بوئینگ باوجود ممنوعیت پرواز، تولید هواپیمای 737 مکس را ادامه می‌دهد

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فرایند تولید بوئینگ ۷۳۷ مکس باوجود ممنوعیت این پرنده‌ی خبرساز، هنوز ادامه دارد و شرکت آمریکایی به آینده‌ی محصول خود امیدوار است.
تبلیغات

بوئینگ چند روز پیش فرایند تولید هواپیمای خبرساز و چالشی خود، ۷۳۷ مکس را مجددا شروع کرد. سازمان هوایی فدرال آمریکا، از مدتی پیش پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام کرده است و هنوز خبری از اهدای مجوز مجدد نیست. ازطرفی در دوران بحرانی کنونی، علاوه بر مشکل ممنوعیت پرواز ۷۳۷ مکس، شاهد کاهش قابل‌توجه تقاضای خطوط هوایی هستیم. منع مسافرت‌های بین‌المللی و بحران‌های اقتصادی شرکت‌های هوایی باعث شد تا آن‌ها فعلا برنامه‌ای برای سفارش هواپیماهای جدید نداشته باشند.

خبر ادامه‌ی تولید هواپیمای بوئنیگ ۷۳۷ مکس در شرایطی منتشر شد که بوئینگ ازلحاظ مدیریت هزینه‌ها خصوصا در بخش نیروی انسانی چالش‌های زیادی دارد. آن‌ها چندی پیش از تعدیل ۶،۷۷۰ نیروی کار خبر دارند. به‌علاوه، ۵،۵۲۰ نیروی دیگر نیز به‌صورت داوطلبانه کار خود را ترک کردند.

بوئینگ برای حفظ ارتباط با تأمین‌کننده‌های قطعات، باید تولید هواپیما را ادامه دهد

همان‌طور که گفته شد، خطوط هوایی متعددی در سرتاسر جهان، خرید هواپیماهای جدید را به تأخیر انداخته یا به‌صورت کامل لغو کرد‌ه‌اند. صنعت حمل‌ونقل در دوران بحران ویروس کرونا شرایط نگران‌کننده‌ای را سپری می‌کند که چنین بازخوردی ازسوی فعالان آن، دور از انتظار نیست. به‌هرحال تصمیم و رویکرد مشتریان باعث شد تا بوئینگ نیز برنامه‌ی تولید خود را برای چند سال آینده، کاهش دهد.

باوجود برنامه‌های کاهش تولید که در بوئینگ اجرا می‌شود، آن‌ها تولید مجدد هواپیمای 737Max را شروع کرده‌اند. هواپیمایی که در مارس ۲۰۱۹ پس از دو سقوط مرگ‌بار و کشته شدن ۳۴۶ مسافر و خدمه، از پرواز منع شد. شرکت آمریکایی پس از توقف پرواز، فرایند تولید را ادامه داد و درنهایت ۴۰۰ هواپیمای ۷۳۷ مکس در انبارها داشت که نمی‌توانست آن‌ها را به مشتریان تحویل دهد. در ماه ژانویه‌ی سال جاری، با ادامه پیدا کردن تأخیر و لغو درخواست‌ها،‌ تولید هواپیما نیز متوقف شد. دلیل دیگر توقف، تأخیری بود که در اهدای مجدد مجوز پرواز ازسوی مقام‌‌های فدرال ایجاد می‌شود. بوئینگ اکنون پیش‌بینی می‌کند که تأییدیه‌ی پرواز تا میانه‌ی سال جاری اهدا خواهد شد.

بوئینگ 737 Max

توقف تولید بوئینگ ۷۳۷ مکس در ماه ژانویه به دلیل شیوع کووید ۱۹ نبود. درواقع آمریکایی‌ها به‌خاطر عدم توانایی در تحویل نمونه‌های ساخته شده، با مشکل مدیریت انبار و نگه‌داری روبه‌رو بودند. ازطرفی اگر بوئینگ باز توقف تولید ۷۳۷ مکس را ادامه می‌داد، با مشکل همکاری با تأمین‌کننده‌ها روبه‌رو می‌شد. تأمین‌کننده‌هایی که اگر بوئینگ از آن‌ها قطعه نمی‌خرید، توانایی ادامه‌ی فعالیت نداشتند. مدیرعامل بوئینگ، دیو کالهون، در جلسه‌ی سالانه با سرمایه‌گذاران در ماه آوریل، اهمیت حمایت از تأمین‌کننده‌های قطعه را شرح داد. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «اگر زنجیره‌ی تأمین از بین برود، ما هیچ چیز برای مونتاژ و ساختن هواپیما نخواهیم داشت. به همین سادگی».

با افزایش شیوع کرونا و لغو بسیاری از پروازهای بین‌المللی، خطوط هوایی در سرتاسر جهان سفارش‌های خود را برای هواپیماهای جدید لغو کردند. شرکت‌های هوایی و لیزینگ‌‌ها از زمان شیوع بحران، سفارش خرید ۲۹۹ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس را لغو کرده‌اند. ۲۴۰ سفارش دیگر نیز شاهد تغییر وضعیت سفارش بودند و بوئینگ آن‌ها را دیگر در مجموع سفارش‌های رسمی محاسبه نمی‌کند.

بوئینگ 737 Max

بوئینگ هنوز ۳،۸۰۰ سفارش برای هواپیمای ۷۳۷ مکس دارد. از میان خطوط هوایی مشتری بوئینگ، بسیاری از آ‌ن‌ها که به‌خاطر مشکل نگه‌داری از هواپیماها، سفارش را به تأخیر انداخته‌اند، امیدوار به تحویل سریع‌تر هواپیماها هستند. گری کلی، مدیرعامل شرکت هوایی Southwest در ابتدای ماه جاری در جلسه با سهام‌داران پیرامون برنامه‌های خرید ۷۳۷ مکس گفت: «ما هنوز تمایل داریم تا ۷۳۷ مکس را به مجموعه‌ی پروازی خود اضافه کنیم. هواپیمای مکس، مزیت‌های زیادی نسبت به نسل قبلی ۷۳۷ دارد که اکنون در خطوط هوایی ما استفاده می‌شود. این هواپیمای مصرف سوخت پایین‌تری دارد و یک هواپیمای عالی به شمار می‌رود. ما در شرایط کنونی تمایل زیادی داریم تا تعدادی از هواپیماهای قدیمی خود را بازنشسته کنیم. با این کار، هزینه‌های بالای تعمیر و نگه‌داری آن‌ها را کاهش می‌دهیم و مدل‌های قدیمی را با نمونه‌های جدید، جایگزین می‌کنیم».

شرکت Southwest، مالک ۳۴ فروند ۷۳۷ مکس است که فعلا اجازه‌ی پرواز ندارند و از این لحاظ، رکورددار محسوب می‌شود. بوئینگ ۲۵ سفارش دیگر نیز برای این شرکت آماده خواهد کرد. البته Southwest قبلا با بوئینگ به توافق رسیده بود که تعداد سفارش‌های خود را برای سال جاری و آینده کاهش دهد و تعداد ۲۵ سفارش، پس از کاهش آماده شد. آن‌ها ابتدا تصمیم داشتند تا از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، ۱۰۷ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس خریداری کرده و ۱۹ فروند دیگر را هم به‌کمک شرکت‌های لیزینگ هواپیمایی به خطوط خود اضافه کنند. از زمان تصمیم‌گیری آن‌ها تاکنون تنها سه فروند هواپیما تحویل داده شده است که دلیل اصلی آن نیز ممنوعیت پرواز بود. توافق جدید آن‌ها، شامل دریافت ۴۸ فروند هواپیما تا پایان سال ۲۰۲۱ می‌شود و ۵۹ سفارش، لغو خواهد شد.

کلی در جلسه با سهام‌داران و پس از اعلام اولین فصل ضرردهی پس از ۱۱ سال، به آن‌ها گفت که قطعا شرکتش اکنون به هواپیماهای ۷۳۷ مکس احتیاجی ندارد. درواقع آن‌ها اکنون به هیچ‌یک از هواپیماهای خود نیاز ندارند. پیش‌بینی‌های کلی و شرکتش نشان می‌دهد که آن‌ها تا ماه نوامبر، برنامه‌ای برای پرواز با هواپیماهای ممنوع شده ندارند. درواقع شرکت تلاش می‌کند تا با نشان دادن زنده بودن سفارش‌ها، خود را برای دوران بازگشت ۷۳۷ مکس به آسمان، آماده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات