‌کند. به‌علاوه، متن‌ها و دکمه‌های کوچک به‌اندازه‌ی کافی بزرگ شده‌اند تا در کاربری لمسی مشکل خاصی ایجاد نکنند. ترکیب قابلیت جدید با مجیک کیبورد برای کاربرانی که از آیپد برای وب‌گردی استفاده می‌کنند،‌ دستاورد بزرگ و مهمی محسوب می‌شود.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

از قابلیت‌های کلیدی دیگر در iPadOS می‌توان به اپلیکیشن Files اشاره کرد. اپلیکیشن جدید به کاربر امکان می‌دهد تا هرگونه فلش یا هارد درایو اکسترنال را ازطریق پورت‌های موجود در آیپد یا با استفاده از پورت‌های تبدیلی، به آیپد متصل کرده و اطلاعات موجود در آن را مشاهده و ویرایش کند. با قابلیت جدید، اپلیکیشن‌های متفرقه هم کارایی بیشتری خواهند داشت. قطعا اپل در نسخه‌ی بعدی iPadOS قابلیت‌های بیشتری را هم به سیستم‌عامل اضافه می‌کند که کاربردی شدن دستگاه را چندبرابر خواهد کرد.

قابلیت‌های کنونی iPadOS و iOS اکنون شباهت‌های زیادی به هم دارند. ازطرفی قطعا اپل در جدا کردن سیستم‌‌های عامل موبایلی خود برنامه‌‌ای جدی در سر داشته است. می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده، قابلیت‌های متعدد پیشرفته‌ای با تمرکز بر تولید و بهره‌وری در آیپد، به سیستم‌عامل اختصاصی آن افزوده شود.

وضعیت کنونی آیپد در بازار، آن را به دستگاهی ترکیبی بین مصرف و تولید محتوای مبتنی بر بهره‌وری تبدیل می‌کند. امروزه کاربران بسیاری با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته‌ی جدید در دستگاه و ترکیب آن با لوازم جانبی، حتی آیپد را به وسیله‌ی اصلی تولید محتوا تبدیل می‌کنند. به‌هرحال در سال‌های گذشته، اپل تلاش کرد تا تبلت تاریخی خود را به دستگاهی مرسوم‌تر برای مردم تبدیل کند و امروز شاهد این هستیم که کوپرتینویی‌ها، آینده‌ای بزرگ همچون جایگزین کردن لپ‌تاپ را برای آن در نظر دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات