پیشنهادهای سازمان نصر برای حمایت از کسب‌وکارهای حوزه فاوا در بحران کرونا

دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
مطالعه 3 دقیقه
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور پیشنهادیی را برای کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بحران کرونا و کاهش تأثیرات اقتصادی ناشی از این بحران ارائه کرد.
تبلیغات

محمد‌باقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در نامه‌ای به ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهادهایی را برای کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ارائه داد، آسیب‌هایی که به دلیل بحران کرونا و مشکلات اقتصادی برای کسب‌وکارها پیش آمده است.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ضمن تشکیل دبیرخانه‌ی مستقل مقابله با بحران کرونا جلساتی را برگزار کرده و پیشنهادهایی مانند به تعویق انداختن مالیات کسب‌وکارها بدون درنظرگرفتن جریمه، پرداخت حق بیمه‌ی سهم کارفرما از سوی دولت، تجدید نظر روی زمان و مبلغ قراردادهای حوزه‌ی فاوا با دستگاه‌های دولتی و عمومی، تعویق اقساط وام شرکت­‌ها به بانک‌ها و موسسات مالی، صدور مجوز واردات تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برای تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای حوزه‌ی فاوا به وزارت ارتباطات ارائه داده است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور معتقد است طولانی‌تر شدن شرایط ویژه‌ی ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، نه‌تنها اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد بلکه فعالیت کسب‌وکارهای حوزه‌ی فناوری و ارتباطات را نیز کاهش خواهد داد. بنابراین لازم است تصمیم‌های جدی از سوی تشکل‌ها، نهادهای ذیربط و فعالان اقتصادی گرفته شود تا هم کسب‌وکارها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و هم تأثیرات میان‌مدت و بلندمدت بحران کرونا به حداقل برسد.

اثنی‌عشری در نامه‌ی خود پیشنهاد داده است که حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات به ده گروه شغلی آسیب‌دیده ناشی از کرونا اضافه شود. انجام این کار باعث می‌شود تا صنف و حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در رده‌های اولویت‌­دار مورد تأیید ستاد کرونای کشور قرار بگیرد و از حمایت‌­های مشابه برخوردار شود.

اثنی‌عشری می‌گوید درآمد بسیاری از کسب‌وکارها در ۶۰ روز گذشته به نزدیک صفر رسیده است و از آنجایی که زمان عادی شدن شرایط هنوز مشخص نیست بنابراین تسهیلاتی برای دریافت مالیات از کسب‌وکارها باید در نظر گرفته شود. او می‌گوید تعاملی با سازمان امور مالیاتی کشور باید انجام شود تا پرداخت کلیه‌ی مالیات‌ها (عملکرد، ارزش افزوده و...) تا پایان دوره‌ی بحران کرونا بدون اعمال جریمه به تعویق بیفتد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه به راهکار بیمه‌ی بیکاری اشاره کرد و گفت نیروی انسانی شرکت‌های حوزه‌ی فاوا افراد آموزشدیده و متخصص هستند که درصورت تعدیل نیرو، جایگزینی آن‌ها ساده نیست؛ بنابراین راهکار سازمان تأمین اجتماعی مبنی‌بر ثبت‌نام بیمه‌ی بیکاری افراد برای صنعت فاوا مناسب نیست. او در ادامه پیشنهاد داد که دولت حق بیمه‌ی سهم کارفرمای شرکت‌های عضو سازمان نظام صنفی رایانه­‌ای کشور را در سه تا ۶ ماه اول سال ۹۹ برعهده بگیرد.

اثنی‌عشری همچنین پیشنهاد داد تا در زمان و مبلغ قراردادهای منعقد میان کسب‌وکارهای حوزه‌ی فاوا با دستگاه‌های دولتی و عمومی تجدید نظر شود. به‌گفته‌ی او به دلیل شرایط فعلی کشور، انجام تعهدات در زمان مقرر و با مبلغ توافق‌شده امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل سازمان برنامه و بودجه و نظام فنی باید دستورالعملی را برای امکان بازبینی در زمان و مبلغ قراردادها در نظر بگیرد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور می‌گوید بانک مرکزی باید اقساط کسب‌وکارهای آسیب‌دیده را به تعویق بیندازد. او می‌گوید با وجود وعده‌هایی که پیش‌تر داده شده، برخی شرکت‌ها هنوز موظف به اجرای تعهدات مالی خود در زمان مقرر هستند؛ درحالی‌که توان مالی بسیاری از شرکت‌ها به دلیل تعطیلی و همچنین کاهش منابع مالی پایین آمده است.

اثنی‌عشری در پایان پیشنهاد داد تا واردات تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و فناوری‌های پیشرفته‌ی مورد نیاز کشور تسهیل شود. در حال حاضر بخش مهمی از این واردات در فرآیندی پیچیده از مسیر دستورالعمل تأیید نمونه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گذرد. این فرایند وقت‌گیر و پیچیده است و ادامه‌ی آن در شرایط بحرانی کشور مناسب نیست؛ بنابراین بهتر است این رویه برای مدتی کنار گذشته شود و مجوزهای لازم با تأیید سازمان نظام صنفی رایان­ه‌ای صادر شود.

اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور معتقد هستند که مشکلات اصلی کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی پس از فروکش کردن بحران فعلی آغاز خود شد. بنابراین بخش خصوصی و دولتی باید برنامه‌های بلندمدتی را برای حل مشکلات در نظر بگیرند. به همین منظور کمیسیون­‌های تخصصی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مطالعه و بررسی راهکارهای جبرانی برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از ویروس کرونا را آغاز کرده‌اند و نتایج را به‌عنوان پیشنهادهای دوران پساکرونا ارائه خواهند داد. متن کامل نامه‌ی نظام صنفی رایانه‌ای را می‌توانید از اینجا بخوانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات