ایلان ماسک به‌جای دستگاه تنفس مصنوعی، وسیله‌ای اشتباه به بیمارستان اهدا کرد

جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل تسلا وعده داد که دستگاه تنفس مصنوعی را برای بیمارستان‌ها تهیه خواهد کرد؛ اما به‌جای آن، دستگاه‌هایی را خریده است که برای درمان اختلال آپنه‌ی خواب کاربرد دارند.
تبلیغات

ایلان ماسک پس از بیان زنجیره‌ای از اظهارنظرها و مواضع اشتباه درباره‌ی ویروس کرونا، ظاهرا سرانجام تصمیم گرفت تا کووید ۱۹ را مسئله‌ای جدی تلقی کند. او چندی پیش گفت درصورت کمبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی، اقدام به تهیه‌ی آن‌ها خواهد کرد و سپس در ۲۴ مارس (۵ فروردین) اعلام کرد که بیش از ۱۲۵۵ دستگاه تنفس مصنوعی دارای مجوز سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) را از چین خریده و به لس‌آنجلس ارسال کرده است.

چند روز بعد، بیل دی بلازیو شهردار نیویورک به‌خاطر اهدای صدها دستگاه تنفس مصنوعی به بیمارستان‌های دولتی این شهر و ایالت از او تشکر کرد. از این‌رو به‌نظر می‌آمد که ماسک سرانجام به‌جای ظاهرسازی و ارائه‌ی تصویر قهرمانانه از خود، دست‌کم این‌بار واقعا درتلاش برای کمک‌کردن است. با این حال، آسان‌بودن تهیه‌ی بیش از هزار دستگاه تنفس مصنوعی برای ماسک درحالی‌که سایر دولت‌های جهان برای رفع کمبود چنین وسیله‌ی مهمی درمشقت هستند، قدری گیج‌کننده بود.

روز چهارشنبه، صفحه‌ی توییتر نهاد اداره‌کننده‌ی بیمارستان‌های نیویورک با انتشار تصویری از دستگاه‌های تنفس مصنوعی، از تسلا تشکر کرد. آن‌طور که می‌توان دید، باوجود آنکه تسلا تولیدکننده‌ی دستگاه‌ها نیست، لوگوی خود را روی کارتن دستگاه‌ها چسبانده است. همچنین اگر به‌دقت نگاه کنید، با دیدن نمونه‌ی بازشده روی جعبه‌ها غافلگیر خواهید شد؛ زیرا آن وسیله نه یک دستگاه تنفس مصنوعی بلکه دستگاه فشار جریان هوای دوگانه (BiPAP) است که با حفظ الگوی تنفس مداوم در شب برای درمان اختلال آپنه‌ی خواب به‌کار می‌رود. بای‌پپ به دستگاه سی‌پپ بسیار شبیه است؛ اما برخلاف آن، دو حالت تنظیم فشار دارد.

دستگاه بای پپ

دستگاه‌های بای‌پپ اهدایی ایلان ماسک به بیمارستانی در نیویورک

بای‌پپ و سی‌پپ گاهی‌‌اوقات «دستگاه‌های تنفس مصنوعی غیرتهاجمی» نامیده می‌شوند؛ اما از آن‌ها نمی‌توان برای کمک به تنفس بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه استفاده کرد. درحقیقت، آنچه امروز بیمارستان‌های سرتاسر جهان دچار کمبودش هستند، دستگاه تنفس مصنوعی تهاجمی است که اکسیژن را به ریه‌های بیماران بدحال کرونا می‌رساند و به‌عنوان وسیله‌ی پشتیبان حیات به‌کار می‌رود؛ درحالی‌که بای‌پپ و سی‌پپ به‌طور معمول اصلا دستگاه تنفس مصنوعی نامیده نمی‌شوند و استفاده از آن‌ها به‌قدری رایج است که فقط در آمریکا بیش از ۸ میلیون کاربر دارند.

به‌نقل از فایننشال تایمز، هرچند برخی افراد به‌دنبال آن بوده‌اند که با یافتن روش‌هایی، استفاده از سی‌پپ را برای بیماران کووید ۱۹ امکان‌پذیر کنند؛ این دستگاه همچنان گزینه‌ای مناسب برای بیمارانی به‌شمار نمی‌رود که به مراقبت شدید احتیاج دارند. همچنین براساس برخی هشدارها، سی‌پپ و بای‌پپ ممکن است وضعیت را برای افراد بدتر کنند. انجمن متخصصان بیهوشی آمریکا در ۲۳ فوریه، دستورالعملی را منتشر کرد که هشدار می‌داد دستگاه‌های مورد بحث «ممکن است خطر انتقال عفونت را افزایش دهند.»

برای درک میزان تفاوت بای‌پپ با دستگاه تنفس مصنوعی مخصوص ICU، صرفا می‌توانید قیمت آن دو را مقایسه کنید. بای‌پپ تنها درحدود ۸۰۰ دلار قیمت دارد - دستگاه‌هایی که ماسک و تسلا ظاهرا به نیویورک تحویل داده‌اند، مدل رزمد اس ۹ الیت هستند که اکنون تولیدشان متوقف شده - درحالی که دستگاه تنفس مصنوعی ممکن است به‌اندازه‌ی ۵۰ هزار دلار یا به عبارتی ۶۰ برابر بیشتر قیمت داشته باشد.

Ventilator / دستگاه تنفس مصنوعی

دستگاه تنفس مصنوعی مخصوص بخش مراقبت‌های ویژه بسیار پیچیده‌تر و گران‌قیمت‌تر از دستگاه‌های بای‌پپ و سی‌پپ است

با این حال، برخی متخصصان پیشنهاد داده‌اند که دستگاه‌های سی‌پپ و بای‌پپ می‌توانند در تنفس آسان‌تر به موارد خفیف‌تر ویروس کرونا کمک کنند. میک فارل، مدیرعامل شرکت رزمد نیز به فایننشال تایمز گفت:

ما تصور می‌کنیم این عالی است که تسلا دستگاه‌های تنفس مصنوعی غیرتهاجمی بای‌پپ را از پلتفرمی متعلق به ما خریده که ۵ سال پیش در آسیا ساختیم و به نیویورک فرستاده است. ما هر شرکتی را که به رساندن دستگاه‌های تنفس مصنوعی و دیگر محصولات تنفسی به نیازمندان کمک کند، تشویق می‌کنیم.

اما پزشکان توصیه می‌کنند که از دستگاه‌های بای‌پپ و سی‌پپ برای درمان بیماران کووید ۱۹ استفاده نشود؛ زیرا آن‌ها می‌توانند درواقع انتقال بیماری را تسهیل کنند. دکتر کامیلا ساسون، متخصص طب اورژانس در مدرسه‌ی پزشکی دانشگاه کلرادو می‌گوید:

به‌طورکلی می‌گوییم از آن‌ها استفاده نشود؛ زیرا ما درباره‌ی انتقال اجتماعی ویروس نگران هستیم و باید فرض کنیم که هر فرد دارای مشکل تنفسی یک بیمار کووید ۱۹ است.

درهرصورت، هرچند ایلان طبق وعده‌ی خود، حجم بالایی از دستگاه‌های پزشکی را تهیه کرد؛ اما آن نمونه‌ای را نخرید که بیمارستان‌ها اکنون به‌شدت نیاز دارند،

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات