اسپیس ایکس پنجاهمین فرود راکت فالکون را با پرتاب آخرین کپسول دراگون رقم زد

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
پرتابگر فالکون اسپیس ایکس امروز با ارسال آخرین نسخه از کپسول دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی، برای پنجاهمین مرتبه روی زمین فرود آمد.
تبلیغات

اسپیس ایکس امروز صبح با پرتاب فضاپیمای دراگون غیرنشین‌دار برای ناسا، تدارکات تازه برای ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ارسال کرد و با بازگرداندن فالکون ۹ به زمین، پنجاهمین فرود موفقیت‌آمیز راکت را رقم زد. راکت فالکون ۹ که در پرواز امروز به‌کار رفت، پرتابگری باسابقه محسوب می‌شود و مرحله‌ی نخست آن پیش‌تر مأموریت دراگون محموله را در دسامبر ۲۰۱۹ به فضا پرتاب کرده بود. این راکت نیمه‌شب جمعه در ساعت ۱۱:۵۰ به وقت محلی (۸:۲۰ صبح شنبه به وقت ایران) از سکوی ۴۰ در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال پرتاب شد و آسمان فراز ساحل فلوریدا را روشن کرد.

تقریبا هشت دقیقه پس از پرتاب، موتورهای بوستر به‌عنوان بخشی از فرایند فرود دوباره روشن شدند تا فالکون ۹ را به‌سمت سکوی فرود هدایت کنند. اسپیس ایکس که ساخت سامانه‌های پرواز فضایی چندبارمصرف را در اولویت قرار داده، اکنون توانسته است ۵۰ فرود این‌چنینی را حین مأموریت‌های مداری انجام دهد. کپسول دراگون نیز همانند پرتابگر، سابقه‌ی حضور در فضا را دارد و پیش‌تر دوبار در فوریه‌ی ۲۰۱۷ و دسامبر ۲۰۱۸ به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده بود. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، کپسول در اوایل صبح دوشنبه به ISS خواهد رسید.

مأموریت امروز با نام CRS-20 آخرین پرواز طبق نخستین قرارداد خدمات بازتأمین تجاری با ناسا بود که در سال ۲۰۰۸ به ارزش ۱/۶ میلیارد دلار امضا شد. نخستین کپسول دراگون در سال ۲۰۱۲ به ایستگاه فضایی رسید و به نخستین فضاپیمای تجاری تبدیل شد که محموله‌ی تدارکات را به فضانوردان حاضر در مدار زمین می‌رساند. اکنون پس از ۲۰ پرواز، این نسخه از کپسول دراگون به‌زودی بازنشست خواهد شد.

از آغاز اکتبر سال جاری، تمام مأموریت‌های بازتامین با کپسول ارتقایافته‌ی دراگون ۲ به‌نام کارگو دراگون (Cargo Dragon) انجام خواهد شد. این نسخه قادر به پنج مرتبه پرواز خواهد بود؛ درحالی‌که دراگون ۱ برای تنها سه مرتبه پرواز طراحی شده است. دراگون ۱ به‌وسیله‌ی بازوی رباتیک به ایستگاه فضایی متصل می‌شود؛ اما دراگون ۲ خود را به‌طور مستقیم به پایگاه مداری متصل می‌کند و علاوه‌بر‌این، دربردارنده‌ی دیگر بهبودهای بسیار نیز است.

اسپیس ایکس همچنین کپسول مخصوص حمل سرنشین به‌نام کرو دراگون ساخته است که نخستین‌بار سال گذشته پرواز کرد و در مأموریت دمو ۱ بدون سرنشین به ایستگاه فضایی رسید. این فضاپیمای مسافربری به‌زودی احتمالا در اردیبهشت در مأموریت دمو ۲ فضانوردان ناسا را به آزمایشگاه مداری ارسال خواهد کرد. کرو دراگون سامانه‌هایی ویژه و منحصربه‌فرد نظیر پشتیبانی از حیات و صندلی و سامانه‌ی فرار اضطراری برای حمل خدمه دارد.

کپسول دراگون در پرواز امروز ۱۹۵۰ کیلوگرم محموله شامل مجموعه‌ای از آزمایش‌های پژوهشی را حمل کرد که در طول دوره‌ی حضور خدمه‌ی اکسپدیشن ۶۲ و ۶۳ پشتیبان بیش از ۲۵ پژوهش علمی خواهد بود. ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به آزمایشی منحصربه‌فرد برای بررسی نحوه‌ی رشد سلول‌های بنیادی در ریزگرانش اشاره کرد. پژوهشگران از دانشگاه اموری در آتلانتا قصد دارد نحوه‌ی تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های عضلانی قلب را در شرایط گرانش ضعیف درک کنند. چنین دانشی می‌تواند به درمان بیماری‌های قلبی کمک کند که ازجمله عوامل اصلی مرگ‌ومیر افراد در دنیا است. دانشمندان در پژوهش دیگر که هدفش بررسی عملکرد روده‌ی انسان است، تراشه‌هایی بافتی را به ایستگاه فضایی ارسال کرده‌اند که به درک بهتر عملکرد اندام‌ها و واکنش سیستم ایمنی بدن در شرایط استرس‌زا کمک خواهد کرد.

دراگون یکی از دو وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی مخصوص حمل محموله است که ناسا برای تأمین تدارکات به ایستگاه فضایی با آن قرارداد امضا کرده است. فضاپیمای دیگر سیگنوس (Cygnuss) نام دارد و شرکت هوافضای نورثروپ گرومن صاحب آن است. دراگون از زمان نخستین اتصال به ایستگاه فضایی در سال ۲۰۱۲ تاکنون، بیش از ۴۳ هزار کیلوگرم محموله را به ایستگاه مداری تحویل داده و بیش از ۳۴٬۴۷۵ کیلوگرم پژوهش علمی را به زمین بازگردانده است. این فضاپیما پیش از بازگشت به زمین به‌همراه پژوهش‌های علمی باارزش، نزدیک به یک ماه درکنال ایستگاه فضایی بین‌المللی باقی خواهد ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات