اسپیس ایکس درصدد راه‌اندازی گردشگری فضایی با کپسول کرو دراگون است

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
فضانوردان خصوصی تقریبا تا دو سال دیگر می‌توانند تجربه‌ی حضور در فضا را با فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس به‌دست آورند.
تبلیغات

اسپیس ایکس دیروز، سه‌شنبه، اعلام کرد در توافقی با اسپیس ادونچرز (Space Adventures) قصد دارد حداکثر چهار شهروند را در زمانی نامعلوم در اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ در سفری به دور زمین به فضا بفرستد. همکار جدید اسپیس ایکس یکی از شرکت‌های گردشگری فضایی است که تاکنون به سفر هفت شهروند سوار بر راکت و فضاپیمای روسی سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) کمک کرده است.

به‌گفته‌ی اسپیس ادونچرز، بهای مأموریت‌های خصوصی به فضا فاش نخواهد شد؛ اما دو شرکت درباره‌ی دیگر جزئیات سفر نظیر چگونگی آماده‌سازی گردشگران اطلاع‌رسانی کرده‌اند. اسپیس ادونچرز و اسپیس ایکس دیروز اعلام کردند گردشگران با نسخه‌ی مسافربری فضاپیمای دراگون پرواز خواهند کرد و در مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع تقریبا ۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین دو تا سه مرتبه به دور زمین خواهند چرخید.

در چند سال گذشته، اسپیس ایکس به‌عنوان بخشی از قراردادش با ناسا برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی و بازگرداندن آن‌ها به زمین، مشغول ساخت و آزمایش نسخه‌ی جدیدی از فضاپیمایش، کرو دراگون، بوده است. نسخه‌ی باری این فضاپیما هم‌اکنون یکی از وسایل نقلیه‌ی مطمئن برای حمل‌ونقل محموله به ایستگاه مداری محسوب می‌شود. اسپیس ایکس به‌تازگی دومین پرواز آزمایشی کرو دراگون را انجام داده و در آن، توانایی کپسول برای فرار از راکت در حال انفجار را به‌نمایش گذاشته است.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، از سال‌ها پیش ایده‌ی گردشگری فضایی را به‌عنوان کسب‌وکار مطرح کرده و به تحقق زودهنگام آن بیش‌از‌حد خوش‌بین بوده است. این شرکت در اوایل سال ۲۰۱۷ اعلام کرد مبالغ نامعلومی از دو مشتری دریافت کرده است تا آن‌ها را با استفاده از کرو دراگون و راکت فالکون هوی به سفری به دور ماه بفرستد. اسپیس ایکس در آن زمان گفت سفر به دور ماه تا پایان سال ۲۰۱۸ به‌وقوع خواهد پیوست؛ اما بعدا در سپتامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد اکنون قصد دارد با استفاده از راکت غول‌پیکر و در حال ساخت بیگ فالکون راکت، یکی از آن مسافران، یعنی یاساکی میزاوا، میلیارد ژاپنی را به سفر به دور ماه بفرستد. این شرکت تاکنون درباره‌ی وضعیت مشتری دوم اطلاع‌رسانی نکرده است.

اسپیس ایکس حین گذراندن فرایند طولانی‌مدت تضمین اعتبار فضاپیمای مسافربری‌اش به‌همراه ناسا به‌طور مشابه ناگزیر شد نخستین پرواز کرو دراگون با فضانوردان این سازمان را نیز به‌تعویق بیندازد. طبق شنیده‌ها، این پرواز قرار است سرانجام در اردیبهشت ۱۳۹۹ انجام شود.

Crew Dragon / کرو دراگون

درون کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس

علاوه‌بر اسپیس ایکس، دیگر شرکت‌های خصوصی هوافضا نیز برای پایه‌گذاری بازار گردشگری فضایی در رقابت هستند. ویرجین گلکتیک، شرکت متعلق به ریچارد برانسون و بلو ارجین، شرکت متعلق به جف بزوس، برای تحقق این امر تلاش می‌کنند؛ هرچند تجاربی که وعده می‌دهند، بسیار مختصرتر از برنامه‌ی کنونی اسپیس ایکس محسوب می‌شود.

ویرجین گلکتیک می‌گوید قصد دارد نخستین گردشگران فضایی‌اش را در سال جاری به نقطه‌ای از فضا بفرستد که در آنجا می‌توانند چند دقیقه بی‌وزنی را در هواپیمای فضایی این شرکت تجربه کنند. بلو ارجین نیز تقریبا به همین اندازه تجربه‌ی حضور در فضا را به مشتریان وعده می‌دهد. با‌این‌حال، فضاپیمای این شرکت شباهت بیشتری به کپسول دراگون اسپیس ایکس دارد. بهای بلیت هر دو شرکت درحدود ۲۰۰ هزار دلار به‌ازای هر نفر خواهد بود.

هرچند درباره‌ی برنامه پرواز خصوصی اسپیس ایکس فعلا اطلاعات اندکی داریم، این شرکت جزئیات درون فضاپیمای کرو دراگون را به‌تفصیل شرح داده است. فضای داخلی این کپسول ظاهری ساده با تنها چند صندلی معلق و مجموعه‌ای از نمایشگرهای لمسی دارد. کرو دراگون در بدنه‌ی خود پنجره‌هایی گرد دارد؛ اما اندازه‌ی آن‌ها به بزرگی پنجره‌هایی نیست که بلو ارجین در کپسول اختصاصی‌اش تعبیه کرده است.

افزون‌براین، اسپیس ایکس لباس‌های فضانوردی و کلاه‌های ایمنی سفارشی خود را برای مسافران کرو دراگون رونمایی کرده است. این لباس‌ها ضخامت کمتری از طراحی‌های پیشین دارد؛ اما همچنان از فشار و خنک‌کنندگی بهره می‌برند و دربرابر شعله مقاوم هستند. لباس‌های فضانوردی اسپیس ایکس دست‌کش‌هایی سازگار با صفحه‌ی لمسی نیز دارند که برای سفر به فضا به صندلی قفل خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات