اسپیس ایکس یک‌سالگی نخستین پرتاب فضاپیمای کرو دراگون را جشن گرفت

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
یک سال پس از نخستین پرتاب فضاپیمای مسافربری کرو دراگون به فضا، اسپیس ایکس این دستاورد بزرگ در عرصه‌ی پروازهای فضایی انسانی را با انتشار ویدئویی حماسی جشن گرفت.
تبلیغات

یک سال پیش، اسپیس ایکس با پرتاب کپسول کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) برای نخستین‌بار، گام روبه‌جلو بزرگی در عرصه‌ی پروازهای فضایی خصوصی برداشت و مسیر را برای بازگرداندن پرتاب‌های فضایی انسانی به خاک آمریکا پس از نزدیک به یک دهه هموار کرد. اکنون این شرکت یک‌سالگی دستاورد بزرگش را با انتشار ویدئویی حماسی جشن گرفته است.

در ویدئو تازه که اسپیس ایکس در یوتیوب و توییتر به‌اشتراک گذاشته است، نخستین پرتاب فضاپیمای کرو دراگون این شرکت در مأموریت دمو ۱ از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا نشان داده می‌شود. در این مأموریت که آزمایش بدون سرنشین فضاپیمای مسافربری اسپیس ایکس بود، آدمکی فضایی به‌نام ریپلی و کره‌ی زمین اسباب‌بازی به ایستگاه مداری حمل شد. اسپیس ایکس در توضیحات ویدئو یادشده در یوتیوب نوشته است:

دوم مارس ۲۰۱۹، راکت فالکون ۹ کرو دراگون را در نخستین مأموریت نمایشی‌اش پرتاب کرد و این فضاپیما روز بعد به نخستین فضاپیمای آمریکایی تبدیل شد که به‌طور خودکار به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده است. پس از آنکه کپسول [نزدیک به یک هفته] درکنار ایستگاه فضایی ماند، با موفقیت در اقیانوس اطلس افتاد و مأموریتش را به‌پایان رساند و توانایی‌های اسپیس ایکس در ارسال ایمن و مطمئن فضانوردان به ایستگاه فضایی و بازگرداندن آ‌ن‌ها به زمین را در قالب برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا به‌نمایش گذاشت.

ویدئو جدید تنها ۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه است؛ اما جزئیات پرواز آزمایشی ۶ روزه‌ی کرو دراگون در مأموریت دمو ۱ را به‌طورکامل نشان می‌دهد. راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس دوم مارس ۲۰۱۹ در مأموریت یادشده، کرو دراگون را به مدار زمین پرتاب کرد و فضاپیما روز بعد، یعنی سوم مارس، به ایستگاه فضایی رسید. کپسول مسافربری سپس به‌کمک چترهای نجات در اقیانوس اطلس افتاد و اندکی بعد، قایق نجات «گو سرچر» اسپیس ایکس آن را از آب گرفت.

اسپیس ایکس یکی از دو شرکتی است که ناسا برای ارسال فضانوردانش به ایستگاه فضایی و بازگرداندن آن‌ها به زمین در قالب قراردادهای چندمیلیارد دلاری و برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری انتخاب کرده است. بوئینگ، دیگر پیمان‌کار ناسا، قصد دارد همین وظیفه را با کپسول مسافربری استارلاینر انجام دهد.

هرچند نخستین کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس که در مأموریت دمو ۱ شرکت کرد در اواخر فروردین امسال حین آزمایش‌های زمینی سامانه‌ی فرار اضطراری منفجر شد، این شرکت دو ماه پیش با موفقیت دومین کرو دراگون را در آزمایش پروازی سامانه‌ی فرار اضطراری پرتاب کرد و توانایی لغو پرتاب این فضاپیما را به‌نمایش گذاشت. این شرکت اکنون قصد دارد در بهار پیش‌ رو، نخستین مأموریت سرنشین‌دار فضاپیمای مسافربری‌اش را با حضور باب بنکن و داگ هارلی، فضانوردان ناسا، انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات