چرا خودروهای الکتریکی محبوب هستند؟

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
خودروهای الکتریکی دارای مزایایی از جمله هزینه‌ی سوخت پایین، شارژ در خانه، هزینه‌ی تعمیر و نگه‌داری پایین، کم‌صدا بودن و راحتی سواری هستند که باعث اقبال خریداران به آن‌ها شده است.
تبلیغات

افراد زیادی هستند که در خرید خودروی الکتریکی یا بنزینی تردید دارند و هنوز نتوانسته‌اند تصمیم نهایی خود را بگیرند. طرفداران خودروهای برقی برای تصمیم خود دلایلی ارائه می‌دهند که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

Chevrolet Bolt / شورولت بولت

۱. هزینه‌ی تعمیر و نگه‌داری کمی دارند

کسانی که پیش از این مالک خودرو برقی بوده‌اند، اعتراف می‌کنند که این خودروها، هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری کمی دارند. به گزارش کانسیومر ریپورتس، بیشتر خودروهای الکتریکی هزینه‌ی تعمیر و نگه‌داری کمتری نسبت به مدل‌های احتراق داخلی دارند؛ زیرا قطعات کمتری دارند و ساده‌تر هستند و نیازی به تعویض روغن ندارند. 

۲. هزینه‌های سوخت کمتری دارند

کسانی که از خودروهای برقی بهره می‌برند، می‌توانند ماهانه صدها دلار پس‌انداز کنند. در مقابل، خودروهای بنزینی را داریم که اکثر افراد از آن‌ها برای رانندگی استفاده می‌کنند و هر ماه هزینه‌های زیادی را برای پر کردن باک این خودروها می‌پردازند. البته بستگی به شیوه استفاده شخصی افراد نیز دارد و این همان چیزی است که وزارت انرژی ایالات متحده می‌گوید:

هزینه‌ی سوخت خودروهای الکتریکی در یک مسیر مشخص، به‌طور متوسط​​ نصف خودروهای معمولی بنزینی است. علاوه بر این، برخی از تاسیسات شارژ در شب حتی خدمات ارزان‌تری نیز ارائه می‌دهند که می‌تواند هزینه‌ی برق مشتریان را کاهش دهد. برای افراد معدودی که دارای سیستم خورشیدی خانگی هستند، هزینه‌ی سوخت خودروی برقی به‌طور بالقوه می‌تواند به‌طور کامل حذف شود.

۳. خداحافظی با پمپ بنزین و شارژ خودرو در خانه

بسیاری از مالکین خودروهای برقی (نه همه‌ی آن‌ها)، بیشتر کارهای مربوط به شارژ خودرو را در خانه انجام می‌دهند. آن‌ها وقتی به خانه می‌آیند، شارژر خودرو را وصل می‌کنند و صبح شارژ به پایان خواهد رسید. بسیاری از مالکین معتقد هستند که این بزرگ‌ترین دلیل برای تمایل نداشتن به خرید دوباره خودروی بنزینی است.

Chevrolet Bolt / شورولت بولت

۴. خودروهای برقی کم‌صدا هستند

هنگامی که نظر مالکان را درباره‌ی خودروهای برقی می‌رسید، اولین واکنش مثبت آن‌ها به کم‌صدا بودن است. افرادی که برای اولین‌بار سوار خودروی الکتریکی می‌شوند، خیلی سریع به کم‌صدا بودن این خودروها پی می‌برند و معمولاً از این تجربه احساس رضایت می‌کنند. ویدئوهای زیادی در یوتیوب وجود دارد که واکنش بسیاری از افراد را در اولین ورود به خودروی برقی ثبت کرده‌اند و می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد.

۵. شتاب آنی و رضایت از رانندگی

معمولاً مالکان خودروهای برقی از شتاب آن و تجربه‌ی رانندگی با این خودروها، احساس رضایت می‌کنند. این خودروها در مسیرهای شیب‌دار (مانند بالا رفتن از کوه) نیز عملکرد مناسب و قابل قبولی دارند. برخی افراد ممکن است تصور کنند که خودروهای برقی مانند شورولت بولت یا تسلا مدل ۳ در بالا رفتن از مسیرهای شیب‌دار و کوهستانی مشکل دارند، اما باید بدانید که خودروهای بنزینی نیز در بالا رفتن از چنین مسیرهایی با مشکل روبه‌رو هستند. 

۶. احیای انرژی

یکی دیگر از دلایل تمایل مشتریان به خرید خودروی الکتریکی، بازیابی انرژی است. خودروهای بنزینی هرگز چنین قابلیتی ندارد و این ویژگی تنها در خودروی هیبریدی و برقی دیده می‌شود. استفاده از این قابلیت در خودروهای الکتریکی، می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود و در بلندمدت، هزینه‌های این خودروها را کاهش دهد.  

قیمت خودروی برقی؛ بزرگ‌ترین مانع

احتمالاً بزرگ‌ترین بحث علیه خودروهای برقی تا به امروز، قیمت آن‌ها بوده است. اما این روند به سرعت در حال تغییر است و پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آینده و با فراگیر شدن خودروهای برقی و گسترش زیرساخت‌های شارژ، این مانع نیز برطرف شود. هم‌اکنون بسیاری از خودروسازان بزرگ جهانی مانند تسلا، فولکس‌واگن، جنرال موتورز، مرسدس بنز، فورد و جیلی به‌شدت برای توسعه فناوری باتری خودروی الکتریکی و زیرساخت‌های شارژ آن‌ها تلاش می‌کنند. قطعاً دنیای آینده از آن خودروهای برقی خواهد بود و روزی قیمت این محصولات به خودروهای بنزینی معمولی خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات