نحوه صحیح ضدعفونی‌کردن اشیاء و وسایل پرمصرف در زمان شیوع ویروس کرونا

یک‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بهترین و ایمن‌ترین روش برای ضدعفونی‌کردن وسایل پرکاربرد مانند موبایل و لپ‌تاپ چیست؟
تبلیغات

همه‌ی ما در طول شبانه‌روز از تعدادی وسایل و اشیاء به‌طور مکرر استفاده می‌کنیم که به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی‌مان تبدیل شده‌اند. این روزها، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود دست‌ها و صورت را به‌طور مکرر با آب و صابون بشوییم؛ بنابراین، ضدعفونی‌کردن اشیاء پرکاربرد نیز لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد.

بسیاری از این اشیاء، مانند صفحه‌نمایش موبایل، در تماس مستقیم با پوست هستند؛ بنابراین، اگر احتمال آلوده‌بودن آن‌ها را می‌دهید، با روش‌های مناسب آن‌ها را ضدعفونی‌ کنید. همچنین، به‌یاد داشته باشید وسایل یا اشیای شخصی خود را به دیگران قرض ندهید و درصورت استفاده‌ی دیگران، آن‌ها را ضدعفونی کنید. درادامه، نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح و ضدعفونی‌کردن برخی از اشیای پرمصرف را بیشتر توضیح می‌دهیم.

ضدعفونی‌کردن موبایل

بهترین کار این است که پیش از هربار استفاده از موبایل دست‌های خود را با آب و صابون بشویید یا با ژل ضدعفونی‌کننده ضدعفونی کنید. همچنین در مکان‌های آلوده مانند سرویس بهداشتی یا وسایل نقلیه‌ی عمومی از تلفن‌همراه استفاده نکنید.

قاب موبایل را جدا و تمیز کنید.

قاب پلاستیکی: با استفاده از محلول‌های خانگی یا آب و صابون

قاب سیلیکونی: پارچه را به محلول آب و صابون آغشته کنید و روی آن بکشید.

قاب چوبی: دو واحد آب را با یک واحد سرکه مخلوط کنید و پارچه‌ی آغشته به این محلول را روی قاب بکشید.

قاب چرمی: محلول آب و صابون ملایم را با پارچه روی آن بکشید و سپس با پارچه‌ی تمیز دیگری آن را خشک کنید.

  •  با استفاده از دستمال نرم و تمیز (از جنس میکروفایبر)، محلول آب و صابون را روی تمامی سطوح پشت و روی گوشی بکشید.
  • لنز دوربین و سایر منافذ مانند ورودی‌ها را به‌خوبی تمیز کنید. توجه کنید آب وارد پورت‌های ورودی شارژر یا هدفون نشود.
  • برای ضدعفونی‌کردن گوشی با الکل، از الکل‌های بیش از ۵۰ درصد استفاده نکنید؛ زیرا به کیفیت صفحه‌نمایش آسیب جدی وارد می‌کنند و ممکن است حسگر اثرانگشت را از بین ببرد و باعث بروز اختلال شود.
  • بعد از تمیز و ضدعفونی‌کردن گوشی با الکل یا محلول آب و صابون، رطوبت آن را با دستمال نرم و خشک بگیرید.
  • قبل از جا انداختن قاب، آن را به‌خوبی خشک کنید.
  • بعد از اتمام کار، دست‌های خود را به‌درستی با آب و صابون بشویید.

نحوه صحیح استفاده از دستگاه خودپرداز

روزانه افراد زیادی کارهای بانکی خود را با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز انجام می‌دهند؛ به‌همین‌دلیل، این دستگاه‌ها یکی از محل‌های آلوده برای انتقال ویروس کرونا به‌شمار می‌روند. بهترین توصیه این است که کارهای خود را با استفاده از اینترنت بانک یا اپلیکیشن انجام دهید؛ اما اگر مجبور شدید از دستگاه خودپرداز استفاده کنید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • هنگام کار با دستگاه، از دستکش یک‌بارمصرف یا دستمال کاغذی استفاده کنید و سپس آن را در سطل زباله بیندازید.
  • در طول استفاده از خودپرداز، دست خود را به‌هیچ‌عنوان به صورت و چشم و بینی نزنید.
  •  تاحدممکن از گرفتن وجه نقد خودداری کنید؛ زیرا پول یکی از منابع انتشار آلودگی است.
  • بعد از اتمام کار دست‌های خود را با ژل ضدعفونی‌کننده ضدعفونی کنید.

ضدعفونی‌کردن سایر وسایل پرمصرف

  • برای ضدعفونی‌کردن ساعت مچی و ساعت هوشمند می‌توانید مقداری شیشه‌شور روی پارچه‌ی نرم بریزید و صفحه‌ی ساعت را با آن تمیز کنید. برای ضدعفونی‌کردن بند نیز می‌توانید با‌توجه‌به جنس آن، از سرکه یا محلول آب و صابون استفاده کنید. استفاده‌ی بیش‌از‌اندازه از هر محلول و واردشدن آن به منافذ ساعت ممکن است باعث آسیب‌دیدن دستگاه شود. بعد از تمیزکردن ساعت، آن را با پارچه‌ی تمیز کاملا خشک کنید.
  • عینک‌های طبی و آفتابی را نیز می‌توانید با استفاده از محلول آب و صابون یا تمیزکننده‌‌های مخصوص عینک تمیز کنید و دسته‌ی عینک را فراموش نکنید.
  • ریموت کنترل تلویزیون را می‌توانید با استفاده از الکل و پارچه‌ی نرم تمیز کنید. برای تمیزکردن فضای بین دکمه‌ها می‌توانید از گوش‌پاک‌کن آغشته به الکل استفاده کنید.
  • برای تمیزکردن هدفون و هندزفری، ابتدا آن‌ها را از وسایل الکترونیک جدا کنید. اگر سر آن‌ها قسمت سیلیکونی جداشونده دارد، آن را خارج کنید و با آب گرم و صابون به‌خوبی بشویید. سپس، سایر قسمت‌های پلاستیکی ازجمله سیم را با پارچه‌ای نرم از جنس میکروفایبر که آغشته به الکل یا محلول آب و صابون است، به‌خوبی تمیز کنید و اجازه دهید کامل خشک شود. سر هدفون یا هندزفری را به سمت پایین نگه دارید تا مواد ضدعفونی‌کننده وارد آن نشود. از استفاده‌ی بیش‌از‌اندازه از مواد ضدعفونی‌کننده بپرهیزید؛ زیرا ممکن است وارد دستگاه شود و به آن آسیب وارد کند. نکته: برخی از هندزفری‌ها ممکن است دستورالعمل‌ خاصی برای تمیزکردن داشته باشند که باید طبق آن عمل کنید. همچنین، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده‌ی قوی ممکن است به دستگاه آسیب بزند.
  • برای ضدعفونی‌کردن تبلت و لپ‌تاپ می‌توانید صفحه‌نمایش آن را با محلول‌های مخصوص تمیز کنید. اگر صفحه‌نمایش لپ‌تاپ لمسی است، حتما پیش از انجام این کار راهنمای آن را مطالعه کنید. برای تمیزکردن سایر قسمت‌ها نیز می‌توانید از پارچه‌ی نرم و تمیز از جنس میکروفایبر و الکل ملایم استفاده کنید. فاصله‌ی بین کلیدهای صفحه‌کلید را نیز می‌توانید با استفاده از گوش پاک‌کن آغشته به محلول ملایم تمیز کنید. برای تمیزکردن قسمت تاچ‌پد لپ‌تاپ احتیاط کنید؛ زیرا ممکن است به آب یا سایر مواد ضدعفونی‌کننده حساس باشد. بنابراین پیش از انجام این کار، راهنمای دستگاه را مطالعه کنید. به‌طورکلی، دقت کنید آب و محلول ضدعفونی‌کننده وارد دستگاه نشود. تمیزکردن قسمت بیرونی لپ‌تاپ را فراموش نکنید.
  • ماوس کامپیوتر را نیز می‌توانید با پارچه‌ای نرم آغشته به الکل یا محلول آب و صابون ضدعفونی کنید.
  • کلید و سوییچ‌ها را می‌توانید با الکل ضدعفونی کنید. حین ضدعفونی‌کردن وسایل، دست خود را به چشم و دهان و بینی نزنید و بعد از ضدعفونی‌کردن نیز، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • برای ضدعفونی کردن پاکت سیگار و فندک می‌توانید پنبه یا دستمال آغشته به الکل را روی سطوح آن بکشید.
  • زیورآلاتی مانند انگشتر و دستبند را می‌توانید با در نظر گرفتن جنس آن با محلول آب و صابون یا آب و مایع ظرفشویی تمیز کرده و سپس با پارچه‌ی تمیزی آن را خشک کنید. دستبندهای چرمی را نیز می‌توانید با محلول آب و صابون یا آب و سرکه تمیز کنید.
  • کارت‌های بانکی و کارت سوخت را با محلولی از آب و الکل ضدعفونی کنید. با توجه به وجود بخش مغناطیسی (مگنت) در کارت‌های بانکی به‌هیچ عنوان برای ضدعفونی کارت بانکی از اسکاچ یا سیم ظرفشویی یا دستمال‌های زبر استفاده نکنید زیرا بخش مغناطیسی کارت آسیب دیده و از کار می‌افتد.
  • تا حد امکان از دست زدن به اسکناس خودداری کنید اما اگر مجبور هستید، این کار را با استفاده از دستکش انجام دهید و پول‌ها را در کیف یا کیسه قرار دهید. اگر دستکش ندارید این کار را با استفاده از دستمال کاغذی انجام دهید و درنهایت دست‌های خود را با آب و صابون یا ژل ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. به‌عنوان مثال اگر در بانک هستید و می‌خواهید پول نقد دریافت کنید از تحویلدار بانک بخواهید اسکناس ها و چک پول‌ها را با دستگاه برای شما شمارش کرده و سپس با استفاده از دستکش یا دستمال کاغذی پول را در کیف یا کیسه بگذارید. پس از اتمام کار و خروج از بانک دستکش را در سطل زباله بیندازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات