تشکیل دبیرخانه بحران از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای تجمیع مشکلات کسب‌وکارها

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با انتشار فراخوانی برای گردآوری مشکلات و دغدغه‌های کسب‌وکارها در زمان شیوع کرونا، دبیرخانه بحران تشکیل می‌دهد.
تبلیغات

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) قصد دارد دبیرخانه بحران برای رسیدگی به کسب‌وکارها پس از شیوع ویروس کرونا در کشور تشکیل دهد. این دبیرخانه در راستای گردآوری درخواست‌‏ها و مطالبات اعضا و یاری گرفتن از تمام ظرفیت‌‏های ممکن و با همکاری با سایر تشکل‌های همکار، برای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب‌وکارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پس از گذار از شرایط بحران تلاش خواهد کرد.

در متن این فراخوان آمده است:

بیش از یک ماه است که کشور درگیر اپیدمی ویروس کرونای Covid-19 است. درحالی‌که این مقطع زمانی اوج فعالیت‌های کاری شرکت‌هاست، بنا به توصیه‌های ستاد بحران، بسیاری از کسب‌و‌کارها به حالت نیمه‌تعطیل در آمده و نیروهای کار مولد قرنطینه و خانه‌نشین شده‌اند.

لطمات انسانی و از دست دادن عزیزانی در سراسر کشور، تأثیر بیم بیماری و مراقبت‌های بهداشتی بر رفتارهای اجتماعی و کسب‌وکاری و مهم‌تر از همه سرعت رشد بحران و نامشخص بودن زمان پایان این دوران نگرانی‌ها را چند برابر کرده و بهروه‌وری‌ نیروهای فعال فعلی را نیز به‌شدت کاهش داده است.

علاوه بر موارد فوق و جنبه‌های انسانی موضوع، همه کسب‌وکارها از جنبه‌های دیگری نیز شدیدا تحت فشار (به‌طور مشخص شرایط خاص پایانی سال و پرداخت حقوق و عیدی کارمندان) هستند و در صورتی که این فشارها کنترل نشود، ممکن است صدمات غیرقابل جبرانی به پیکره‌ی آن‌ها وارد آمده و بحران‌های دیگری را نیز پس از گذراندن بحران کرونا شاهد باشیم.

عمده‌ تمرکز و اهتمام فعلی دولت بر کنترل روزانه‌ بحران بیماری و حل مسائل روز درمان، معیشت طبقه‌ محروم و آسیب‌های آشکار فضای کساد کسب‏‌وکار است. اما واقعیت آن است که عمده‌ چالش‏‌های کسب‌وکارها بعد از فروکش کردن شرایط اضطرار و بحران نمایان خواهند شد. به‌عنوان نمونه‌ای از این چالش‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. زمان قراردادها و تعهدات مرتبط با تحویل پروژه‌ها؛

۲. عدم ایفای تعهدات مالی کارفرمایان بخش‌های دولتی و عمومی؛

۳. اقساط سررسید شده وام‌ها؛

۴. تأمین و پرداخت حقوق کارکنان در شرایط نیمه تعطیل بنگاه‌ها؛

۵. سررسید پرداخت‌های بیمه و مالیات و جریمه‌های تأخیر آن‌ها؛

۶. نیاز به مشمول شدن شرایط فعلی به‌عنوان «نمونه‌‏ای از شرایط فورس ‏ماژور» در قراردادها

در این راستا، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در راستای مسئولیت‌های خود در دفاع از منافع صنف در نظر دارد تا با تشکیل دبیرخانه بحران نسبت به گردآوری درخواست ‏ها و مطالبات اعضا در زمینه‌ی محورهای زیر اقدام و با یاری گرفتن از تمام ظرفیت‏ های ممکن و با همکاری با سایر تشکل‏‌های همکار، برای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب و کارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پس از گذار از شرایط بحران بکوشد.

  • شناسایی سایر چالش‌های کسب‌وکارهای حوزه؛
  • جمع‌آوری راهکارهای پیشنهادی برای مواجهه با چالش‌های شناسایی شده؛
  • اعلام چالش‌ها و راهکارها با دولت و حاکمیت و پیگیری اجرای این راهکارها، به‌عنوان یک مطالبه عمومی صنفی؛
  • معرفی نماینده به ارگان‌های دولتی و حاکمیتی برای حضور در کارگروه‌های تشکیل شده برای اجرای راهکارهای پیشنهادی.»

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از تمام اعضای سازمان خواسته تا دغدغه‏‌ها و مشکلات جاری و آینده‌ی خود را به آدرس info@irannsr.org ارسال کنند تا پس از دسته‏‌بندی مشکلات و باتوجه به ظرفیت‌ها، پیگیری‌‏های لازم با نهادهای دولتی، حاکمیتی و تصمیم‌‏ساز، با هدف دستیابی به راهکارهایی برای رفع مشکلات اعلام‌شده انجام شود.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران پیشتر نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به افزایش فشار روی کسب‌وکارهای مجازی اعتراض کرده و گفته بود تصمیمات غیرکارشناسی، فشارهای جهت‌دار و پخش گزارش‌های خلاف واقع، چراغ روشن اقتصاد دیجیتال را خاموش می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات