احتمال پیگرد قضایی ایلان ماسک در پی ادعای عرضه ونتیلاتور

شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
توئیت‌های جنجالی ایلان ماسک درباره ارسال دستگاه ونتیلاتور به ایالت کالیفرنیا، دردسرهای زیادی را برای مدیرعامل تسلا ایجاد کرده است.
تبلیغات

ایلان ماسک علاوه بر مدیریت شرکت تسلا با ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار و ساخت خودروهای الکتریکی، با دردسرهای پرشماری روبه‌رو است. مدیرعامل تسلا در توئیت‌های خود درباره‌ی به‌روزرسانی‌های اتوپایلوت، پروژه‌های فضایی SpaceX و فیزیک ذرات، به حاشیه‌های ویروس کرونا می‌پردازد و به گزارش‌هایی پاسخ می‌دهد که ادعا می‌کنند هیچ بیمارستانی در کالیفرنیا ونتیلاتورهایی را که ماسک قول داده بود اهدا کند، دریافت نکرده است.

ایلان ماسک بیش از سه هفته قبل در توئیتر گفت که بیش از ۱۰۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده را خریداری کرده است و آن‌ها را به لس آنجلس حمل می‌کند. گاوین نیوسام، فرماندار ایالت کالیفرنیا بعداً گفت که این دستگاه‌های موعود به لس آنجلس رسیده‌اند و آن را «تلاشی قهرمانانه» خواند. دفتر نیوسام به‌تازگی اعلام کرد که ایلان ماسک قرار بود ونتیلاتورها را مستقیماً به بیمارستان‌ها تحویل دهد، اما هیچ یک از بیمارستان‌ها، آن‌ها را دریافت نکرده‌اند. 

سخنگوی دفتر خدمات اضطراری فرمانداری کالیفرنیا به سی‌ان‌ان گفت:

دولت هر روز با بیمارستان‌های سراسر ایالت درباره تأمین دستگاه تنفس مصنوعی ارتباط برقرار می‌کند و تا به امروز ما هیچ گزارشی نشنیده‌ایم که بیمارستانی مستقیماً از تسلا یا ایلان ماسک دستگاه تنفس مصنوعی دریافت کرده باشد.

این خبر نخستین بار توسط ساکرامنتو بی گزارش شد. انتشار این خبر منجر به پاسخ‌های متنوعی از طرف ایلان ماسک شد و او عکس‌هایی از کارمندان بیمارستان که در جلوی محموله‌ها قرار گرفته بودند را ریتوئیت کرد و تصویری را از موضوع ایمیل ردوبدل شده بین یکی از کارمندان تسلا و یکی از مسئولان بهداشت عمومی شهرستان لس آنجلس به نمایش گذاشت. ماسک در توئیتی از حساب توئیتری نیوسام درخواست کرد که «لطفا این سوء تفاهم را برطرف کنید» و به سی‌ان‌ان نیز گفت‌ : 

چیزی که من را متعجب می‌کند، این است که CNN هنوز وجود دارد.

در ادامه هیچ‌کدام از دفاتر تسلا و  نیوسام به درخواست‌های اتوبلاگ برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخ ندادند. سرانجام گاوین نیوسام، اواخر روز پنجشنبه اظهار داشت که نمی‌دانست دستگاه‌های اهدایی ایلان ماسک به چند بیمارستان رسیده است و افزود:

من مشتاقانه منتظر هستم که اطلاعات بیشتری راجع به اینکه آن‌ها کجا رفتند، دریافت کنم و از حمایت او سپاسگزارم.
elon musk / ایلان ماسک

مدیرعامل تسلا از گذشته، سابقه‌ی اظهارنظرهای بحث‌برانگیزی درباره کووید ۱۹ داشته است و همان اوایل، انتشار ویروس کرونا را با سایر اشکال سرماخوردگی قابل مقایسه دانست. معروف‌ترین این اظهارنظرها در اوایل ماه مارس بود که او ویروس کرونا را بی‌معنی دانست. کارخانه تسلا در فریمونت کالیفرنیا در ابتدا تولید خودرو الکتریکی را باوجود دستورالعمل گسترده «پناه گرفتن در خانه» توسط مقامات محلی و دستور مستقیم مقامات محلی مبنی بر تعطیل کردن کارخانه در اواخر ماه مارس، ادامه داد.

فایننشال تایمز گزارش داد که به‌نظر می‌رسد ایلان ماسک به‌جای ارسال ونتیلاتورهای واقعی، جعبه‌هایی با برچسب قرمز و بزرگ تسلا حاوی دستگاه BPAP که برای درمان آپنه خواب استفاده می‌شود، برای درمان بیماران کرونایی فرستاده است. این دستگاه‌ها به منظور ارسال اکسیژن به ریه‌ها از طریق ماسکی که بیمار در شب می‌پوشد، طراحی شده‌اند؛ برخلاف دستگاه ونتیلاتور که از لوله‌ای در گلوی بیمار برای کمک به تنفس بیماران حاد استفاده می‌کند. فایننشال تایمز همچنین خاطرنشان می‌کند که سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیرا استفاده از دستگاه‌های جایگزین و غیرتهاجمی مانند دستگاه‌های CPAP را برای معالجه بیماران مبتلا به ویروس کرونا مجاز کرده است.

از روز چهارشنبه، کالیفرنیا از ابتلای ۲۲،۴۲۴ مورد به کووید ۱۹ و تأیید مرگ ۸۲۱ مورد خبر داده بود. ایلان ماسک روز چهارشنبه در توئیتی گفت:

به همین ترتیب که اکنون کارها پیش می‌رود، به‌زودی جهان از ونتیلاتورهای اضافی پر خواهد شد. آن‌ها حتی به نیویورک هم می‌رسند!

تسلا پس از گزارش رکورد تحویل وسایل نقلیه طی سه‌ماهه اول سال جاری و عرضه کراس‌اور تسلا مدل Y و تحویل دادن پیش از موعد برخی خودروها، با رشد ارزش سهام خود مواجه شد.

اما دردسرهای ایلان ماسک در توئیتر پایان ندارد؛ قاضی دولت فدرال ایالات متحده می‌گوید تسلا باید به دلیل گمراه کردن سهام‌داران توسط ایلان ماسک، مورد دادخواهی قرار گیرد. مدیرعامل تسلا در اوت سال ۲۰۱۸ توئیت کرد که این شرکت بودجه مورد نیاز برای خصوصی شدن را با قیمت ۴۱۵ دلاری هر سهم در اختیار دارد.

به گزارش رویترز، ادوارد چن، قاضی منطقه‌ای در ایالات متحده روز چهارشنبه حکم داد که سهام‌داران تسلا می‌توانند تلاش کرده و اثبات کنند که ماسک با توئیت‌ها و اظهارات پس از آن، قصد گمراهی آنان را داشته است. علاوه بر این، قاضی ادوارد چن گفت سهام‌داران می‌توانند برای اثبات اینکه توئیت ماسک، «علت احتمالی» و غیرقابل‌پیش‌بینی عدم ثبات قیمت سهام تسلا و درنتیجه خسارت چند میلیارد دلاری بوده است، تلاش کنند. 

مدت کوتاهی پس از آن‌که ماسک ادعا کرد «بودجه تضمینی» برای خصوصی کردن تسلا را در اختیار دارد، قیمت سهام این شرکت نسبت به روز قبل ۱۳ درصد افزایش یافت. درحالی‌که ارزش سهام تسلا به‌زودی کاهش یافت و به میزانی کمتر از ارزش سهام در تاریخ انتشار توئیت ماسک رسید. برخی سرمایه‌گذاران ادعا می‌کنند که این توطئه‌ای برای فشار بر فروشندگان کوتاه مدت سهام بوده است. 

در دادخواست چن آمده است:

توئیت‌های ایلان ماسک، اقدامی زشت برای دستکاری در قیمت سهام تسلا به منظور گمراه کردن خریداران کوتاه مدت سهام تسلا بود و اثری درخورتوجه در ایجاد افزایش یک‌روزه قیمت سهام تسلا و وارد کردن خسارات بزرگی به فروشندگان کوتاه مدت داشت.

بلافاصله پس از توئیت ایلان ماسک، کمیسیون بورس و اوراق بهادار این موضوع را پیگیری کرد و تسلا و ایلان ماسک هر کدام ۲۰ میلیون دلار جریمه شدند. این کمیسیون همچنین تسلا را به استعفای ایلان ماسک از ریاست هیئت مدیره ملزم کرد. هیئت مدیره تسلا همچنین موظف شد که کمیته‌ای برای نظارت بر ارتباطات و رفتار ماسک در شبکه‌های اجتماعی تشکیل دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات