اپلیکیشن پیام‌رسان سیگنال تهدید کرد که از بازار ایالات متحده خارج می‌شود

یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
مطالعه 4 دقیقه
اپلیکیشن سیگنال به‌صورت رسمی تهدید کرد که اگر قانون عدم رمزنگاری پیام‌ها در ایالات متحده تصویب شود، از بازار این کشور خارج خواهد شد.
تبلیغات

اپلیکیشن پیام‌رسان سیگنال از زمان شیوع ویروس کرونا افزایش قابل‌توجهی را در تعداد کاربران و حجم ترافیک تجربه کرد. این اپلیکیشن رایگان، خدمات پیام‌رسانی را با رمزنگاری نقطه به نقطه انجام می‌دهد و پایگاه کاربران قابل‌توجهی دارد. چند روز پیش، سازمان غیرانتقاعی توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن پست وبلاگی منتشر کرد که به یک قانون درحال تصویب در کنگره‌ی آمریکا اشاره می‌کند. قانون مذکور، مقابله با رمزنگاری در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان را هدف قرار می‌دهد.

پست جدید سیگنال با اشاره به قانونی موسوم به EARN IT می‌گوید:

در دورانی که مردم بیشتری از مزایای رمزنگاری در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بهره می‌برند، قوانینی همچون EARN IT که ازسوی کمیته‌ی دادگستری سنا مطرح شد، تهدیدی جدی برای امنیت آن‌ها محسوب می‌شود.

قانون جدید به دولت‌مردان امکان می‌دهد تا نحوه‌ی مبارزه با جرم‌های آنلاین را به شرکت‌ها دیکته کنند

قانون موردنظر کنگره‌ی آمریکا که حمایت هر دو حزب را دارد، جلوگیری از سوءاستفاده از کودکان را در نظر دارد. البته در جزئیات قانون، به دولت امکان داده می‌شود تا نحوه‌ی مبارزه با سوءاستفاده را به شرکت‌های فناوری دیکته کند. دراین‌میان شاید قانون‌گذاران و مأموران اجرایی، حذف رمزنگاری نقطه به نقطه را به‌عنوان ابزاری برای مدیریت بهتر اپلیکیشن‌ها انتخاب کنند. شرکت‌هایی که با قانون جدید همکاری نکنند، برخی از حمایت‌های قانونی دولت ایالات متحده را از دست می‌دهند. از حمایت‌های قانونی می‌توان به محافظت از شرکت‌ها دربرابر شکایت‌های مرتبط با محتوای منتشرشده در پلتفرم‌ها اشاره کرد.

جاشوا لوند، توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن سیگنال در بخشی از پست وبلاگی درباره‌ی قانون احتمالی کنگره می‌نویسد:

شاید شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری درصورت از بین رفتن حمایت‌های حقوقی بتوانند هزینه‌های دفاع در دادگاه برای محتوای منتشرشده در پلتفرم‌های خود را تقبل کنند. ازطرفی برای سیگنال به‌عنوان یک سازمان غیرانتفاعی کوچک چنین هزینه‌هایی قابل مدیریت نیستند و ما مجبور به خروج از ایالات متحده خواهیم بود.
حریم خصوصی / Privacy

سیگنال بیش از همه نگران از بین رفتن سازوکار رمزنگاری نقطه به نقطه در اپلیکیشن است. ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده که از منتقدان اصلی رمزنگاری محسوب می‌شود، با قانون جدید امکان خواهد داشت تا نحوه‌ی مبارزه با سوءاستفاده از کودکان را به شرکت‌های فناوری دیکته کند. بار در ماه گذشته از فیسبوک خواسته بود تا برنامه‌ی توسعه‌ی رمزنگاری به همه‌ی اپلیکیشن‌های خود را متوقف کند. او اعتقاد دارد رمزنگاری مانع از اقدام‌های مثبت و کارساز قانون‌گذاران در مبارزه با جرایم آنلاین مانند سوءاستفاده از کودکان خواهد بود.

ویلیام بار در نامه‌ای به فیسبوک درباره‌ی دلایل مخالفتش با رمزنگاری گفته بود:

شرکت‌ها نباید سیستم‌های خود را عمدا به‌نوعی طراحی کنند که هرگونه دسترسی به محتوا را غیرممکن کند. چنین ممنوعیتی حتی بازرسی جدی‌ترین جرایم را هم غیرممکن می‌کند. چنین روندی شهروندان و جوامع ما را در معرض خطر قرار می‌دهد، چون یک شرکت دیگر توانایی شناسایی و واکنش به محتوا و فعالیت غیرقانونی را نحواهد داشت. فعالیت‌هایی که شامل جرایم جدی همچون سوءاستفاده از کودکان و تروریسم می‌شود.

سیگنال باوجود تمام توجیه‌ها اعتقاد دارد ازبین‌بردن رمزنگاری در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، بیشتر به ضرر کاربران عادی خواهد بود و مجرمان درنهایت راهی برای انجام کارهای خود در دنیای آنلاین پیدا می‌کنند. در بخشی از پست وبلاگی سیگنال می‌خوانیم:

اگر نرم‌افزارهای آسانی مانند سیگنال از دسترس کاربران خارج شوند، امنیت میلیون‌ها شهروند به خطر می‌افتد که در میان آن‌ها مقام‌های مسئول و اعضای نیروهای نظامی هم دیده می‌شوند. دراین‌میان مجرمان از ابزارهای در دسترس دیگر استفاده می‌کنند و با عبور از موانع قانونی، کار خود را به هر نحو ممکن انجام می‌دهند.

قانون EARN IT باوجود مخالفت‌ها و انتقادهای جدی گروه‌های حامی حریم خصوصی و لابیست‌های دنیای فناوری، حمایت ۶ سناتور دموکرات و چهار سناتور جمهوری‌خواه را دریافت کرد. برخی از آن‌ها می‌گویند تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا تعادلی بهینه بین حریم خصوصی و حفاظت از شهروندان صورت بگیرد. به‌علاوه، آن‌ها می‌گویند که درنهایت شرکت‌های فناوری باید مسئولیت‌پذیری بیشتری در حفاظت از اقدام‌های قانونی داشته باشند. البته مخالفان قانون هم در کنگره می‌گویند که چنین قوانینی تنها به ابزاری برای افرادی همچون ویلیام بار و دونالد ترامپ تبدیل می‌شود تا کنترل بیشتری روی فضای آنلاین داشته باشند. درنهایت صرف‌نظر در تصمیم نهایی کنگره‌ی ایالات متحده، شاید دیگر شاهد عرضه‌ی سیگنال برای شهروندان آن کشور نباشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات