هند ممنوعیت تجارت رمزارزها را لغو کرد

پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دادگاه عالی هند دستور لغو ممنوعیت تجارت رمزارز را در این کشور صادر کرد و بانک‌ها اکنون می‌توانند با صرافی‌ها تعامل داشته باشند.
تبلیغات

دادگاهی عالی در هند، مجوز تجارت رمزارز را مجددا در این کشور صادر کرد. در رأیی تاریخی، دادگاه عالی‌رتبه‌ی کشور تصمیم گرفت تا دستور سال ۲۰۱۸ بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت تجارت رمزارز را لغو کند. دستور مذکور، بانک‌ها را از هرگونه فعالیت با صرافی‌های رمزارز منع می‌کرد. دادگاه عالی به ریاست روهینتون نریمان، در رأی خود دستور بانک مرکزی هند، RBI را مخالف با قانون اساسی خواند.

بانک RBI در تاریخ ششم آوریل ۲۰۱۸ از بانک‌ها خواسته بود تا هرگونه تراکنش با صرافی‌های رمزارز را متوقف کنند. درنتیجه، اکوسیستم ارزهای مجازی در هند فشارهای شدیدی را تحمل کرد. از آن زمان، انجمن اینترنت و موبایل هند به نمایندگی از صرافی‌های متعدد رمزارز در این کشور، رأی بانک را در دادگاه‌های متعدد کشوری به چالش کشید. آن‌ها نمونه‌های متعددی از کشورهای دیگر را برای بانک مرکزی و دادگاه مثال می‌زندند که نه‌‌تنها تجارت رمزارز را آزاد کرده‌اند، بلکه در پی توسعه‌ی رمزارز ملی نیز هستند.

در جریان دادرسی‌های عالی در هند، دو طرف اسنادی را برای اثبات ادعاهای خود مطرح کردند. RBI ادعا می‌کرد که باوجود ممنوعیت تبادل پول بین بانک‌ها و صرافی‌های رمزارز، خود رمزارزها در کشور ممنوع نیستند. البته به‌هرحال رأی اخیر دادگاه عالی، تمامی ادعاها و ابهام‌ها را در دستور RBI از بین برد. درواقع RBI در توجیه دستور خود ادعا می‌کرد که رمزارزها به‌خاطر عدم وجود فیزیکی یا تأیید مجوزی ازسوی دولت، ارز واقعی نیستند.

بانک RBI‌ در تاریخ ۲۱ ژانویه‌ی سال جاری، استشهادی را به دادگاه عالی هند ارائه کرد تا از دستور خود مبنی بر ممنوعیت رمزارزها دفاع کند. در بخشی از استشهاد بانک می‌خوانیم:

RBI ارزهای مجازی را به‌صورت کامل در کشور ممنوع نکرده است. درواقع بانک به واحدهای تحت تنظیم‌گری خود دستور می‌دهد تا به افراد و سازمان‌هایی که در حوزه‌ی ارزهای مجازی فعال هستند، خدمت‌رسانی نکنند.

البته اظهارنظر بالای RBI به‌خاطر ابهام‌ها در همان ابتدا در دادگاه عالی به چالش کشیده شد. از زمان ارسال دستور RBI، کسب‌وکار رمزارزها در هند ضربه‌های سنگینی را تحمل کردند. به‌علاوه، بسیاری از صرافی‌ها همچون Zebpay که زمانی بزرگ‌ترین صرافی هند بود، کسب‌وکار خود را به خارج از کشور منتقل کردند. صرافی‌های هندی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ به اوج فعالیت رسیدند و ماهانه ۳۰۰ هزار مشتری جدید جذب می‌کردند. نیکال شتی، بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی بیت‌کوین WazirX در هند، با «تاریخی» خواندن رأی دادگاه عالی می‌گوید:

امروز یک روز تاریخی برای صنعت رمزارز در هند بود. ما اکنون می‌توانیم با نوآوری به راه خود ادامه دهیم و کل کشور می‌تواند در انقلاب بلاک‌چین، مشارکت کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات