بوئینگ کاهش یا توقف تولید هواپیمای 737 Max را بررسی می‌کند

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بوئینگ تصمیم دارد تا تولید انبوه هواپیمای 737 Max خود را کاهش دهد. همین خبر موجب کاهش ارزش سهام شرکت در روزهای اخیر شده است.
تبلیغات

بوئینگ احتمالا تولید هواپیمای 737 مکس خود را کاهش می‌دهد یا حتی آن را متوقف خواهد کرد. تصمیم‌گیری مدیران شرکت آمریکایی تصمیم بین دو رویکرد مذکور را در نظر دارند و یکی از دلایل بررسی عمیق‌تر آن‌ها، عقب افتادن زمان بازگشت 737 مکس به خطوط هوایی است. آخرین اخبار، زمان امکان پرواز مجدد هواپیمای مذکور را سال ۲۰۲۰ اعلام کرده‌اند. به‌هرحال تصمیم‌گیری احتمالی بوئینگ باعث شد تا ارزش سهام این شرکت در هفته‌ی جاری میلادی با کاهش روبه‌رو شود.

مدیران شرکت هواپیماسازی بوئینگ قبلا به سرمایه‌گذاران خود هشدار داده بودند که درصورت ادامه‌دار شدن دوران ممنوعیت پرواز مدل 737 مکس، شاید کاهش یا توقف تولید را در نظر بگیرند. دنیس مولنبرگ، مدیرعامل بوئینگ، در هشدار خود گفته بود که توقف تولید، کمتر از کاهش خروجی هواپیمای مذکور خسارت مالی به‌همراه خواهد داشت.

بوئینگ در بیانیه‌ای که به CNBC ارسال کرده بود، گفت:

ما به همکاری خود با سازمان FAA و تنظیم‌گران قانونی بین‌المللی ادامه می‌دهیم تا تأییدیه‌های لازم را برای بازگشت هواپیمای Max به سرویس دریافت کنیم. ما تصمیم‌گیری‌های کاهش یا عدم کاهش تولید را براساس زمان و شرایط بازگشت هواپیما به خطوط پروازی ارزیابی می‌کنیم. زمان بازگشت به سرویس مکس نیز به تأییدیه‌های تنظیم‌گری قانونی بستگی دارد و شاید در حوزه‌های قضایی گوناگون متفاوت باشد.

بوئینگ در ماه آوریل سال جاری، تولید 737 مکس را به‌میزان ۲۰ درصد از ۵۲ هواپیما در ماه به ۴۲ هواپیما در ماه کاهش داد. رسوایی بزرگی که طی پنج ماه، حول پرفروش‌ترین هواپیمای این شرکت رخ داد، موجب تصمیم‌گیری به کاهش تولید شد. تنظیم‌گران قانونی در سرتاسر جهان به‌خاطر حوادث متعدد سقوط 737 مکس، این هواپیما را از پرواز منع کردند.

شرکت بوئینگ هفته‌ی گذشته تصدیق کرد که مقا‌م‌های قانونی تا پایان سال جاری میلادی، تأییدیه‌ی پرواز را برای 737 مکس صادر نخواهند کرد. البته مدیران قبلا چنین رویکردی را پیش‌بینی کرده بودند. به‌هرحال کاهش تولید بیشتر یا توقف تولید 737 مکس، فشارها را بر بوئینگ دوچندان می‌کند. آن‌ها هم‌اکنون نیز به‌خاطر ممنوعیت پرواز هواپیمای مذکور، چالش‌های مالی متعددی را تجربه می‌کنند. آن‌ها جریمه‌‌ای پنج میلیارد دلاری را متحمل شدند تا خسارت خطوط هوایی را تأمین کنند که از ممنوعیت پرواز 737 مکس متضرر شده بودند. شایان ذکر است توقف تولید این هواپیما، به شرکت‌های متعددی ضربه وارد می‌کند که قطعات تولیدی را تأمین می‌کنند. درواقع کل زنجیره‌ی تأمین بوئینگ، اثر توقف تولید را حس خواهند کرد.

بوئینگ ۷۳۷ / Boeing 737

ارزش سهام بوئینگ پس از اعلام خبر کاهش یا توقف تولید، با کاهش ۴/۳ درصدی به ۳۲۷ دلار رسید. ارزش سهام شرکت‌های وابسته به بوئینگ نیز کاهش قابل‌توجهی داشت. به‌عنوان مثال AeroSystems که بدنه‌ی 737 مکس را تولید می‌کند، با کاهش ارزش سهام به میزان ۱/۶ درصد مواجه شد. جنرال الکتریک نیز که به‌عنوان سازنده‌ی موتور هواپیمای مذکور شناخته می‌شود، ۱/۵ درصد کاهش ارزش سهام را تجربه کرد.

ممنوعیت پرواز 737 مکس علاوه بر بوئینگ به خطوط هوایی نیز خسارت‌هایی وارد می‌کند

ممنوعیت پرواز 737 مکس، هزینه‌های مالی متعددی را برای بوئینگ به‌همراه داشت چون آن‌ها قادر به تحویل محصول به مشتریان خود نبودند. شایان ذکر است شرکت‌های هواپیمایی سهم عمده‌ای از هزینه‌ی یک هواپیما را پس از دریافت نهایی آن پرداخت می‌کنند. سفارش‌های جدید برای 737 مکس نیز در طول سال جاری تقریبا به صفر رسید.

آژانس فدرال هوایی آمریکا FAA یکی از سازمان‌های تأثیرگذار بر قانون‌گذاری هواپیماهای ساخت این کشور محسوب می‌شود. آن‌ها هفته‌ی گذشته هشدار جدیدی را پیرامون بوئینگ صادر کردند که منجر به تغییر رویکرد و تصمیم‌گیری مدیران شرکت شد. در بخشی از هشدار FAA که به تنظیم‌گران قانونی ارسال شد، می‌خوانیم:

بوئینگ تلاش می‌کند تا برنامه‌ریزی زمانی جدید برای بازگشت هواپیما به سرویس پیاده کند. برنامه‌ی آن‌ها به‌خاطر تأخیرهایی که به دلایل گوناگون ایجاد خواهد شد، عملی نیست.سازمان FAA خاطرنشان می‌کند که برخی از بیانیه‌های عمومی بوئینگ با این هدف صادر شد تا سازمان را به تصمیم‌گیری و اقدام زودتر مجبور کند.

استیو دیکسون، مدیر سازمان FAA به CNBC گفته بود که احتمالا تنظیم‌گران قانونی بازگشت 737 مکس را به خطوط هوایی تا پیش از سال ۲۰۲۰ تأیید نخواهند کرد.

بوئینگ ۷۳۷ مکس / Boeing 737 Max

منابع آگاه نزدیک به بوئینگ می‌گویند که این شرکت تصمیم داشت تا تولید هواپیمای پرفروش خود را در سال آینده افزایش دهد. چالش‌های پیش‌آمده، مدیران هواپیماسازی آمریکایی را مجبور به عقب‌نشینی از برنامه‌ی توسعه کرد. آمارها نشان می‌دهد ارزش سهام بوئینگ از زمان دومین سقوط 737 مکس در سال جاری، ۲۰ درصد کاهش داشته و البته ارزش کنونی سهام آن‌ها نسبت به سال گذشته ۶ درصد بالاتر است.

زمان‌بندی بازگشت 737 مکس به پرواز، در ماه‌های گذشته به دفعات با تأخیر مواجه شد. خطوط هوایی از همین تأخیرها خسارت‌های متعددی تجربه کردند. به‌عنوان مثال خطوط هوایی American، پرواز هواپیمای مذکور را تا ماه آوریل سال آینده به تأخیر انداخت که ممنوعیت پرواز 737 مکس را در خطوط امریکن به یک سال می‌رساند. به‌هرحال این ممنوعیت صدها میلیون دلار به خطوط هوایی آمریکا و دیگر شرکت‌های بین‌المللی نیز خسارت وارد می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات