SCURA؛ نوعی دوربین سوراخ سوزنی منحنی‌شکل که می‌توانید در خانه بسازید

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
SCURA نوعی دوربین سوارخ‌سوزنی خاص است که اخیرا معرفی شده و سازنده‌اش می‌گوید کاربران می‌توانند قطعات مختلف آن را تهیه و در خانه سر هم کنند.
تبلیغات

دورا گودمن فردی است که پیش‌تر توانسته دوربین‌های دست‌ساز سفارشی‌سازی‌شده‌ی ویژه‌ای بسازد؛ به‌همین‌دلیل، رسانه‌ها بارهاوبارها وی را در کانون توجه قرار داده‌اند. چند روز پیش، وی دوربینی جدید معرفی کرد که با چاپ سه‌بعدی تولید شده است. گودمن از این نوع دوربین به‌عنوان دوربینی متن‌باز (Open-Source) یاد می‌کند که کاربر می‌تواند آن را در خانه سرهم کند. از دوربین مذکور با نام SCURA یاد می‌شود. SCURA دوربینی منحنی از نوع دوربین‌های سوراخ‌سوزنی (Pinhole Camera) است که می‌تواند تصاویر پانورامای ۶۰ در ۲۵ میلی‌متری را روی فیلم معمولی ۳۵ میلی‌متری ثبت کند. 

دوربین سوراخ سوزنی SCURA

دورا گودمن تاکنون دوربین‌های دست‌ساز متعددی تولید کرده؛ اما ساخت SCURA از بقیه‌ی دوربین‌ها ساده‌تر است. کاربران مجبور بودند برای تولید برخی از دوربین‌های پیشین گودمن، از لیف شاتر (Leaf Shutter) بزرگ بهره ببرند. ناگفته نماند این نوع شاترها امکان استفاده از سرعت شاتر بیشتر ‌هنگام استفاده از فلاش را فراهم می‌کنند.

در سال‌های اخیر، گودمن موفق شده است شرکتی با نام Goodman Labs بنیان‌گذاری کند تا ازطریق آن، محصولات دست‌سازش را به‌صورت عمومی ارائه دهد. شرکت Goodman Labs باعث می‌شود این دوربین‌ها بهتر دیده شوند. اگر در خانه‌ی خود چاپگر سه‌بعدی دارید، می‌توانید فایل‌های مربوط به قطعات دوربین SCURA را ازطریق وب‌سایت رسمی Goodman Labs سفارش دهید و خودتان آن‌ها را بسازید؛ اما اگر چاپگر ندارید می‌توانید به‌سادگی برای تهیه‌ی قطعات مختلف در قالب بسته‌ی ویژه اقدام کنید. 

نمونه‌تصویر ثبت‌شده با دوربین سوراخ‌سوزنی SCURA (برای مشاهده در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید)

تنها کاری که برای SCURA باید انجام دهید، تهیه‌ی قطعات آن است. پس از تهیه‌ی قطعات، می‌توانید آن‌ها را سرهم کنید و از دوربین سوراخ‌سوزنی SCURA استفاده کنید. همان‌طورکه گفتیم، SCURA از بدنه‌ای منحنی‌شکل بهره می‌گیرد تا بتواند تصاویری پانوراما بدون اعوجاج تولید کند. این دوربین سوراخی ۳۰۰ میکرومتری دارد که با استفاده از لیزر ایجاد شده است. افزون‌بر‌این، در SCURA شاهد نوعی مکانیسم شاتر نوآورانه هستیم که در آن از آهن‌ربا استفاده شده است. 

همان‌طورکه اشاره کردیم، درصورت داشتن چاپگر سه‌بعدی می‌توانید از شرکت Goodman Labs فایل‌های مرتبط را دریافت کنید؛ در‌غیر‌این‌صورت باید کیت ویژه‌ی دوربین SCURA را بخرید که شامل قطعات مختلف است . مدل پایه‌ی این کیت ۷۸ دلار قیمت دارد و با پرداخت ۲۳ دلار اضافی، می‌توانید منظره‌یاب نیز تهیه کنید. همچنین اگر به خرید نگه‌دارنده‌ی مانت فلش یا گوشی هوشمند علاقه‌مند هستید، باید ۳۵ دلار دیگر بپردازید. روند سرهم‌کردن دوربین نیز کار سختی نیست و آموزش قدم‌به‌قدم آن در ویدئویی ۱۱ دقیقه‌ای ارائه شده است که از صفحه‌ی رسمی دورا گودمن در یوتیوب امکان مشاهده‌ی آن وجود دارد.

دوربین سوراخ سوزنی SCURA
دوربین سوراخ سوزنی SCURA
دوربین سوراخ سوزنی SCURA
دوربین سوراخ سوزنی SCURA

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی دوربین سوراخ‌سوزنی SCURA چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات