گوگل در سال ۲۰۱۹ حدود ۲/۷ میلیارد تبلیغات اینترنتی را مسدود یا حذف کرده است

جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل در مدیریت تبلیغات سرویس خود چالش‌های متعددی را تجربه می‌کند که از میان آن‌ها می‌توان به حذف و مسدودسازی تبلیغات غیرقانونی اشاره کرد.
تبلیغات

گوگل گزارش سالانه‌ای از بخش تبلیغات کسب‌وکار خود منتشر کرد که آمار مسدودسازی و حذف تبلیغات نامرتبط در آن دیده می‌شود. طبق گزارش شرکت، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲/۷ میلیارد تبلیغات مغایر با قوانین و سیاست‌های گوگل از پلتفرم‌های تبلیغاتی شرکت حذف شده‌اند. این آمار، نسبت به گزارش سال ۲۰۱۸ و حذف ۲/۳ میلیارد تبلیغات نامرتبط، افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. در بخشی از گزارش هم به تعداد حساب‌های کاربری تبلیغاتی مسدودشده در سال ۲۰۱۹ اشاره می‌شود که با تغییر نه‌چندان زیاد نسبت به سال ۲۰۱۸، حدود یک میلیون حساب کاربری عنوان شد.

در بخشی از گزارش گوگل، آمار شبکه‌ی ناشران تبلیغات نیز تشریح شده است. اهالی مانتین ویو می‌گویند در سال گذشته حساب کاربری ۱/۲ میلیون ناشر را حذف کرده‌اند. به‌علاوه، تبلیغات شرکت از ۲۱ میلیون صفحه‌ی وب نیز حذف شد که در شبکه‌ی ناشران قرار داشتند و قوانین حریم خصوصی را نقض کرده بودند.

جزئیات دیگری که در گزارش کسب‌وکار تبلیغات گوگل منتشر شد، مرتبط با حوزه‌های تمرکز تبلیغات مغایر با قوانین بود. شرکت می‌گوید سهم عمده‌ی تبلیغات متخلف، مرتبط با فعالیت‌های فیشینگ بوده‌اند که مشتریان تعویض پاسپورت را هدف قرار داده‌اند. گوگل می‌گوید این تبلیغات ظاهر شرکت‌های تمدید پاسپورت قانونی را داشته‌اند، اما اطلاعات حساس کاربران همچون شماره‌ی سرویس خدمات اجتماعی یا کارت اعتباری را به سرقت می‌بردند.

بیش از یک میلیون حساب کاربری تبلیغ‌دهنده متخلف مسدود شده است

از میان تبلیغات غیرقانونی که در سال گذشته در گوگل با افزایش همراه بودند، می‌توان به تبلیغات فریب‌دهنده‌ی کلیکی اشاره کرد که ظاهری شبیه به پیام‌های هشدار گوشی هوشمند یا کامپیوتر دارند. همچنین پیا‌م‌های تبلیغاتی غیرقانونی مرتبط با وام‌های شخصی نیز افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند که اطلاعات غلط را به مشتریان ارائه می‌کرده‌اند. گوگل برای جلوگیری از گسترش مجدد چنین تبلیغاتی، سیاست‌های خود را به‌روز کرد و از تبلیغ‌دهنده‌های حوزه‌ی خدمات وام درخواست می‌کند تا تمامی جزئیات، ریسک‌ها، مزایا و معایب سرویس خود را در تبلیغات شرح دهند.

گوگل / Google

تأثیر ویروس کرونا بر صنعت تبلیغات

مجرمان امنیتی در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ از هرگونه ابزاری برای سوءاستفاده از کاربران استفاده‌کرده‌اند. گوگل و شرکت‌های دیگر چالش‌های متعددی را در ماه‌های گذشته سپری کردند تا با چنین فعالیت‌هایی مقابله کنند. اهالی مانتین ویو گروهی اختصاصی را برای شناسایی فعالیت‌های مخرب در تبلیغات به‌کار گرفت. آن‌ها همچنین فناوری‌های پیشرفته‌تری را برای شناسایی تبلیغات پیاده‌سازی کردند و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری نیز اجرا شد. به‌عنوان مثال گوگل در ماه مارس و در پی افزایش شدید تبلیغات غیر قانونی مرتبط با فروش ماسک تنفسی، تمامی تبلیغات مرتبط با این کالاها را حذف کرد.

اسکات اسپنسر، معلون ارشد بخش ایمنی و حریم خصوصی تبلیغات گوگل می‌گوید:

ما ده‌ها میلیون تبلیغات مرتبط با ویروس کرونا را در ماه‌های گذشته مسدود کرده‌ایم. آن‌ها با مواردی همچون افزایش قیمت ناعادلانه، سوءاستفاده از کمبود کالاهای پزشکی در زنجیره‌های تأمین، ادعاهای دروغ پیرامون درمان بیماری و تبلیغات غیر قانونی مرتبط با تسهیلات بیکاری، قوانین ما را زیر پا گذاشته بودند.

گوگل در کنار حذف تبلیغات غیر قانونی مرتبط با ویروس کرونا، امکان انتشار اطلاعات مرتبط و صحیح را نیز در اختیار تبلیغ‌دهنده‌ها قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال آن‌ها اطلاع‌رسانی ازسوی سازمان‌های سلامتی، دولت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد را پیرامون برنامه‌های تسهیلاتی در دوران ویروس کرونا برای کسب‌وکارهای کوچک، فراهم کرده‌اند.

گزارش اخیر گوگل و جزئیات آن نشان می‌دهد که مقابله با مجرمان اینترنتی در سیستم تبلیغاتی گوگل چه دشواری‌هایی دارد. آن‌ها گروه‌های متشکل از هزاران متخصص دارند که وظیفه‌ی حفظ ایمنی و صحت سیستم تبلیغاتی را بر عهده گرفته‌‌اند. با این‌حال باز هم در گشت‌وگذارهای اینترنتی احتمالا با تبلیغات غیرقانونی در سایه‌ی تبلیغات گوگل مواجه شده‌اید. اعداد سرسام‌آوری که گوگل هرساله درباره‌ی مسدودسازی تبلیغات غیرقانونی منتشر می‌کند، به‌نوعی باعث راحتی خیال فعالان قانونی نیز می‌شود؛ فعالانی که اغلب خود را در رقابتی ناعادلانه دربرابر متخلفان اینترنتی می‌بینند.

آمارهای مرتبط با مقابله‌ی گوگل با تبلیغات مرتبط با ویروس کرونا نیز نشان می‌دهد که چگونه فرصت‌های جدید سوءاستفاده برای متخلفان ایجاد می‌شود و چه چالش‌هایی در پیاده‌سازی سیستم‌های کنونی یا جدید برای مقابله با آن‌ها وجود دارد. به‌عنوان مثال، باوجود پیاده‌سازی سیاست ممنوعیت تبلیغات ماسک، هنوز نمونه‌هایی از تبلیغات مذکور در سیستم گوگل دیده می‌شوند.

گوگل هفته‌ی گذشته اعلام کرد که برنامه‌ی اعتبارسنجی و تأیید تبلیغ‌دهنده‌ها را از تبلیغات سیاسی فراتر خواهد برد. درنتیجه تبلیغ‌دهنده‌ها باید اسناد کسب‌وکاری معتبری را در کنار اطلاعات هویتی دیگر در زمان درخواست برای نمایش تبلیغ ارائه کنند. درنتیجه کاربران می‌توانند نام رسمی و کشور محل فعالیت شرکت تبلیغ‌دهنده را در زمان مشاهده‌ی تبلیغات، بررسی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات