مشخصات دو پردازنده اقتصادی AMD Ryzen 3 فاش شد

یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مشخصات فنی پردازنده‌های چهار هسته‌ای Ryzen 3 اقتصادی AMD مبتنی بر معماری Zen 2 با قیمت‌هایی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار افشا شد.
تبلیغات

AMD پس از سلطه بر بازار پردازنده‌های حرفه‌ای رده‌بالا، بازار میان‌رده را نیز نشانه رفته است. آن‌ها تصمیم دارند تا با عرضه‌ی پردازنده‌های اقتصادی مبتنی بر معماری Zen 2، مشتریان اقتصادی را نیز به محصولات خود جذب کنند. پردازنده‌های اقتصادی، با برچسب قیمتی کمتر از ۱۵۰ دلار به بازار عرضه می‌شوند. اخیرا مشخصات دو نمونه از این پردازنده‌ها در رسانه‌های فناوری منتشر شده است که اعضای خانواده‌ی Ryzen 3 هستند. از زمان معرفی نسل سوم پردازنده‌های رایزن، تاکنون اقدام‌های زیادی در معرفی و عرضه‌ی این محصولات انجام نشده است.

مشخصات فنی پردازنده‌های اقتصادی AMD توسط یک کاربر توییتر کشف و افشا شد. AMD تاکنون خانواده‌های متعدد پردازنده همچون Ryzen 5 و Ryzen 7 و Ryzen 9 مبتنی بر معماری نسل سوم Zen 2 را معرفی کرده است، اما به‌زودی دو پردازنده‌ی Ryzen 3 نیز معرفی می‌شوند. پردازنده‌‌های آتی، Ryzen 3 3300X و Ryzen 3 3100 نام دارند.

AMD Ryzen 3

در بخش مشخصات فنی پردازنده‌ی AMD Ryzen 3 3300X، به چهار هسته و هشت ترد پردازشی اشاره می‌شود. این پردازنده فرکانس کلاک تا ۴/۳ گیگاهرتز خواهد داشت که ۳۰۰ مگاهرتز بیشتر از پردازنده‌ی نسل دومی Ryzen 3 2300X است. همچنین محصول قبلی دارای قابلیت Multi-threading نبود و تنها از ۱۰ مگابایت حافظه‌ی کش بهره می‌برد. درحالیکه Ryzen 3 3300X به ۱۸ مگابایت حافظه‌ی کش مجهز است. از مشخصات دیگر AMD Ryzen 3 3300X می‌‌توان به توان طراحی گرمایی ۶۵ واتی (TDP) و قابلیت‌های اورکلاک اشاره کرد. AMD Ryzen 3 3300X احتمالا با برچسب قیمتی ۱۲۰ تا ۱۴۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد که باتوجه به قابلیت‌های تقویت فرکانس، گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود.

پردازنده‌های جدید با قابلیت‌های پردازش چندرشته‌ای، انتخاب‌هایی عالی برای گیمرهای پایین‌رده هستند

پردازنده‌ی دومی که مشخصات فنی‌اش به رسانه‌های فناوری راه یافت، Ryzen 3 3100 نام دارد. این پردازنده، پایین‌رده‌ترین محصول AMD خوهد بود که مجهز به چهار هسته و هشت ترد پردازشی است. حداکثر سرعت کلاک پردازنده‌ی اقتصادی مذکور، ۳/۹ گیگاهرتز عنوان شد که ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر از Ryzen 3 2200G است. پردازنده‌ی قبلی، مجهز به قابلیت‌های پردازش چندتردی نبود و همچنین حافظه‌ی کش کمتری داشت. درعوض، Ryzen 3 2200G از پردازنده‌ی گرافیگی یکپارچه‌ی Vega بهره می‌برد.

پردازنده‌ی Ryzen 3 3100 احتمالا در بازه‌ی قیمتی نزدیک به ۱۰۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد که برای گیمرهای پایین‌رده یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. این پردازنده با بهره‌‌مندی از قابلیت‌های پردازش چندتردی، کارایی قابل‌توجهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و احتمالا خانواده‌ی اینتل Core i3 ر از لحاظ صرفه‌ی اقتصادی شکست خواهد داد.

AMD به‌زودی خانواده‌ی پردازنده‌های اختصاصی دسکتاپ Renoir APU را نیز معرفی می‌کند. از آنجایی که تراشه‌ی پایین‌رده با قابلیت‌های مشابه برای پردازنده‌های Ryzen 2000 وجود ندارد، مقایسه‌ی Ryzen 3 3100 با 2200G منطقی به‌نظر می‌رسد. درنهایت Ryzen 3 3100 دارای توان طراحی گرمایی ۶۵ وات نیز خواهد بود و در مادربردهای AM4 از قابلیت‌های اورکلاک هم پشتیبانی می‌کند.

AMD Renoir APU

دیاگرام بلوکی AMD Renoir APU

مشخصات خانواده‌ی پردازنده‌های AMD Ryzen 3000

نام پردازنده

هسته/رشته پردازشی

سرعت کلاک پایه

سرعت کلاک تقویت‌شده

حافظه‌ی کش (L2+L3)

خطوط PCIe (Gen 4 CPU+PCH)

توان طراحی گرمایی (TDP)

قیمت

Ryzen 9 3950X

۱۶/۳۲

۳/۵ گیگاهرتز

۴/۷ گیگاهرتز

۷۲ مگابایت

۴۰

۱۰۵ وات

۷۴۹ دلار

Ryzen 9 3900X

۱۲/۲۴

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۶ گیگاهرتز

۷۰ مگابایت

۴۰

۱۰۵ وات

۴۹۹ دلار

Ryzen 7 3800X

۸/۱۶

۳/۹ گیگاهرتز

۴/۵ گیگاهرتز

۳۶ مگابایت

۴۰

۱۰۵ وات

۳۹۹ دلار

Ryzen 7 3700X

۸/۱۶

۳/۶ گیگاهرتز

۴/۴ گیگاهرتز

۳۶ مگابایت

۴۰

۶۵ وات

۳۲۹ دلار

Ryzen 5 3600X

۶/۱۲

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۴ گیگاهرتز

۳۵ مگابایت

۴۰

۹۵ وات

۲۴۹ دلار

Ryzen 5 3600

۶/۱۲

۳/۶ گیگاهرتز

۴/۲ گیگاهرتز

۳۵ مگابایت

۴۰

۶۵ وات

۱۹۹ دلار

Ryzen 5 3500X

۶/۶

۳/۶ گیگاهرتز

۴/۱ گیگاهرتز

۳۵ مگابایت

۴۰

۶۵ وات

۱۵۹ دلار

Ryzen 3 3300X

۴/۸

نامشخص

۴/۳ گیگاهرتز

۱۸ مگابایت

نامشخص

۶۵ وات

احتمالا ۱۳۹ دلار

Ryzen 3 3100X

۴/۸

نامشخص

۳/۹ گیگاهرتز

۱۸ مگابایت

نامشخص

۶۵ وات

احتمالا ۱۰۹ دلار

رسانه‌ی AdoredTV در کنار انتشار مشخصات پردازنده‌های جدید AMD ادعا می‌کند که Ryzen 3 3300X و Ryzen 3 3100 هردو از قالب تولید پردازنده‌ی موسوم به Mattise بهره می‌برند. قالب جدید، مجهز به یک قالب تکی و یک قالب CCX است. درحال‌حاضر، دو CCX در هر CCD پردازنده‌های Ryzen 3000 دیده می‌شود؛ اما از آنجایی که پردازنده‌های چهارهسته‌ای نیازی به CCX اضافه ندارند، AMD این راهکار جدید را برای آن‌ها پیاده می‌کند. به‌علاوه، قالبی I/O نیز در نمونه‌های جدید حذف می‌شود و AMD می‌تواند از راهکاری یکپارچه شبیه قالب‌های مخصوص Renoir استفاده کند. تغییر ساختارهای تولیدی،‌ توجیه مناسبی برای دلیل عقب افتادن معرفی و عرضه‌ی پردازنده‌های نسل سوم Ryzen 3 ازسوی AMD به‌نظر می‌رسد.

پردازنده‌های اقتصادی AMD برای کاربران کامپیوتر شخصی در دسته‌ی پایین‌رده انتخاب‌های عالی محسوب می‌شوند. با رونمایی از مادربردهای B550 که به‌زودی انجام می‌شود، شاهد ترکیبی عالی برای ساختن کامپیوترهای شخصی اقتصادی هستیم.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛ انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌ مرکزی AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات