دودل جدید گوگل، زیبایی‌های مجمع الجزایر گالاپاگوس را به‌تصویر می‌کشد

یک‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل امروز دودل جدیدی در پلتفرم خودش جای داده که حاوی تصاویری جالب از مجمع‌الجزایر گالاپاگوس است و برخی از دیدنی‌های آن را به‌تصویر می‌کشد.
تبلیغات

مجمع‌الجزایر گالاپاگوس که در ۹۲۶ کیلومتری غرب اکوادور جای گرفته، منطقه‌ای شامل ۷٬۸۸۰ کیلومتر مربع خشکی و ۴۵٬۰۰۰ کیلومتر مربع دریا است. این مجمع‌الجزایر نخستین بار توسط چارلز داروین و مطرح‌شدن نظریه‌ی انتخاب طبیعی توسط او بر سر زبان‌ها افتاد. داروین سفری دریایی با نام بیگل دارد و طی همین سفر بود که گونه‌های جانوری و گیاهی منحصربه‌فرد مجمع‌الجزایر گالاپاگوس موردمطالعه واقع شدند. گوگل به‌منظور گرامیداشت چهل‌و‌دومین سالگرد ثبت‌شدن مجمع‌الجزایر گالاپاگوس به‌عنوان میراث جهانی یونسکو، صفحه‌ی اصلی خود را با چندین اسلاید از این جزایر به‌روزرسانی کرده است.

امروزه در ۱۹ جزیره‌ی موجود در این منطقه که به‌طور عمده غیرقابل‌سکونت هستند صدها نوع گونه‌ی گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد دیده می‌شود، گونه‌هایی که نمونه‌ی آن‌ها در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد و از بین آن‌ها می‌توانیم به لاک‌پشت غول‌پیکر گالاپاگوس اشاره کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد لاک‌پشت گالاپاگوس بزرگ‌ترین لاک‌پشت زنده در سراسر دنیا است. این لاک‌پشت غول‌پیکر بزرگترین گونه‌ی زنده‌ی تیره‌ی سنگ‌پشت به‌حساب می‌آید و با داشتن ۴۰۰ کیلوگرم وزن و بیش از ۱/۸ متر طول، دهمین جانور سنگین جهان است.

لاک‌پشت گالاپاگوس نخستین جانوری است که در اسلایدهای دودل امروز گوگل به‌نمایش درمی‌آید. گوگل تصمیم گرفته است دودل جدیدی را در قالب چندین اسلاید ارائه دهد و به بررسی زیبایی‌های این مجمع‌الجزایر بپردازد. دقیقا در همین روز در سال ۱۹۷۸، مجمع‌الجزایر گالاپاگوس به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی توسط سازمان یونسکو انتخاب شدند.

دودل گوگل مجمع‌الجزایر گالاپاگوس

یکی از اسلایدهای دودل جدید گوگل

یونسکو (UNESCO) که مخفف عبارت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد است برچسب میراث جهانی را به برخی نقاط دیدنی درسراسر دنیا یا مناطقی که ازلحاظ فرهنگی، تاریخی، علمی یا هر زمینه‌ی دیگری دارای اهمیتی زیاد هستند، اعطا می‌کند. به‌لطف اعطای این برچسب، مناطق موردبحث طبق معاهدات بین‌المللی تحت محافظت قانونی قرار می‌گیرند.

از بین دیگر مناطقی که جزو میراث جهانی یونسکو به‌حساب می‌آیند و پیش‌تر در دودل‌های گوگل ظاهر شده‌اند می‌توانیم به صخره‌های موهر و جزیره‌ی اسکلیگ مایکل اشاره کنیم. اسکلیگ مایل جزیره‌ای است که در چند کیلومتری ساحل ایرلند قرار گرفته و ازلحاظ عرفانی اهمیتی ویژه دارد و محل صومعه‌‌هایی است که قرن‌ها پیش توسط راهب‌ها ساخته شده بودند. این جزیره نخستین‌بار در پی اکران یکی از فیلم‌های جدید سری استار وارز به‌محبوبیت رسید.

دیدار معروف چارلز داروین با مجمع‌الجزایر گالاپاگوس در سال ۱۸۳۵ اتفاق افتاد، دقیقا در زمانی که این دانشمند در حال سفر‌ به دور دنیا برای مطالعه روی مناطق مختلف بود. داروین که در آن دوران‌ها به‌طور عمده به علم زمین‌شناسی علاقه داشت در یادداشت‌های خود از مجمع‌الجزایر گالاپاگوس با نام «جزیره‌ی دهانه‌ها» یاد می‌کند و ازطریق مشاهدات خود به ارائه‌ی توضیحاتی درمورد نحوه‌ی شکل‌گیری توف آتش‌فشانی می‌پردازد. او در بررسی‌هایش به‌شکلی غیرمنتظره متوجه شد مرغ‌های مقلد در هر جزیره با یک‌دیگر تفاوت‌هایی دارند، همین مشاهده بود که درنهایت به ارائه‌ی نظریه‌ی تکامل ازسوی داروین منتهی شد؛ نظریه‌ای که جزئیات آن در کتاب خاستگاه گونه‌ها (متعلق‌به سال ۱۸۵۹) آمده است.

اسلایدهای دودل جدید گوگل افزون‌بر لاک‌پشت غول‌آسای گالاپاگوس شامل موارد دیگری همچون پرنده‌ی کودن پا‌ آبی، ایگوانا، فک خزپوش و تنها پنگوئن زنده‌ای است که امروزه در بخش شمالی خط استوا جای گرفته.  

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد دودل جدید گوگل دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات