بیش از ۴۰۰ دوره‌ی آنلاین رایگان؛ بهترین فرصت یادگیری در زمان شیوع بیماری کووید ۱۹

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
گسترش دوره‌های آموزشی آنلاین چند سالی است که بسیار رونق یافته است. این روزها که به دلیل شیوع ویروس کرونا وقت آزاد بیشتری داریم، فرصت مناسبی برای استفاده از دوره‌های آموزشی کاربردی و در عین حال رایگان است.
تبلیغات

اولین روزهای اسفند بود که به دلیل شیوع کووید ۱۹، تمامی دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شد. در روزهای بعد، اکثر شرکت‌ها نیز به دورکاری روی آوردند، تا بیشتر کارمندان، از منزل کارهای خود را انجام دهند. بهترین راه برای در امان ماندن از کووید ۱۹ و در عین حال قطع زنجیره‌ی گسترش ویروس، سکونت در منزل است. حضور طولانی‌مدت در منزل، ممکن است خسته‌کننده و کسالت‌آور باشد؛ بنابراین بهترین کار این است که از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرید. یکی از بهترین کارها، استفاده از دوره‌های آنلاین و یادگیری یک مهارت جدید است. 

ظهور اینترنت و فضای مجازی تمام ابعاد زندگی ما را دستخوش تغییر کرده‌ است. آموزش نیز از این امر مستثنی نبوده و در سال‌های اخیر شاهد ظهور و رشد شگرف دوره‌های آنلاین بوده‌ایم. اکنون علاوه‌بر دانشگاه‌ها، بسیاری از مؤسسات و سایت‌ها نیز روی به تولید محتوای آموزشی در قالب ویدئو آورده‌اند. به جرئت می‌توان گفت که اکنون در هر زمینه‌ای از برنامه‌ نویسی تا عکاسی، محتوای آموزشی وجود دارد. 

بسیاری از مؤسسات آموزشی با شیوع کووید ۱۹، بسیاری از دوره‌های آموزشی آنلاین غیر رایگان خود را برای زمانی محدود رایگان کرده‌اند. بنابراین تصمیم گرفتیم، تا به جمع‌آوری این دوره‌های رایگان شده بپردازیم و در یک مقاله تمام آن‌ها را کنار هم بگذاریم. در این مقاله بیش از ۴۰۰ دوره‌ی آموزشی آنلاین به‌صورت طبقه‌بندی شده در اختیار شما است. امیدواریم که با استفاده از این دوره‌های آموزشی از زمان خود نهایت استفاده را ببرید. 

آکادمی Pluralsight

کورس رایگان

موسسه آمریکایی Pluralsight در سال ۲۰۰۴ با هدف گسترش دوره‌های آموزشی آنلاین شروع به کار کرد. تمرکز اصلی آموزش‌های این مجموعه در زمینه‌ی برنامه نویسی است. از سال ۲۰۱۱ روند رشد این کمپانی تسریع یافت. به‌طوری که نام این شرکت در لیست ۵۰۰۰ هزار کمپانی با سریع‌ترین سرعت رشد، قرار گرفت. این رده بندی توسط ژورنال .Inc انجام می‌شود. با شیوع ویروس کووید ۱۹ این مجموعه نیز، دوره‌های آموزشی غیر رایگان خود را به مدت محدود به‌طور رایگان قرار داده است. 

دوره‌های GUVI

کمپانی GUVI یکی از معروف‌ترین رسانه‌های دیجیتال آموزش مجازی در هند است. عمده‌ آموزش‌های ویدیوی این مجموعه به حوزه‌ی برنامه‌نویسی اختصاص دارد. این مجموعه آموزش‌های خود را به سه زبان انگلیسی، هندی و تامیلی منتشر می‌کند. به‌علت شیوع ویروس کرونا، کمپانی GUVI تمامی دوره‌های پولی خود را در نسخه اپلکیشین موبایل رایگان کرده است.

آکادمی Moz

کورس رایگان

مؤسسه Moz یکی از شناخته‌ شده‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه‌ی آموزش و مشاوره‌ی سئو و بهبود رتبه‌ی سایت است. این شرکت آمریکایی به دلیل شیوع کرونا و برای تشویق مردم به سکونت در منزل، تعداد زیادی از آموزش‌های خود را رایگان کرده است. برای رایگان شدن دوره آموزشی، کافی است هنگام خرید کد «wegotthis» را وارد کنید.

سایت Real Python

کورس رایگان

این سایت به‌صورت تخصصی به آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌پردازد به دلیل شیوع کرونا، این سایت نیز تعدادی از ویدیوهای خود را رایگان کرده است. شما می‌توانید با وارد کردن کد«3cfd9bbf-8676-4c82-b44b-93fc69bd4ede» به‌صورت رایگان به محتواهای زیر دسترسی پیدا کنید.

دوره‌های دانشگاهی 

کورس رایگان

دانشگاه‌های سراسر دنیا دوره‌های درسی خود را به‌صورت آنلاین و رایگان (یا حداقل بخشی رایگان) ارائه می‌کنند. این دوره‌ها به‌طور کلی MOOC (دوره آزاد انبوه آنلاین یا Massive Open Online Course) نامیده می‌شوند. این دوره‌ها به مانند کلاس درس است و هر دوره شامل آزمونک و امتحان پایانی است و در نهایت نیز مدرک صادر می‌گردد. طی ۶ سال گذشته، بیش از ۸۰۰ دانشگاه در تولید بیش از ۱۰ هزار MOOC نقش داشته‌اند. بسیاری از این دوره‌ها دارای زمان‌بندی خاصی نیستند و شما می‌توانید در هر زمان دلخواه و با هر سرعتی، آن‌ها را دنبال کنید. گزیده‌ای از بهترین آموزش‌های این دوره‌ها در لیست زیر جمع آوری و دسته‌بندی شده‌ است. دانشگاه ارائه‌دهند‌ه‌ی هر دوره نیز مشخص شده‌ است. این دسته‌بندی‌ها شامل علوم رایانه و برنامه‌نویسی، علم داده، علوم مهندسی، ریاضیات، علم و دانش، آموزش و تحصیل، بهداشت و پزشکی، کسب‌و‌کار، هنر و طراحی، علوم انسانی و علوم اجتماعی است.

علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی

علم داده و داده کاوی

علوم مهندسی

ریاضیات

علم و دانش

آموزش و تحصیل

بهداشت و پزشکی

کسب‌و‌کار 

هنر و طراحی

علوم انسانی

علوم اجتماعی

فرادرس

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (FaraDars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۰,۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲,۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود. فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱,۳۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ این موسسه تعدادی از دوره‌های ویژه خود را به شکل رایگان به مدت محدود قرار داده است.

نظر شما درباره دوره‌های آنلاین چیست؟ آیا تجربه استفاده از دوره‌های آنلاین را داشته‌اید؟ نقاط مثبت و منفی دوره‌های آنلاین از نظر شما چیست؟ دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر دوره‌ی مفیدی را می‌شناسید که به دلیل شیوع کووید ۱۹ رایگان شده است، حتما با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات